Gå til innhold
Hundesonen.no

Snapping og hopping


tingelinn
 Share

Recommended Posts

Jeg har den fineste, søteste mest sjarmerende Manchester Terriern(i mine øyne) som finnes, men han har noen små problemer jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med.
Jeg har noen nevøer og nieser som han hopper opp og snapper/biter på. Dette er noe som en av dem synes er litt ekkelt og er derfor redd for hunden min når han er på besøk.. Hunden min vil bare leke, men forstår ikke at bjeffing, hopping, biting og noen ganger knurring har en negativ effekt på de små. Dette er noe jeg har prøvd å få han til å slutte med ved å rose han når han står stille og de løper rundt, og ved å si hardt "Nei" når han prøver seg med biting/hopping.

Noen som har et tips eller to til hvordan man kan få han til å slutte med disse uvanene?
Vil jo ikke de skal være redde for å komme på besøk.. :no:

Han finnes forresten ikke aggressiv. Null, nada :twitch:

post-11699-0-05060100-1356292489_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MT er en herlig rase, har trent en del rally sammen med dem da jeg begynte, siden instruktøren jeg gikk nybegynnerkurs hos driver oppdrett. :)

Nå vet jeg ikke hvor gammel nevøene og niesene dine er, men uansett er det viktig at barn og hund aldri er sammen uten oppsyn. Ettersom hunden skremmer barna bør den også være under kontroll, om nødvendig i bånd. Jeg ville ganske enkelt startet med hunden i bånd i nærheten av barna, og belønnet hunden for å være rolig, spesielt når de beveger seg og leker. Dersom han er rolig og grei å kontrollere kan du etterhvert ha ham løs, og fortsette å belønne samme adferd. Prøv å være ute i forkant og se etter tegn der hunden blir for giret og kan finne på å hoppe, snappe osv., og stopp ham enten ved å kalle ham til deg, legge ham ned e.l.

Ikke la barna leke med pinnekasting og andre ting som girer ham opp, men lær de heller å la ham gjøre triks for dem. Slik får han brukt hodet sitt litt også, og blir forhåpentligvis ikke så giret. Om han hopper eller gjør noe han ikke skal er det timeout i bånd eller adskilt fra barna.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MT er en herlig rase, har trent en del rally sammen med dem da jeg begynte, siden instruktøren jeg gikk nybegynnerkurs hos driver oppdrett. :)

Nå vet jeg ikke hvor gammel nevøene og niesene dine er, men uansett er det viktig at barn og hund aldri er sammen uten oppsyn. Ettersom hunden skremmer barna bør den også være under kontroll, om nødvendig i bånd. Jeg ville ganske enkelt startet med hunden i bånd i nærheten av barna, og belønnet hunden for å være rolig, spesielt når de beveger seg og leker. Dersom han er rolig og grei å kontrollere kan du etterhvert ha ham løs, og fortsette å belønne samme adferd. Prøv å være ute i forkant og se etter tegn der hunden blir for giret og kan finne på å hoppe, snappe osv., og stopp ham enten ved å kalle ham til deg, legge ham ned e.l.

Ikke la barna leke med pinnekasting og andre ting som girer ham opp, men lær de heller å la ham gjøre triks for dem. Slik får han brukt hodet sitt litt også, og blir forhåpentligvis ikke så giret. Om han hopper eller gjør noe han ikke skal er det timeout i bånd eller adskilt fra barna.

Takk for svar! :)

Moro at du har erfaring med rasen, de fleste kjenner ikke til den en gang. Nevøene og niesene mine er fra 3 - 12 år, og de er aldri alene med han. Ikke at jeg tror han er noen fare for dem, men lar dem ganske enkelt aldri være alene sammen. I går f.eks var han flink og bare logret samt så på nevøen min da han løp rundt på kjøkkenet, og jeg begynte å se lys i tunnelen! Hehe.. Men kjekt å få litt tips som kan hjelpe meg på vei, så takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...