Gå til innhold
Hundesonen.no

rhodesian ridgeback


Kebab
 Share

Recommended Posts

Hvorvidt en hund kan bli venn med katter eller ikke avhenger både av rase, individ, og katten. De fleste hunder kan bli vant til katter fra valpestadiet av, så lenge katten ikke bryr seg om eller trigger jaktinstinktet til hunden. Hvis det først skjer så er det ofte gjort... Jo mer jaktinstinkt en rase har, jo vanskeligere kan det være, men jeg kjenner flere med hunder med mye jaktinstinkt som også har katt.

Det samme gjelder med barn. De aller fleste hunder kan gå fint sammen med barn så lenge de får omgås barn på en fornuftig måte.

En ridgeback er en relativt aktiv hunderase som kan trenge mye mosjon. En time tur daglig bør være et minimum (mer om man ikke har inngjerdet hage o.l.), men her varierer det ogås på individ og linjer hvor aktive de er. Vi forventet at vår ville kreve en god del mer fysisk aktivitet enn det han gjør nå, men vår er nok langt nede på skalaen når det gjelder aktivitetsnivå for rasen.

Ridgebacker er en vokterhund og en jakthund, og skal passe på hus og familie, og kan ha en god del jaktinstinkt. I tillegg er de veldig selvstendige, og ikke de enkleste å trene. De krever ikke veldig mye mental trening, og terping er ikke noe poeng med dem, det gidder de ikke. Det er jo greit så lenge man ikke har veldige ambisjoner innen hundesport som krever en del, men man skal jo også ha hverdagslydighet, innkalling osv. på hunden.

I utgangspunktet anbefales ikke ridgebacken som førstegangshund. Jeg mener litt at det ikke kommer så mye an på rasen som den som skal ha hunden. Om man er villig til å legge en del arbeid i å sette seg inn i rasen på forhånd så kan man ha en nesten hvilken som helst rase som passer det hundeholdet man kan tilby. Men jeg vil absolutt se på det som en fordel om man har erfaring med hund og hundetrening fra før.

http://hundesonen.no/forum/topic/61341-hvilken-rase-kan-passe-meg-rr/

Om du er ute etter hvilken rase som kan passe det er det kanskje enklere hvis du skriver hva du kan tilby en hund, hva du tenker å bruke hunden til (om du vil drive med hundesport?), og hvilke kriterier du har til pels, pelsstell, aktivitetsnivå, lyd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tarasse som jeg skal ha hundegjerde på så han kan være ute selv om jeg tengte at hunden skulle være inne og hva var din første hund?

Vår rr er også innehund, men de trenger å løpe litt, og det jeg mente var at om man har en inngjerdet hage hunden kan løpe rundt og snuse i så trenger den ikke nødvendigvis riktig like mye tur.

Min første hund var en dansk/svensk gårdshund. Den har en del jaktinstinkt og vår jager katter, men jeg kjenner også folk som har både pinscher og dsg sammen med katt. Det er en veldig fin førstegangshund, lettlært, og veldig sosial med de fleste både hunder, folk og dyr. Det ble en veldig stor overgang til en ridgeback som var det motsatte av lettlært, også sosial men ganske krevende på sin måte.

Det sagt, en voksen og lydig ridgeback er en utrolig enkel å behagelig hund å ha. Men jobben med å få den dit er ikke noe alle klarer uten videre (meg selv inkludert).

Dersom du vil ha en korthåret turvenn som kan gå overens med katt og er barnevennlig så er det mange raser som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...