Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye mosjon trenger Labrador retriever? og mental trening?


Kebab
 Share

Recommended Posts

har aldri hatt labrador , men har hatt raser som visstnok skal kreve mer enn en labbis og jeg synes det du skriver høres ok ut. Bare husk at labradorer ikke automatisk er født rolige og veloppdragne. Av det jeg har sett kan spesielt hannhundene være MYE hund. Hverdagslydighet og ro -trening er noe jeg ville hatt i bakhodet fra den var valp. De er flotte hunder , men jeg synes ofte de undervurderes. Det er ikke mange andre raser som har den samme arbeidskapasiteten , se bare på førerhundene. Det er brukshundene sine det... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en misforstått rase. De krever mer enn folk tror, og som Loke skriver, hannhundene kan være litt av en håndfull i oppveksten. Mental trening, oppdragelse, nesearbeid, apporteringsøvelser og rikelig mosjon er cluet. Og - ikke tro på dem som påstår at den sk. "utstillingsvarianten " (den reelle labbisen) er en dau sofapute !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timers turgåing, for det meste i terrenget. I båndvangstiden får de svømme en god del. Mental trening : Lydighet-blodspor-jakt noen ganger i uken(de kunne sikkert fått mer). Når vi er på trening, går det gjerne et par timer, med innlagte pauser. Nå snakker jeg om voksne hunder, valper bør man jo ta det roligere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger de så mye da?

er de flere typer og

jakt-førerhund og sånn

er ikkje de veldig tilpassingsdyktige i byer og sånn?

hva hunderase er bra da som jeg kan gå med en time og gi 1 time mental trening korthåret kattevennelig førstegangshund gjerne store raser?

du trenger vell ikkje og gå 2-3 timers tur

Dobbelposting er ikke ønskelig på dette forumet - trykk "rediger" om du har flere ting å tilføye før du har fått svar av noen andre på innlegget dit. Mvh. Moderator Raksha

Endret av Raksha
Slått sammen 4 innlegg, bruk redigeringsfunksjonen om du ønsker å skriver mer "med en gang" isteden for å lage nye innlegg hele tiden. Det kalles dobbelposting og er noe vi prøver å unngå her på forumet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Husk at du kan redigere innlegget ditt innen en time etter at det er postet dersom du vil legge til noe mer. Det er ikke lov å skrive flere innlegg etter hverandre på forumet. Det er jul så det tar kanskje litt lengre tid før noen svarer på posten din :) .

Mvh IW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt inntrykk er at labradoren er veldig tilpadningsdyktig ;-) Men de krever en del også, få brukt både kropp og hode daglig. om 60-90 minutter er nok kommer jo an på type mosjon også, 60-90 minutt i rolig gange i kort bånd blir de ferreste hunder fornøyd med egentlig. Men 90 min løs i skog og terreng er bedre, eventuelt sykling, jogging, trekk i magebelte o.l :-)

Og hjernetrim kan variere. Flere korte økter med pause mellom synes jeg er best. Her står det kun på fantasien egentlig ;-)

Det finnes mange korthårsraser å velge i, men for å komme med forslag så er det greit å vite hva du vil ha? Pelstype? størrelse? aktivitetsbehov? egeskaper (hva skal du bruke hunden til osv) ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger du opp mosjonering hver dag på det nivået (ca. en time i skogen/terreng samt mental aktivisering hver dag, samt andre lufteturer) mener jeg en Labrador passer ypperlig for deg.

Noen lat "sofahund" er det jo overhodet ikke, nei, de er årvåkne de fleste og både liker og burde få utfolde seg, men igjen vil jeg ikke si at det er av rasene som krever aller mest heller. Så lenge de får turer på og litt hjernetrim som det du beskriver daglig, og å være med familien sin eller eieren sin, tror jeg absolutt det er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skriver, i forhold til tur, så høres det ut til at labrador kan være noe for deg, men pass på å oppdra den tidlig og begrens matinntaket, så kan du få en fantastisk venn for livet :D

Nå har jeg en labbis jente, og hun blir nå 3 år rett før nyttår. Den erfaring vi har gjort oss, vi som ikke driver masse med hundesport, og som har en vanlig familehund, er at de er veldig tilpasningsdyktige. Får frøkna en times sykkeltur den ene dagen, ligger hun stort sett å sover hele dagen etter og er ikke like interessert i lang tur da.

Men hun er vant til å være hjemme alene, vant til at aktiviteten variere og takler det helt fint. Men det henger jo sammen med at vi begge ble veldig syke kort tid etter at vi fikk henne (kreft og nyre- problemer), så hun har dessverre vært vant til litt mindre mosjon enn hun burde fått. Men det er bedre nå og i stille perioder pleier vi å bruke mentaltrening så godt vi kan.

Hadde litt problemer da hun hadde kennelhoste og måtte være inne i 3 uker, med bare korte tisse turer. Da var vi veldig glad for at hun elsker hundemental-lekene sine. Masse søk etter godbiter som vi hadde plassert rundt om i hele huset, og masse kos og lek når vi var hjemme, så gikk det da på et vis det også.

De er ikke noen sofa-puter, de krever endel, men det finnes flere raser som krever mye mer enn en labbis.

Jeg vil anbefale deg, skulle det bli labbis, å gå på forskjellige kurs, ikke bare valpekurs. Vi tok 2 kurs på hverdagslydighet i tillegg til valpekurs, har vært på Hundeferie i Hemsedal - hvor vi fikk innføring i rundering og spor, og gubben driver nå å koser seg med litt agility. Finn det dere liker og fortsett med det. Dette gjelder jo ikke bare labbiser, men hunder generelt.

Masse lykke til med valg av hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Seriøst. Hvor mange labradorer i Norge får mer enn en time til halvannen med tur + lufteturer, lek og mental trening hver dag? Og fjellturer i helgene?

Nå kommer jeg sikkert til å fornærme mange her, men i forhold til hvor mye fysisk mosjon og trening alle raser trenger her inne, så er jeg overraska over hvor mange hunder og eiere her som er i dårlig form. Vær nå litt ærlige folkens. Hvor mange av dere som har typiske familiehunder går mer enn halvannen times tur + lufteturer + lek + mental trening hver dag pluss fjellturer i helgene? Min (som er av en rase som regnes som aktiv) får kanskje litt mere fysisk trening hver dag, men han får ikke lek annet enn å løpe løs og mental trening hver dag (og vi konkurrerer i lydighet og trener bruks). Og han er rolig, fornøyd og glad forde :)

Jeg tror dere kommer til å gi en labrador et fint liv jeg :) Men vær realistisk på hvor aktive dere kommer til å bli med hunden. Det er lett å tenke hvor voldsomt aktiv man skal bli, men å ha hund blir også hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst. Hvor mange labradorer i Norge får mer enn en time til halvannen med tur + lufteturer, lek og mental trening hver dag? Og fjellturer i helgene?

Nå kommer jeg sikkert til å fornærme mange her, men i forhold til hvor mye fysisk mosjon og trening alle raser trenger her inne, så er jeg overraska over hvor mange hunder og eiere her som er i dårlig form. Vær nå litt ærlige folkens. Hvor mange av dere som har typiske familiehunder går mer enn halvannen times tur + lufteturer + lek + mental trening hver dag pluss fjellturer i helgene? Min (som er av en rase som regnes som aktiv) får kanskje litt mere fysisk trening hver dag, men han får ikke lek annet enn å løpe løs og mental trening hver dag (og vi konkurrerer i lydighet og trener bruks). Og han er rolig, fornøyd og glad forde :)

Jeg tror dere kommer til å gi en labrador et fint liv jeg :) Men vær realistisk på hvor aktive dere kommer til å bli med hunden. Det er lett å tenke hvor voldsomt aktiv man skal bli, men å ha hund blir også hverdag :)

Helt enig, fungerer det TS skriver her i praksis er det mye, det, altså. Er bare det at det er lett å ta seg litt vann over hodet om hva man egentlig plutselig faktisk har tid/ork til, når unghunden er i hus, i hverdagen og hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 stk labrador retrievere som jeg bruker hele sommerhalvåret på B-prøver og vinterhalvåret på A-prøver og jakt. I voksen alder får de 30-45 minutter jakttrening ca annenhver dag og litt mer i helgene med felles trening e.l. . Utover dette får de lufteturer + en og annen tur i skogen hvor de får løpe litt. Fra september til januar er det mye apporteringsdager hvor de jobber hele dager, og da får de hvile mellom slaga uten noe tur eller trening. Når de er unge får de ca 20 minutter hver dag med jaktlydighetsøvelser og en halvtimes ettermiddagstur. Altså blir det slik du gjør det til, dette er fuglehunder med enorm kapasitet men de kan skru av motoren og gå tomgang uten problemer.

kelly.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte, hvordan trener du jaktlydighet? Hvilke øvelser bruker du da?

Jeg har en Labradorvalp på 4 mnd, og skulle gjerne hatt litt mer kunnskap om det. Vil gjerne trene jakt med han, men det er visst ikke mange som driver med det her jeg bor.

Jaktlydighet, da mener jeg : fot og vendinger, sitt (og bli), innkalling fra alle situasjoner, stoppsignal på fløyte, høyre/venstre/ut terping med armsignal og kommando, søks signal på kommando m.m Det jeg legger til grunn for denne lydightes treninga er jaktsituasjoner jeg kommer ut for på prøver og under praktisk jakt. Derfor trener jeg f.eks fot med sluttresultat at jeg kan gå en hel dag på jaktprøve med hunden ved foten. Og noen jaktprøver er driv jakt, da må hunden kunne sitte stille ved foten under hele drevet (kanskje 45 minutter x 7 drev) mens det ramler fugl på alle kanter, løper harer og rådyr forbi oss (det er satt ut masse vilt der jeg stiller på prøver) og det er tøft for hundene å ikke springe etter de. Trener også innkalling med en "baktanke" om at jeg skal kunne kalle inn hunden som er midt i et søk 150 meter unna og ikke kan se meg, det MÅ sitte. Og høyre/venstre/ut er rein dirigeringstrening som jeg jobber med hele hundens liv hvor de etter innlæringen får stadig mer utfordrende oppgaver. F.eks lar jeg det falle dummy eller fugl rett ut for der hunden sitter men i stedet for å hente denne så gir jeg høyre tegn til hunden for å hente en blind apport som er lagt ut på forhånd. Eller at jeg sender hunden til venstre over et gjerde eller dike, eller bakover og over et vann. Jeg bruker kun godbiter som belønning når de er 8-12 uker gamle. Og nei jeg har ikke bart og jeg har aldri lagt en hånd på hundene ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg gå en times tur og halv time mental trening kan godt gå på fjellet en time hver dag :)

Eller 10min morgentur og så 1time tur etter skolen og om kvelden 15 min

Det er egentlig vanskelig å fordele turene alt nå. Det går litt på individet og alderen på hunden.

Feks så hadde min ene hund ett stort behov for å få godt med trim før jeg dro på jobb for å ikke kjede seg hjemme, så da ble hovedturen lagt før jeg dro på jobb.

Mye av hvor mye trim en hund trenger går på individ. Noen trenger mer/mindre fysisk trim og noen har mer behov for mentalstimuli.

Noen har også mer behov for "tøffere" trim feks kan det lønne seg for noen individer å sykle 30 min tur med de og gå ett spor/trene triks i 20 min enn å tussle i skogen 1 time.

Det fins ikke noe fasit svar på hva en hund vil kunne kreve, men det du nevner over her er normalen for de fleste familliehunder som feks Labbis, Berner, Springer o.l.

Men alt etter alder på hunden så må du forvente at den vil kreve mer noen perioder enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de engelsk springer spaniel eller welsh springer spaniel? har lyst på engelsk springer lurer litt på hvor mye mosjon og samme med welsh

Det fins ingen fasit på det, hunder er ikke roboter og det er store invduelle forsjeller.

Og jeg vil tro aktivitetesnivået på de to rasene er forholdsvis like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins ikke noe fasit svar på hva en hund vil kunne kreve, men det du nevner over her er normalen for de fleste familliehunder som feks Labbis, Berner, Springer o.l.

Men alt etter alder på hunden så må du forvente at den vil kreve mer noen perioder enn andre.

Jeg har ikke inntrykk av at springer (hverken engelsk eller welsh) er så vanlig som ren "familiehund" som berner og labbe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlydighet, da mener jeg : fot og vendinger, sitt (og bli), innkalling fra alle situasjoner, stoppsignal på fløyte, høyre/venstre/ut terping med armsignal og kommando, søks signal på kommando m.m Det jeg legger til grunn for denne lydightes treninga er jaktsituasjoner jeg kommer ut for på prøver og under praktisk jakt. Derfor trener jeg f.eks fot med sluttresultat at jeg kan gå en hel dag på jaktprøve med hunden ved foten. Og noen jaktprøver er driv jakt, da må hunden kunne sitte stille ved foten under hele drevet (kanskje 45 minutter x 7 drev) mens det ramler fugl på alle kanter, løper harer og rådyr forbi oss (det er satt ut masse vilt der jeg stiller på prøver) og det er tøft for hundene å ikke springe etter de. Trener også innkalling med en "baktanke" om at jeg skal kunne kalle inn hunden som er midt i et søk 150 meter unna og ikke kan se meg, det MÅ sitte. Og høyre/venstre/ut er rein dirigeringstrening som jeg jobber med hele hundens liv hvor de etter innlæringen får stadig mer utfordrende oppgaver. F.eks lar jeg det falle dummy eller fugl rett ut for der hunden sitter men i stedet for å hente denne så gir jeg høyre tegn til hunden for å hente en blind apport som er lagt ut på forhånd. Eller at jeg sender hunden til venstre over et gjerde eller dike, eller bakover og over et vann. Jeg bruker kun godbiter som belønning når de er 8-12 uker gamle. Og nei jeg har ikke bart og jeg har aldri lagt en hånd på hundene ;)

Tusen takk for godt og utfyllende svar:)

Da har jeg noe å gå ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at springer (hverken engelsk eller welsh) er så vanlig som ren "familiehund" som berner og labbe..

Da har vi ett forskjellig inntrykk :)

Med mindre du snakker om jaktvarianten, men da er vi alt i en annen "liga".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ett forskjellig inntrykk :)

Med mindre du snakker om jaktvarianten, men da er vi alt i en annen "liga".

Nei, tenkte på den "vanlige". Men det har vel kanskje mer med hundefolkene jeg kjenner å gjøre, alle ESS'ene jeg kjenner blir brukt, om det er til bruks, jakt eller agility :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...