Gå til innhold
Hundesonen.no

Home made sele...


Taggen
 Share

Recommended Posts

Jeg er blitt "hysterisk" selv på det området (mener ikke at du er det), og føler alt av seler presser feil på et eller annet punkt på min hund, derfor har jeg funnet ut at jeg kun kan bruke skikkelig selevest på min. Men brukte jo alle slags type seler før hunden fikk episode med vond rygg...

OT svar til Havanaislove.

Bra du er "hysterisk", utrolig mange hunder som går med helt feile seler som gjør at de får au i kroppen sin, t.o.m små hunder kan få dette, noe mange ikke tenker på ;)

Vet ikke hvor mange seler jeg har måttet glemme pga brystbeinet til Chicka som står mer ut enn andre..men kan liksom ikke bare ta på hun selen fordi jeg syntes den ser fin ut og la hun få vondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT svar til Havanaislove.

Bra du er "hysterisk", utrolig mange hunder som går med helt feile seler som gjør at de får au i kroppen sin, t.o.m små hunder kan få dette, noe mange ikke tenker på ;)

Vet ikke hvor mange seler jeg har måttet glemme pga brystbeinet til Chicka som står mer ut enn andre..men kan liksom ikke bare ta på hun selen fordi jeg syntes den ser fin ut og la hun få vondt ;)

Hehe, samme her, alltid likt utseendet på Hurtta sine f.eks, men det har alltid vært uaktuelt da siden det ikke har noe polstring etc. :)

Viktigste er jo selvsagt at hunden ikke skal få noe vondt, selv med evt. rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt "hysterisk" selv på det området (mener ikke at du er det), og føler alt av seler presser feil på et eller annet punkt på min hund, derfor har jeg funnet ut at jeg kun kan bruke skikkelig selevest på min. Men brukte jo alle slags type seler før hunden fikk episode med vond rygg...

OT svar til Havanaislove.

Bra du er "hysterisk", utrolig mange hunder som går med helt feile seler som gjør at de får au i kroppen sin, t.o.m små hunder kan få dette, noe mange ikke tenker på ;)

Vet ikke hvor mange seler jeg har måttet glemme pga brystbeinet til Chicka som står mer ut enn andre..men kan liksom ikke bare ta på hun selen fordi jeg syntes den ser fin ut og la hun få vondt ;)

Er det virkelig så farlig? Risikerer en hund å bli stygt belastningskadet av å gå med feil sele? Selv uten å trekke? Over en kort periode da, slik som er tilfelle i denne tråden.

Jeg bare tenker på alle disse valpeselene og at de da sikkert ødelegger hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så farlig? Risikerer en hund å bli stygt belastningskadet av å gå med feil sele? Selv uten å trekke? Over en kort periode da, slik som er tilfelle i denne tråden.

Jeg bare tenker på alle disse valpeselene og at de da sikkert ødelegger hunden.

Jeg personlig ville aldri satt på min hund utstyr som ikke passer til hun og jeg ville ikke latt hun gå med det en liten stund heller.

Har også behandlet flere skader som har kommet av feil bruk av seler og vil ikke utsette min hund for dette.

Hva andre gjør og ønsker å utsette hunden sin for er egentlig ikke min sak, jeg bare prøver å advare ;)

(ville du feks gått med for stramt skjørt, så du kun klarer å ta "muse steg"? Gått med en bh som strammer veldig et par ganger om dagen og ikke ha mulighet for å ta den av? eller gå med en bukse som er for stram i livet??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så farlig? Risikerer en hund å bli stygt belastningskadet av å gå med feil sele? Selv uten å trekke? Over en kort periode da, slik som er tilfelle i denne tråden.

Jeg bare tenker på alle disse valpeselene og at de da sikkert ødelegger hunden.

Jeg personlig ville aldri satt på min hund utstyr som ikke passer til hun og jeg ville ikke latt hun gå med det en liten stund heller.

Har også behandlet flere skader som har kommet av feil bruk av seler og vil ikke utsette min hund for dette.

Hva andre gjør og ønsker å utsette hunden sin for er egentlig ikke min sak, jeg bare prøver å advare ;)

(ville du feks gått med for stramt skjørt, så du kun klarer å ta "muse steg"? Gått med en bh som strammer veldig et par ganger om dagen og ikke ha mulighet for å ta den av? eller gå med en bukse som er for stram i livet??)

Er det farlig en kort periode? Det var spørsmålet mitt.

Og til spørsmålet ditt så ja, jeg går faktisk med høyhælte sko engang i iblant, selvom det ikke er bra for føttene. Men jeg begrenser bruken veldig, for jeg har hørt at langvarig bruk er farlig. Men ikke hørt om akutte skader, annet enn dem som vrikker foten eller lignende.

Mange som bruker brystseler på valper i perioder. Men da er det jo kun snakk om kort tid før man må ha ny sele uansett. Så det jeg vil ha svar på er hva slags skader kan en hund få på noen uker med feks en slik sele som TS. Dersom den kun er til tilvenning uten å skulle brukes til å trekke noe vekt. Og ikke minst hvor hyppig skjer slike skader? Altså hva er ca prosent sjanse for skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er ikke snakk om en hund som skal gå med en sele som ikke passer i lengden, ei heller skal den belastes tungt i den selen. Blir feil å sammenligne det med en bukse som ikke passer og er vond å ha på for meg da altså. Blir vel mer som at du må gå med den gamle, røde, stygge buksen mens du venter på at den kule blå skal komme i posten?

Misforstå meg rett, jeg er helt enig i at en dårlig/ikke passende sele er veldig feil å bruke i lengden, og også å belaste en hund tungt i. Men dette er tross alt en helt normal sykkelsele som hunden kun skal bruke for å venne seg til å ha ting bak seg. Hadde TS skrevet at selen var kjøpt bare for joggeturer hadde vel ingen reagert? Hunden kan jo trekke litt lett da også liksom...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil for meg med sin hund, jeg gjør det jeg gjør med min hund ;)
Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt? Jeg er oppriktig interessert i hvilke skader hunden kan få.

Når du faktisk går ut og sier at dette ikke er en god ide, da må du nesten kunne backe det opp. Og håper du kan tolke innlegget mitt som det er ment, nemlig et ønske om informasjon slik at jeg ikke gir belastningskader til hunden min når den kommer i hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt? Jeg er oppriktig interessert i hvilke skader hunden kan få.

Når du faktisk går ut og sier at dette ikke er en god ide, da må du nesten kunne backe det opp. Og håper du kan tolke innlegget mitt som det er ment, nemlig et ønske om informasjon slik at jeg ikke gir belastningskader til hunden min når den kommer i hus.

Du har også drevet med hest? Da vet du litt om hvorfor utstyr skal og bør passe :)

Når en hund skal feks dra så vil man at hunden skal "ligge" litt i selen, bruke ryggen godt og dra godt fremover med gode steg fra bena.

Dersom en hund feks har en sele som strammer feil på brystet, så vil ikke hunden legge seg fremover mot det som strammer eller gjør vondt, den vil heller få en "bakover bevegelse" dvs at den vil unngå utstyret.

Den vil løfte opp hodet istedet for å ha det fremover og ned, den får ikke brukt ryggen skikkelig med hodet opp og beina vil ikke få riktig støtte til å sparke skikkelig i fra i arbeidet og vil begynne å ta kortere steg og i verste fall få snuble bevegelser.

Når hunden spenner seg så vil det påvirke muskel aktiviteten, de spenner seg og blir ikke like godt kvitt avfallstoffer som en muskel uten spenning.

Dette gir "sure" muskler som igjen får problemer med å ta opp oksygen, som gir smerter som stølhet.

Når hunden spenner seg så vil den ofte få låsninger, ved feil bruk av sele får de fort låsningeri bryst, nakke, rygg og krysset.

På noen av de hundene jeg har behandlet med feil bruk av sele så har vi opplevd betennelse i muskler, vonde leddbånd og selvfølgelig personlighetsforstyrrelser pga vond kropp og stress igjen pga dette.

Man kan kanskje tenke at litt bruk av sele som ikke passer ikke gjør noe.

Det er noe jeg IKKE vil svare på fordi jeg ønsker at alle dyr skal ha skikkelig utstyr som passer til både kroppen og den jobben man skal gjøre.

Man vil feks ikke la en hest gå med sal som ikke passer eller bitt som er for sterkt for den?

Det samme syntes jeg skal gjelde hunden, kun utstyr som passer ;)

Håper dette ga bra nok svar på hvorfor jeg er nazi på at utstyr SKAL passe 100% riktig :)

...og håper ikke det er for mye skrive feil, sitter med mobilen og den er ikke så lett å skrive lange innlegg med.

Fortsatt god jul til alle :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også drevet med hest? Da vet du litt om hvorfor utstyr skal og bør passe :)

Når en hund skal feks dra så vil man at hunden skal "ligge" litt i selen, bruke ryggen godt og dra godt fremover med gode steg fra bena.

Dersom en hund feks har en sele som strammer feil på brystet, så vil ikke hunden legge seg fremover mot det som strammer eller gjør vondt, den vil heller få en "bakover bevegelse" dvs at den vil unngå utstyret.

Den vil løfte opp hodet istedet for å ha det fremover og ned, den får ikke brukt ryggen skikkelig med hodet opp og beina vil ikke få riktig støtte til å sparke skikkelig i fra i arbeidet og vil begynne å ta kortere steg og i verste fall få snuble bevegelser.

Når hunden spenner seg så vil det påvirke muskel aktiviteten, de spenner seg og blir ikke like godt kvitt avfallstoffer som en muskel uten spenning.

Dette gir "sure" muskler som igjen får problemer med å ta opp oksygen, som gir smerter som stølhet.

Når hunden spenner seg så vil den ofte få låsninger, ved feil bruk av sele får de fort låsningeri bryst, nakke, rygg og krysset.

På noen av de hundene jeg har behandlet med feil bruk av sele så har vi opplevd betennelse i muskler, vonde leddbånd og selvfølgelig personlighetsforstyrrelser pga vond kropp og stress igjen pga dette.

Man kan kanskje tenke at litt bruk av sele som ikke passer ikke gjør noe.

Det er noe jeg IKKE vil svare på fordi jeg ønsker at alle dyr skal ha skikkelig utstyr som passer til både kroppen og den jobben man skal gjøre.

Man vil feks ikke la en hest gå med sal som ikke passer eller bitt som er for sterkt for den?

Det samme syntes jeg skal gjelde hunden, kun utstyr som passer ;)

Håper dette ga bra nok svar på hvorfor jeg er nazi på at utstyr SKAL passe 100% riktig :)

...og håper ikke det er for mye skrive feil, sitter med mobilen og den er ikke så lett å skrive lange innlegg med.

Fortsatt god jul til alle :)

Det var et godt utfyllende svar :)

Og de punktene er jeg helt enig i. Det er en grunn til at jeg fikk spesiallaget nomesele til Tinka selvom det bare var til lett trekk på ski. Men jeg sitter også igjen med inntrykket av at TS er kreativ og har laget en god løsning frem til den spesialbestilte WP-selen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hest og hund, og etter mange år der jeg har vært nazi på at alt skal "passe perfekt" har jeg lært meg at det man før trodde ikke var perfekt, ikke skader selvom. Det vil på ingen måter skade hunden din å bruke den hjemmelagde selen du har, som 'innkjøringssele', tro du meg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ser virkelige kritikkverdige "utstyrsfeil" rundtom? Slik som for eksempel familiehunden som trekker personer med halsbånd. Jeg har til og med sett hunder trekke med strup. Desverre ikke bare en heller. Familiehunden som trekker barn på akebrett med halsbånd og fleksiline i regi av foreldrene. Eller på fjellturen hvor hunden går med pigghalsbånd og kort bånd (Må være bra deilig i ulent terreng med hopping/klatring). Når man da ser slike tankeløse holdninger til hundekroppen, og ser i sammenligning til en person her som er klar over en sele sin funksjon, og ser på dette seletøyet som er midlertidig løsning med sine klare begrensninger, vel da ser jeg ikke at det burde være et problem. Det går nok helt fint, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier ikke jeg at jeg mener det er et problem å bruke denne midlertidige løsningen din til lett tilvenning, men det at "det finnes de som har det verre" er sjelden noen god unnskyldning.

Jeg har ikke kommet med den unnskyldningen hvertfall.

Hva andre gjør blander jeg meg ikke opp i. :)

Men en gang for alle! Vi har brukt den selen 4-5 ganger, kanskje 4,5 timer totalt.

Det er inkl. en del pauser.

Vi trener ikke hver dag, har trent 2-3 ganger i uka..

Så at hun får noe skade av det tror jeg ingenting på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...