Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer å skaffe oss hund, men trenger noen tips/råd


vib
 Share

Recommended Posts

VI vurderer å skaffe oss en hund, det har vært i tankene lenge. Men har vært litt usikker da vi bor i en 2-roms hybelleilighet under foreldrene mine. Og de har en Welsh Springer Spaniel hannhund på 5 år. Vi omgås så si daglig denne hunden.

Han er veldig knyttet til meg, jeg gir han mye oppmerksomhet/kos og han er en utrolig snill hannhund. Han har ikke blitt sosialisert mye med andre hunder, annet en litt lek på store områder hvor vi har møtt på andre med hund. Når det har vært valper og mindre hunder til stedet, er han veldig forsiktig med dem.

Ellers er han litt nervøs av seg, altså at han er veldig avhengig av oss, skal helst være med over alt og han kan være ganske forsiktig når han skal hilse på andre mennesker. Men han har aldri vist tegn til sinne.

Jeg er utrolig glad i denne hunden, men synes det hadde vært koselig med en hund til i hus, Og vi har egen inngang til leiligheten. Så valpen kommer jo i så fall ikke til å bo 24/7 med welsh'n. Men jeg har han ofte på besøk hos oss :)

Det jeg er litt redd for er om han skal føle seg tilsidesatt og bli sjalu om vi skulle skaffe oss en hund?

At han skal føle at jeg ikke er hans "bestevenn" lenger. Og han er jo på en måte like mye min hund, selv om det er foreldrene mine som eier han.

Vi har sett på litt forskjellige raser, men siden vi bor på 50 kvadrat så kunne vi nok tenke oss en hund av liten str. Har tenkt på chihuahua..men kan det være dumt med tanke på welsh'n? den er jo ganske så stor i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Så lenge welsh'en blir kjent med valpen og omgås den jevnlig så burde det ikke være noe problem. Hunder som omgås ofte blir stort sett gode venner :)

For det andre: Ikke tenk så mye på størrelsen på leiligheten. Store hunder er roligere inne og krever lite plass, og aktivisering foregår uansett ute.

Sett heller opp en liste over følgende:

  • Hvor mye aktivisering vil den få daglig?
  • Ønsker dere å bruke den til noe spesielt? Lydighet, agility osv
  • Hva med pelsstell?
  • Størrelse på hunden?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke tenk for mye på størrelsen på leiligheten. Bor på 20 kvm med min dalmatiner, er overhodet ikke noe problem. Har bodd på 12 kvm og. Da han var valp og unghund fikk han uansett ikke lov til å leke (voldsomt) og herje inne, og slik hadde jeg nok hatt det uansett hvor stor plass jeg hadde hatt.

Min relativt store hund er kjempeforsiktig med hunder som er mindre enn ham, er nesten rørende å se på hvor hensynsfull han er, og welshen er jo voksen, så det tror jeg ikke dere skal tenke for mye på :-)

Har dere mest lyst på en liten hund velger dere jo såklart det, men synes ikke dere skal velge det bare pga. størrelsen på leiligheten, hvis dere egentlig har lyst på en større. Hva med en welsh til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...