Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta bedre øyeblikksbilder?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg kan en del basic teori om det å ta gode (eller i hvert fall bedre) bilder. F.eks. hvordan man styrer dybdeskarphet, fryser eller viser bevegelse, litt om komposisjon som det gyldne snitt (er det ikke det det heter), linjer som trekker blikket innover, osv.

Problemet mitt er at jeg stort sett bare fotograferer i situasjoner hvor jeg er nødt til å få tatt et bilde der og da.

Det kan være den ørlille tida hunden min er i ringen på en utstilling, barnehagens luciatog osv. Situasjoner som varer så kort tid at jeg ikke har tid til å prøve ut en mengde manuelle innstillinger.

Andre ganger har jeg bedre tid til å ta selve bildet, men jeg må ta det på et spesielt sted hvor jeg ikke ser hvordan jeg kan komponere bildet på noen god måte.

Hvordan løser dere det når dere må ta et bilde der og da og ikke kan påvirke lys og omgivelser i særlig grad? Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker da halvutomatisk innstilling - stiller inn på største blenderåpning (mens da lukkertid stilles automatisk av kamera), stiller inn ISO til sånn ca det jeg tror er nødvendig - bruker midtstilt fokuspunkt og følgefokus - og lar det stå til :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at man kan faktisk forberede seg litt. Skal jeg ta bilde av en bestemt hund i ringen, tar jeg alltid bilder av de som går i forveien også, så jeg kan justere innstillingene og kanskje finne meg et mer egnet sted å stå på. Det samme kan overføres til veldig mange andre situasjoner. Når man står og venter på det spesielle øyeblikket, er det lurt å ta noen testbilder. Venter man på at brudeparet skal komme inn i lokalet, kan man ta bilder av et par andre mennesker for å se om innstillingene er greie, for eksempel.

Dessuten er det greit å trene opp en evne til å raskt kunne sjekke om innstillingene er passelige, og få rutine på å endre riktige innstillinger raskt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker da halvutomatisk innstilling - stiller inn på største blenderåpning (mens da lukkertid stilles automatisk av kamera), stiller inn ISO til sånn ca det jeg tror er nødvendig - bruker midtstilt fokuspunkt og følgefokus - og lar det stå til :).

Åssen får jeg til det da? t-skje forklaring vær så snill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en bra tråd. Men tolket den egentlig som mer vinklet til hvordan komponere et øyeblikksbilde. Dermed tenkte jeg å spinne videre på den.

Hva er små ting man bør ha i bakhodet i slike tilfeller? Foruten det vanlige som fingeren foran linsa osv.

At bakgrunnen ikke forstyrrer. Busker og trær som "vokser ut av hodet" f eks. Forskjeller i lys (himmel som blir overeksponert eller riktig eksponert mens motivet blir kullmørkt). Farger som trekker oppmerksomheten vekk fra motivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bakgrunnen ikke forstyrrer. Busker og trær som "vokser ut av hodet" f eks. Forskjeller i lys (himmel som blir overeksponert eller riktig eksponert mens motivet blir kullmørkt). Farger som trekker oppmerksomheten vekk fra motivet.

Gode tips :) Tror egentlig også det er ting jeg pleier å tenke over når jeg tar bilder. Men alltid greit med påminnere om hva man bør ha i bakhodet.

Synes den beste komposisjonen er å egentlig ikke ha noe komposisjon. Helst ikke si i fra om at man tar bilde. Skyte fra hofta. Eller lavere, det er alltid kult: (Eksempel - "kjedelig" flybilde blir ikke så kjedelig - http://farm6.static.flickr.com/5155/5894429728_2b82604347_b.jpg )

Syntes det å skyte i fra hofta faktisk er å tenke litt igjen komposisjon jeg da. Men vi snakker jo her om øyeblikksbilder, så jeg tenkte punkter som er greit ha i bakhodet når man knipser løs. Tenker ikke på hvordan man kan komponere et bilde best mulig, for da blir det jo ikke lenger noe øyeblikksbilde.

Synd jeg er på jobben nå, for jeg har et bilde hjemme som er skikkelig "in the moment", av to vofser som kliner. Hadde bildet blitt tatt sekunder før eller etter, hadde det blitt helt annerledes. Det er ihvertfall det jeg tenke på når noen sier øyeblikksbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere står helt fritt til å tolke tråden akkurat som dere vil, altså!

Så lenge dere ikke tipser om å vente i seks timer til lyset er helt perfekt, eller å be konfirmantens foreldre male huset så det står bedre til konfirmantens antrekk, så er alle tanker og innspill veldig velkomne!

Tusen takk for alle innspill så langt, håper det kommer enda flere :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at i mange tilfeller så kan du enten flytte deg sidelengs eller opp/ned for å unngå at forstyrrende ting kommer med. Tenker feks med en konfirmant som står der med ledning i bakgrunnen som går "gjennom" hodet osv :) .

Bilder som er tatt fra stående og peker ned på en hund eller baby er ofte veldig kjedelige. Prøv nye vinkler og utsnitt. Plass på minnekortet koster jo ikke noe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da konfirmasjonsbildet mitt ble tatt (privat) stod jeg foran en lysekrone av noe slag og jeg fikk da to horn perfekt plassert på sidene av hodet. Så ut som en djevel. Det ble takke-kort bildet. hehe jaja. Så små detaljer har mye å si. Jeg har funnet ut av at noen klarer ikke å se slike detaljer rett og slett. Ser det at noen ikke er flink til å ta bilder pga dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon 500D og bruker bare innstillingen M og stiller inn alt manuelt til vanlig. Men hvis det er en "plutselig" fotomulighet der jeg ikke kan planlegge, så stiler jeg fort inn på en automatisk innstilling. Som regel "P". Jeg tar alltid bilder i L+Raw slik at jeg kan få fram nesten hva som helst etterpå. Har jeg tid, stiller jeg inn Iso, Blenderåpning og lukkertid selv, slik at jeg har full kontroll. Og har jeg muligheten, tar jeg alltid testbilder først. (Som andre har nevnt, av hundene som går før i ringen osv)

Husk forresten alltid å trykke utløseren halvveis ned slik at du fokuserer på det som skal være klart.

Ellers er det andre tips som ikke har med det tekniske å gjøre.

Tar du bilder av hunder eller barn? -> ned på deres nivå!

Ta et skritt nærmere (normalt stiller alle seg for langt vekk fra motivet)

Prøv å ta bilder fra andre vinkler og gjerne andre utstnitt enn det "vanlige/vante"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...