Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få bulldozeren min til å gå fint i bånd?


Dunkereier
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg saumfart alle tråder jeg har funnet her inne om å lære hunden å gå fint i bånd, og er fortsatt like rådvill. Ingenting jeg har prøvd har virket til nå (her snakker vi over lengre tid). Lyng er jo en harehund, som skal gå med nesa i bakken, og det gjør han selvfølgelig i bånd også. Når det lukter godt nytter det lite å få kontakt, og han snur seg bare unna godbiter (alt fra ost til pølse). Han trekker som en gal, og ofte rykker han veldig til. Han er kjempeselvstendig, og skal jo være selvstendig på jakt, så dette er litt vanskelig!

Har prøvd litt forskjellige ting:

  • Jeg stopper med en gang båndet strammes og går når det er slakt. Denne har vi drevet lengst med. Jeg gir ham null oppmerksomhet når han stopper. Resultat: Han setter seg til slutt ned og venter (opp til 5 min før han snur seg mot meg). Jeg vil ikke gå fremover mens han sitter, selv om båndet er slakt... Da begynner han vel bare å sette seg ned hele tida i stedet for å gå. Når han endelig går mot meg og båndet er slakt, går jeg frem, og da fyker han fremover igjen i en voldsom fart, slik at det blir bråstopp igjen. Av og til virker det som at det begynner så vidt å gå bedre, men neste tur er det tilbake til start igjen.
  • Har prøvd å snu og gå andre veien med en gang han drar. Dette har jeg faktisk ikke muskelkraft til å få til på en effektiv måte, han er råsterk og det er ikke jeg :no:
  • Har lært inn en kontaktlyd og prøvde å bruke den for å få oppmerksomheten hans mot meg. Denne funker til nå bare innendørs. Ute er jeg jo totalt uinteressant hvis det har gått et rådyr over jordet, f.eks.

Han går med sele, og har ikke noe i mot at jeg tar på denne. Han stikker hodet inn i selen før vi går ut.

Jeg begynner å bli ganske desperat da jeg har begynt å få problemer med ryggen. Vil gjerne gå på kurs, men må fullføre skolegangen min i Trondheim først, så det blir ikke før til sommeren.

Uansett er det vel jeg som gjør noe totalt feil her? All triks-trening og aktivisering vi gjør inne går kjempefint, for da er jo alt fokus på meg (ehm, godbiten?)... Men akk, ikke utendørs :P

Hjelp mottas med stor, stor takk! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over. Kanskje ikke dumt at han setter seg nei, er jo bedre enn at han trekker. Om han da etter hvert setter seg kjappere, så kan du gå over til å begynne å gå igjen rett før han setter seg ned, og så videre. Kanskje han etterhvert tar koblingen med slakt bånd = gå, stramt bånd = stoppe.

Om ingenting fungerer, og du ikke har rygg til å trene på det, så kan du jo vurdere sånn sele med festepunkt på brystet. Når hunden trekker blir hunden "vridd" mot deg. Jeg har aldri prøvd det i praksis selv, men verdt å sjekke opp i hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste trikset jeg kan med hunder som ikke lar seg lære av de tradisjonelle måtene er å lære hunden å følge deg.. Tren mens du rygger rett bak, deretter i sikksakk osv. Deretter snur du mens du rygger og går riktig vei.. En synlig grense vil også hjelpe, så aldri få gå lengre frem enn foten din kan hjelpe hunden din å vite hvor han skal gå..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jeg stopper med en gang båndet strammes og går når det er slakt. Denne har vi drevet lengst med. Jeg gir ham null oppmerksomhet når han stopper. Resultat: Han setter seg til slutt ned og venter (opp til 5 min før han snur seg mot meg). Jeg vil ikke gå fremover mens han sitter, selv om båndet er slakt... Da begynner han vel bare å sette seg ned hele tida i stedet for å gå. Når han endelig går mot meg og båndet er slakt, går jeg frem, og da fyker han fremover igjen i en voldsom fart, slik at det blir bråstopp igjen. Av og til virker det som at det begynner så vidt å gå bedre, men neste tur er det tilbake til start igjen.

Jeg ville belønnet med å gå videre når han slutter å trekke uansett om han står eller sitter. Belønningen for å slutte å trekke er at turen fortsetter, for det er jo det han vil? Om han ikke er interessert i godis ute på tur så må det vel være en fin belønning at turen fortsetter? Jeg tviler på at han kommer til å sette seg ned i tide og utide på tur for å belønnes med å gå videre. ;)

(Det er sent, så dette ble rotete...)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å vridd litt på nr 1 jeg. Når han stopper/setter seg ville jeg rost han, feks sagt "jaaaaa!" eller "se her!", da vil han forhåpentligvis komme mot deg, så kan du belønne med godbit. Jeg tror ikke han begynner å sitte på tur fordet :)

Enig med personen over. Kanskje ikke dumt at han setter seg nei, er jo bedre enn at han trekker. Om han da etter hvert setter seg kjappere, så kan du gå over til å begynne å gå igjen rett før han setter seg ned, og så videre. Kanskje han etterhvert tar koblingen med slakt bånd = gå, stramt bånd = stoppe.

Om ingenting fungerer, og du ikke har rygg til å trene på det, så kan du jo vurdere sånn sele med festepunkt på brystet. Når hunden trekker blir hunden "vridd" mot deg. Jeg har aldri prøvd det i praksis selv, men verdt å sjekke opp i hvertfall.

Den beste trikset jeg kan med hunder som ikke lar seg lære av de tradisjonelle måtene er å lære hunden å følge deg.. Tren mens du rygger rett bak, deretter i sikksakk osv. Deretter snur du mens du rygger og går riktig vei.. En synlig grense vil også hjelpe, så aldri få gå lengre frem enn foten din kan hjelpe hunden din å vite hvor han skal gå..

Jeg ville belønnet med å gå videre når han slutter å trekke uansett om han står eller sitter. Belønningen for å slutte å trekke er at turen fortsetter, for det er jo det han vil? Om han ikke er interessert i godis ute på tur så må det vel være en fin belønning at turen fortsetter? Jeg tviler på at han kommer til å sette seg ned i tide og utide på tur for å belønnes med å gå videre. ;)

(Det er sent, så dette ble rotete...)

Tusen takk for mange gode svar! :lol: Nå skal det prøves. Håper noe her kan være løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg saumfart alle tråder jeg har funnet her inne om å lære hunden å gå fint i bånd, og er fortsatt like rådvill. Ingenting jeg har prøvd har virket til nå (her snakker vi over lengre tid). Lyng er jo en harehund, som skal gå med nesa i bakken, og det gjør han selvfølgelig i bånd også. Når det lukter godt nytter det lite å få kontakt, og han snur seg bare unna godbiter (alt fra ost til pølse). Han trekker som en gal, og ofte rykker han veldig til. Han er kjempeselvstendig, og skal jo være selvstendig på jakt, så dette er litt vanskelig!

Har prøvd litt forskjellige ting:

  • Har prøvd å snu og gå andre veien med en gang han drar. Dette har jeg faktisk ikke muskelkraft til å få til på en effektiv måte, han er råsterk og det er ikke jeg :no:

Vi bruker denne på våre hunder (fra de er valper). Går med båndet løst i hånden og teller til 3 når hunden strammer båndet (og våre hunder er "noe større og sterkere" enn en dunker). Om man lar hunden dra for mye innen man snur får man ikke like stor effektivitet i måten.

Til hunden forstår at det er på min venstre side jeg ønsker at den skal gå, kan vi gå noen få meter så snu og tilbake igjen, så om og om igjen. Det viktigste er at når man snur så lokker man ikke på hunden, bare snur og går. Og når hunden er på venstre side av deg ros den mye! Gjerne også en godbit en gang i blant. Gamlefar var 3,5 år da han kom til oss, og han kunne absolutt ikke gå i bånd. Vi brukte denne metoden og det tok ikke lange stunden innen han forsto "tegninga". Etter det har vi gjort det samme med alle våre hunder og ingen av de drar i båndet på tur. Vi har også lagt til "kommandoen" "versågod" og da får hunden snuse og dra i båndet til den får kommando om å komme på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips på tampen:

Kjøp boka "When pigs fly" av Jane Killion. (canis har den i nettbutikken). Du bare MÅ ha den hvis du ikke har erfaring med hunder og/eller raser som ikke er "lette å be".

Med "slike" hunder, f.eks mange jakthunder, terriere, vannhunder mm, gjelder munnhellet "when you can't beat them join them"

dvs. at utgangspunktet er å bruke hundens naturlige atferd som forsterkere i treningen.

Det er noen fallgruver der, derfor boka.

En enkel ting som gjør mye: Komme i gang med å legge snusing, andre jaktatferder og ting hunden din LIKER å gjøre (helt av seg selv) på kommando. Det er lykkeligvis slik at når hunder har fått en atferd "på kommando" har den en tendens til å deretter etterhvert å bare tilby denne atferden når den blir "kommandert",. Et faktum som nesten alltid er sant, og verdt å utnytte. F.eks å legge "søk" på snusingen.

Også enkelt som gjør mye: å skaffe en slik sele som er nevnt i et innlegg over her, med bogfeste, "sense-ation" (nett/USA/ 200 kr.) er bra, den vil gjøre at det blir lett(ere) å ha kontroll for deg som har dårlig rygg, og ellers generelt fremme impulskontrollen hos hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tips på tampen:

Kjøp boka "When pigs fly" av Jane Killion. (canis har den i nettbutikken). Du bare MÅ ha den hvis du ikke har erfaring med hunder og/eller raser som ikke er "lette å be".

En enkel ting som gjør mye: Komme i gang med å legge snusing, andre jaktatferder og ting hunden din LIKER å gjøre (helt av seg selv) på kommando. Det er lykkeligvis slik at når hunder har fått en atferd "på kommando" har den en tendens til å deretter etterhvert å bare tilby denne atferden når den blir "kommandert",. Et faktum som nesten alltid er sant, og verdt å utnytte. F.eks å legge "søk" på snusingen.

Boka kommer nok med på neste handlerunde, tenker jeg :P

Lurt, er jo verdt å prøve med kommando på snusing mens han går i bånd. Håper derimot ikke at dette smitter over på når han er løs på jakt og lukter seg frem til hare, for det hadde jo vært litt dumt, tenker jeg :/ Tviler på at han forbinder disse tingene, men det er en evig frykt jeg har med tanke på all trening - at han skal bli mindre selvstendig. En harehund som ikke går lenger enn 50 m fordi den må holde kontakt med oss er ikke optimalt. Dette var litt OT, men er en liten bekymring fra min hundetreningshverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips jeg selv er glad i, nemlig sele på = gå som du vil og halsbånd på = gå pent. Med en dårlig rygg og egentlig generelt, ville jeg anbefalt magebelte om hunden skal få lov til å "vimse" i sele.

Ellers syntes jeg mange av de andre tipsene er gode, og ble litt nysgjerrig på den boken da jeg driver endel med mor sine jakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...