Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundenavn


13de
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er mange fine og orginale hundenavn om dagen, det er bare det at jeg ofte ikke har en anelse hvilket kjønn hunden har når man leser om den utifra navnet.

Personlig liker jeg å ha et navn som man kan identifisere kjønnet på. Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig litt sånne navn som kan brukes om hverandre, om Georg var tispe kunne jeg nok funnet på å kalt henne George, er jenter som heter det! Og jenter som heter Charlie er jo bare så kult!

Jeg har bodd i engelsktalende land før og det jo vanlig i dagligtale med "Sam" isteden for Samantha etc. og det syns jeg er fint, men å gi en hund et navn som gjør at det ikke fremkommer hvilket kjønn det er ikke et stort problem for meg, bare en kuriositet, skjønner bare ikke helt vitsen liksom. Hvorfor kalle en tispe for George? Er det fordi man ellers ikke har noe interessant å snakke om, er det fordi man vil ha en ny hobby, og fortelle, "nei det er ikke en hannhund jeg har, det er en tispe, LOL"?

Setter dette litt på spissen her, men er nok litt gammeldags og har liksom ikke behov for å spør et par ekstra spørsmål. Jeg tror i allefall det er svært få menn som vil ha en feminimt navn, ville du kalt hanhunden din Georgina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng, som vår hannhund heter, kan vel passe til begge kjønn... Kjæresten min var ikke så keen på å kalle ham det i starten, men han angrer ikke nå :P

Fint navn, synes jeg. Ville også tippet at det var en hannhund personlig.

Jeg skrev med vilje litt småprovoserende her for bare å se om noen mente noe om dette tema, men virker som om noen ble fornærmet? Det er jo opp till alle og enhver å kalle sin hund hva de vil og jeg har ingenting i mot det, syns bare det hadde vært litt interessant å vite hvordan man kommer frem til nav og hvorfor man velger akkurat det navnet. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kalle en tispe for George? Er det fordi man ellers ikke har noe interessant å snakke om, er det fordi man vil ha en ny hobby, og fortelle, "nei det er ikke en hannhund jeg har, det er en tispe, LOL"?

Setter dette litt på spissen her, men er nok litt gammeldags og har liksom ikke behov for å spør et par ekstra spørsmål. Jeg tror i allefall det er svært få menn som vil ha en feminimt navn, ville du kalt hanhunden din Georgina?

Jeg tipper at folk som kaller en tispe George gjør det fordi de synes navnet er fint og fordi kjønnstilhørlighet ikke spiller noen rolle for hunder. Ikke at de har et oppmerksomhets- eller markeringsbehov.

Ja, kanskje de synes det er artig med et guttenavn på ei tispe, slik andre igjen synes det er artig å kalle opp hunden etter sitt favoritt bilmerke. Det er da bare fint at folk har det litt artig?

At menn ikke vil ha et feminint navn har nok mer med at vi kulturelt sett ser på det feminine som svakere. Det er samme grunn til at små gutter sjeldent kan kle seg ut som prinsesse uten å blir latterliggjort eller sett på som homo, men jenter som kler seg ut som pirat er tøffe og kule tomboys. Samantha kan kalles "Sam", Anthony kan ikke kalles "Anny". Det er kulturelt verdihierarki basert på historien. Vi blir sikkert kvitt det en dag.

Når det kommer til hunder derimot så tror jeg de driter veldig i om de har et guttenavn eller jentenavn, tipper de ikke har noen forutsetning for å vite forskjellen engang. ;)

Jeg har hatt en Bacon, en Moshi og en Töddel. Alle de er vel ganske kjønnsnøytrale, selv om mange mente at Bacon var et herrenavn (but why?). Jeg kaller hundene mine det jeg ønsker at de skal hete. Sånt er jo smak. Noen liker menneskenavn på hunder, andre synes det er teit. Noen liker uvanlige og quirky navn, andre synes det er wannabe. Andre igjen liker navn med mye symbolikk og mening, som mange igjen finner pretensiøst og overkill. Noen gir klassiske hundenavn som Shira og Santo, mens andre igjen synes det er gørr kjedelig. Men big whoop liksom, det spiller da ingen rolle hva alle andre mener. Finn et navn du liker og kall hunden din det. Såre enkelt, man trenger ikke engang ta hensyn til den navngitte.

Så nei, jeg har liten formening om hva andre velger å kalle hunden sin utover at jeg pga smak enten liker de eller ikke liker de. Jeg mener, det er en hund liksom. Det er ikke sånn at den vil plages med navnet sitt?

Til ditt "hvorfor?" finnes det egentlig bare et svar, og det er "fordi.". Man kan ikke diskutere smak liksom.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Frøken, og det må vel være det minst kjønnsnøytrale navnet :) Grumpy het Grumpy når jeg fikk han, synes det er litt morsomt, hadde nok ikke funnet på det selv. Jeg har også hatt en Ida, som jeg fant på selv, skulle egentlig hete Kafka, men hun var en Ida hun :) Jeg har store planer om å ha border collier som heter Pingu og Panda. Pingu skal være korthåret svart/hvit, mens Panda må være langhåra med pandafarger ^^ Liker litt "artige" navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av hva som er feminint nok og andres oppfatning av samme navn er ikke alltid ensbetydnende. Alle valpene fra mitt første kull er tisper, men mange har spurt eller gått ut fra at en eller flere av de er hanner. Kallenavnene deres er

Lune

Isi

Regn

Rim

Dis

Fjellbris

(selv om Isi har blitt Naisha og Regn Maya i sine nye hjem)

Og folk blir sikkert like forrvirret neste gang jeg har kull. Navnene er allerede klare, så da gjenstår det bare å vente på løpetid, paring og fødsel for å se kjønn og ennå noen uker får de før navn. Så i juni 2013 engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at folk som kaller en tispe George gjør det fordi de synes navnet er fint og fordi kjønnstilhørlighet ikke spiller noen rolle for hunder. Ikke at de har et oppmerksomhets- eller markeringsbehov.

Ja, kanskje de synes det er artig med et guttenavn på ei tispe, slik andre igjen synes det er artig å kalle opp hunden etter sitt favoritt bilmerke. Det er da bare fint at folk har det litt artig?

At menn ikke vil ha et feminint navn har nok mer med at vi kulturelt sett ser på det feminine som svakere. Det er samme grunn til at små gutter sjeldent kan kle seg ut som prinsesse uten å blir latterliggjort eller sett på som homo, men jenter som kler seg ut som pirat er tøffe og kule tomboys. Samantha kan kalles "Sam", Anthony kan ikke kalles "Anny". Det er kulturelt verdihierarki basert på historien. Vi blir sikkert kvitt det en dag.

Når det kommer til hunder derimot så tror jeg de driter veldig i om de har et guttenavn eller jentenavn, tipper de ikke har noen forutsetning for å vite forskjellen engang. ;)

Jeg har hatt en Bacon, en Moshi og en Töddel. Alle de er vel ganske kjønnsnøytrale, selv om mange mente at Bacon var et herrenavn (but why?). Jeg kaller hundene mine det jeg ønsker at de skal hete. Sånt er jo smak. Noen liker menneskenavn på hunder, andre synes det er teit. Noen liker uvanlige og quirky navn, andre synes det er wannabe. Andre igjen liker navn med mye symbolikk og mening, som mange igjen finner pretensiøst og overkill. Noen gir klassiske hundenavn som Shira og Santo, mens andre igjen synes det er gørr kjedelig. Men big whoop liksom, det spiller da ingen rolle hva alle andre mener. Finn et navn du liker og kall hunden din det. Såre enkelt, man trenger ikke engang ta hensyn til den navngitte.

Så nei, jeg har liten formening om hva andre velger å kalle hunden sin utover at jeg pga smak enten liker de eller ikke liker de. Jeg mener, det er en hund liksom. Det er ikke sånn at den vil plages med navnet sitt?

Til ditt "hvorfor?" finnes det egentlig bare et svar, og det er "fordi.". Man kan ikke diskutere smak liksom.

Ville også tippet bacon er et herrenavn, en gris;-)

Hmm, spørs litt hvordan du uttaler "Moshi", men det kan være frisk nok det viss du uttaler det med O som i Oslo, da håper jeg det ikke er så mange tyske turister i området...

Selvfølgelig er det kulturelt basert og riktig de tingene, det har du helt rett i, men jeg ser liksom ikke alltid vitsen med navn à la George på en tispe eller Georgina på en hannhund for den del selv om selvfølgelig ikke en hannhund forstår noe om at det er femi, men det er jo bare meg. Men det er jo ikke sånn at jeg synd andre er dumme fordi de mener noe annet enn meg, det er jo bare bra vi er forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om hva som er vitsen blir litt absurd for meg. Hva er vitsen med å skaffe seg en sort hund? Hva er vitsen med å kjøpe et grønt halsbånd? Eller vitsen med å terpe på at den skal gå på venstre side av deg for å oppnå titler? Det er helt meningsløse spørsmål. Man tar disse valgene basert på preferanser, ønsker og behov, så enkelt er det bare.

Men det er jo ikke sånn at jeg synd andre er dumme fordi de mener noe annet enn meg,

Ok, men det virker litt slik i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om hva som er vitsen blir litt absurd for meg. Hva er vitsen med å skaffe seg en sort hund? Hva er vitsen med å kjøpe et grønt halsbånd? Eller vitsen med å terpe på at den skal gå på venstre side av deg for å oppnå titler? Det er helt meningsløse spørsmål. Man tar disse valgene basert på preferanser, ønsker og behov, så enkelt er det bare.

Ok, men det virker litt slik i denne tråden.

Vel, jeg er en nysgjerrig person som er glad i og snakke om alt mellom himmel og jord, det fører noenganger til misforståelser, men sånn var det altså ment, og jeg bør jo vite det selv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om en hund som heter Banan. Jeg tror det må være en hannhund. Eller kanskje en tispe, for jeg sliter skikkelig med å finne tispenavn jeg liker, så da kan hun vel like godt hete Banan da.

Den brune Salukien Banan :wub: (for brune bananer er også best.)

Sånn egentlig liker jeg best navn som ikke er "hundete", altså Tequilla, Rex, Tinka, Tira osv. er type navn jeg aldri kommer til å bruke. Jeg liker vel egentlig best navn som også kan brukes til mennesker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om en hund som heter Banan. Jeg tror det må være en hannhund. Eller kanskje en tispe, for jeg sliter skikkelig med å finne tispenavn jeg liker, så da kan hun vel like godt hete Banan da.

Den brune Salukien Banan :wub: (for brune bananer er også best.)

Sånn egentlig liker jeg best navn som ikke er "hundete", altså Tequilla, Rex, Tinka, Tira osv. er type navn jeg aldri kommer til å bruke. Jeg liker vel egentlig best navn som også kan brukes til mennesker :-)

Banan viss det er vel en hann, Banana viss det er til en tispe?

Morsomt navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er en nysgjerrig person som er glad i og snakke om alt mellom himmel og jord, det fører noenganger til misforståelser, men sånn var det altså ment, og jeg bør jo vite det selv;-)

Selvsagt vet du det best selv. Men jeg vet at for min egen del liker jeg å vite om det om jeg oppfattes annerledes enn jeg ønsket. ;) ;) ;) ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om en hund som heter Banan.

Bacon het Bacon fordi jeg drømte at jeg hadde en hund som het Bacon. Det var riktignok en boxer i drømmen, og ikke en amstaff, men det var ingen tvil om hva min første hund skulle hete. :)

På kurs møtte vi en staff som het Burger forresten. Vi tullet om at hvis det ikke hadde vært for forbudet så kunne vi laget små baconburgere.

Min Bacon fikk også en labrador oppkalt etter seg for øvrig. Det var en hannhund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vet du det best selv. Men jeg vet at for min egen del liker jeg å vite om det om jeg oppfattes annerledes enn jeg ønsket. ;) ;) ;) ;)

Helt enig!

Jeg var nokså sikker på at jeg ble misforstått uansett, for det ble så musestille inne på denne tråden, he he he.

Jeg elsker bare disse julesmileyene, hmm, skal se om jeg kan finne en jeg ikke har brukt før...

Hmm, med iskrem? Seriously...

Nei, må bli denne: :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...