Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å slutte å skrike?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Leste i et topic: hva er det vanskeligste. Der skrev blant. annet Charlotte : Å sitte rolig uten å bråke mens andre hunder er ute i felten og jobber og skudd avfyres. Hvordan trenes dette?

Min hund bråker skikkelig hvis jeg feks. går tur med noen med en annen hund gående foran meg. Også idag drog Hera meg på akebrettet og samboern min gikk et stykke bortover (slik at hunden skulle dra) Og da var det ekstremt skriking og hyling. Også hele veien bortover når hunden løp. (også har jeg jo vist en film her tidligere av henner ivrighet)

Skjønner at dette er overivrighet og forventning /fustrasjon. Men det kan jo til tider være litt flaut. For det er ganske høy lyd. BLir jo da vanskelig å ta ho med på arrangementer med folk og hunder, for da kan det bli mye bråk. Må man bare akseptere dette at det er slik hunden min er? Ser jo sledehunder også hvordan de skriker før de skla ut å trekke. Er dette noe som kan trenes bort?? Isåfall måtte man da tatt tak i det allerde tidlig, så nå er det "forsent" uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun svare på deler av spørsmålet ditt...ang sledehunder som skal ut og jobbe, og deres hyling, så er hvertfall det en treningssak...det norske laget som b.l.a kjører Iditharod, har ca 80 hunder tilsammen. Nå har ikke jeg sett samtlige i aksjon, men jeg har sett de beste av dem. og på startstrekene der,er det stille.

rett og slett fordi de er trent slik. Dog er de like ivrige etter å komme igang som resten av gjengen.. :wink:

Men om det er for sent å få din til å være stille ? Nei, det tror jeg ikke! hehe...en hund kan da fint lære ting hele livet - det spørs jo bare på hvordan du gårfrem,og hva du belønner, det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. ja så da er det muligheter da :) Men lurer fælt på hvordan man kan trene dette bort. Da må man jo nesten kjefte på hunden' date=' eller kan ikke se for mange andre måter. kanskje noen vet? Ser for meg 20 slede hunder og en eier som roper HOLD KJEEEEFT til alle hundene sine som er ivrige. :lol:[/quote']

Tenker meg at de er trent sånn at de ikke får trekke før de er stille, og eiern har vært veldig konsekvent på det. Allså at de er stille=belønning (som er å få trekke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledehundene til Robert Sørlie, vinneren av Iditharod 2003 var det vel, har gått frem på denne måten:

Han seler opp hundene og går SÅ inn og spiser frokost og kler se ordentlig. Ved det minste hyl er han der med en gang; "tar man forsangeren er resten stille". Det vil ikke si at han bruker fysisk makt, men han sier iallefall fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledehundene til Robert Sørlie, vinneren av Iditharod 2003 var det vel, har gått frem på denne måten:

Han seler opp hundene og går SÅ inn og spiser frokost og kler se ordentlig. Ved det minste hyl er han der med en gang; "tar man forsangeren er resten stille". Det vil ikke si at han bruker fysisk makt, men han sier iallefall fra..

Forsto jeg deg riktig? Han lar hundene være alene helt til de begyner å hyle , da kommer han ut til dem?

Hadde trodd det var omvendt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte ikke den helt jeg heller...

Jeg mener det at det beste er å overse hunden, å ikke gi h*n noen form for oppmerksomhet...det er ofte det de søker...

Og heller gi dem oppmerksomhet når de er stille...Har jo en polar i huset som vet å lage lyd, hun overser jeg helt og har lagt inn komandoen: "bra, stille". Etterhvert klarte hun og forstå sammenhengen og gir seg fortere og fortere med "syngingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrikingen til min hund er ikke rettet mot meg, men hun bare skriker ut sin iver/fustrasjon ol. Har til nå ikke brydd meg om det, og det bare blir værre og værre syns jeg. Ser for meg at å kjefte på ho kan få ho til å slutte, men er det egentlig rett å kjefte for at hun er ivrig??

Overseeing er ikke alltid det beste. Min rase er ekstrem til å pipe. Maser og piper. Feks. når jeg skal ut med ho, piper hunden min ekstremt mye. sånn intenst piping. (sånn skynt deg daaaa) Da bryter jeg inn og sier TI STILL, og da demper hun seg veldig, men fortsetter hun å pipe er det timeout rett i dusjkabinettet. Der piper hun ikke. Overser jeg ho piper hun 10 ganger værre, så da får hun kjeft og så blir ho stille. Mye mas er uønsket her. (for jeg bestemmer tempoet når jeg kler på meg, eller når jeg skla gi ho mat)

Så jeg ser for meg da at jeg må kjefte på ho for at hun bråker ute, men poenget er om det er "rett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å prøve å lage en kommando for stille, på samme måte som du trener inn andre øvelser... Jeg tenker litt på å gjøre ting så negative som mulig, for vi vet aldri om hunden tenker den veien vi gjør...Det er ikke sikkert hun forstår hvorfor hun blir satt i dusj kabinettet.

Og at hun da blir stille kan også være fordi hun er forvirret...Men jeg skal ikke si noe sikkert, for jeg kjenner jo ikke din hund... Men har vært borti en del dobbere da søsteren min har hatt 4 stk, og jeg vet de også kan mase...den ene hannen hennes var lik som du beskriver her...de måtte sitte i gangen de helt til den bikkja klarte og være still og da trente hun inn "bra, stille".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er rett og galt kan diskuteres (om alt igrunn). Jeg ville gjort det som passa best for meg og min hund og viste resultater.

Feks (nå har jo ikke jeg det problemet med min hund da), men om Lunah hadde pipi og bjeffa fordi hu var gira når hu visste vi skulle ut på tur (som hunden til tanta mi gjør), da ville jeg bare rett og slett ikke sluppet ut hunden før den var stille. Et par repetisjoner - og hunden hadde skjønt at den måtte være stille for å få komme ut.

Kan du ikke prøve det? Tren med en annen hund, og ikke la de få hilse før Hera er stille.

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har Ti still som en stillekommando da. Etter 1 år med intens mas blir man litt surra i hodet :lol: Men det går bra nå, netopp fordi hunden (somregel) hører på meg når jeg sier Ti still. (man vet jo uansett ikke om hunden egentlig forstår hva man vil, men jeg tror nå ihvertfall det siden ho blir stille når jeg sier ti still...) Når hunden piper etter mat venter jeg til hun er stille før jeg gir ho mat, Kan ta en halvtimes tid før ho blir stille da, og da sier jeg braaaa! og gir ho mat. Samme hvis hun piper nede i gangen og vil opp, så slipper hun ikke opp før hun er stille. Slike småting prøver vi å være konsenkvent med hele tiden. Men når vi skal ut blir ho ivrig og maser på å komme fortere ut, da blir jeg bare så irritert og orker ikke å stå å vente en halvtime i gangen på at ho skal bli stille så da slenge jeg ho i dusjen hvis hun ikke hører på meg når jeg sier Ti still.

har prøvd å ikke la ho hilse på en annen hund når vi går tur sammen, og da kan ho skrike hele turen. #-o Slitomt, for hun hopper også mye frem og tilbake i båndet. Også etter hun har hilst, og de slipper hunden løs feks, blir det megastyr, for da vil jo Hera slippes så fort som bare det! :wink:

Ja ikke lett å vite hvordan man skal forholde seg til dette.. Takk for råd! Bare kom med flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er litt ening med deg der...

Jeg tenker slik at hvis hun allikevel får hilse på den andre hunden når hun oppfører seg, vil hun ha store problemer med å faktisk klare å roe seg, fordi ønske om å hilse på den andre hunden er så stort...da er det heller bedre at hun ikke får hilse på hver gang, slik at hun aldri vet når hun får lov og ikke...

Man må heller ikke sette veldig stor belønning for hunden på samme måte som å ikke sette for høye kriterier...

Hvis belønningen er så stor, eller det er noe hunden ønsker sterkt, har hun også vanskelig for å klare å konsentrere seg om det som det hun må gjøre for å få belønningen.

Og hvis jeg ikke tar helt feil, så er hun vel ikke så gammel heller?

de dobberene jeg kjenner har også dette som det største problemet...hilseglede er utrolig høy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledehundene til Robert Sørlie, vinneren av Iditharod 2003 var det vel, har gått frem på denne måten:

Han seler opp hundene og går SÅ inn og spiser frokost og kler se ordentlig. Ved det minste hyl er han der med en gang; "tar man forsangeren er resten stille". Det vil ikke si at han bruker fysisk makt, men han sier iallefall fra..

Vel, jeg oppfattet det som om han gjorde det til en rutine for hundene at de ikke nødvendigvis skulle ut og løpe med en gang de fikk sele på seg. Så han seler opp, og går så inn og tar en kaffekopp. Med en gang en hund begynner å bråke sier han f.eks "Ti Still" eller noe sånt. For alt jeg vet er det godt mulig han tar de fysisk også.. Dessuten er det jo en belønning for hundene å få kjøre, så lenge de er stille får de ut og løpe.. Nå trener ikke Robert Sørlie klikkertrening akkurat, men hundene holder iallefall kjeft:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...du har virkelig en stri tørn der :lol: Sånt er så selvforsterkende og utrolig vanskelig å få bort.

Jeg har ingen råd til deg egentlig..Jeg vet at mange hundekjørere venter til det er helt tyst med å kjøre -men de har da til gjengjeld en knallforsterkning å by på når det endelig blir stille.

Du kan ikke få hjelp av noen i raseklubben da?Hvis det ikke er uvanlig for doberen så kan det jo hende at noen har erfaring med den typen problemer.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig aldri hørt noen annen hund holde på sånn som min. Uansett rase. Men jeg føler at det er bare iver, så egentlig gåår det an å "leve" med det, selv om det er flaut. Så får heller folk bare komme til meg hvis de tror hunden har det vondt eller noe sånnt :D Bare ikke det blir værre. Får prøve å hysje litt på ho å evnt kommandere litt dekk ol. og se om det går bedre. Takk for tilbakemeldinger alle. Bare kom med flere hvis noen kommer på noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dobbere som rase er pipete, skal jeg være den første til å si meg enig i! Men det kan fint trenes nesten 100% vekk - jeg kan ta på meg ytterklær og gjøre meg klar med alt til å gå tur - og så sette meg i sofaen og se på tv...fordi ellers så begynner bråket garantert! Slik har hvertfall Odin lært å holde mest mulig kjeft...han blir fullstendig ignorert,og har funnet ut at å gå og legge seg med et stille,lidende uttrykk i ansiktet, er det beste for å få meg ut av sofaen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det var jo lurt av han :wink: Jeg holdt på å gå på veggene av piping i valpe/unghund perioden. Men hørte også at det ville de vokse noe av seg, og når vi itillegg har da vært litt streng på masing uten grunn, så har det gått bedre og bedre. Men tiltider kan det være ille. Feks i bilen når vi skal på tur.. [looney]

Tenk å ha en hund som ikke piper på samme måten!! Det må være drømmen (for oss som er vant til dobber) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...