Gå til innhold
Hundesonen.no

SchæferValp


E.Michelle
 Share

Recommended Posts

Du er allerede innblandet. :lol:

Åpenbart, men det vil jeg ikke! SmileyNo-no.gif Når jeg skrev "stille opp hund" (eller hva det nå var) så mente jeg schæfer. Ser jo det på Uno mener jeg, brukshund og grå som han er. Kan jeg liste meg vekk nå?

Dobbeltpost fordi jeg er vill og gal.

Du kan jo stille schäfer? :P

Problem: Nora er ikke schæfer :P Om hun nå hadde sett ut som en schæfer så er nok ikke jeg en fortrukken handler. Liker jo ikke den ryggen så jeg har ikke helt lært meg hvor man holder ned og klemmer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den s

Enig med Emilie om at alle schäfere er brukshunder. Selv om det kanskje finnes noen dvaske familiehunder av showschäfere, så er det ikke sånn rasen SKAL være. Men er du på utkikk etter en hund du

Kjempebra skrevet Nå vil jeg legge til at din kan våkne noe voldsomt etterhvert Golden nå, gær'n om noen mnd. Hun er jo bare babyen ennå

Dobbeltpost fordi jeg er vill og gal.

Problem: Nora er ikke schæfer :P Om hun nå hadde sett ut som en schæfer så er nok ikke jeg en fortrukken handler. Liker jo ikke den ryggen så jeg har ikke helt lært meg hvor man holder ned og klemmer inn.

Schäfer nok til at oppdretteren din syns hun er en pen belger :lol: Meeeen, skal du være kylling, så finnes det vel en eller annen annen som tør å prøve :P Hadde vært morsomt for meg å se og det, på en måte.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer nok til at oppdretteren din syns hun er en pen belger :P Hadde vært morsomt for meg å se og det, på en måte.. hehe

Åååå du kalte meg kylling! *liker ikke* Tar det som en utfordring! Men hvorfor skal du prøve? Hun vil jo aldri få en slik rygg? Hun er jo slettes ikke lang nok i ryggen, ei heller har hun vinkler som gjør at vi kan plante hasene i bakken uten anstrengelser (overdrivelse).

Oppdretteren til Nix og Uta liker belgere han, og det synes jeg han skal ha for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå du kalte meg kylling! *liker ikke* Tar det som en utfordring! Men hvorfor skal du prøve? Hun vil jo aldri få en slik rygg? Hun er jo slettes ikke lang nok i ryggen, ei heller har hun vinkler som gjør at vi kan plante hasene i bakken uten anstrengelser (overdrivelse).

Oppdretteren til Nix og Uta liker belgere han, og det synes jeg han skal ha for!

Fordi jeg vil prøve. Når det er schäferdiskusjoner, så legges det alltid sånne bilder ut som et bevis på hvor jævlige de er, så jeg vil se hvor ****** vi kan få min - til belger å være - overvinkla i bakparten-terv til å stå.

Og jeg liker å være politisk ukorrekt :aww: Så når alle andre nægger om jævlige schäfere så kan jeg stå på andre siden og si at vi ikke trenger å henge ut enkeltoppdrettere selv om en eller annen la ut en link til hjemmesiden dems. Jeg syns det er uhøflig å diskutere bikkjene til folk som ikke har dratt de inn i diskusjonen sjøl, og jeg syns ihvertfall det er uhøflig å dra de inn i en diskusjon på et forum de ikke deltar på sjøl, og det er helt klart uhøflig og ufint når bildene av hundene brukes som skrekk og advarsel med et helt sonenkor unisont syngende "nei fyyyyysj, så ****** de ser ut".

Og ting baller på seg.. Derfor :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere dømmer hva som er robuste dyr med god funksjon og helse ut fra bilder av bikkjer i bevegelse. Veit du hvor mange bilder det er tatt av mitt kjøterdyr der hun ser helt funksjonshemma ut? Gidder du å bedømme hvordan helsa hennes er ut fra dette bildet, f.eks:

347_46778311326_4406_n.jpg

Eller dette:

16245_221571231326_1341398_n.jpg

Eller dette:

4801_123830951326_3407386_n.jpg

Eller hva med dette:

4801_123830981326_8214429_n.jpg

Der ser du jo pukkelryggen mellom øra på henne til og med, usunne dyret! :o

Vanligvis, når hun ikke løper rundt og monger seg, så ser hun sånn ca sånn ut:

2040_116250796326_1466695_n.jpg

Så, fortell meg hvordan du bedømmer robusthet, funksjon og helse ut fra bilder av bikkjer i fart og lek?

Mulig det er bare meg, men jeg har til dags dato ikke sett annet enn schæfere som klarer og se slik ut, hverken på bilder eller live. Jeg ser dine bilder, men det jeg ser er en hund (som i mine øyne vertfall) ser solid og normal ut til tross for 'uheldige' bildepositurer.. Og at de er stilt opp rart er ikke alene grunnen til at disse hundene (i likhet med mange andre eksteriør schæfere) ser slik ut. Og jeg for min del hadde ikke dratt en slik konklusjon utifra et bilde, men du kan jo selv gå inn på hjemmesiden og se, det er mange og velge i, både oppstilling og bevegelsesbilder og forskjellige individer.

Men kanskje alle bare var litt uheldig på bildet?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg vil prøve. Når det er schäferdiskusjoner, så legges det alltid sånne bilder ut som et bevis på hvor jævlige de er, så jeg vil se hvor ****** vi kan få min - til belger å være - overvinkla i bakparten-terv til å stå.

:lol: Skjønner. Ja jeg tar utfordringen jeg, men da i gult! Du kalte meg kylling og det skal ikke glemmes!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg for min del hadde ikke dratt en slik konklusjon utifra et bilde, men du kan jo selv gå inn på hjemmesiden og se, det er mange og velge i, både oppstilling og bevegelsesbilder og forskjellige individer.

Er denne oppdretteren dere diskuterer på sonen? Har oppdretteren selv lagt ut bilder av sine hunder her på sonen?

Nei?

Bør da denne oppdretteren og disse hundene diskuteres på sonen?

Hva er det man kaller sånt igjen? Baksnakking? Drittslenging? Uthenging? All of the above?

Merkelig at det er ei purke som meg som må leke moralens vokter, altså :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne oppdretteren dere diskuterer på sonen? Har oppdretteren selv lagt ut bilder av sine hunder her på sonen?

Nei?

Bør da denne oppdretteren og disse hundene diskuteres på sonen?

Hva er det man kaller sånt igjen? Baksnakking? Drittslenging? Uthenging? All of the above?

Merkelig at det er ei purke som meg som må leke moralens vokter, altså :aww:

Det var ikke svar på noe av det jeg posta i innlegget mitt. Jeg kan godt være med på denne også jeg, men gjerne svar på det jeg egentlig spurte om..

Jeg vet ikke jeg, jeg var inne på ei offentlig side og så delte jeg min mening etterpå, og min mening er at det der ikke hadde vært førstevalget mitt også skrev jeg hvorfor, kanskje er det over kanten, jeg føler ikke det, who cares liksom, ingen personangrep her, alle har ikke lyst på hund fra samme oppdrett, betyr ikke at det nødvendigvis er en dårlig oppdretter. Jeg poengterte vell også at dette var førsteinntrykket mitt kun basert på info fra hjemmesiden. Viss noen føler at det er et overtramp, så føl dere helt fri til og rapportere..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke svar på noe av det jeg posta i innlegget mitt. Jeg kan godt være med på denne også jeg, men gjerne svar på det jeg egentlig spurte om..

Jeg vet ikke jeg, jeg var inne på ei offentlig side og så delte jeg min mening etterpå, og min mening er at det der ikke hadde vært førstevalget mitt også skrev jeg hvorfor, kanskje er det over kanten, jeg føler ikke det, who cares liksom, ingen personangrep her, alle har ikke lyst på hund fra samme oppdrett, betyr ikke at det nødvendigvis er en dårlig oppdretter. Jeg poengterte vell også at dette var førsteinntrykket mitt kun basert på info fra hjemmesiden. Viss noen føler at det er et overtramp, så føl dere helt fri til og rapportere..

Det var ikke så innmari mye å svare på i innlegget ditt? Ok, du syns min hund ser sunnere ut enn en utstillingsschäfer, det er vel et kompliment, så takk, liksom?

Men la oss ta et lite tanke-eksperiment. La oss si at du går inn på et hundeforum du ikke vanligvis deltar på, en eller annen gruppe på facebook, eller whatever, sant? Også ser du bilder av DIN hund, og alle kommentarene under er bare drittpreik om bikkja di. Hva hadde du synes om det? Selv om de har vært på din hjemmeside og henta bildene? Eller i tråden om din hund her på forumet?

Jeg har hjemmeside sjøl jeg, der jeg har lagt ut alle videoene av Nora da hun gikk MH, og selv om jeg ikke syns hun er noen superfantastisk hund mentalt, så ville jeg blitt pisse sur om noen linket til mine videoer av min hund for å vise hvordan man ikke vil ha dem, særlig om de ikke hadde spurt på forhånd først.

At ting ligger ute i det offentlige, er en pluss-ting. Alt for mye som er feil med hundeavl i dag, kommer av at folk ikke snakker om de negative sidene ved hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En oppdretter som opererer med kennelnavn og har vært gjennom alfabetet og dermed åpenbart opptrer i næringsvirksomhet bør tåle såpass. Det er ingen privatperson og dens hunder som diskuteres, det skjer under virksomhetens navn. På hjemmesiden omtales dette som "vi" uten at jeg bryr meg noe mer om hvem "vi" er utover kennelnavnet. Ergo ser ikke jeg forskjellen på det og å diskutere andre varer for kjøp og salg eller må vi slutte med det også?

De burde vel strengt tatt vært meldt inn til forbrukerrådet for dette er ganske drøyt:

HD/AA
Sunnhet er langt mer enn hofter og albuer. Likevel er dette i dag et så stort problem at man som oppdretter forplikter seg å søke mest mulig kunnskap før man foretar kombinasjoner - i den utstrekning det lar seg gjøre.
Kennel Svebø har som klar målsetning å kun benytte avlsdyr som kommer fra kull hvor det ikke finnes individer belastet med mer enn C - svak grad HD/AA. Forøvrig må kullet i helhet anses som bedre enn gjennomsnittet. Å benytte en hund, med uansett grad, fra et kull hvor noen av søsken er belastet med middels - sterk medfører dette tilnærmet alltid svært belastede kull. Dersom vi av en eller annen grunn velger å benytte tisper som har svak grad er dette fordi resten av kullet er bra. Det viser seg helt klart at disse avlsdyrene avler like sunt som frie hunder (under forutsetning av at resten av kullet den kommer fra er bra). Dersom en avlstispe etter en tid i avl viser seg å gi dårlige hofter eller albuer - blir hun umiddelbart pensjonert. Hva angår valget av hannhunder vi benytter gjelder de samme kravene. I tillegg ønsker vi her at flest mulig av dens forfedre er HD-frie i flest mulig generasjoner, og at disse kommer fra bra kull.
Vi har gjennom planmessig, og etter vårt skjønn fornuftig utvalg, oppfylt egne kriterier og har i dag en rekke hunder som er gode "plattformer" for videre avl. Vi har i dag kun HD/AA-frie avlsdyr i vår egen kennel.
Intensjonen og minimumsbetingelsen vi stiller til våre valpekjøpere er at de HD/AA-undersøker hunden sin når den er gammel nok for dette (passert 12 mnd). Alle SKAL undersøkes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bare meg, men jeg har til dags dato ikke sett annet enn schæfere som klarer og se slik ut, hverken på bilder eller live. Jeg ser dine bilder, men det jeg ser er en hund (som i mine øyne vertfall) ser solid og normal ut til tross for 'uheldige' bildepositurer.. Og at de er stilt opp rart er ikke alene grunnen til at disse hundene (i likhet med mange andre eksteriør schæfere) ser slik ut. Og jeg for min del hadde ikke dratt en slik konklusjon utifra et bilde, men du kan jo selv gå inn på hjemmesiden og se, det er mange og velge i, både oppstilling og bevegelsesbilder og forskjellige individer.

Men kanskje alle bare var litt uheldig på bildet?

Er denne oppdretteren dere diskuterer på sonen? Har oppdretteren selv lagt ut bilder av sine hunder her på sonen?

Nei?

Bør da denne oppdretteren og disse hundene diskuteres på sonen?

Hva er det man kaller sånt igjen? Baksnakking? Drittslenging? Uthenging? All of the above?

Merkelig at det er ei purke som meg som må leke moralens vokter, altså :aww:

Det var ikke svar på noe av det jeg posta i innlegget mitt. Jeg kan godt være med på denne også jeg, men gjerne svar på det jeg egentlig spurte om..

Jeg vet ikke jeg, jeg var inne på ei offentlig side og så delte jeg min mening etterpå, og min mening er at det der ikke hadde vært førstevalget mitt også skrev jeg hvorfor, kanskje er det over kanten, jeg føler ikke det, who cares liksom, ingen personangrep her, alle har ikke lyst på hund fra samme oppdrett, betyr ikke at det nødvendigvis er en dårlig oppdretter. Jeg poengterte vell også at dette var førsteinntrykket mitt kun basert på info fra hjemmesiden. Viss noen føler at det er et overtramp, så føl dere helt fri til og rapportere..

Det var ikke så innmari mye å svare på i innlegget ditt? Ok, du syns min hund ser sunnere ut enn en utstillingsschäfer, det er vel et kompliment, så takk, liksom?

Men la oss ta et lite tanke-eksperiment. La oss si at du går inn på et hundeforum du ikke vanligvis deltar på, en eller annen gruppe på facebook, eller whatever, sant? Også ser du bilder av DIN hund, og alle kommentarene under er bare drittpreik om bikkja di. Hva hadde du synes om det? Selv om de har vært på din hjemmeside og henta bildene? Eller i tråden om din hund her på forumet?

Jeg har hjemmeside sjøl jeg, der jeg har lagt ut alle videoene av Nora da hun gikk MH, og selv om jeg ikke syns hun er noen superfantastisk hund mentalt, så ville jeg blitt pisse sur om noen linket til mine videoer av min hund for å vise hvordan man ikke vil ha dem, særlig om de ikke hadde spurt på forhånd først.

At ting ligger ute i det offentlige, er en pluss-ting. Alt for mye som er feil med hundeavl i dag, kommer av at folk ikke snakker om de negative sidene ved hundene sine.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det du sier, jeg skjønner bare ikke hvordan mine innlegg ble til ditt svar. Jeg bare poengterte forskjellen på et skrangleverk og din hund, man ser som regel forskjell på det ekstreme og det normale eller flotte selv om posituren til bikkja er mongo(det var bare det jeg ville påpeke, ikke forsvare uthenging av oppdrettere), utover det skrev jeg at jeg aldrig ville tatt en slik diskusjon basert på ett bilde ei heller en oppdretter på enkelt individer. Bilder har jeg ikke lagt ut, men jeg kunne sikkert spart meg for og sitere innlegget med bilder i og heller nøyd meg med og skrive at jeg liker ikke bygninga på hundene e.l. Så poenget mitt var bare at det er omtrent fysisk umulig og få en 'normalt' bygd bikkje til og se helt ****** ut på et bilde og nå snakker jeg generellt, det eneste jeg har sagt (eller vertfall ment å si) konkret er at denne oppdretterns hunder tiltaler ikke meg, og igjen, who cares? Men jeg er enig med deg, uthenging av oppdrettere som ikke er til stede (eller uansett) er ikke veldig greit, men hvor går grensa mellom saklig debatt og uthenging/slakting? Jeg føler ikke at jeg har krysset den grensen i denne diskusjonen, men om andre føler annerledes så få de(t) innlegget moderert.

Og nei og finne et bilde av min hund med masse negativ kritikk under hadde ikke gjort meg stolt, men jeg hadde ikke tatt på vei heller. Ta varga da, hun er alt for høy bak, har lang rygg og feil på føttene, jaja, det er slik hun er, jeg er den første til og påpeke det, jeg blir ikke lei meg om andre påpeker det, hverken her eller på nett, hun er jo slik, men jaggu er hun søt og likandes uansett(og jeg har ikke tenkt og avle på henne, så da er det uansett ikke så nøye), og det er det som betyr noe. Og hadde jeg vært oppdretter så hadde jeg forhåpentligvis vært fornøyd nok med min egen avl til og føle meg trygg på det jeg avler uansett hva andre jeg ikke kjenner måtte mene om det, viss ikke hadde jeg forhåpentligvis tatt en runde med meg selv og funnet ut om dette er noe jeg kan forsvare eller om oppdrett kanskje ikke er min greie.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo stille schäfer? :P

Jeg kan muligens også stille schæfer, og jeg ville nok aldri fått Nora ned i kne som schæferhundene på bildene her, uten å holde henne slik fysisk. Bananryggen, eller pukkelryggen, hadde jeg nok dessverre ikke fått til. Jeg har forsøkt å stille hvit gjeterhund som schæfer, uten å lykkes, og jeg har forsøkt å stille relativt pent byggede bruksschæfere opp som showschæfere. Jeg kan få det til i nøden, men da må jeg HOLDE hundene nede i kne konstant, hvis ikke blir det slik noe:

422.jpg

Margrete:

Joda, du kan få den bulken om du stiller opp hund, lamegnåvise

Uno%20vom%20Stadtfeld.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sier ikke at hun ville stå sånn frivillig, hun er vant til å stå på beina sine hun (understilt, btw), og syns neppe noe om å bli stilt opp sånn og presset ned. Men til belger å være, så har hun dette hellende krysset og overvinkede bakbein, så om en belger skulle klare å stå som en schäfer, så måtte det ha vært henne.. Selv om det var under tvang. Og da ville hun sett omtrent like usunn ut som et par av disse eksemplene dere kommer med i sånne diskusjoner.

Og ikke misforstå. Jeg sier ikke at det ikke finnes schäfere med usunn kroppsbygning, det veit jeg og at det gjør. Men enkelte bilder av hunder i enkelte situasjoner er ikke noe bulletproof bevis, ref bildene jeg har lagt ut av Nora.

Nytt quotesystem.. Det blir sikkert fint når vi blir vant til det? (og jeg er veldig spent om jeg har kødda de til skikkelig nå :P ).

EDIT: Jepp, jeg kødda det til.. Klipping og liming kan man tydeligvis ikke gjøre med de nye quotene..

Jeg har i grunnen ikke så mye mer og si, jeg mener jo fortsatt at Nora er langt fra en typisk rekeschæfer, selv oppstilt som en, men det gjenstår jo og se. Så, da gleder jeg meg til å se bilder av Margrete som schæferstiller Nora :P

*og noe sier meg at jeg aldri kommer til å bli vant til dette nye qoutesystemet, grrrr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Hva andre har sagt har jeg ikke lagt på hjernen, men uansett, om du (eller andre) føler at noen krysser en grense når det kommer til negativ omtale av folk eller fe så håper jeg at det blir rapportert og moderert.

Du kan tro hva du vil, jeg har aldrig forstått hvorfor folk er så j**** sensitiv. Hva så om noen påpeker høyt kryss/lavt kryss, store ører, lang rygg, dårlige vinkler, hva har det og si liksom? Selv om det er vanlig folkeskikk og ta litt hensyn, men det er ikke svart hvitt. og vise folkeskikk er ikke det samme som og ikke si noe negativt om noe ( i mine øyne vertfall). Dessuten så er det mye rart som skjer, rivalisering, sjalusi og what not, så legger man ut ting på nett så bør det være ting man kan stå for.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henviser til retningslinjene

§1.11
Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart. Dette gjelder også angrep/sjikane mot firmasider, nettbutikker, oppdrettere osv. Synsinger og rykter skal ikke fremstilles som fakta. Når personer omtales negativt så skal dette skje i generelle termer der personvernet ivaretas. Det er ikke lov å poste opplysninger som kan identifisere vedkommende med mindre det er en sak i media om dette.

Diskusjonen slik den har foregått fram til nå stoppes her.

Moderator Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre har sagt har jeg ikke lagt på hjernen, men uansett, om du (eller andre) føler at noen krysser en grense når det kommer til negativ omtale av folk eller fe så håper jeg at det blir rapportert og moderert.

Det er tydeligvis gjort :)

Du kan tro hva du vil, jeg har aldrig forstått hvorfor folk er så j**** sensitiv. Hva så om noen påpeker høyt kryss/lavt kryss, store ører, lang rygg, dårlige vinkler, hva har det og si liksom? Selv om det er vanlig folkeskikk og ta litt hensyn, men det er ikke svart hvitt. og vise folkeskikk er ikke det samme som og ikke si noe negativt om noe ( i mine øyne vertfall). Dessuten så er det mye rart som skjer, rivalisering, sjalusi og what not, så legger man ut ting på nett så bør det være ting man kan stå for.

Det er ikke snakk om å påpeke høyt eller lavt kryss, store ører, lang rygg eller dårlige vinkler, det er snakk om å mer eller mindre beskylde folk for å lage bikkjer som ødelegger rasen. Igjen. Hvis jeg tok et bilde av din hund, og skreiv at hun er et typisk eksempel på hvor dysfunksjonell bruksmaller var (og jeg gjentar at jeg ikke har sett hunden din, så det er et tenkt eksempel), og at avl på sånne eller som lagde sånne, ødela rasen, og at den måtte da være sjuk som så sånn ut, så ville du ikke blitt lei deg? Om folks respons på min outing av din hund var "fy fader, ikke rart de sliter mye med ryggproblemer", så ville du ikke blitt lei deg? Du ville syns at det var å "påpeke" eksteriøre mangler? Da i såfall er du den eneste hundeeieren jeg veit om som ikke syns det er leit at folk kritiserer bikkja di.

At folk legger ut ting offentlig, er et pluss og bør belønnes og oppmuntres. Jeg liker sånne oppdrettere jeg, det er noe av det første jeg gjør når jeg går inn på en side, se på hverdagsbilder av hundene, og lese hverdagsblogg. Det er sånn jeg blir "kjent" med både oppdretter og hunder, det er de opplysningene oppdretter frivillig legger ut jeg ser etter - jo mer åpen og ærlig en oppdretter er, jo mindre har h*n å skamme seg over, sant? Er det lite eller ingen informasjon, så går jeg ut fra at oppdretteren har masse drit på sine linjer, og gidder ikke å sjekke mer. Så, opplysninger som legges ut offentlig, bør applauderes. Ikke legges ut som skrekkeksempler på et hundeforum oppdretteren ikke deltar på. Det er akkurat det som er what not'en din, og en stor del av rivaliseringa og sjalusien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter ikke diskusjonen som angrep eller sjikane, men som en generell diskusjon.

Diskusjonen som omfatter en navngitt oppdretter er ikke generell.

Tråden er nå noe moderert, hold nå oppdrettere utenfor og diskuter gjerne videre på generell basis.

Moderator Kaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er schäferen til en bekjent av meg. Han bor i USA er fra østEuropeiske linjer. Dette synes jeg er en fin Schäfer, og dette er hvordan en schäfer ser ut i mitt hode (men med "show" farger). Denne trenes i IPO, og agillity for moro skyld, med klikker. Bikkja er mange hakk for heftig til at jeg ville hatt ham, men fin - det er han.

Trauma03.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...