Gå til innhold
Hundesonen.no

Dunkeren Lyng


Dunkereier
 Share

Recommended Posts

Her er min fantastiske dunker, Lyng! :wub:

Lyng-1.jpg

Han er født 29.05.11, e. NJCH Caro, u. BS-Tinka. Oppdretter er Steinar Johnsen.

Lyng er den første hunden jeg og kjæresten har kjøpt sammen, til bruk på harejakt. Han viser veldig gode takter allerede, og holder god kontakt i skogen, som er veldig fint for oss som synes det er drit å lete i mange timer etter harebikkja :P Har skutt to harer for ham så langt i år! I tillegg til jakt har jeg veldig lyst til å få til noe utradisjonelt med ham, for å reklamere for dunkeren og for å aktivisere ham utenom jaktsesongen. Kanskje stille i en enkel lydighetsklasse, eller utdanne ham som terapihund etter hvert :)

Nå er jo selvfølgelig alles hunder verdens beste :D , men jeg må innrømme at jeg stadig tar meg i å tenke "Herrefred, for en snill hund!". Lyng er rolig og bedagelig inne, og en skikkelig kosegris som gjerne sitter på fanget hvis han får det. Sosial og kanskje i overkant glad i folk :P Som valp hadde han problemer med å kjøre bil (både spydde og bæsjet ut buret til tider), men med hjelp av (mye) tålmodighet, lokking og en reisesyketablett, hopper han selv inn i bilen. Heldigvis, siden vi kjører Østlandet-Vestlandet fra tid til annen :)

Vi hentet ham hos en lokal oppdretter. Det er ikke akkurat flust med kull å velge i hos dunkeren, men Dunkerringen gjør et solid arbeid med å sikre god og variert avl. Kullet til Lyng var anbefalt av avlsrådet, så da stolte vi på det :) Har hørt mye bra om kullsøsken også i forhold til jakt og gemytt, så tror vi gjorde et bra valg der!

Før bildekavalkaden vil jeg bare slå et slag for dunkeren. Snille og folkekjære, perfekte for jakt i norsk terreng, flotte familiehunder og bonus: vakkert og særegent utseende :) Så skal du jakte hare (eller rev), kjøp norsk!!

541406_10151105024241013_567470880_n.jpg

Godt humør!

178974_10151314042726013_1660535713_n.jpg

Ikke alle som er like klare for jakt kl 06.30. Noen vil helst sove til kl 10 :teehe:

546252_3369597512685_40627079_n.jpg

På skitur i påsken. Han klarte seg litt bedre på snøføret enn meg... :P

Lyng.jpg

Bedagelig anlagt! Satser på at dette ikke trenger sensur, hoho :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pen han er! Hvor store blir dunkeren? På hvilken måte jakter de? Interessant å høre om en rase jeg kjenner lite til :D

Så fin, vil også høre mer om dunker!

Hannhundene blir 50-55 cm, tispene 47-53 cm. Min er vel 52 cm, hvis vi målte rett sist :P

Skal svare så godt jeg kan på hvordan de jakter, sikkert mange som kan si dette på en bedre måte enn meg! Er ganske fersk på harejakt, altså :) Men har jo sett hvordan bikkja fungerer.

Støvere jakter ved hjelp av luktesansen. Lukter seg frem til "harefot", typ der hvor haren har gått og beitet. Det varierer hvor lang tid det tar før de får ut haren. Det avhenger av hvor ferskt sporet er, om haren har beveget seg unna eller gjerne sitter like ved. Lukta blir svakere jo eldre sporet er, og hvis det er bløtt lukter det mindre for hundene, virker det som. Du ser det lett på hunden når den har funnet fot, halen går som en propell og de snøfter gjerne litt :) Noen kan også gå å "støyte" litt, hender vår gjør det hvis han har lukt men ikke finner ut av hvor haren har tatt veien.

Når de finner utgangen til beitinga, vil de følge sporet videre. Når de har haren på beina hører du gjerne losen, som er utrolig moro! Nå er det jo helt individuelt hvordan hundene jager, ser det bare på de tre vi bruker (Lyng + to schweizerstøvere). Den ene sveitseren går nesten bare på overværet når han jager haren (altså nesa i lufta), mens den andre sveitseren og Lyng går på bakkelukta. Noen er trange i målet, altså det skal veldig fersk lukt til og gjerne at de ser haren for at de loser. Andre er løse i målet og loser for veldig lite. Farten varierer også, de setter jo selvfølgelig mer etter hvis de støkker ut haren så de ser den, men noen jager hardere enn andre. Typisk så kommer hunden ganske langt bak haren, heldigvis. Jeg vil i alle fall ikke skyte hvis hunden er like bak, liksom! :)

Haren er ganske lur og kan lett lure hundene og gjøre det utfordrende for dem. De slår gjerne runder, som ofte er noenlunde like. Vi har GPS på bikkjene, så vi ser hvor de har gått. Ut fra dette posterer vi og håper vi har flaks :P Helt merkelig, men harene følger ofte de samme stiene. Mine erfarne harejaktguruer forteller at de ofte skyter hare på de samme stedene. Kjempespennende jakt som anbefales hvis dere får sjansen til å prøve!

OK, nå ble det mye om jakt her, håper det er forståelig? Jeg er som sagt nybegynner :) Arrester meg gjerne hvis jeg har sagt noe riv ruskende galt! Ellers kan jeg si ut fra min erfaring med rasen at dette er utrolig trivelige hunder! Omgjengelige, stabile gemytter, lærevillige (med rett motivasjon, les: mat :teehe:) og har ikke observert noe hundeaggresjon eller veldig dominant atferd hos vår hannhund. Han har et veldig høflig språk. Uansett, det er viktig å være klar over at de er jakthunder og avles for å brukes først og fremst på jakt. Ikke alltid like lett å få kontakt når innstinktene kicker inn. Måtte huke tak i Lyng og nærmest kaste ham ut av veien en gang, styrtet plutselig mot en liten pip-pipp som satt midt i veien - i mot kom en trailer... Jakthunden sin, det :sweat:

For mer informasjon om dunkeren, sjekk disse linkene:

http://web2.nkk.no/o...deraser/dunker/

http://dunkerringen.org/

Endret av Dunkereier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin gutt!

Spenende å lese om raser man ikke kjener så godt. Nydelig er han i vertfal :)

Åååååh så fin han er <3

For en herlig kar! Han var skikkelig, skikkelig flott altså :D Alltid gøy med litt spesielle raser!

Tusen takk alle sammen :D Må jo si meg enig, hihi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...