Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste


Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Søndag 11 november var vi på utstilling med minstejenta vår. Ca 1,5 uke etter dette begynte hun å hoste og en liten uke etter det begynte den yngste hannhunden vår å hoste.

De har begge sluttet å hoste nå, tispa sluttet å hoste for en litt over en ukes tid siden og hannen sluttet for et par dager siden.

De bor ute i kennelhuset vårt sammen med en hannhund til. Han har forresten ikke blitt syk. Så siden de bor adskilt fra tispen vår som har et valpekull på 6 uker så har vi heldigvis unngått at småtrollene har blitt smittet:)

Men nå lurer jeg på hvor lenge er de to smittsomme? Alle 3 som bor ute i kennelhuset skulle hatt seg et bad, det begynner å bli en stund siden nå. Men da må de inn i huset og gå forbi rommet som valpene bor på.

Tørr jeg ta sjansen på dette nå, eller bør jeg vente? Og hvor lenge skal jeg i såfall vente?

Veterinæren vår mente det ikke var så farlig og at valpene er veldig motstandsdyktige mot smitte. Men jeg er mere usikker, har ikke lyst å levere en valp med kennelhoste liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager etter første symptom er vel karans tiden ettersom jeg vet.. Hundene bør dessuten holdes helt rolig i den perioden også for at det ikke skal forverre seg.

Edit: dessuten smitter kennelhoste ved dråpesmitte.. Så at de puster samme luft som valpene er ikke noe farlig ;) Men å drikke fra samme vannskål, slikke samme tingen osv vil smitte..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager etter første symptom er vel karans tiden ettersom jeg vet.. Hundene bør dessuten holdes helt rolig i den perioden også for at det ikke skal forverre seg.

Edit: dessuten smitter kennelhoste ved dråpesmitte.. Så at de puster samme luft som valpene er ikke noe farlig ;) Men å drikke fra samme vannskål, slikke samme tingen osv vil smitte..

de holder på å gå på veggen, så de er i ro ja :) eller, vi prøver ihvertfall.. ;p

Jeg fikk beskjed om en uke etter symptomfri fra veterinæren :) Altså, hostet hannhunden i går så må han være symptomfri en uke. Men jeg ville ringt veterinær og spurt for sikkerhetsskyld! ;)

jeg ringte jo dyrlegen, de sa det ikke var noe farlig. Hannhunden hostet ikke i går, men om morgenen i forrigårs ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta inn en og en hund og dusj de, ikke la valpene eller mor komme ut av rommet sitt. Vask så gulvet der hundene har gått med klorvann, også badet/dusjen og dørhåndtak dere har tatt i, bytt klær og ikke gå på noen gulv før de er tørre. Da skal det være rimelig lite smittefarlig for mor og barn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det rundvask av både kennelhus og hundene på søndag;) får bare ta den tungvindte veien med de inn 1 etg (min samboers farmor bor oppe og vi bor i sokkelen) og ned trappa og inn på badet. Da slipper jeg å ta de forbi valperommet;p å masse antibac etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...