LiloPilo Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Har en Borderspretter (Border Collie, setter, springer) på 9,5 år! Hun er utrolig sprek for alderen og er fortsatt med flokken sin på timeslange (2-4 timer) turer i skog og mark 1-2 ganger i uken. Det er virkelig DET BESTE HUN VET, og hun løper som et uvær uten stopp! Hun kjenner ikke sine egne begrensninger dessverre, og har nå siste tiden ofte blitt FORFERDELIG støl etter slike turer. Hun halter, piper og ynker seg etter å ha ligget stille en stund etter slike turer. Dette går alltid over etter en dag, men jeg får så vondt av henne :cry: Den hunden lever virkelig for å løpe fritt i skogen. Da er hun i sitt ess. Så er det noe jeg kan prøve å gi henne for å forebygge slik stølhet?? Jeg føler at det er dyreplageri å ha henne i bånd på disse turene, samtidig som jeg føler det er slemt å ikke prøve å hjelpe henne for å forebygge denne voldsomme stølheten Før var dette aldri noe problem, men med åra så skranter jo en hver gammel kropp. Nå skal det sies at den hunden i alle år har hatt en noe lav smerteterskel :rolleyes2: hehe... Steikande rar, men hun halter gjerne litt ekstra for å få en dose bonuskos, og piper HØYT hvis du setter foten ved siden av henne, i tillfelle man skulle komme nær halen Ellers er hun i tipp topp form, er glad som dagen er lang og spiser godt! Men skulle gjerne hjulpet henne på noen måte med denne stølheta Vil ikke ta fra henne disse turene med flokken. Siter
Lola Pagola Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Sørg for at hun får varmet opp før hun begynner å løpe tulling, og at hun får gått seg ned i bånd etterpå. Så går det jo an å kjøpe et back on track dekken hun kan ha på en stund når dere kommer hjem igjen, det skal visst gjøre underverker. Siter
MonicaT Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Ting du kan prøve er: - Bytte for til Hill's j/d (for hunder med stive ledd) - Ha henne i bånd de siste 10 min av turen sånn at hun får "skrittet/roet ned" - ha på varmedekken (back on track er sikkert best) sånn at musklene holdes varme en stund etter turen - tøye og strekke henne etter turen Siter
Lola Pagola Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Tøye og strekke bør man vel ikke gjøre med mindre man har fått en innføring av noen som kan det? 3 Siter
LiloPilo Skrevet 23. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 23. November 2012 Går alltid i bånd første og siste 15 minuttene. Men skal vurdere et slikt dekken til henne. Og kanskje prøve et fôr for stive ledd ja, det var en god idé Selolje kan også kanskje være positivt! Ekke så greit å bli gammal.. Takk for tips! Siter
Teserere Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Er det ikke glucosamin som skal være bra for ledd da? Siter
Mari Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 I tillegg til alle preventive tiltak bør gamle damer få smertestillende når de har vondt. Siter
LiloPilo Skrevet 23. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 23. November 2012 Ja, har gitt henne det noen ganger, men foretrekker å forebygge istedet for å behandle så godt det lar seg gjøre iallefall Siter
Mari Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Ja, har gitt henne det noen ganger, men foretrekker å forebygge istedet for å behandle så godt det lar seg gjøre iallefall Jeg bare sier at om behovet er der så skal du gjøre begge deler. Siter
Hoppetussa Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Ta henne med til jevnlig behandling med akupunktur og laser. Gammelknarken min på 13år er fremdeles i vigør pga slike behandlinger Siri 1 Siter
13de Skrevet 23. November 2012 Rapporter Skrevet 23. November 2012 Jeg la bare merke til at du skrev at hun ikke kjenner sine egne begrensninger. Hva må å amputere turen noe slik at den ikke blir fullt så lang for henne? Siter
LiloPilo Skrevet 23. November 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 23. November 2012 Takk for tips Skal prøve litt forskjellig å se om noe hjelper Siter
Anette Skrevet 24. November 2012 Rapporter Skrevet 24. November 2012 Spørs jo litt hvor hun har vondt, men i tillegg til hva monica osv sa så ville jeg vurdert cartrofen injeksjoner for å smøre og gi litt ekstra tilskudd til leddene Vår 9 år gamle BC skal få det nå fordi hun blir så stiv i bakparten etter tur osv. Siter
mokken Skrevet 24. November 2012 Rapporter Skrevet 24. November 2012 Glucosamin tilskudd og bruk av back on track dekken etter tur gjorde godt for min gamle dame. På det kaldeste på vinterstid fikk hun og noen runder på vibrafloor 1 Siter
Recommended Posts