Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av valp til Spania


Ymirheim
 Share

Recommended Posts

Da har vi solgt en av valpene våre til et norsk par som for tiden er bosatt i Spania. Lovte de å sjekke opp rundt innførselsreglene til Spania.

Jeg har sendt mail til den Spanske veterinærmyndigheten og til den Spanske ambassaden i Norge. Men ikke fått svar enda :P

Så, er det noen her inne som har solgt en valp til Spania tidligere eller flyttet til Spania med en valp på lasset? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det noe:

http://www.spainexpa...r_pet_to_spain/

Edit: Hvis man skal tenke logisk, så skulle man dro at pass, chip og vaksiner skulle holde siden Norge er et relativt "friskt" land slik sett..

tviler på at de er strengere enn Norge ja. Men må jo selvfølgelig få det bekreftet, og så må jeg finne ut om det må søkes om importtillatelse, sånn som man må når man importerer til Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye erfaring med import av hunder til diverse land, så er det eneste som gjelder å kontakte "mattilsynet" i det aktuelle landet. Deres ord er lov, og du er NØDT til å få opplyst av de hva som kreves. Dette har jeg lært på den tøffe måten. Så ikke gi deg før du får kontakt! :) Evt. få de som skal importere til å ta kontakt, min fortsåelse er at det er vanligst at kjøper ordner import. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi solgt en av valpene våre til et norsk par som for tiden er bosatt i Spania. Lovte de å sjekke opp rundt innførselsreglene til Spania.

Jeg har sendt mail til den Spanske veterinærmyndigheten og til den Spanske ambassaden i Norge. Men ikke fått svar enda :P

Så, er det noen her inne som har solgt en valp til Spania tidligere eller flyttet til Spania med en valp på lasset? :)

Det er vel kanskje enklere for de som bor i det aktuelle landet å sjekke dette? Ikke for å blande meg inn, men du selger jo bare hunden og kan ikke stå til ansvar for det, dessuten skulle man tro vedkommende som bor i Spania har litt lettere for å orientere seg om dette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Hvis man skal tenke logisk, så skulle man dro at pass, chip og vaksiner skulle holde siden Norge er et relativt "friskt" land slik sett..

Det skal man ikke ta sjansen på. Var på oppdretterskolen i regi av NKK i helgen, og der ble vi fortalt om en mann som skulle importere hund til et Europeisk land, som ble stoppet på grensen og ble nektet innreise. Det var ingenting Mattilsynet i Norge fikk gjort, og han måtte snu. Så ta en telefon til embassaden i landet og finn ut hvem som kan svare, og spør dere grundig for. Men siden dette er en hund som selges til utlandet, ville jeg tro de som kjøper lettere kan sjekke dette. Jeg hadde iallefall ikke overlatt dette til oppdretter i Slovakia eller Usa da jeg nettopp importerte fra de landene. Mye lettere for meg å sjekke med mattilsynet enn at de skulle ringt. Så jeg hadde sagt at det er flott at dere vil kjøpe hund fra oss, men da må dere finne ut hva som skal til for å få den inn i landet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal man ikke ta sjansen på. Var på oppdretterskolen i regi av NKK i helgen, og der ble vi fortalt om en mann som skulle importere hund til et Europeisk land, som ble stoppet på grensen og ble nektet innreise. Det var ingenting Mattilsynet i Norge fikk gjort, og han måtte snu. Så ta en telefon til embassaden i landet og finn ut hvem som kan svare, og spør dere grundig for. Men siden dette er en hund som selges til utlandet, ville jeg tro de som kjøper lettere kan sjekke dette. Jeg hadde iallefall ikke overlatt dette til oppdretter i Slovakia eller Usa da jeg nettopp importerte fra de landene. Mye lettere for meg å sjekke med mattilsynet enn at de skulle ringt. Så jeg hadde sagt at det er flott at dere vil kjøpe hund fra oss, men da må dere finne ut hva som skal til for å få den inn i landet.

Selvfølgelig skal vi ikke bare ta sjansen på slikt.. Mente det mer som en "retningslinje" :P

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tilsvarer vel mattilsynet i Norge :)http://www.mapausa.org/eng/nc_2.htm

hmmm... valp under 3 mnd er ikke tillatt... det var dumt, for da rekker den å bli for stor til å kunne reise i kabinen :/

Nå er den linken amerikansk, og i Statene har de rabies, i motsetning til Norge. Ergo er det mulig at valpen kan sendes tidligere, og uten rabiesvaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en ting til. Jeg er selger, greit nok det. Men jeg har da vel ikke lyst til at en valp fra mitt oppdrett skal bli tatt fra kjøperne på grensa i tilfelle ikke alt er på plass. Når den er solgt, så et den solgt liksom. En slik holdning har i hvertfall ikke jeg.

Uansett om kjøper hadde ordnet alt selv, så hadde jeg kommet til å dobbeltskjekke uansett hvis ikke så hadde det gått utover nattesøvnen min.

Så derfor tilbyde jeg meg likesågodt å finne det ut for dem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir vel bare plassert i karantene som koster sitt..

Sent from my GT-I9100

Såpass ja, trodde man kunne reise tilbake der man kom fra jeg. Men reiser jeg ingen steder med hund uten å sjekke grundig, så kommer nok ikke til å finne meg selv i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en ting til. Jeg er selger, greit nok det. Men jeg har da vel ikke lyst til at en valp fra mitt oppdrett skal bli tatt fra kjøperne på grensa i tilfelle ikke alt er på plass. Når den er solgt, så et den solgt liksom. En slik holdning har i hvertfall ikke jeg.

Uansett om kjøper hadde ordnet alt selv, så hadde jeg kommet til å dobbeltskjekke uansett hvis ikke så hadde det gått utover nattesøvnen min.

Så derfor tilbyde jeg meg likesågodt å finne det ut for dem.

Selvfølgelig er det bra du bryr deg og tar ansvar, kjenner meg godt igjen der (men ikke som oppdretter altså, for det er jeg jo ikke). Min kommentar var litt mer myntet motsatt, at viss jeg skulle kjøpe en hund og bor utenlands ville jeg jo forsikre meg om at jeg ikke får problemer. Jeg ville personlig ikke overlate det ansvaret til selger, man vet jo netopp ikke om selger bryr seg så mye, dessuten hadde det jo vært mye enklere for kjøper som kan kontakte de riktige personene på stedet da man forhåpentlig kan språket etc. Det var på ingen måte en kritisk bemerkning til deg, bare forundrer meg litt over kjøperen;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det bra du bryr deg og tar ansvar, kjenner meg godt igjen der (men ikke som oppdretter altså, for det er jeg jo ikke). Min kommentar var litt mer myntet motsatt, at viss jeg skulle kjøpe en hund og bor utenlands ville jeg jo forsikre meg om at jeg ikke får problemer. Jeg ville personlig ikke overlate det ansvaret til selger, man vet jo netopp ikke om selger bryr seg så mye, dessuten hadde det jo vært mye enklere for kjøper som kan kontakte de riktige personene på stedet da man forhåpentlig kan språket etc. Det var på ingen måte en kritisk bemerkning til deg, bare forundrer meg litt over kjøperen;-)

det er ikke noe galt med kjøperen, han har kontaktet veterinærmyndighetene i Spania. Men når han får forskjellig svar på dårlig engelsk så blir han forståelig usikker. Og samtidig har de aldri reist med hund før eller importert. Det har derimot vi gjort flere ganger. Og så skjer det en del mere bak kulissene enn hva som kommer fram her. Kjøper pendler til Norge hver 2 uke i forbindelse med jobb og skal være med på hele prossessen fram til valpen er klar til avreise. Hadde vi vært useriøse, så hadde han kommet til å ane ugler i mosen ganske raskt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...