Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har endelig bestemt meg for å gå til anskaffelse av hund etter å ha måttet selge hesten min. Jeg savner noen som tar meg med ut i skogen, men bor i oslo - og har begrenset med mulighet for å legge flere mil bak meg i uka. Jeg har nemlig tenkt at trekk på ski, evt også i vogn kunne være en artig hobby vi kunne dele, men ikke et must for hundens ve og vel. Jeg ser derfor for meg en aktiv, vennlig, lettrent middels stor hund (helst litt mindre enn en labrador), og tips til hvor jeg kan finne noe som er riktig for meg! Takk for alle svar, Rindé

Skrevet

Jeg har endelig bestemt meg for å gå til anskaffelse av hund etter å ha måttet selge hesten min. Jeg savner noen som tar meg med ut i skogen, men bor i oslo - og har begrenset med mulighet for å legge flere mil bak meg i uka. Jeg har nemlig tenkt at trekk på ski, evt også i vogn kunne være en artig hobby vi kunne dele, men ikke et must for hundens ve og vel. Jeg ser derfor for meg en aktiv, vennlig, lettrent middels stor hund (helst litt mindre enn en labrador), og tips til hvor jeg kan finne noe som er riktig for meg! Takk for alle svar, Rindé

Hvis du har mulighet for å gå i marka hver dag, så kunne kanskje en husky vært tingen? Iallefall hvis du planlegger skigåing. Litt større enn labrador er dem vel.. Hadde jeg skullet valgt en ren turhund som var perfekt til å trekke meg på ski ville jeg uten tvil valgt Alaska husky! :) Men så spørs det jo om det er viktig for deg å kunne slippe hunden løs, mange huskier må man ha i bånd pga. jaktinstinktet.

Skrevet

I stedet for å la hunden trekke deg i vogn, ville jeg kjøpt en sparkesykkel eller vanlig sykkel :)

Slår et slag for Siberian husky jeg! Har selv bodd i oslo med siberian-(bodde ikke så langt fra marka da, så jeg kunne gå hjemmefra, men det hendte ofte at jeg tok med hunden og ski/sykkel på tbane for å komme meg ut i marka andre steder fra).

Norsk Siberian Husky klubb har lokallag i Oslo som går turer på tirsdager, - du kan følge med på klubbens hjemmeside når neste tur er. Skal du på dogs 4 all, har klubben stand der- stikk bortom for en prat om rasen :)

Når det gjelder lett-trent- så er det ikke vanskelig å lære en siberian nye øvelser. Utfordringen er å holde den motivert over lengre tid. Men det er siberians som har tatt bronsjemerket og går lp (lavere klasser så vidt jeg vet). Dog er det ikke rasen jeg ville anbefale om målet er å gjøre det bra i LP

  • Like 2
Skrevet

AH (selv om det varierer, iom at det ikke er en rase) er veldig aktive, og krever mye mosjon og trening. Har en hundekjører i nær familie, og utrifra min erfaring med dem, så tror jeg det er andre raser som kunne passet bedre.

Jeg tenker at en sporty hund, som samtidig trives med rolige og daffe dager vil passe bra. En som er med på alt, men ikke står å maser ved døren eller blir hyper og stresset om det er lenge siden siste langtur. Også tenker jeg at en hund som kan gå løs er fint om man vil ha turkamerat?

Har du noen kriterier ang utseende til hunden? Pels? Pelsstell? osv? :)

Guest Ulla-Britt
Skrevet

I stedet for å la hunden trekke deg i vogn, ville jeg kjøpt en sparkesykkel eller vanlig sykkel :)

Slår et slag for Siberian husky jeg! Har selv bodd i oslo med siberian-(bodde ikke så langt fra marka da, så jeg kunne gå hjemmefra, men det hendte ofte at jeg tok med hunden og ski/sykkel på tbane for å komme meg ut i marka andre steder fra).

Norsk Siberian Husky klubb har lokallag i Oslo som går turer på tirsdager, - du kan følge med på klubbens hjemmeside når neste tur er. Skal du på dogs 4 all, har klubben stand der- stikk bortom for en prat om rasen :)

Når det gjelder lett-trent- så er det ikke vanskelig å lære en siberian nye øvelser. Utfordringen er å holde den motivert over lengre tid. Men det er siberians som har tatt bronsjemerket og går lp (lavere klasser så vidt jeg vet). Dog er det ikke rasen jeg ville anbefale om målet er å gjøre det bra i LP

Enig med Meg. Siberian Husky er fantastiske turkompiser, også for oss som bor i byen. Jeg bor ganske så sentralt, og det tar ikke mer enn en halvtime fra jeg går ut døra og til jeg står i skogen. Med sykkel, sparkesykkel, skikes eller løpeturer, i tillegg til de vanlige gåturene, er det ikke noe problem å holde en husky fornøyd.

Men. Hvis det er noe som helst sjanse for at du kommer til å få deg hest igjen i løpet av de neste 15 årene, så hadde jeg personlig styrt unna Siberian Husky. Ser for meg at hestehold og båndhund ikke er den enkleste kombinasjonen, og jeg ville i alle fall hatt mulighet til å være på tur med begge samtidig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...