Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Hvordan ser/vet man det?

Mindre/manglende flekker på flanken, mindre/manglende ål langs ryggen.
Helt nederst på linken her ser du bilde og en litt bedre forklaring.

 

Akkurat nå, Carro92 skrev:

ja, en jeg kjenner trodde også det, men ho var også usikker siden det var blanding. Så får vel bare vente å se, krysser fingrene på atter Rayman slipper å bli alenekanin :) 

Hvitscecke er ikke rasebetinget, det er "tegningsbetinget". Så det følger ikke rasen, men tegningen. 
(det er i allefall det jeg har lært av "alle" kaninoppdrettere jeg har snakket med)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

3 minutter siden, Ganzie skrev:

Mindre/manglende flekker på flanken, mindre/manglende ål langs ryggen.
Helt nederst på linken her ser du bilde og en litt bedre forklaring.

 

Hvitscecke er ikke rasebetinget, det er "tegningsbetinget". Så det følger ikke rasen, men tegningen. 
(det er i allefall det jeg har lært av "alle" kaninoppdrettere jeg har snakket med)

 aha, får så mange forskjellige svar atter, føler ikke jeg blir så ille klok :icon_confused: samme gjelder forøvrig hva kaniner skal ha av mat osv, mye forskjellig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carro92 skrev:

 aha, får så mange forskjellige svar atter, føler ikke jeg blir så ille klok :icon_confused: samme gjelder forøvrig hva kaniner skal ha av mat osv, mye forskjellig :blink:

Mye forskjellig, men hovedsaken er alltid: fri tilgang på godt høy! Og en fiberprosent i pellets på over 18%.
Så må man tenke som med hunder, det er forskjell på kastrert innekanin og ukastrert kanin i produksjon. (vekst/drektig/diegivende)
Sistnevnte trenger mye mer næring enn sofapoteten:)
Jeg har jo "produksjonsdyr", og jeg fôrer på en blanding av 50/50 formel lam og champion oppdrett. Oxbow og slike fancy fôr som gjerne anbefales for små kjælekaniner gir alt for lite næring for mine. Gir dette både til hermelinene og de store (nzr, rex og blanding)
Siden jeg endret til denne blandingen (to år siden nå) har jeg ikke hatt et eneste tilfelle av dårlig mage eller magre huer og ungdyr, men det hendte støtt og stadig da jeg fôret på Burgess Excel, som jo regnes som en av de aller beste. Det ble bare for lite næring for kaniner i produksjon.
Men jeg anbefaler gjerne både Oxbow og Burgess til de som kjøper hermeliner av meg, siden de skal være kosekaniner og de aller,aller fleste kastreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Mye forskjellig, men hovedsaken er alltid: fri tilgang på godt høy! Og en fiberprosent i pellets på over 18%.
Så må man tenke som med hunder, det er forskjell på kastrert innekanin og ukastrert kanin i produksjon. (vekst/drektig/diegivende)
Sistnevnte trenger mye mer næring enn sofapoteten:)
Jeg har jo "produksjonsdyr", og jeg fôrer på en blanding av 50/50 formel lam og champion oppdrett. Oxbow og slike fancy fôr som gjerne anbefales for små kjælekaniner gir alt for lite næring for mine. Gir dette både til hermelinene og de store (nzr, rex og blanding)
Siden jeg endret til denne blandingen (to år siden nå) har jeg ikke hatt et eneste tilfelle av dårlig mage eller magre huer og ungdyr, men det hendte støtt og stadig da jeg fôret på Burgess Excel, som jo regnes som en av de aller beste. Det ble bare for lite næring for kaniner i produksjon.
Men jeg anbefaler gjerne både Oxbow og Burgess til de som kjøper hermeliner av meg, siden de skal være kosekaniner og de aller,aller fleste kastreres.

ok, hm... mine er ikke kastrerte da. Har ikke engang tenkt på pellets, men de har fått fri tilgang på gress i hagen her hvertfall, og diverse grønnsaker/frukt/kvister. Ingen har vist tegn til dårlig mage og slikt hvertfall. Men skal sjekke ut pellets, får man dette på typ felleskjøpet eller noe? Har vært å fått tak i litt halm idag som jeg har lagt inn i huset dems hvertfall, så fleeceteppet er bytta ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Carro92 skrev:

ok, hm... mine er ikke kastrerte da. Har ikke engang tenkt på pellets, men de har fått fri tilgang på gress i hagen her hvertfall, og diverse grønnsaker/frukt/kvister. Ingen har vist tegn til dårlig mage og slikt hvertfall. Men skal sjekke ut pellets, får man dette på typ felleskjøpet eller noe? Har vært å fått tak i litt halm idag som jeg har lagt inn i huset dems hvertfall, så fleeceteppet er bytta ut :)

formel lam og champion oppdrett får du på felleskjøpet ja. De andre jeg nevnte får du i en del dyrebutikker.
Men det kommer jo an på bruken, skal du avle på dem, eller er de rene kosekaniner? For det påvirker jo energibehovet.
Ellers er Felleskjøpets kaninpellets blitt helt kurant etter at de endret på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ganzie skrev:

formel lam og champion oppdrett får du på felleskjøpet ja. De andre jeg nevnte får du i en del dyrebutikker.
Men det kommer jo an på bruken, skal du avle på dem, eller er de rene kosekaniner? For det påvirker jo energibehovet.
Ellers er Felleskjøpets kaninpellets blitt helt kurant etter at de endret på det. 

de skal bare være kosekaniner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Carro92 skrev:

de skal bare være kosekaniner :)

Da er det litt kraftig kost med den blandingen jeg bruker, så da er sikkert Kalle Kaninpellets fra FK helt kurant:) og som sagt så er jo høy basisforet, rundt 80% av kaninens kosthold skal bestå av høy:) Følg med nå fremover, nå mister jo gresset næring etterhvert og de vil trenge mer høy og (litt) tilskudd av pellets)

Og igjen, gratulerer med kanin, de er skikkelig herlige dyr:heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ganzie skrev:

Da er det litt kraftig kost med den blandingen jeg bruker, så da er sikkert Kalle Kaninpellets fra FK helt kurant:) og som sagt så er jo høy basisforet, rundt 80% av kaninens kosthold skal bestå av høy:) Følg med nå fremover, nå mister jo gresset næring etterhvert og de vil trenge mer høy og (litt) tilskudd av pellets)

Og igjen, gratulerer med kanin, de er skikkelig herlige dyr:heart:

ok, da skal jeg dra å få sjekka det ut :) ja, tenkte å få sjekka rundt hvor jeg kan få enklest tak i høy snart, har bare kontakter fra da jeg drev med hest og de har ensilasje, og det skal de vel ikke ha? 

takk, de er super søte å sitte å se på fra stua hvertfall, ser de ligger å koser seg på taket av huset sitt nå :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

ok, da skal jeg dra å få sjekka det ut :) ja, tenkte å få sjekka rundt hvor jeg kan få enklest tak i høy snart, har bare kontakter fra da jeg drev med hest og de har ensilasje, og det skal de vel ikke ha? 

takk, de er super søte å sitte å se på fra stua hvertfall, ser de ligger å koser seg på taket av huset sitt nå :D 

Vet en del fôrer med høyensilasje og det funker bra, ( @Raksha?) men jeg har kun erfaring med høy.
Men de fleste hestefolk vet uansett hvor man får tak i høy. (jeg kjøper økologisk høy fra ei som driver med hest, hestefolket vet som regel hvor det beste høyet er å få kjøpt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Vet en del fôrer med høyensilasje og det funker bra, ( @Raksha?) men jeg har kun erfaring med høy.
Men de fleste hestefolk vet uansett hvor man får tak i høy. (jeg kjøper økologisk høy fra ei som driver med hest, hestefolket vet som regel hvor det beste høyet er å få kjøpt)
 

ja, nei det er ikke stress å få tak i sånn sett, bare det atter jeg håper å slippe å dra langt, og helst ikke må kjøpe digre kvanta. Regner ikke med 2 kaniner spiser like mye som en hest, så da vil det jo fortere mugne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carro92 skrev:

ja, en jeg kjenner trodde også det, men ho var også usikker siden det var blanding. Så får vel bare vente å se, krysser fingrene på atter Rayman slipper å bli alenekanin :) 

Hvischecke er egentlig enkelt - er mor OG far hvite i grunnfargen, så kommer det 25% hvitschecker i kullet (for å bli hvitschecke må ungen arve et scheckegen av hver forelder). Man kan ikke alltid stole på tegninger da det kan komme undertegnede  i blandinger som ikke gir hvitscheker, og noen hvitschecker mangler så lite farge at det er vanskelig å se. Alle "solid colours" altså - hele farger, inkludert viltfarger, er trygge å blande med kaniner med hvit bunnfarge. Hvit rødøyd, som ikke er albino men hvitfargen legger seg over de andre fargene og tegningene på kaninen, er risky med mindre man vet helt sikkert at det ikke ligger kaniner med hvit bunnfarge bak. 

Så vet du hvilke farger foreldrene til dine har så er det enkleste måten å finne det ut på. :) Noen hvitscheker klarer seg fint, heldigvis, så er ikke en garantert dødsdom, men mange får megacolon desverre. 

 

Veldig fine små :wub: Håper det går bra med dem!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carro92 skrev:

ja, nei det er ikke stress å få tak i sånn sett, bare det atter jeg håper å slippe å dra langt, og helst ikke må kjøpe digre kvanta. Regner ikke med 2 kaniner spiser like mye som en hest, så da vil det jo fortere mugne :P

Haha, nei to kaniner spiser deg ikke akkurat ut av huset:teehe:
Med 11 "vinterfôra" voksne og et varierende antall unger og ungdyr pleier jeg å kjøpe ca 1 tonn høy hver høst/vinter. Da har de i ett år:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carro92 skrev:

ja, nei det er ikke stress å få tak i sånn sett, bare det atter jeg håper å slippe å dra langt, og helst ikke må kjøpe digre kvanta. Regner ikke med 2 kaniner spiser like mye som en hest, så da vil det jo fortere mugne :P

ensilasje går helt fint. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Hvischecke er egentlig enkelt - er mor OG far hvite i grunnfargen, så kommer det 25% hvitschecker i kullet (for å bli hvitschecke må ungen arve et scheckegen av hver forelder). Man kan ikke alltid stole på tegninger da det kan komme undertegnede  i blandinger som ikke gir hvitscheker, og noen hvitschecker mangler så lite farge at det er vanskelig å se. Alle "solid colours" altså - hele farger, inkludert viltfarger, er trygge å blande med kaniner med hvit bunnfarge. Hvit rødøyd, som ikke er albino men hvitfargen legger seg over de andre fargene og tegningene på kaninen, er risky med mindre man vet helt sikkert at det ikke ligger kaniner med hvit bunnfarge bak. 

Så vet du hvilke farger foreldrene til dine har så er det enkleste måten å finne det ut på. :) Noen hvitscheker klarer seg fint, heldigvis, så er ikke en garantert dødsdom, men mange får megacolon desverre. 

 

Veldig fine små :wub: Håper det går bra med dem!

 

Takk for en mye bedre forklaring enn jeg greide å formidle:ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Raksha skrev:

Hvischecke er egentlig enkelt - er mor OG far hvite i grunnfargen, så kommer det 25% hvitschecker i kullet (for å bli hvitschecke må ungen arve et scheckegen av hver forelder). Man kan ikke alltid stole på tegninger da det kan komme undertegnede  i blandinger som ikke gir hvitscheker, og noen hvitschecker mangler så lite farge at det er vanskelig å se. Alle "solid colours" altså - hele farger, inkludert viltfarger, er trygge å blande med kaniner med hvit bunnfarge. Hvit rødøyd, som ikke er albino men hvitfargen legger seg over de andre fargene og tegningene på kaninen, er risky med mindre man vet helt sikkert at det ikke ligger kaniner med hvit bunnfarge bak. 

Så vet du hvilke farger foreldrene til dine har så er det enkleste måten å finne det ut på. :) Noen hvitscheker klarer seg fint, heldigvis, så er ikke en garantert dødsdom, men mange får megacolon desverre. 

 

Veldig fine små :wub: Håper det går bra med dem!

 

 ok, takk :) foreldrene er litt mere brunfarge på enn den brune/hvite min. Men er det dyreplageri av meg å drøye å se det an? eller burde jeg gjøre noe med det nuh? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

 ok, takk :) foreldrene er litt mere brunfarge på enn den brune/hvite min. Men er det dyreplageri av meg å drøye å se det an? eller burde jeg gjøre noe med det nuh? 

Da er det antakelig hvitschecke - men se an du. Er ikke så mye du får gjort, følg med avføringen, mange av de med megacolon slutter å lage faste fine kuler og går over til det som ser ut som stor blindtarmslort.  Raser han ned i vekt/virker smertepåvirket/sturer/skjærer tenner,  så er det ikke noe annet å gjøre enn å avlive desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raksha skrev:

Da er det antakelig hvitschecke - men se an du. Er ikke så mye du får gjort, følg med avføringen, mange av de med megacolon slutter å lage faste fine kuler og går over til det som ser ut som stor blindtarmslort.  Raser han ned i vekt/virker smertepåvirket/sturer/skjærer tenner,  så er det ikke noe annet å gjøre enn å avlive desverre. 

ok, takk for gode råd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner skal ikke ha høyensilasje, men tørt, grovt høy av god kvalitet.
De skal ha bare en liten mengde med pellets daglig, ca 20-25 gram pr kilo kroppsvekt, og Oxbow er et anbefalt merke.
Styr unna Felleskjøpet sine pelletsmerker.
Har man mistanke om sykdom, så drar man så klart til dyrlegen, slik som man gjør med sine andre kjæledyr. :)
Det er spesielt veldig viktig å ikke vente med å oppsøke veterinærhjelp til kaniner, for de blir fort veldig syke, og å vente med å dra til dyrlege kan bli fatalt.
Jeg anbefaler dere som vil gi kaninene deres et godt liv, å lese Den store kaninboka av Marit Emilie Buseth.
Bli også gjerne medlem i Facebook-gruppa ved samme navn. :)

http://www.kaninboka.no/kosthold-og-ernring/2016/2/16/hva-skal-kaninen-spise

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gullen skrev:

Kaniner skal ikke ha høyensilasje, men tørt, grovt høy av god kvalitet.
De skal ha bare en liten mengde med pellets daglig, ca 20-25 gram pr kilo kroppsvekt, og Oxbow er et anbefalt merke.
Styr unna Felleskjøpet sine pelletsmerker.
Har man mistanke om sykdom, så drar man så klart til dyrlegen, slik som man gjør med sine andre kjæledyr. :)
Det er spesielt veldig viktig å ikke vente med å oppsøke veterinærhjelp til kaniner, for de blir fort veldig syke, og å vente med å dra til dyrlege kan bli fatalt.
Jeg anbefaler dere som vil gi kaninene deres et godt liv, å lese Den store kaninboka av Marit Emilie Buseth.
Bli også gjerne medlem i Facebook-gruppa ved samme navn. :)

http://www.kaninboka.no/kosthold-og-ernring/2016/2/16/hva-skal-kaninen-spise

Megacolon er det ingenting å gjøre med. Så da avliver man, gjerne hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Megacolon er det ingenting å gjøre med. Så da avliver man, gjerne hos veterinær.

Nettopp. Ellers drar man selvfølgelig til veterinær om man mistenker sykdom, men det antok jeg var underforstått. Nå var dette spesifikt megacolon hos hvitschecke, og det er ikke noe å gjøre noe med. Ergo; følge med og se om kaninen viser seg å ha sykdommen eller ei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Carro92 skrev:

Obs! da kom det et par kaniner inn i hus å, en kompis avler litt på matkaniner, så da ble jeg frelst! Har en forkjærlighet for de store kaninene :wub:

Lille Spyro og Rayman på 4mnd
14372465_10157429517870582_1427318623248

14368723_10157434238250582_6113641487843

Jeg har ikke peiling på kaniner, så dette er ille spennende :P Søte er de å sitte å se på da, husvarme og frekke har dem rukket å bli å :P 

Søte ninuser ? hvis det er to hannkaniner så bør de kastreres eller skilles. De kan kastrere hverandre og lage stor skade dersom du ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Søte ninuser ? hvis det er to hannkaniner så bør de kastreres eller skilles. De kan kastrere hverandre og lage stor skade dersom du ikke gjør det.

har hørt det ikke blir det samme når de er brødre og vokst opp med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...