Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jatzy har fått en kul på ryggen, jeg var livredd det skulle være kreft, så vi dro til veterinæren og tok en en titt på hva det kunne være. Antakeligvis er det en fettkul, iflg veterinæren, da den ligger ytterst i huden, og man kan flytte på den/holde rundt den, og hun får ikke vondt. Slo oss sånn passe til ro med det, og avtalte at jeg skulle ringe å bestille time for fjerning så fort lønna tikker inn denne mnd.

Men, her om dagen tok jeg å kjente litt på kulen. Klemte litt på den, og smækk, der var jeg full av guffe på hånda. Væsken var tynnere enn blod, missfarget gul/rød/brun, og den luktet ingen ting. Jeg klemte at all gørra til det kom ferskt blod, og smørte så på med litt bacmycin. Jatzy fikk ikke vondt, hu brydde seg iallefall ikke nevneverdig. Nå, ei uke etter på, er kulen tilbake igjen, og jeg har nok en gang skvist ut gørr.

Dette får meg til å tro at dette er en byll, som stadig fyller seg opp. Kan det være en talg kjertel som er betent? Hva er prosedyren for å bli kvitt en slik? Kan man bli kvitt den uten å måtte operere? Jeg vil jo aller helst ikke at hun skal bli skjært i om ikke det er høyst nødvendig..

Er det noen som har erfaring med dette?

Hun har iallefall ikke vondt, spiser og drikker som normalt, og er seg selv på alle måter :)

Skrevet

Tesh får sånne små innimellom, det er gjerne ingrodde hår (rundt tissen). De er jo ikke store, men blir borte av seg selv.

Edit: Kaja må lære å lese. Tesh sine sitter jo fast.

Skrevet

:)

Hmm, denne er vel på størrelse med en liten klinkekule.. Kan jo være en inngrodd hårsekk, hun ble jo barbert ned i sommer, det kan jo være en konsekvens av det.. Men da burde den vel vært mye mindre..

Skrevet

Fant en sånnen en på Lea for noen dagen siden men dette var svææær. 10cm x 6cm.. Denne kunne ikke flyttes på så den lå under huden. Kom gørr ut av den akkurat som det du beskriver. Her fikk vi med oss fuciderm og nå er kulen betraktelig mindre men ikke helt borte men hun skal gå på kremen til torsdag(1 uke) :)

Skrevet

Ofte må slike "grøtsvulster" behandles med antibiotika for så å fjernes kirurgisk, da de har en tendens til å bare komme tilbake igjen gjentatte ganger. Sånne er helt ufarlige, men det kommer gjerne flere av dem ettehvert.

Skrevet

Æsj da, kjedelig om den kommer tilbake, og iallefall om det blir fler! Har jo planer om å stille henne ut mer, men med en kul er jo det bortkasta. Spesielt om det blir fler. Jaja, kulen skal bort. Vi får se hva veterinæren sier den 26.

Skrevet

Ofte må slike "grøtsvulster" behandles med antibiotika for så å fjernes kirurgisk, da de har en tendens til å bare komme tilbake igjen gjentatte ganger. Sånne er helt ufarlige, men det kommer gjerne flere av dem ettehvert.

Hvis de fjernes kirurgisk med en gang burde det behandles med antibiotika etterpå for å forhindre at de kommer tilbake igjen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...