Gå til innhold
Hundesonen.no

Linsetråden


Ane
 Share

Recommended Posts

fortegner?

Ja, at proposjonene forandres. I mange tilfeller blir vidvinkelobjektiver brukt som "effektforsterkere". Du tar et bilde av en liten stein på stranda og er du nære nok med et vidvinkelobjektiv ser steinen ut som et fjell. Eller bildet av en "arbeidskar" eller "arbeidskvinne" med hendene i fanget bliir mye mer dramatisk med linsa kloss inntil hendene. Nesen i et fjes blir mangedoblet i forhold til virkeligheten dersom du fotograferer på minimum fokusavstand med et vidvinklet objektiv.

Men så 35 mm egner seg ikke så mye allikevel? Forvirret delux. Har hatt 50mm før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har snakket med et par stk nå (inkl. de på butikken), og de anbefalte Nikon sin, så da ble det den

Det er en helt super linse Pajko. 70-200 er helt ideelt for actionbilder, og f4 er mer enn god nok til sånt Edit; Nesten alle bildene på siden min er tatt med 70-200 f2.8

Jeg vet ikke hva objektivene du nevner er verdt, men hvis du mener du kan tjene penger på og kjøpe disse for så og selge dem igjen, så kan du jo kanskje kjøpe deg denne for pengene du evt. får til ove

Posted Images

Men så 35 mm egner seg ikke så mye allikevel? Forvirret delux. Har hatt 50mm før.

Jeg tror at det avhenger mye av hva du skal bruke objektivet til. Jeg mener... det er ikke uten grunn at det lages objektiver med ulike brennvidder. Hvert enkelt har sine fordeler og ulemper som man må vurdere opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så 35 mm egner seg ikke så mye allikevel? Forvirret delux. Har hatt 50mm før.

Jeg tror at det avhenger mye av hva du skal bruke objektivet til. Jeg mener... det er ikke uten grunn at det lages objektiver med ulike brennvidder. Hvert enkelt har sine fordeler og ulemper som man må vurdere opp mot hverandre.

:gaah: jeg er raua på å bestemme meg :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose og sekk, 35mm OG 50mm ;P Jeg vet jeg trenger 35mm til studiobruk. (Har ikke fullformat) Har 10-20mm fra Sigma, og bruker den SVÆRT sjelden. Kun om noen har spurt meg om å ta visningsbilder til hjem :P En sjelden gang har jeg brukt den på hund, men en må rimelig nærme for at det ikke skal være masse bakgrunn og lite hund.. Likevel et objektiv jeg ikke kommer til å kvitte meg med :)

(Nå har jeg solgt 18-200mm, så har 10-20mm, 50mm og 70-200mm som tilgjenglige brennvidder. Kjipt å ikke ha mulighet til vidvinkel i det hele tatt.. (Vel, har bestilt meg 35mm F2 nå da, så det blir jo litt bedre)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose og sekk, 35mm OG 50mm ;P

Enig med Klinkekula. To fastobjektiver koster ikke all verden sett i forhold til et lyssterkt zoom-objektiv som uansett vil bli mer lyssvakt enn et fastobjektiv. Skal man ta bilder innendørs uten bruk av ekstra lyskilder er vel et lyssterkt fastobjektiv den eneste løsningen man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Klinkekula. To fastobjektiver koster ikke all verden sett i forhold til et lyssterkt zoom-objektiv som uansett vil bli mer lyssvakt enn et fastobjektiv. Skal man ta bilder innendørs uten bruk av ekstra lyskilder er vel et lyssterkt fastobjektiv den eneste løsningen man har?

ja, men jeg har uansett min flotte 70-200 som jeg elsker over alt på jord :P men spmet er egentlig 35mm eller 50mm først... begge blir det jo på sikt :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fullformat eller cropkamera?

crop.. Canon 7d.

Nå kommer sikkert noen til å rette meg om jeg tar feil, men tar sjansen :)

Om du bruker et cropcamera må du gange "objektivstørrelsen" med 1.6 for å få riktig utsnitt på et cropkamera fordi bildebrikken er mindre på et cropcamera enn på et fullformat. D v s at om du har et 35mm objektiv på et cropkamera tilsvarer det 35mm * 1.6 i forhold til et fullformatskamera d v s at utsnittet på brikken blir det samme som om du hadde brukt et 56mm på et fullformatskamera. Om du bruker et 50mm objektivt på et cropcamera vil utsnittet på brikken være det samme som om du hadde brukt et 80mm objektiv på et fullformatskamera, m a o et 50mm normalobjektiv på et fullformatskamera vil fungere som en kort tele på et cropkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer sikkert noen til å rette meg om jeg tar feil, men tar sjansen :)

Om du bruker et cropcamera må du gange "objektivstørrelsen" med 1.6 for å få riktig utsnitt på et cropkamera fordi bildebrikken er mindre på et cropcamera enn på et fullformat. D v s at om du har et 35mm objektiv på et cropkamera tilsvarer det 35mm * 1.6 i forhold til et fullformatskamera d v s at utsnittet på brikken blir det samme som om du hadde brukt et 56mm på et fullformatskamera. Om du bruker et 50mm objektivt på et cropcamera vil utsnittet på brikken være det samme som om du hadde brukt et 80mm objektiv på et fullformatskamera, m a o et 50mm normalobjektiv på et fullformatskamera vil fungere som en kort tele på et cropkamera.

Det vet jeg veldig godt. Derfor jeg ikke klarer å bestemme meg :P for 35 mm blir jo da 56, og 50 blir 80mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er til hundefotografering ville jeg valgt 50mm'en :)

Er jo ofte det, men også til bilder innendørs av familie og slikt. Akk valgets kvaler er vanskelige altså!

Har en 18-55 greie som fulgte med liggende da, jeg bare er ikke helt venner med den :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 70-200mm? Da ville jeg gått for 35mm først, egentlig. Jeg er svært glad i min 50mm, men hvis jeg har arm til å bære velger jeg heller 70-200mm da den er skarpere.

Eller så kan du teste ut 18-55'en. Hvilken brennvidde liker du best? Test ut 35 og 50mm. Beveg deg rundt, se hvor langt unna du må motivet for å få bildet du ønsker. Er du mer komfortabel ett sted enn et annet ville jeg valgt det først. (Evt omvendt, om du ønsker en utfordring ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med fisheye-linser og/eller vidvinkel? Gøye greier?

Jeg har en 14 - 24mm zoom som jeg bruker på fullformatkamera. Pr idag er det det objektivet jeg bruker minst av alle. En som jeg vet om som bruker 10mm har spesialisert seg på avstandsbilder - helst nattbilder av bruer, himmel og slikt for å oppnå spesielle effekter hvor han ofte drar drar fargene ut til det ekstreme. Fish eye anser jeg for å være så spesiell at det blir et rent effektobjetiv - bildene kan noen ganger være morsomme å se på men jeg tror man skal være særdeles kreativ som fotograf for å kunne utnytte det fullt ut. Men kanskje andre ikke har samme oppfatning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Driv å siklar på Canon 24-70mm F2.8, men sidan pengar ikkje veks på tre, så ser eg heller etter eit som er fint brukt til lommeboka seier ja. Meeen, så kom eg over "Canon EF 28-80mm f/2.8-4 L USM" som, i følge annonsa, framstår som nytt, til 3000,-

Nokon som har erfaring med det? Burde eg heller stå over og spare litt ekstra for og finne meg eit fint brukt 24-70? Og kva er eigentleg forskjellen på desse to objektiva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha eit litt lyssterkt objektiv med blendar mindre enn 4, så 24-105 går ut.

Korleis er 24-70 sigma vs. Canon? Til fullformat.

vel alle jeg kjenner har kjøpt 24-70 fra sigma til sine fullformat kameraer :P

Tatt med 24-70 på mark 3.

148584_536167333069814_381205071_n.jpg

Her blir det du spør om diskutert, jeg har ikke lest hva som står der :P

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=540578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Håber det er okay jeg bruger tråden, selvom det er lidt siden den sidst blev brugt...

Jeg har et canon EF-S 55-250mm, F/4-5.6 objektiv og er ved at overveje om der skal findes et nyt og bedre alternativ. Jeg har desværre ikke 10.000-15.000 kr til et objektiv, så kigger på canon 70-200, F/4L. Vil det være et godt alternativ, når jeg hovedsagligt fotografere hunde og andet natur? Er zoomen god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt super linse Pajko. 70-200 er helt ideelt for actionbilder, og f4 er mer enn god nok til sånt :)

Edit; Nesten alle bildene på siden min er tatt med 70-200 f2.8 :)

Om f/4.0L versjonen er mer enn god nok kommer jo ann på i hvilke omgivelser man tar bilder og om det er mørkt/lyst etc. I dagslys og sollys funker den bra ja, men så fort det lir mot kveld så får manfort problemer med f/4.0 som beste lysstyrke, selv når man justerer ISO til smertepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...