Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor klump, hva kan det være?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Mener og ha lest noe om forskjell på klumper/svulster her inne tidligere, men fant ikke igjen tråden, så da kanskje noen vil nevne det igjen så jeg (forhåpentligvis) kan senke skuldrene litt frem til vet åpner på mandag.

I området hals/skulder fant jeg akkurat en stor klump på Varga, den er ca dobbelt så stor som en golfball og virker og sitte 'løst', da jeg kan flytte på den og nesten få handa 'rundt' den. Virker ikke som det er ømt, og Varga er i fin form ellers. Jeg bruker ofte og sitte og kna på henne, så denne må ha dukket opp rimelig kjapt, for jeg har ikke kjent noe der før... Den er ganske hard om det har noen betydning. *liker ikke* Hva kan det være? Kreft? Fettkul? 'bare' en kul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener og ha lest noe om forskjell på klumper/svulster her inne tidligere, men fant ikke igjen tråden, så da kanskje noen vil nevne det igjen så jeg (forhåpentligvis) kan senke skuldrene litt frem til vet åpner på mandag.

I området hals/skulder fant jeg akkurat en stor klump på Varga, den er ca dobbelt så stor som en golfball og virker og sitte 'løst', da jeg kan flytte på den og nesten få handa 'rundt' den. Virker ikke som det er ømt, og Varga er i fin form ellers. Jeg bruker ofte og sitte og kna på henne, så denne må ha dukket opp rimelig kjapt, for jeg har ikke kjent noe der før... Den er ganske hard om det har noen betydning. *liker ikke* Hva kan det være? Kreft? Fettkul? 'bare' en kul?

Vanligvis er det ufarlige fettkuler når dem sitter sånn løst i huden, så du kan nok senke skuldrene :) Men lurt å få en veterinær til å sjekke den uansett, hvertfall når du mener at den har kommet fort, for man vet jo aldri (og selv om veterinæren kjenner på den, kan h*n heller ikke gi 100% sikker diagnose uten at den fjernes og tas prøver av).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun blitt vaksinert de siste dagene? Noe sår i huden? Betennelse?

Nei, nei og nei, så vidt jeg kan se/kjenne. Det kan selvfølgelig (kanskje) være en bettennelse, men hun ømmer seg ikke i det hele tatt og kulen virker og sitte langt inne, ikke i kontakt med huden som i et bettent sår som har lukket seg (feks).

Sitter den på en måte "foran" skulderbladet? Eller oppå det?

Forran, ca der halsen starter. Men jeg kan flytte på den så mye at den havner oppå skulderbladet.

Verkebyll?

Godt mulig, men vil den sitte så langt inne? Denne virker ikke og være i kontakt med huden, og verkebylle kommer helst av sår (eller)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Bimbo Bedlington fikk en kul på halsen som vokste så fort at vi nesten så det. Den ble fjernet og sendt inn til analyse og den hadde et fancy navn som jeg ikke husker. Han levde i tretten år til og ble som fjortenåring avlivet da han fikk strupekreft. Det hadde forøvrig ingen sammenheng med den første kulen. Dette er jo nå mange år siden, men jeg skal prøve å finne det ut :) Uansett bør jo hurtigvoksende kuler fjernes rimelig raskt, så hold et skarpt øye med den, da :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caninelymphomanodesbig.jpg

Er det ca der foran på brystet du kjenner den?

Den der ser ut til og stemme rimelig bra med plassering, ja. Store lymfeknuter er ikke noe og uroe seg for eller?

Edit: Den som heter Prescapular.

Vår Bimbo Bedlington fikk en kul på halsen som vokste så fort at vi nesten så det. Den ble fjernet og sendt inn til analyse og den hadde et fancy navn som jeg ikke husker. Han levde i tretten år til og ble som fjortenåring avlivet da han fikk strupekreft. Det hadde forøvrig ingen sammenheng med den første kulen. Dette er jo nå mange år siden, men jeg skal prøve å finne det ut :) Uansett bør jo hurtigvoksende kuler fjernes rimelig raskt, så hold et skarpt øye med den, da :hug:

Det er godt og høre. 3 år er jo ingen alder så jeg håper virkelig ikke at det er noe farlig. Takk for klemmer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Godt mulig, men vil den sitte så langt inne? Denne virker ikke og være i kontakt med huden, og verkebylle kommer helst av sår (eller)?

De kan jo komme av bitt f.eks.. Derfor man helst skal til dyrlege og rense bittsår, for hvis de lukker seg så blir de tette og vokser "inni der" uten at jeg har mer erfaring med det men ei venninne hadde det akkurat med katta, og den hadde vokst seg svær, fort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo komme av bitt f.eks.. Derfor man helst skal til dyrlege og rense bittsår, for hvis de lukker seg så blir de tette og vokser "inni der" uten at jeg har mer erfaring med det men ei venninne hadde det akkurat med katta, og den hadde vokst seg svær, fort.

Når lymfeknutene hovner opp gjør de jobben sin, ordner opp i kroppen :) Bris fikk et sår rett under høyre øye, og jeg oppdaget en kul på halsen på samme side. Kulen ble mindre da såret ble bedre :)

Okei, hun har ingen sår som jeg vet av. Hun ble bitt, men det er lenge siden.. Typ 3/4 mnd eller noe og det bittsåret har vært igjennom vet pluss daglig rensing og en hestkur med antibiotika, så det burde vell være greit nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er jo ingen dyrlege, men det er så skummelt med hevelser rundt åndedrettsorganene. Er det mer hovent nå enn for et par timer siden, ville jeg vurdert å dra til dyrlegen nå.

Edit: Rettet opp en haug småfeil.

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke for jeg har liksom ikke sett etter.. Jeg kjente jo bare på henne da jeg kjente klumpen og la ikke merke til hevelsen da, men skulle ut og lufte i sted og så det bare sånn tilfeldig da hun satt forran meg og venta på og få på båndet.. Jeg bruker ikke og være hønemor, men jeg blir kvalm av dette altså.. Blir nok våken en stund til så får jeg se an hevelsen. Hjalp ikke akkurat og lese om lymfom heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper hadde en kul bak på låret, og jeg ante jo ikke at det var en lymfeknute der. Så da ble jeg jo ganske redd... skulle allerede til dyrlegen for noe annet dagen etter, så da fikk hun sett på den, og forklart hva det var. Så spurte hun om han hadde noe sår noen steder, og det hadde han, et potekutt på samme fot, som jeg ikke hadde tenkt å nevne engang siden det var så lite og "vanlig". Men det var visst betent det, så da ble det antibiotika. Så det skal tydeligvis ikke så mye til før lymfeknutene blåser seg opp. Håper det er noe like ufarlig som det med Casper! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper hadde en kul bak på låret, og jeg ante jo ikke at det var en lymfeknute der. Så da ble jeg jo ganske redd... skulle allerede til dyrlegen for noe annet dagen etter, så da fikk hun sett på den, og forklart hva det var. Så spurte hun om han hadde noe sår noen steder, og det hadde han, et potekutt på samme fot, som jeg ikke hadde tenkt å nevne engang siden det var så lite og "vanlig". Men det var visst betent det, så da ble det antibiotika. Så det skal tydeligvis ikke så mye til før lymfeknutene blåser seg opp. Håper det er noe like ufarlig som det med Casper! :-)

Det er godt og høre, satser på at det bare er noe slikt :) Blir godt og få tatt turen til vet i morgen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...