Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hestekjøp


simira
 Share

Recommended Posts

Neida, jeg skal ikke få meg hest (dessverre). Men skal hjelpe tante med å sjekke ut noen potensielle hester for rideskolen. Jeg har jo dillet en del med hest i sin tid, og nylig tatt det litt opp igjen, men kjøpt hest har jeg aldri gjort. Er det noen som kan evt. utvide denne sjekklisten for meg?

Hva som er lurt å spørre om:

  • Hvor lenge har den vært hos nåværende eier ?
  • har den hatt sykdommer ?
  • Allergisk/reagerer på noe (mat feks) ?
  • Vant til å gå i flokk ?
  • Har den utstyr som er mulig å få kjøpt med ? Tenker på sal/dekken/hodelag etc.
  • Er den skodd ?
  • Har den pass ?
  • Trafikksikker (skvetten?)

Stell:

  • Oppfører seg greit når dere kommer inn i boksen (ikke snur rumpa til feks)
  • kan klappe den uten reaksjon
  • legger den på ørene
  • kjenne rundt omkring på kroppen om den har ømme punkt (spesiellt på ryggen)
  • Løfte hover
  • Stramme gjort

</p>

Ved prøving;

  • Ta på hodelag, eller se om det er vanskelig
  • prøve skritt, trav og galopp på begge hender
  • vanskelig å stoppe ? Hard i munnen ?
  • Lyder den sjenkel
  • gjerne trave noen bommer
  • Om du ikke kan hoppe, kanskje noen kan vise den over et par hinder.

Skal prøve ut et par flotte hester i helga, gleeeder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig og være veldig åpen om bruken av hesten og spørre eier om den vil passe til det. Det er bedre med en for treg hest enn en som er for rask. Det er tryggere for uerfarne ryttere og måtte presse hesten fremover enn å måtte holde igjen fordi hesten bare til fremover raskest mulig. Det er også viktig at den ikke spenner og er hissig mot andre hester for de kommer lett ganske tett sammen hvis det er en del uerfarne ryttere. Er det en hest som lett kan finne på sprell hvis den har for mye energi? Det dere burde se etter er en godt avbalansert hest som er lett å styre men med liten ""motor". Den burde gå fint etter tøylene(for uerfarne) men også kunne gå etter sete og sjenkler. Unge hester vil jeg ikke annbefale for de trenger somregel en del utdanning og godt med vedlikehold for å fungere opptimalt og hvis det ikke er personer som kan lære hesten og ri godt gjennom hesten ofte så er det ikke noe å annbefale. :) Skal hesten gå mange timer til dagen så er det viktig med en hest som trives med det. Noen blir fort lei hvis de ikke får nok utfordringer eller blir gående på en ridebane lenge om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetsjekk og oppbøying bestilles hvis hesten er aktuell (om det ikke finnes ny attest).

De er ikke på jakt etter trege gamper, det er bla. hester som elevene konkurrerer litt med og etterhvert kan ende opp med å kjøpe på sikt. En del sånt, inkludert utvelging av hester som skal sjekkes ut nærmere blir gjort av de som driver rideskolen. Jeg trenger mer tips om hva jeg bør tenke å når jeg står der med hesten i hånda, og når jeg sitter der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper hester til rideskolen har vi alltid med et barn som prøverir. Hestene må være av grei størrelse,være gode å sitte på,må kunne starte og stoppe lett,heller litt fremover enn for trege. Fatte galopp og kunne galoppere langsomt. Tåle at rytter mister stigbøylen feks og ikke bli redd om rytteren kommer i ubalanse.Ikke trekke mot utgangen. Gjerne være konkurransehester over 17 år,de har sett og gjort alt og lar seg ikke sjokkere. Ikke svetten,snill og godt bygget. En hest som har gått i sporten er enkel å få opplysninger om på forhånd også. En røntgenfeil feks behøver ikke å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full vetsjekk!

Skriver under på den og setter to streker under, må alltid fåvet sjekk på hesten.

OG vær 100% ærlige på at dere kjøper hest som rideskolehest, er ikke alle som er like positive til at hesten skal gå i rideskole eller hesten rett og slett ikke passer til det, og eier BØR få vurdere om de vil selge til dere når dere har rideskole.

Ikke for å være slem eller frekk,men dersom du ikke har erfaring nok i å kjøpe hest, så få med deg noen som er hestevante og som har gjort det før ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper hester til rideskolen har vi alltid med et barn som prøverir. Hestene må være av grei størrelse,være gode å sitte på,må kunne starte og stoppe lett,heller litt fremover enn for trege. Fatte galopp og kunne galoppere langsomt. Tåle at rytter mister stigbøylen feks og ikke bli redd om rytteren kommer i ubalanse.Ikke trekke mot utgangen. Gjerne være konkurransehester over 17 år,de har sett og gjort alt og lar seg ikke sjokkere. Ikke svetten,snill og godt bygget. En hest som har gått i sporten er enkel å få opplysninger om på forhånd også. En røntgenfeil feks behøver ikke å gjøre noe.

Skal se på akkurat en slik konkurransehest. Ellers har skolen voksne ryttere også.

Utvelgelse er som sagt rideskolen som står for, jeg er bare "agent". Har nok erfaring med hest, har bare ikke kjøpt en før (det krever nemlig penger i tillegg til tiden og erfaringen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har maange års erfaring med hest, har eid flere hester, men jeg har alltid en som er mer erfaren enn meg når hest skal kjøpes ;)

Jeg vil ikke falle i fellen å kjøpe bare fordi jeg selv falt for "noe" ved den og kanskje ser bort fra dumme feil.

Nå er det galopphester jeg handler som skal løpe fort, tåle mye trening og skal være litt tøffe, så fallhøyden er ganske stor dersom det er noe jeg bommer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper hester til rideskolen har vi alltid med et barn som prøverir. Hestene må være av grei størrelse,være gode å sitte på,må kunne starte og stoppe lett,heller litt fremover enn for trege. Fatte galopp og kunne galoppere langsomt. Tåle at rytter mister stigbøylen feks og ikke bli redd om rytteren kommer i ubalanse.Ikke trekke mot utgangen. Gjerne være konkurransehester over 17 år,de har sett og gjort alt og lar seg ikke sjokkere. Ikke svetten,snill og godt bygget. En hest som har gått i sporten er enkel å få opplysninger om på forhånd også. En røntgenfeil feks behøver ikke å gjøre noe.

Det hadde jeg aldri turt. Hva om hesten absolutt IKKE er en rideskolehest? Mange mennesker lyver om slikt for å få bort "dritthester". En ting er å sette barna på når hesten allerede har blitt testet ordentlig, men det er noe annet om de fungerer som "stuntrytter". Jeg vil vite hvordan hesten reagerer med nybegynner på ryggen før jeg setter opp en nybegynner.

Og jeg hadde ALDRI kjøpt en hest med røntgenfeil, selv om den ikke virker plaget av det. Feil er feil, altså...

Skriver under på den og setter to streker under, må alltid fåvet sjekk på hesten.

OG vær 100% ærlige på at dere kjøper hest som rideskolehest, er ikke alle som er like positive til at hesten skal gå i rideskole eller hesten rett og slett ikke passer til det, og eier BØR få vurdere om de vil selge til dere når dere har rideskole.

Ikke for å være slem eller frekk,men dersom du ikke har erfaring nok i å kjøpe hest, så få med deg noen som er hestevante og som har gjort det før ;)

Full vetsjekk, med deres egen veterinær. IKKE selger sin. Bare nå i høst har tre hester på stallen måttet bli avlivd nettopp fordi eierne gjorde denne feilen... Og det etter masse utredning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri turt. Hva om hesten absolutt IKKE er en rideskolehest? Mange mennesker lyver om slikt for å få bort "dritthester". En ting er å sette barna på når hesten allerede har blitt testet ordentlig, men det er noe annet om de fungerer som "stuntrytter". Jeg vil vite hvordan hesten reagerer med nybegynner på ryggen før jeg setter opp en nybegynner.

Og jeg hadde ALDRI kjøpt en hest med røntgenfeil, selv om den ikke virker plaget av det. Feil er feil, altså...

Full vetsjekk, med deres egen veterinær. IKKE selger sin. Bare nå i høst har tre hester på stallen måttet bli avlivd nettopp fordi eierne gjorde denne feilen... Og det etter masse utredning osv.

Det at det er et barn er ikke ensbetydende med at det er nybegynnere.

Jeg red da selv vanskelige hester og ponnier i en alder av 10, etter mange år på hesteryggen.

Antageligvis prøves hesten av en voksen først ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er et barn er ikke ensbetydende med at det er nybegynnere.

Jeg red da selv vanskelige hester og ponnier i en alder av 10, etter mange år på hesteryggen.

Antageligvis prøves hesten av en voksen først ;)

Det er sant, det gjorde jeg også. Men jeg fikk inntrykket av at dette barnet tester ut hvordan den takler forskjellige ting... Og jeg har selv opplevd at eier av rideskole har klagd på selger av hest, fordi hesten stikker, trekker mot utgang og er vanskelig med barna. Det er sånn de fleste rideskolehester ( i hvert fall de jeg har vært borti, både som elev og ansatt) har vært/blitt.

Ellers så synes jeg egentlig at "eldre" hester skal få bli gamle uten å bli ridd av mange forskjellige hver dag, jeg... Har sett så utrolig mange hester som har forfalt nettopp pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri turt. Hva om hesten absolutt IKKE er en rideskolehest? Mange mennesker lyver om slikt for å få bort "dritthester". En ting er å sette barna på når hesten allerede har blitt testet ordentlig, men det er noe annet om de fungerer som "stuntrytter". Jeg vil vite hvordan hesten reagerer med nybegynner på ryggen før jeg setter opp en nybegynner.

Og jeg hadde ALDRI kjøpt en hest med røntgenfeil, selv om den ikke virker plaget av det. Feil er feil, altså...

Full vetsjekk, med deres egen veterinær. IKKE selger sin. Bare nå i høst har tre hester på stallen måttet bli avlivd nettopp fordi eierne gjorde denne feilen... Og det etter masse utredning osv.

Vi har da ikke med oss skoleryttere for å teste :)) Men vi har noen av de beste 10 åringene i landet til rådighet. Egne barn. Og vi kjøper stort sett hester som har gått i sporten,dvs hester vi har sett mye til. Sånne møkkahester som du nevner vurderer vi ikke til rideskolen i det hele tatt. En røntgenfeil er ofte enkel å vurdere risikoen av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noe av det viktigste er å få håndtere hesten selv. Løfte på bein og banke litt på sko, sale på selv, stige opp selv, varme opp selv - altså, å bruke hesten som normalt og gjerne uten noe særlig bakgrunnsinfo først. Snakke sammen om bakgrunn og slikt synes jeg er greit å gjøre etter prøveridningen, for da håndterer jeg hesten uten noen fordommer eller forventninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når man kjøper hest til rideskole synes jeg også det er relevant å høre om å få hesten på prøve få eksempel en eller to uker for å se hvordan den fungerer. Det er vel ikke mange som setter ut på prøve som jeg var vært borti både ved kjøp av rideskolehester, men det skader aldri å spørre.

Nå vet ikke jeg hva slags rideskole det er, men personlig har jeg dårlige erfaringer med for eksempel fullblods i rideskole, da de ofte er heite og vanskelige å fore. Men det er også lett å se på holdet til hesten og forplanen om den er lett og fore eller ikke.

Få ordentlig vetsjekk på den, og se til at alle papirer som trengs er i orden. Hør også om siste tannrasp, vaksine, skoing og ikke minst ormekur- og om den har noe stereotyp atferd (ikke alt blir lagt merke til ved prøving). Det trenger ikke å er noe av betydning med stereotypier, men det kan være større sjans for at hesten vil mistrives enn en uten da det tyder på at den har vært eller er mentalt forstyrret på en eller annen måte.

De fleste andre tips jeg har i bakhodet er alt skrevet, men du/dere får ha lykke til og håper dere finner en passende hest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt to hester nå. :) Var litt skeptisk til den ene selv, men begge hestene var helt supre og kommer garantert til å trives i skolen. Jeg blir veldig overrasket om vi har blitt lurt på noe med de to (de aller fleste prøver jo ikke å lure kjøperene, det er bare så surt med de få som gjør det).

Takk for alle tips! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...