Gå til innhold
Hundesonen.no

Dubai!


Poter
 Share

Recommended Posts

Nå er nettopp billettene til Dubai bestilt :jump: Mannen og jeg skal dit i vinter i litt over to uker, gleeeder meg! Blir spennende å reise så langt bort! Så da spør jeg det O´store Sonen Orakelet om det er noen som har vært der og har tips om hva som er bra å gjøre der, hvor det er bra å bo, spise shoppe, bade, sole seg og i det hele tatt ha en knakende god ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der, og skal sannsynligvis tilbake i løpet av vinteren. Det var og blir i jobbsammenheng, så jeg har egentlig ikke noe særlig tips å komme med. :P

En ting; Ta med taxfree-alkohol, da man må ha en spesiell godkjennelse for å kjøpe alkohol på "vinmonopolet" i UAE. Gjelder selvfølgelig ikke på resturanter og utesteder, selv om man ikke får kjøpe alkohol rundt bønnetider,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har vært der og har tips å dele?

Jeg har vært der to ganger. Det er virkelig helt fantastisk der! Men vil tilbake med en gang når men kommer hjem (særlig nå som det er ganske ok temperatur der nede) :)

Regn med å ta mye taxi, siden det stort sett bare én gågate der. Den ligger Nede ved stranda på Dubai Marina. Også må dere jo bare dra til Dubai Mall eller Mall of the Emirates. Stoooore kjøpesenter hvor man nesten må bruke en dag i hvert. I Mall of the Emirates er det innendørs skibakke, og man kan spise på restauranten utenfor skibakken og se på de som står nedover bakken i klin like snødresser. Ganske moro å se på og man føler at man er verdensmester på slalom når man sitter å ser på :)

Hvis dere vil drikke alkohol til middag så dere stort sett dra på ulike hoteller å spise, da det som oftest bare er de som har "sjenkebevillning".

Dere kan dra til den gamle delen hvor det hele startet med oljeboring en gang i tiden. Der ligger det et museum hvor man kan se hvordan Dubai "ble til". Souq'ene ligger også der tror jeg(man kan ta en liten båt som går over Creek'en). Der er det et stort marked med billig gull og mye annet rart å se på. Men her er de ganske påtrengende så man blir fort sliten.

Også må man passe bittelitt på hva man har på seg. På kjøpesentre og restauranter er det greit å ha "passelige" klær.

På Mall of the Emirates ligger det en neglsalong i øverste etage hvis noe sånt skulle være ønskelig. Den ser stengt ut fordi det er avispapir/gråpapir på vinduene slik at kunder og de som jobber der kan gå uten burka (det er ikke lov med menn inne i salongen)

Sier ifra hvis jeg kommer på noe mer. Også må du bare spørre hvis du lurer på noe!

Hvor skal dere bo forresten? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D Skal ta å skrive det ned i notatboka mi, har en plan om å lage ei egen notatbok med lure tips og greier som jeg har lyst å få med meg når vi skal dit :)

Har hørt andre si dette med hva man har på seg, at man bør dekke skuldrene og ikke ha kortere enn til knærne, inkludert menn. At man kan få bot. Hvor nøye er de på dette? Ei jeg snakket med som bor der nede sa hun ikke hadde merket noe til det, så jeg synes jo det hørtes litt motstridende ut. Ja, og at man ikke kunne holde hender eller klemme på offentlig sted.

Vi har ikke funnet sted å bo enda. Er blitt anbefalt å bo ved marinaen siden det er litt roligere der og ikke i sentrum med biler og stress. Forstod det sånn at Jumeirah skulle være bra. Så driver og ser etter hoteller der.

Tror vi må få med oss en tur over ørkenen med varmluftsballong! Det hørtes helt fantastisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notatbok er lurt!

Det ligger en restaurant like ved Burj Khalifa (verdens høyeste bygg) også, men husker ikke hva den heter. Skal spørre pappa for han pleier å spise der når han er med jobben. Men der er det ihvertfall veldig god mat!

Nå er vel rundt 75% av Dubais befolkning "innvandrere" så de er mer tolerante nå enn det jeg regner med de var før i tiden. Men det er fortsatt et muslimsk land, så litt respekt bør man ha. De er ikke så veldig strenge på dette med klær. Men det er klart hvis du har på deg tettsittende/gjennomsiktige klær med bare skuldre OG over knærne så kan man få et såkalt "rødt kort" og beskjed om å kjøpe noe å ta på deg. Jeg pleide å velge om jeg skulle vise skuldre eller knær og det gikk greit. Men det er ofte kjølig innendørs, så det kan være greit å ha en tynn genser i veska. Tror ikke de er så strenge når det gjelder menn.

Jeg har bodd på Palm Jumeirah og der var det veldig fint! Vi leide leilighet når vi bodde der. Andre gangen jeg var der var jeg med pappa på jobb og da bodde vi på Sofitel på den gågaten jeg nevnte tidligere(som forresten heter The Walk). Men dette hotellet var nok litt dyrt.

Men det virker som det er god standard på hotellene der nede etter hva jeg har fått inntrykk av, alt er ihvertfall veldig rent og pent. Og folkene er veldig Service minded!

Var på sånn ørkensafari der også, med bil opp og ned sanddynene med grilling og kos etterpå. Kanskje litt typisk turist greie, men veldig moro hvis man liker litt fart og spenning :)

Varmluftsballong har jeg ikke vært med på, men det kan jeg tenke meg er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Nå er nettopp billettene til Dubai bestilt :jump: Mannen og jeg skal dit i vinter i litt over to uker, gleeeder meg! Blir spennende å reise så langt bort! Så da spør jeg det O´store Sonen Orakelet om det er noen som har vært der og har tips om hva som er bra å gjøre der, hvor det er bra å bo, spise shoppe, bade, sole seg og i det hele tatt ha en knakende god ferie?

Har dere vært der? :) Har du eventuelt noen tips å komme med? Jeg er der nå i jobbsammenheng, men jeg håper at jeg får et par fridager i løpet av de godt og vell 30 dagene jeg skal være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, bare litt misunnelig på at du skal være der så lenge! Jeg synes Dubai var kjempebra! :D Likte meg veldig godt der. Tips:

  • ta drosje, det er billig
  • besøk Dubai Marina. Der er det veldig pent og trivelig. Stranda rett nedenfor er nydelig
  • dra til Dubai Mall. Det er verdens største kjøpesenter og der finner man utrolig mye! Mannen min som vanligvis ikke er noe til shoppingmenneske, synes det var gøy å handle der. Beregn flere dager der, for det er stort. Spis ute på en av uteresturantene og få med deg vannshowene som er hver halvtime fra kl 18-22. Der inne er også Dubai underwater zoo med bla verdens største akvariumvegg. Verdt et besøk!
  • se Burj Kahlifa, verdens høyeste bygning. Den ligger like ved Dubai Mall. Vil du på toppen må du bestille billett, da vi var der var det fullt nesten hele tiden, så er nok lurt å bestille litt på forhånd
  • besøk gull -og tekstilsouken i Sharia
  • kryddersouken anbefales også, men der har jeg ikke vært
  • ta en tur med varmluftsballong, se soloppgangen i ørkenen. Vi fikk desverre ikke gjort det, men bla Lonley Planet anbefaler det. Har hørt andre snakke varmt om å dra på ørkensafari med jeep
  • skal visst være rimelig å leie seg en fancy bil
  • Jumeirha beach skal være bra
  • ble også anbefalt å dra til Østkysten, men det rakk vi ikke. Der kan man bla snorkle
  • Dubai Dolphinarium rakk vi heller ikke innom, men tror det kan være verdt et besøk
  • hvis du vil se det superfancye hotellet så må du bestille billett på forhånd

Kos deg masse! Herlig by :D Kan jeg spørre hvor du bor? Om du lurer på mer er det bare å spørre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har leilebil, men det er litt skummelt å kjøre på nye steder synest jeg, så det har blitt bare til og fra jobb så langt. :P

Jeg bor på Media One temmelig nært marinaen. Det er sånn übertrendy hotel der det stort sett bor unge folk. Folk ser rart på meg når jeg kommer og går i en kjeledress og vernesko. :P

Jeg har ikke så veldig mye fritid, men skal iallefall få sett Burj Kahlifa og dratt innom kjøpesenteret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag regner jeg med du må ha, så da er det jo greit å dra til Dubai Mall og spise utenfor mens du får sett vannshowet. Det er ved foten av Burj Kahlifa, så da får du sett den og andre vakre skyskrapere samtidig :) Eller spise ved promenaden på Dubai Marina. Vi fant et indisk sted der med utsikt til ei elv, var veldig god mat. Synd jeg ikke husker hva den het.

Kos deg masse i Dubai!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...