Gå til innhold
Hundesonen.no

Nabo med allergi, et problem?


13de
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg er veldig spent på i morgen for da er det generalforsamling der hvor jeg bor. Jeg og min nabo har foreslått endring i vedtektene fordi det står der at en ikke kan holde hund, men en kan holde katt. Tror det blir vanskelig å få det igjennom, men viss en ikke prøver kan man iallefall ikke få det til...

Fikk et brev fra en nabo angående denne saken. Hun sa at hun er allergisk mot katter, og i noen tilfeller hunder og derfor var i mot forslaget. Litt problemer med å forstå logikken hennes da etter som flere naboer har katt rundt henne og det er jo dèt hun er allergisk mot (og hun kun i noen tilfeller reagerer på hund).

Jeg bor i et gammelt leilighetskompleks fra år 1900. Nå er det snakk om hund med kort pels, men i reglene blir det vel enten hundeller ikke hund, ikke en spesifisering av pelstype da. Ville bare være litt forberedt til i morgen, så viss det er noen som kan si noe om min nabo kan bli plaget av dette gjennom vegger. Regner med at hun ikke er plaget av nabokattene ellers kunne hun antakelig ikke bo her?

Takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir vel ikke plaget gjennom veggen, men hvis dere deler oppgang (vei ut og inn) på noen måte, så må hun jo passere gjennom den samme gangen som hund ferdes i. En katt i byen derimot, blir vanligvis holdt inne i leiligheten og ferdes stort sett ikke i fellesarealer eller steder hun (naboen) støter på den.

Så, det er mindre sjanse for henne å støte på naboenes katter enn hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter:

  • Skal det være lov med katt, bør det være lov med hund. Argumentet om allergi faller på sin egen urimelighet. Er du svært allergisk mot katt, men kan bo i blokk med katter i og bare litt allergisk mot hund, kan du iallfall dele blokk med hunder.
  • En hund har en forebyggende og terapeutisk rolle ihht ensomhet og div psykiske lidelser.
  • En hund gir folk et sunnere liv fordi de kommer seg ut på tur.
  • Hunder kan ha en positiv sosial effekt på borettslaget. Folk med hund stopper og prater, blir kjent med hverandre og tar vare på hverandre.
  • Så lenge hunden ikke er til sjenanse for andre, burde de være en privatsak om man har hund eller ikke.
  • Det er stadig færre borettslag som har forbud mot hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter:

  • Skal det være lov med katt, bør det være lov med hund. Argumentet om allergi faller på sin egen urimelighet. Er du svært allergisk mot katt, men kan bo i blokk med katter i og bare litt allergisk mot hund, kan du iallfall dele blokk med hunder.
  • En hund har en forebyggende og terapeutisk rolle ihht ensomhet og div psykiske lidelser.
  • En hund gir folk et sundere liv fordi de komer seg ut på tur.
  • Hunder kan ha en positiv sosial effekt på borettslaget. Folk med hund stopper og prater, blir kjent med hverandre og tar vare på hverandre.
  • Så lenge hunden ikke er til sjenanse for andre, burde de være en privatsak om man har hund eller ikke.
  • Det er stadig færre borettslag som har forbud mot hund.

I tillegg til at det faktisk ikke er lov å forby hundehold i selveid bolig på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det faktisk ikke er lov å forby hundehold i selveid bolig på generelt grunnlag.

Takk Simira, nå har jeg noen gode ting, men tror det blir veldig vanskelig dessverre. Her i DK kan man forby hundehold i vedtektene, og det står i våres, men vi håper å endre det, men det krever at 2/3 av stemmene er for dette da, så jeg regner med at jeg må selge og kjøpe et annet sted når jeg kommer så langt, og det er veldig synd for jeg trives så godt her.

Kanskje det hjelper viss alle sender positive vibber imorgen kveld i retning DK? He he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene så langt.

Er det noen som selv har allergi, eller har noen i familien som har det og som bor i leilighetskompleks med andre dyr? Er det et problem for dem?

Vil bare være litt forberedt til møtet i morgen og ha litt kjøtt på benet. Er dessverre ofte sånn at det er enklere for mange mennesker å si nei enn ja, eller evt ikke si noe i det hele tatt viss det ikke berører dem selv direkte. Jeg er redd det er en sak som blir vanskelig å få gehør for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for svarene så langt.

Er det noen som selv har allergi, eller har noen i familien som har det og som bor i leilighetskompleks med andre dyr? Er det et problem for dem?

Vil bare være litt forberedt til møtet i morgen og ha litt kjøtt på benet. Er dessverre ofte sånn at det er enklere for mange mennesker å si nei enn ja, eller evt ikke si noe i det hele tatt viss det ikke berører dem selv direkte. Jeg er redd det er en sak som blir vanskelig å få gehør for.

Det finnes fryktelig mange grader og varianter av allergi. De aller fleste vil overhode ikke reagere på at det har gått en hund opp og ned trappa 3-4 ganger om dagen. Men noen vil kunne plages av det. Det finnes folk som vil reagere på å sitte ved siden av en hundeeier på bussen også, men det er veldig få som er så allergiske mot hund. Akkurat som at noen kan plages av at en i naboklasserommet har nøttepålegg på brødskiva mens de fleste som er allergisk mot nøtter bare reagerer hvis de spiser nøtter. Så det finnes ikke noe klart svar på spørsmålet ditt, men de aller fleste vil ikke plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fryktelig mange grader og varianter av allergi. De aller fleste vil overhode ikke reagere på at det har gått en hund opp og ned trappa 3-4 ganger om dagen. Men noen vil kunne plages av det. Det finnes folk som vil reagere på å sitte ved siden av en hundeeier på bussen også, men det er veldig få som er så allergiske mot hund. Akkurat som at noen kan plages av at en i naboklasserommet har nøttepålegg på brødskiva mens de fleste som er allergisk mot nøtter bare reagerer hvis de spiser nøtter. Så det finnes ikke noe klart svar på spørsmålet ditt, men de aller fleste vil ikke plages.

Med andre ord kan jeg kanskje våge meg på et kvalifisert gjett om at denne personen som "i noen tilfeller er allergisk med hund" antagelig ikke er så allegisk at min setting ville plage henne. Men det er jo umulig å si helt sikkert selvfølgelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo variere på graden er allergi.. Jeg er allergisk mot katt, men har allikevel hatt to katter i huset med meg, men, fremmede katter som jeg traff mens jeg hadde katt selv reagerte jeg på. Så det er vanskelig å vite noe sikkert, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har også de som er allergiske så lenge de vet det er noen som har hund eller man vet det har vært hund i f.eks bilen eller leiligheten. Men om de ikke vet set, så har de ingen allergisk reaksjon i det hele tatt. Så kommer litt an på hvor vrien personen ønsker være og.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har også de som er allergiske så lenge de vet det er noen som har hund eller man vet det har vært hund i f.eks bilen eller leiligheten. Men om de ikke vet set, så har de ingen allergisk reaksjon i det hele tatt. Så kommer litt an på hvor vrien personen ønsker være og.

Du er inne på stridens kjerne i dette tilfellet, tror jeg, men man kan jo ikke si det. Så det bare om å gjøre å få noe faktiske kunnskaper nå for å se hvor stort problem det kan være. Jeg har på ingen måte lyst å bli upopulær eller at noen skal føle seg angrepet eller at vedkommende ikke blir tatt seriøst heller.

Jeg får vel heller kanskje forberede meg på å gå med noen aviser i tillegg så jeg får kjøpt meg et hus, viss jeg kan vente så lenge, eller evt finne en tilsvarende leilighet som jeg har i området som en overgang, bare litt synd deet også siden jeg har totalrenovert leiligheten og endelig har det sånn som jeg vil bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med i argumentene at i de oppganger hvor det er beboere som har allergi mot hund, så skal hunden vaskes med Petal Cleanse, Så legger du med masse fin info om den da, om hvor mange som er allergiske mot hund kan ha hund når de bruker dette på hunden. Google etter info om produktet og historier hvor folk forteller om vellykket bruk. Det ligger sikkert noe der ute på nettet om dette.

Sleng også med at det er en selvfølge at den/de som har hund skal sørge for at oppgangener fri for hundehår.

Legg ved alle fordeler det er å ha hund og hvor viktig det er for deg og de som ønsker hund i borettslaget at hunden ikke er til plage på noen som helst måte, at den ikke vil bli luftet på borettslagets område osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men må du endre reglementet? Kan du ikke bare søke om å få ha hund? Det er sikker enklere å få gjennom godkjenning for å ha en hund enn at de skal åpne for at alle kan ha hund i oppgangen? Evt prøve å få gjennom en regelendring om at hundehold må søkes om (og så søke) hvis det er totalforbud nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med i argumentene at i de oppganger hvor det er beboere som har allergi mot hund, så skal hunden vaskes med Petal Cleanse, Så legger du med masse fin info om den da, om hvor mange som er allergiske mot hund kan ha hund når de bruker dette på hunden. Google etter info om produktet og historier hvor folk forteller om vellykket bruk. Det ligger sikkert noe der ute på nettet om dette.

Sleng også med at det er en selvfølge at den/de som har hund skal sørge for at oppgangener fri for hundehår.

Legg ved alle fordeler det er å ha hund og hvor viktig det er for deg og de som ønsker hund i borettslaget at hunden ikke er til plage på noen som helst måte, at den ikke vil bli luftet på borettslagets område osv.

Ja, har tenkt å gjøre litt av det du beskriver her, tror allikevel det blir vanskelig.

Det med Petal Cleanse var også en god idè, aldri hørt det før.:-)

Men må du endre reglementet? Kan du ikke bare søke om å få ha hund? Det er sikker enklere å få gjennom godkjenning for å ha en hund enn at de skal åpne for at alle kan ha hund i oppgangen? Evt prøve å få gjennom en regelendring om at hundehold må søkes om (og så søke) hvis det er totalforbud nå?

Ja, vi må endre vedtektene, det står at ingen må holde hund, det er altså ingen mulighet å søke styret. Men det er 2 som har søkt styret før da de trodde det var mulig, de fikk avslag da de nettopp ikke kan få tillatelse da det ville bryte med vedtegtene, så de må dermed endres:-(

Takk for hjelpen, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...