Gå til innhold
Hundesonen.no

Smitte av unge valper


Kaja
 Share

Recommended Posts

Vi henter valp 15 november. Helgen etter skal jeg på Dogs 4 all med Tesh, ergo vi har en 9 uker gammel valp hjemme.

Den vil jo bli vaksinert hos oppdretter, men ja. Bør jeg kanskje ikke dra med Tesh? Smitte er noe dritt uansett, men en valp vil vel tåle ting dårligere enn de to andre voksne hjemme.

Tesh får ikke hilse på andre hunder og har ikke litt smittet tidligere. Hmm

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke valper ble vaksinert hos oppdretteren lenger, at man gir første vaksine rundt 12 uker? Dette fordi valpen har antistoffer fra moren inntil da. Jeg ville altså ikke vært bekymret så lenge mor er oppdatert på vaksinene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to har begge blitt vaksinert da de var mellom 7-8 uker, før de ble levert.

Tror de fleste føler det tryggest sånn, men det varierer også veldig fra veterinær til veterinær. Noen er "old school" og noen "new school".

For å svare på spørsmålet, bør du snakke med oppdretter og spørre om hun/han er av de som vaksinerer valpene før levering. Noen velger å la være, andre gjør det. Det er altså noe du er nødt til å spørre om.

Dersom valpen har fått full vaksinering, tror jeg du kan dra med den voksne hunden din på utstillingen.

Har ikke valpen fått det, ville jeg latt være, av frykt for at den voksne hunden drar med smitte hjem (som ikke nødvendigvis plager den voksne hunden, som jo er vaksinert...) Sånne store utstillinger som det er jo en bule av smittestoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke valper ble vaksinert hos oppdretteren lenger, at man gir første vaksine rundt 12 uker? Dette fordi valpen har antistoffer fra moren inntil da. Jeg ville altså ikke vært bekymret så lenge mor er oppdatert på vaksinene sine.

Dette er forskjellig :) Noen oppdrettere følger det gamle vaksinasjonsprogrammet og andre kjører det nye vaksinasjonsprogrammet. Oppdretteren min vaksinerer valpene etter det gamle programmet, altså før de drar til nye hjem. Noen oppdretter vaksinerer de valpene som skal til hjem med "økt smitte" f.eks hvis de skal til hjem hvor de drar på mye utstilling, til andre land, mange hunder osv.

Jeg liker at mine blir vaksinert før de drar fra oppdretter. Kan være falsk trygghet, men det er fordi jeg drar på utstilling, hundetrening osv med mine hunder og er en del borti "eventuell smitte" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nest yngste her fikk kennelhoste da han var 9 uker. En av de voksne her hadde vært inne på en utstilling uten å hilse på andre hunder, han var kun inne i hallen en snartur. Han fikk kennelhoste og smittet valpen som var vaksinert før levering. Det var absolutt ikke artig å ha en så liten valp med kennelhoste, men det gikk greit og uten komplikasjoner. Han var heller ikke noe dårligere enn de voksne her.

Selv hadde jeg nok holdt meg hjemme med en så ung valp i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...