Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig matlyst


Nina

Recommended Posts

Når har ikke gutten min spist på 4 dager, han lukter nesten ikke på maten han får engang. Det skal sies at han aldri har hatt den store matlysten, men han har iallefall spist litt hver dag. Han er frisk og rask ellers og avføringa er fast og fin men mindre enn normalt, forståelig nok siden han ikke spiser. Kan dette ha noe med alderen å gjøre, han er snart 9 mnd? Har dere noen tips for å få han til å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig med dårlig matlyst til tider. Kommer an på hvor lenge du har brukt det foret du bruker? Kan hende hunden ikke liker maten hvis du ikke har foret så lenge med det. 1 dag eller to gjør ingenting om hunden ikke vil spise. Så lenge den drikker og er i fin form ellers. Men har du brukt det samme foret lenge og hunden har spist godt tidligere, kan du prøve å ha i litt apettittvekkende, som tunfisk etc. Men hvis den dårlige matlysten fortsetter over 4-5 dager kan det være lurt å ringe veterinæren for en sjekk. Noen hunder kan spise ting som setter seg fast og gir forstoppelse, men det ser du jo på avføringen. Eller at hunden kan ha vondt i magen av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først brukte vi Royal Canin men han ble veldig lei det, så før jul gikk vi over til Pro plan. Han spiste godt av det i starten, men nå har han ikke spist på 4 dager. Begynner å bli litt bekymret nå. Han har veldig fin avføring, bare at det er i litt mindre mengde enn før og at han ikke har noen problemer når han er på do så forstoppelse tror jeg det ikke er.

Får kanskje gå tilbake til Royal Canin igjen å se om han spiser... at han rett og slett ikke liker pro plan så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først brukte vi Royal Canin men han ble veldig lei det, så før jul gikk vi over til Pro plan. Han spiste godt av det i starten, men nå har han ikke spist på 4 dager. Begynner å bli litt bekymret nå. Han har veldig fin avføring, bare at det er i litt mindre mengde enn før og at han ikke har noen problemer når han er på do så forstoppelse tror jeg det ikke er.

Får kanskje gå tilbake til Royal Canin igjen å se om han spiser... at han rett og slett ikke liker pro plan så godt?

Ikke begynn å bytte for igjen uten du er nødt... Er du sikker på at ingen i familien gir han noe som helst i løpet av dagen? drikker han mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker normalt, så det er ingen problem. Så vidt jeg vet så får han ikke stort hos resten i familien, kanskje bare en pitte liten kjeksbit av og til. Han får jo belønning når vi trener, når vi har stelt pelsen og når han har gjort noe bra men det er mest i form av lek og ikke så veldig mye mat.

Edit: Bare for å ha det sagt. I jula har han ikke fått noe uten om det han bruker å få tilvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker normalt, så det er ingen problem. Så vidt jeg vet så får han ikke stort hos resten i familien, kanskje bare en pitte liten kjeksbit av og til. Han får jo belønning når vi trener, når vi har stelt pelsen og når han har gjort noe bra men det er mest i form av lek og ikke så veldig mye mat.

Edit: Bare for å ha det sagt. I jula har han ikke fått noe uten om det han bruker å få tilvanlig.

Eg hadde spurt de andre for å være helt sikker. Som du skriver så er han ikke så flink å spise, da kan faktisk de godbitene han får i løpet av dagen være nok til at han ikke eter maten sin... Hva om du begynner å bruke foret hans som godbit i en periode for å se om han eter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund som har dårlig matlyst. Har vært i kontakt med noen som har peiling på dette og her er noen tips fra:

For det første så må du finne ut om hunden din er frisk. Ingen friske hunder sulter ihjel foran matskålen.

La bare maten stå framme i 5 minutter av ganger, med 12 timers mellomrom. Sitt i samme rom som hunden din når den skal spise, men ikke gi den oppmerksomhet. Jeg snur ryggen til min hund, og etter noen sekunder skjønnner hun at dette er den maten som blir servert.

Har du prøvd å blande vom i maten. Hunden vår likte dette veldig godt, men det vart ikke så lenge...

På dyrebutikken får du kjøpt leverkrydder som du kan drysse over maten. Funker!

Mange sier at en ikke skal prøve ut forskjellige ting med maten. Er igrunn enig i dette. Men i det tilfellet med hunden vår, så var den matlei og hun hadde ikke noen ekstra kilo å gå på, så for meg var det veldig viktig at hun begynte å spise igjen så fort som mulig.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien min spiste dårlig en periode. Han var da 8 måneder. Alt var normalt ellers. Jeg skulle til vet for noe annet og tok da opp spisingen hans. Vet tok urinprøve og det viste seg at han hadde urinveisinfeksjon. Noe som ikke var i tankene mine engang, så det lønner seg å gå en gang for mye enn for lite til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde spurt de andre for å være helt sikker. Som du skriver så er han ikke så flink å spise, da kan faktisk de godbitene han får i løpet av dagen være nok til at han ikke eter maten sin... Hva om du begynner å bruke foret hans som godbit i en periode for å se om han eter det?

Tror det blir vanskelig da han ikke vil jobbe for foret, har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...