Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor fokuseres det så mye på kun utstilling


Lurifaks

Recommended Posts

Utstillings resultater er faktisk veldig viktig!

Det er et bevis på at hundene ser ut som den skal, at den beveger seg som den skal og at den er generelt frisk.

Men man skal være veldig forsiktig med å avle på en hund BARE fordi den har en eller annen form for tittel (uansett om det er en brukstittel eller utstillingstittel)

Den dagen jeg skal starte oppdrett, skal jeg bruke god tid på å finne avlshundene. Jeg skal selv se dem i aksjon (uansett åssen konkurranse det er) og jeg skal selv bli kjent med den.

Helse, Utseende og Gemytt er ikke bare noe en annen kan fortelle deg om en hund, det burdes sees selv. For så å kunne bedømmes om det er et godt avlsdyr eller ikke.

Min mening så klart :D

(En smule stolt, men en av mine hunder er vurdert som en god avlshund. Har til og med fått det på kritikken på en utstilling :D hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet :D

Poenget med en rasehund ewr vel at den kan stilles ut :D eller så ser ikke jeg vitsen me då ha show linjer osv  :D

Poenget med rasehund er å få en dokumentert frisk og sunn hund med like frisk familie, og å få trygghet for pengene. Man vil gjerne vite om det er HD/AA på linjene, eller andre lidelser når man kjøper hund slik at det er størst mulig sannsynlighet for å ha hunden i mange år. Det er også en selvfølge å kjøpe rasehund dersom man er ute etter noe spesielt i linjene, en spesiell egenskap. Dessuten er det viktig for mange å ha en hund som kan konkurrere, enten det er agility eller jaktprøve, og da må man ha rasehund. Veldig kort sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med det inntrykket av at det hos mange raser er kun utstillingsresultat som teller vedutvalg av avlsdyr.

Men det er ikke dette som er det viktigste. Hva er det vi ønsker av en hund? Et vennlig dyr som er friskt og veltilpass sammen med oss?

Om det er atferd og helse (som også er viktig for hundens velferd) hvorfor vektlegges ikke disse tingene mer i avlsarbeidet?

Ville det ikke være viktig å legge like stor vekt på eksteriør, helse, atferd og bruksegenskaper?

Det kan se ut til at de rasene som plages lite av helse og atferdsblemer er de hvor det legges stor vekt på bruksegenskaper i avl.

Vell for å si det sånn så skal du holde de etiske retningslinjene for avl så bør hunden i det minste holde standarden for rasen, og for å være sikker på om hunden holder standarden så stiller vi ut hundene så forskjellige dommere kan se på hundene og for å få en uttalsese/kritikk på dem for å se om de er noen å avle på.

Meningene med avle er jo å frem bedre hunder enn hva du har, noe jeg har klart med Tinka, min eldste tispe. hun har alltid gitt valper som er hakket bedre enn henne selv og som samtidig har fått hennes tålmodighet og gemytt.

blir spennede å se hvordan Småens valper blir når de vokser til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell for å si det sånn så skal du holde de etiske retningslinjene for avl så bør hunden i det minste holde standarden for rasen, og for å være sikker på om hunden holder standarden så stiller vi ut hundene så forskjellige dommere kan se på hundene og for å få en uttalsese/kritikk på dem for å se om de er noen å avle på.

Men hva om det er standarden som ikke holder etiske retningslinjer. Å avle på kun eksteriør fører ikke til at vi avler på hunden slik den var, men vi har satt oss et avlsmål som er lang unna det. Se f.eks på hvordan enkelte raser ser ut på i forhold til for 50 eller 70 år siden. De er ikke til å kjenne igjen. Raser som f.eks Engelsk Bulldog kan ikke forløse valpene uten keisersnitt, det er fordi vi har avlet i henhold til standarden.

Meningene med avle er jo å frem bedre hunder enn hva du har, noe jeg har klart med Tinka, min eldste tispe. hun har alltid gitt valper som er hakket bedre enn henne selv og som samtidig har fått hennes tålmodighet og gemytt.

blir spennede å se hvordan Småens valper blir når de vokser til. :wink:

Det er kjempefint at du har klart dette med din hund, men om en ser alle rasene under ett så er det en del raser som har dårlig velferd fordi vi avler på overtypiske hunder eller etter en standard som ikke er bra for velferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurifaks skrev:

>Raser som f.eks Engelsk Bulldog kan ikke forløse valpene uten keisersnitt, det er fordi vi har avlet i henhold til >standarden.

Den påstanden stemmer ikke. Det er flere engelske bulldoger her til lands som føder selv. Men en del oppdrettere synes nok det er lettvint å bestille keisersnitt, selv om det ikke er nødvendig. Hos flere av oppdrettere av engelsk bulldog får ikke tispa sjanse til å prøve å føde selv, mens hos andre igjen, føder tispa uten problemer sine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurifaks skrev:

>Raser som f.eks Engelsk Bulldog kan ikke forløse valpene uten keisersnitt, det er fordi vi har avlet i henhold til >standarden.

Den påstanden stemmer ikke. Det er flere engelske bulldoger her til lands som føder selv. Men en del oppdrettere synes nok det er lettvint å bestille keisersnitt, selv om det ikke er nødvendig. Hos flere av oppdrettere av engelsk bulldog får ikke tispa sjanse til å prøve å føde selv, mens hos andre igjen, føder tispa uten problemer sine valper.

Selvsagt er det variasjoner, men er det ikke tilfelle at fødselsproblemer er mer enn gjennomsnittlig utbredt hos engelsk bulldog? Dersom tispene har tunge fødsler, vet jeg ikke om det er så mye bedre at de føder selv enn at det blir tatt keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det variasjoner, men er det ikke tilfelle at fødselsproblemer er mer enn gjennomsnittlig utbredt hos engelsk bulldog? Dersom tispene har tunge fødsler, vet jeg ikke om det er så mye bedre at de føder selv enn at det blir tatt keisersnitt.

Grunnen til at det kan virke som at de har tyngre fødsler enn mange andre raser, er at de har så smalt bekken. Etter at fødselen er i gang, altså når tispa har begynt å få pressveer, kan man gi oxytocin, det gjør at fødselen går lettere. Så hvis ingen valper ligger galt til, er det ingen grunn til at ikke også e.b. kan føde selv. Et keisersnitt er en stor påkjenning for tispa, større påkjenning enn å føde selv, så det anbefales å ta keisersnitt kun når det er påkrevet, ikke som rutine. Enhver opersjon er en risiko.

Og det kan virke som om morsinstinktet blir bedre når tispa får føde selv og valpene ikke blir tatt med keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det kan virke som at de har tyngre fødsler enn mange andre raser, er at de har så smalt bekken. Etter at fødselen er i gang, altså når tispa har begynt å få pressveer, kan man gi oxytocin, det gjør at fødselen går lettere. Så hvis ingen valper ligger galt til, er det ingen grunn til at ikke også e.b. kan føde selv. Et keisersnitt er en stor påkjenning for tispa, større påkjenning enn å føde selv, så det anbefales å ta keisersnitt kun når det er påkrevet, ikke som rutine. Enhver opersjon er en risiko.

Og det kan virke som om morsinstinktet blir bedre når tispa får føde selv og valpene ikke blir tatt med keisersnitt.

Ja, men det virker vel ikke bare som de har tyngre fødsler? Jeg synes vel dessuten ikke at det er ideelt å måtte gi oxytocin heller, i hvert fall ikke dersom det er rutinemessig. Vet det kan være nødvendig på andre raser av og til også, men dersom det blir regelen heller enn unntaket, mener jeg at noe er galt fatt.

Når det gjelder morsinstinktet, virker det veldig sannsynlig at en fødsel vil være med å vekke det til live, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det virker vel ikke bare som de har tyngre fødsler? Jeg synes vel dessuten ikke at det er ideelt å måtte gi oxytocin heller, i hvert fall ikke dersom det er rutinemessig. Vet det kan være nødvendig på andre raser av og til også, men dersom det blir regelen heller enn unntaket, mener jeg at noe er galt fatt.

De har ikke tyngre fødsler enn mange andre raser. Oxytocin er helt vanlig å gi til mange raser/hunder. Det sørger for en lettere fødsel, får valpene til å komme fortere ut, slik at fødselen går raskere og livmoren trekker seg hurtigere sammen, og den sørger som regel for økt melkeproduksjon. Oxytocin kan også være medvirkende til å forhindre pyometra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurifaks skrev:

>Raser som f.eks Engelsk Bulldog kan ikke forløse valpene uten keisersnitt, det er fordi vi har avlet i henhold til >standarden.

Den påstanden stemmer ikke. Det er flere engelske bulldoger her til lands som føder selv. Men en del oppdrettere synes nok det er lettvint å bestille keisersnitt, selv om det ikke er nødvendig. Hos flere av oppdrettere av engelsk bulldog får ikke tispa sjanse til å prøve å føde selv, mens hos andre igjen, føder tispa uten problemer sine valper.

Helt enig.. ;)

Forstår ikke hvorfor folk alltid sier at Engelsk Bulldog ikke kan føde selv.

Selv om valpene har unormalt store hoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om det er standarden som ikke holder etiske retningslinjer. Å avle på kun eksteriør fører ikke til at vi avler på hunden slik den var, men vi har satt oss et avlsmål som er lang unna det. Se f.eks på hvordan enkelte raser ser ut på i forhold til for 50 eller 70 år siden. De er ikke til å kjenne igjen. Raser som f.eks Engelsk Bulldog kan ikke forløse valpene uten keisersnitt, det er fordi vi har avlet i henhold til standarden.

Det er kjempefint at du har klart dette med din hund, men om en ser alle rasene under ett så er det en del raser som har dårlig velferd fordi vi avler på overtypiske hunder eller etter en standard som ikke er bra for velferden.

Men når jeg skrev dette så tenkte jeg på mine hunder og ikke på engelsk bulldog, forstår deg litt der med den rasen, men men, det finnes jo folk som liker de hundene også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet :P

Poenget med en rasehund ewr vel at den kan stilles ut :D eller så ser ikke jeg vitsen me då ha show linjer osv :P

jeg har rasehund... kan ikke stille henne..

men var ikke derfor jeg kjøpte henne... syntes langhårede schæfere er Love

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det etisk forsvarlig å avle på hunder som ikke kan føde uten keisersnitt' date=' oxytocin eller annen kunstig hjelp. Er det ikke til rasens beste å avle på hunder som er friske og karer en fødsel på helt naturlig måte.[/quote']

Min personlige mening er at hunder som ikke kan føde selv ikke burde avles på, men det er min mening.

selv så har jeg tispe som nå før jul fødte 6 valper på 1 og 1/2 time og det var uten hjelp av noe slag bortsett fra meg som satt ved siden av og fulgte med og så på(hvis noen ikke tror på at det gikk så fort så spør Ricco som jeg snakket med på msn når det hele holdt på, og stakkars Kine som gikk glipp av det hele).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.. :D

Forstår ikke hvorfor folk alltid sier at Engelsk Bulldog ikke kan føde selv.

Selv om valpene har unormalt store hoder.

Hodene på engelsk bulldog er ikke noe større i forhold til kroppen enn på andre raser. Hvis det blir problemer under fødselen er det som regel p.g.a. at moren til valpene har for smalt bekken, gjerne i kombinasjon med at en valp ligger feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som glefser etter dommeren eller biter, skal ha premiegrad 0, ikke KIP... Grunnen til det er at om denne hunden får 3 nuller, så får den ikke stilles noe mer.

(Har ikke lært meg å ta ut en del av teksten ennå, så dette blir sikkert virkende litt rart.. :D )

Ellers er jeg helt enig at eksteriøret ikke betyr det meste. Men jeg vil gjerne at folk skal se at det er cocker jeg har og ikke en annen rase, så det rasetypiske er også viktig. Helse og mentalitet står øverst på lista, deretter eksteriøret. :yesyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...