Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor fokuseres det så mye på kun utstilling

Lurifaks

Recommended Posts

Jeg sitter med det inntrykket av at det hos mange raser er kun utstillingsresultat som teller vedutvalg av avlsdyr.

Men det er ikke dette som er det viktigste. Hva er det vi ønsker av en hund? Et vennlig dyr som er friskt og veltilpass sammen med oss?

Om det er atferd og helse (som også er viktig for hundens velferd) hvorfor vektlegges ikke disse tingene mer i avlsarbeidet?

Ville det ikke være viktig å legge like stor vekt på eksteriør, helse, atferd og bruksegenskaper?

Det kan se ut til at de rasene som plages lite av helse og atferdsblemer er de hvor det legges stor vekt på bruksegenskaper i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

Jeg mener at et dyr man skal avle på bør være mentalt friskt (trenger ikke mentalteste alle avlsdyr) altså at man selv kan vurdere at hunden er frisk. Den skal ikke være aggressiv hverken mot mennesker eller dyr, men ha godt lynne og være grei (alle har sine feil, men dere skjønner).

Syns det er feil å avle på en hund som gjør det bra på utstilling, men f.eks glefser etter dommeren. Hunder som glefser blir mot all forvetning noen ganger premiert fordi de er så gode eksteriørmessig.

Og jeg syns det er FEIL å avle på store hunder som har HD. Hva er vitsen med å røntge så lenge man driter i resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

Jeg mener at et dyr man skal avle på bør være mentalt friskt (trenger ikke mentalteste alle avlsdyr) altså at man selv kan vurdere at hunden er frisk. Den skal ikke være aggressiv hverken mot mennesker eller dyr, men ha godt lynne og være grei (alle har sine feil, men dere skjønner).

Syns det er feil å avle på en hund som gjør det bra på utstilling, men f.eks glefser etter dommeren. Hunder som glefser blir mot all forvetning noen ganger premiert fordi de er så gode eksteriørmessig.

Og jeg syns det er FEIL å avle på store hunder som har HD. Hva er vitsen med å røntge så lenge man driter i resultatet?

Er enig i det meste du skriver her, men må nok "arrestere" deg litt... En hund som glefser etter dommeren blir vist ut av ringen. Det kan hende om dommeren er snill at man får prøve en gang til, men om det skjer igjen så er det rett ut med bedømmelse KIP. (kan ikke bedømmes) Sånn er det i værtfall med min rase. Om (når) folk er så dumme at de avler på hunder med HD så får de ikke godkjent kullet, og da kan ikke valpene brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter ofte på hunder som har avelige lidelser.

Dette er også noe som er påpekt av rådet for dyreetikk http://org.nlh.no/etikkutvalget/Utallelser...er/hundeavl.htm og storingsmeldingen om dyrevelferd

Her klipper jeg fra kapittel 6.2.19.10

Utstillinger danner en viktig basis i avlsarbeidet. Her bedømmes i første rekke eksteriøret. Resultater fra eventuelle bruksprøver teller mye. Det er etablert egne avlsråd for mange av rasene, som anbefaler eller fraråder paring mellom gitte individer. For mange raser samler NKK inn informasjon om helse, for eksempel øyelysing og røntgenbilder av hofter og albue. Hos enkelte raser har 40% av de undersøkte hundene røntgendiagnosen hofteleddsdysplasi, men erfaring viser at bare en liten del av hundene utvikler kliniske problemer. Hvilke konsekvenser helseinformasjonen får i avlen, varierer. Strenge tiltak, for eksempel å nekte registrering av valper, har vært lite brukt. NKK har i stedet konsentrert seg om å satse på informasjon, utdanning og holdningsskapende arbeid.

Det er et generelt inntrykk at lynnet har blitt bedre i de fleste rasene. Hunder som viser aggressive tendenser overfor dommeren skal bli bortvist. Utstillinger er imidlertid ikke spesielt innrettet på å teste hundens temperament.

En del lidelser har som tidligere nevnt, sammenheng med rasetypiske eksteriøre trekk. Dette gjelder for eksempel pusteproblemer hos raser med kort snute og ryggproblemer hos kortbeinte raser. Rasestandardene som beskriver «idealhunden» utformes i den enkelte rasens hjemland, og endring av standarder kan kun skje gjennom internasjonalt press. Den internasjonale hundeorganisasjonen, FCI, har bedt om at alle standarder skal inneholde en formulering om at hunder som har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet, skal diskvalifiseres. Det enkelte land kan bidra ved at dommere oppfordres til å tolke standarden moderat og unngå såkalt overtyping.

Andre arvelig betingete lidelser skyldes en mer eller mindre tilfeldig opphopning av sjukdomsgener i rasen. Dette gjelder for eksempel flere øyesjukdommer og stoffskiftesjukdommer. Ofte er utstrakt bruk av et fåtall individer i avlen, som resulterer i et høyt gjennomsnittlig slektskap innen rasen, en av årsakene. For enkelte sjukdommer/defekter blir det nå utviklet gentester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ricco: Ok' date=' jeg har ikke sett dette selv, men bare hørt av andre. Så det kan godt hende det ikke stemmer![/quote']

Ok. Jeg har sett det mange ganger innen min rase. :lol: og det blir helt forkastelig synes eg når eier selv må gå inn og ta tannvisning fordi hunden ikke har psyke god nok til at andre kan gjere det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har sett det mange ganger innen min rase. :lol: og det blir helt forkastelig synes eg når eier selv må gå inn og ta tannvisning fordi hunden ikke har psyke god nok til at andre kan gjere det..

Jeg er helt enig med deg. Desverre er det altfor mange eier som gjør dette!

Jeg er desverre ikke helt enig i at "dommeren som oftes kaster ut hunden av ringen med KIP eller "NULL"

Det virker som om dommeren er redd for å gjøre dette, at de skal gjøre seg upopulære hos hundeklubbene.

Desverre så er min erfaring gjennom mange år på utstilling at dommeren ikke gjør noe med dette.

Det er jo en diskvalifiserende feil, på lik linje med tannmangel, for lyse øyner, for lav/høy etc etc.

Også her syndes det mye av dommerene, etter min mening.

Det er jo en grunn for at det er rasekrav!

Hvis en hund ikke tilfredstiller kravene rasen setter, så burde det være UT!

-På den måten ville det også blitt avlet mindre på hunder med feil!

Desverre ser mange seg blinde på titler. Er en hund blitt NUCH, så er det en "bekreftelse" på at den bør aves på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva oppdrettere legger vekt på ved avl;

Det er sikkert forkjellig alt etter hvilken rase man snakker om, men jeg føler at oppdretterene er mye flinkere nå enn for 10-15 år siden til å vektlegge helse/skygge unna linjer med sykdom.

Min mening er jo at mental-biten bør komme aller-aller først i valg av avlsdyr.

Her igjen... En stor hund kan gjøre mer skade enn en liten hund, om den ikke er god i hodet, men uansett størrelse på hunden, er det ingen som ønsker seg en nervøs angstbiter.

Man snakker ofte om agressive hunder...

Vel... dem vet man i alle fall hvor man har...

Nervøse hunder derimot ANER man ikke hvor man har...

Så min mening er at avlsdyr bør mental-testes.

Vi vet jo at mentalitet er arvelig.

En liten ting som det å være skudd-redd, er også arvelig.

-Dette er ting som folk flest ikke sjekker hjemme, så en Karakter-test som er den minste mental-testen som finnes i Norge er ikke dumt å ta.

Så min mening om hva som bør prioriteres når man skal avle på hund er;

1. mentalitet

2. helse

3. eksteriør/bruksegenskaper - alt etter hva man vil med valpene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ikke helt enig i at "dommeren som oftes kaster ut hunden av ringen med KIP eller "NULL"

Det virker som om dommeren er redd for å gjøre dette, at de skal gjøre seg upopulære hos hundeklubbene.

Desverre så er min erfaring gjennom mange år på utstilling at dommeren ikke gjør noe med dette.

Det er jo en diskvalifiserende feil, på lik linje med tannmangel, for lyse øyner, for lav/høy etc etc.

Også her syndes det mye av dommerene, etter min mening.

Det er jo en grunn for at det er rasekrav!

Hvis en hund ikke tilfredstiller kravene rasen setter, så burde det være UT!

-På den måten ville det også blitt avlet mindre på hunder med feil!

Desverre ser mange seg blinde på titler. Er en hund blitt NUCH, så er det en "bekreftelse" på at den bør avles på...

Godt sagt! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke all verdens utstilligstitler noen garanti på en bra hund helhetsmessig. Jeg føler meg trygg nok på egen vurderingsevne, og tenker derfor ikke så mye på titler. Jeg stiller mine avlsdyr, men har jo dabbet av litt etter jeg ble bitt av agilitybasillen.

For å være helt ærlig ser jeg ikke hva som er så givende med eksteriørutstilling lenger. Jeg koser meg mye mer med agility, der alt er så intenst og kontakten er utrolig og jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak alle ekvipasjene.

Men skal prøve å stille ut Frisbee litt i Junior da. For oppdretters skyld. Hvertfall til han blir stor nok til å starte agility.

Jeg setter agilityresultater høyere enn utstillingsresultater også. De er mere verdt for meg.

Sånn apropos: Har sett en collie glefse etter dommeren, TO ganger, og likevel fått certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det egenskapene til selve hunden og ikke utseendet som teller.. jeg ser ikke helt vitsen med å reise land og strand for å vite hva andre synes som hunden sin.

Ei heller forskjellen på rasehund eller blandings hund.. en hund er en hund..

Det kommer vel ann på hva man intresserer seg for... Og det er jo ikke bare de som stiller eksteriør som reiser land og strand... De som konkurrerer både i Agility og LP gjer det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Chows så ble bruksegenskapene ødelagt for leeenge siden, så det er det ikke så mye å gjøre med.

Det er ikke krav om å AA røntge, selv om det er ett stort utbredt problem hos rasen. Og røntger du og alikevel får E, så bare avl i vei.

Er tillatt det og.

I england så trenger du ikke å HD røngte engang, selv om det er ett enda større problem hos rasen.

Målet hos rasen er å få de minst mulig (Høyden) og tungest mulig.

Med breddest mulig brystkasse. Drit i om dette ikke er direkt sundt hos rasen, det er sånn folk vil ha det.

Folk vil ha de som små runde baller av pelsdotter som ikke klarer å bevege seg.

Hvordan folk fikk det for seg at de skulle forandre rasen så mye, det vet jeg ikke. Men nå har du iallefall små runde baller av pelsdotter, med pusteproblemer, HD, AA og hudeksem.

Og ja, de blir ikke kastet ut av ringen for å være sære

(Les: små aggressive) heller.

Også kritiserer de min hund for den faktisk har null problem med å løpe, ingen hudeksem, smal eller grei nok brystkasse og har gemytt som en engel.

Oisann, ble litt mye dette. Frustrasjonen tok over.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Uansett om det er rase eller blandings hund, for meg, kommer helse og temperament foran alt.

Poenget jeg mente, var jo at det er liten vits med utstilling hunder, hvis man ikke kan stille dem ut!

Synes dette blir et litt snevert syn på rasedyr... Det er mange som har rasedyr uten noen gang å stille de ut. Det kan være nok at man ser en hund og tenker sånn vil jeg ha! Og så er det ikke alle som egner seg å stille ut selv om de er renraset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er utstilling, og avel som bla. er basert på utstillingsresultater, et veldig viktig hjelpemiddel for å kunne bevare ulike hunderaser og deres særtrekk. Er utrolig trist det finnes raser som ikke blir tatt vare på og sakte forsvinner. Det er jo også et godt hjelpemiddel når folk skal velge en rase som passer for seg og og sine behov. Det kan fungere som en slags "forsikring" som gjør at man vet litt mere om hva slags man får og hva hunden trenger. (selvom man selvfølgelig ikke alltid får en hund som er helt etter boka). Hvis det blir avlet for mye på linjer som ikke er rasetypiske vil man vel tilslutt miste rasens særtrekk og det er jo veldig trist siden det er så mange flotte raser som har eksistert i lange tider!

Men det er jo selfølgelig viktig med hundens mentalitet og temperament!! Det er det vel ingen som nekter for! Men jeg synes begge deler kombinert er det viktigste!

Bare noen små tanker og filosofier fra meg!!

:lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er utstilling, og avel som bla. er basert på utstillingsresultater, et veldig viktig hjelpemiddel for å kunne bevare ulike hunderaser og deres særtrekk. Er utrolig trist det finnes raser som ikke blir tatt vare på og sakte forsvinner. Det er jo også et godt hjelpemiddel når folk skal velge en rase som passer for seg og og sine behov. Det kan fungere som en slags "forsikring" som gjør at man vet litt mere om hva slags man får og hva hunden trenger. (selvom man selvfølgelig ikke alltid får en hund som er helt etter boka). Hvis det blir avlet for mye på linjer som ikke er rasetypiske vil man vel tilslutt miste rasens særtrekk og det er jo veldig trist siden det er så mange flotte raser som har eksistert i lange tider!

Men det er jo selfølgelig viktig med hundens mentalitet og temperament!! Det er det vel ingen som nekter for! Men jeg synes begge deler kombinert er det viktigste!

Bare noen små tanker og filosofier fra meg!!

:lol::D

De rasene vi kjenner i dag har blitt stambokført og avlet på slik de er i kortere tid enn 150 år. Tidligere var det ikke utstillinger som la grunnlaget for avl. Det var hundens bruksegenskaper og hundeeiers egen oppfatning av hunden.

Tidligere løp også mange hunder løs og de parret seg mer eller mindre som de ville. De hundene som etterhvert ble stambokført var veldig få sammenliknet med det antall hunder vi har.

Det er ca. 1/3 av hundene i Norge som er registrert i NKK. De andre hundene avles på helt andre grunnlag enn NKK utstillinger.

Å si at det er viktig å ta hensyn til hundens historiske utssende og egenskaper og bare se på eksteriør som parameter for å avgjøre dette synes jeg blir feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det er viktig å ta hensyn til hundens historiske utssende og egenskaper og bare se på eksteriør som parameter for å avgjøre dette synes jeg blir feil

Hei Lurifaks!

Som jeg skrev så mente jeg at utstilling blant annet kan være et hjelpemiddel for å bevare rasenes særpreg. Absolutt ikke at man bare skal se på ekteriør, jeg skrev jo også at det andre er like viktig.. Mente bare at det kan være en positiv ting for rasen.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kent Svartberg fant ut i sitt doktorarbeid at hunder som avles mest på eksteriør - utsillingsresultater er viktigste kriterium for utvelgelse av avlsdyr - er mindre bolde (Modig, selvskker og nysgjerrig) enn hunder som avles på bruksegenskaper.

Jeg sier ikke at man skal utelukke eksteriør som et av kriteriene, men at skal vektlegge flere ting - slik som også andre har skrevet her.

En annen ting er at en bør gå bortfra individ avl til populasjonsavl og innføre indekser i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...