Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens smaksanser


Recommended Posts

Smakssansen [rediger]

Smakssansen hos hunder er dårlig utviklet sammenlignet med menneskets, men hunder bruker i langt større grad luktesansen til å forsterke smaksinntrykkene. En hund som ikke liker lukten av noe, eksempelvis mat den blir servert, vil aldri frivillig smake på det. Om den derimot liker lukten vil den smake på maten, og bare i ytterste fall spytte den ut igjen. Dette er årsaken til at hunder aldri går lei en bestemt type mat, og derfor kan spise den samme maten hele livet ut. Det er faktisk å anbefale, forutsatt at kostholdet er fullverdig. Dvs. at maten inneholder alle de næringsstoffer og vitaminer hunden trenger.

Sammenlignet med mennesket har hunder ca. tolv ganger færre sensoriske smaksceller i alt. Når det gjelder antallet smaksløker har mennesket har omkring 9000 stykker, mens hunden kun har omkring 1700 smaksløker.

Dette er hentet fra wikipedia, http://no.wikipedia.org/wiki/Hundens_sanser

Her står det at hunden faktisk aldri kan bli matlei, så lenge den liker maten den spiser. Tanker om dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakssansen [rediger]

Smakssansen hos hunder er dårlig utviklet sammenlignet med menneskets, men hunder bruker i langt større grad luktesansen til å forsterke smaksinntrykkene. En hund som ikke liker lukten av noe, eksempelvis mat den blir servert, vil aldri frivillig smake på det. Om den derimot liker lukten vil den smake på maten, og bare i ytterste fall spytte den ut igjen. Dette er årsaken til at hunder aldri går lei en bestemt type mat, og derfor kan spise den samme maten hele livet ut. Det er faktisk å anbefale, forutsatt at kostholdet er fullverdig. Dvs. at maten inneholder alle de næringsstoffer og vitaminer hunden trenger.

Sammenlignet med mennesket har hunder ca. tolv ganger færre sensoriske smaksceller i alt. Når det gjelder antallet smaksløker har mennesket har omkring 9000 stykker, mens hunden kun har omkring 1700 smaksløker.

Dette er hentet fra wikipedia, http://no.wikipedia..../Hundens_sanser

Her står det at hunden faktisk aldri kan bli matlei, så lenge den liker maten den spiser. Tanker om dette? :-)

Det er vel bevist gang på gang av hunder at de liker maten over lang tid men så blir den lei da, så ikke vet jeg. Tilogmed matvraket Kua som spiser alt går lei etter en periode med samme mat. Være seg vom/tørrfor/kjøtt.

Wikipediaartikler klarer jeg ikke å ta helt seriøst alltid, hvem som helst kan skrive der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest flere ganger at hundene har mindre smaksløker enn oss, ergo må de vel ha en mindre evne til å smake maten de spiser? Dette har jeg ikke bare lest pr wikipedia.

Vel, som det står i artikkelen du bruker så bruker de nesa. Det vil vel da si at de ikke nødvendigvis går lei smaken, men lukta. Hunder går jo lei leker, trening osv. Så hvorfor skulle de ikke gå lei en matlukt? Jeg vet ikke om det stemmer, men det stemmer for mine (altså at de går lei etter en hvis tid):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kjenner hunder som plutselig har gått matleie etter mange år på samme for og jeg har en hund som smaker på nye godbiter (etter å ha snusa på dem) og så spytter dem ut igjen om de ikke var gode.

Hunder har færre smakssanser enn oss, og dermed dårligere smaksevne, men de har mye bedre luktesans. Og vi vet at både smak og lukt er en stor del av smaksopplevelsen (bare prøv å spise favorittmaten din når du er forkjøla eller med en klype over nesa), så om hunders totale smaksopplevelse er så mye dårligere enn menneskers vet jeg ikke. Syns det virker som de er like forskjellige som oss på hva de foretrekker og hvor kresene de er på smak jeg?

Men de har ihvertfall ganske annen oppfatning enn oss av hva som er ok å spise og ikke i blandt :x På den andre siden spiser mennesker andre steder i verden ting vi oppfatter som ekkelt sååå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Pippin sa at det å ikke være sulten er så viktig for en hund at smaken på maten ikke er så nøye. Vi mennesker vil vel heller være småsultne enn å spise noe vi ikke liker (innen rimelige grenser), men for hunder er det å være mett viktigst.

Nå er det ganske mange hunder som er vanskelige i matveien, og som altså er unntak fra den regelen, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oppdretteren til Pippin sa at det å ikke være sulten er så viktig for en hund at smaken på maten ikke er så nøye. Vi mennesker vil vel heller være småsultne enn å spise noe vi ikke liker (innen rimelige grenser), men for hunder er det å være mett viktigst.

Nå er det ganske mange hunder som er vanskelige i matveien, og som altså er unntak fra den regelen, så jeg vet ikke.

Det er jo bare tull. Mange hunder kan jo gå flere dager uten å spise hvis de ikke får noe de syns smaker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er årsaken til at hunder aldri går lei en bestemt type mat, og derfor kan spise den samme maten hele livet ut. Det er faktisk å anbefale, forutsatt at kostholdet er fullverdig.

Hvorfor? Er det noen som kan svare på hvorfor så mange anbefaler at hunden aldri skal få noe annet enn det samme tørrfôret av det samme merket, hver eneste dag livet gjennom? Ligger det noe forskning til grunn for dette utsagnet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tenker jeg da. Om det er slik at de ikke bryr seg om smaken. Hvorfor jobber de bedre for "bedre" godbiter da?

Det jobbes hardt for en pølsebit her i huset, men tørrfor? neh.

Det er sant ja. Det slår igrunen beina under hele teorien om at smak ikke er så viktig for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...