Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal jeg begynne å trene litt spor (som hobby)


Renate A
 Share

Recommended Posts

Kunne tenkt meg å kanskje gjøre litt andre ting med Chicka, som feks spor, men jeg har aldri gjort det.

Lurer på om noen kunne fortelle meg hvordan jeg går frem når vi skal begynne med dette? Evt en nettside som forklarer det?

Jeg kan gjemme ting i skogen som feks mobilen min, nøkkelknipet, hårstrikk osv og hun løper og finner det, så hun er flink til å lukte seg frem til ting og syntes det er GØY :)

Chicka er 10,5år, så vi skal kun gjøre dette som en morro aktivitet, vi skal liksom ikke begynne å konkurrere eller noe.

Noen som vil hjelpe og forklare hvordan vi setter igang, vi er helt nybegynnere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk hvor du vil starte(sporflagg er en bra ting).

Tramp godt der du starter og legg noen godbiter mellom bena dine.

Fortsett med små skritt(ene foten forran den andre) og legg godbit i hvert spor(jeg legger godbiten forran og trør opp på igjen)

Legg noen godbiter på slutten

Etter hvert for dette går greit så øker du lengde, legger til vinkler og tar bort godbiter. Hver gang du startet mer noe nytt(vinkler) så legger du godbit i hvert spor i hver vinkel. Ikke ta bort alle godbitene på en gang men ha et opphold med godtbiter noen skritt osv. Ikke la det bli noe fast system på hvor mange skritt det er uten/med godbiter når du begynner å fjerne de.

Jeg liker å gå på gress og da helst kort gress men jord, skog ol. går bra det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk hvor du vil starte(sporflagg er en bra ting).

Tramp godt der du starter og legg noen godbiter mellom bena dine.

Fortsett med små skritt(ene foten forran den andre) og legg godbit i hvert spor(jeg legger godbiten forran og trør opp på igjen)

Legg noen godbiter på slutten

Etter hvert for dette går greit så øker du lengde, legger til vinkler og tar bort godbiter. Hver gang du startet mer noe nytt(vinkler) så legger du godbit i hvert spor i hver vinkel. Ikke ta bort alle godbitene på en gang men ha et opphold med godtbiter noen skritt osv. Ikke la det bli noe fast system på hvor mange skritt det er uten/med godbiter når du begynner å fjerne de.

Jeg liker å gå på gress og da helst kort gress men jord, skog ol. går bra det også :)

Ah, tusen takk, var noe nesten sånt jeg hadde sett for meg i hodet mitt.

Dette skal bli gøy for gamlemor å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så bare henger du opp et merkebånd, tusler 40-50 meter, legger ned en leke eller noe og henter hunden, tar den med deg til sporet og ser hva som skjer. :)

Jeg har gjort den versjonen på alle hundene mine.

Ville prøvd det først, forstår hunden ingenting og ingenting går så ville jeg prøvd godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man ha hunden i sele/bånd eller kan den gå løs?

Du bør definitivt ha den i bånd! Sele og sporline (langline) er lurest, evt et langt kobbel kan også fungere helt i starten. Man vil ha den kontrollen man kun får når hunden er i bånd, slik at man kan stoppe når hunden tydelig ikke jobber, eller kun går på overvær. Nesa skal være i bakken og på jobb! ;)

Jeg ser ingen grunn til å begynne med godbiter i sporet før man har prøvd en del andre ting først. Hvis hunden ikke bryr seg om spontansporet (slik Nirm foreslo) i det hele tatt, kan man kjøre litt påvirkning. Stå med hunden i sporstart mens et annet menneske viser hunden at den har en leke og at denne leken er superkul. Hunden får se at personen går inn i skogen. Personen går en 40-50 m innover og setter seg så bak et tre e.l. Man kan enten sette hunden rett på sporet eller ta den bort fra sporstart et par minutter. Man bør ikke kjøre for mange repetisjoner med så sterk påvirkning. Etter et par ganger holder det at hunden får se at det går ut en person, hunden trenger ikke å stå rett ved sporstarten heller. Man bør heller ikke vente for lenge med å fjerne personen fra sporet. De første par gangene man gjør det, kan det være lurt at sporlegger har med seg to leker ut i sporet, slik at vedkommende kan legge fra seg en leke (som hunden ideelt skal slå på, da blir det full jubel og sporet avsluttes der) og så gå 10-20 m videre og legge seg der, slik at man har en back up om hunden ikke slår på den første leken.

Siden du ikke skal konkurrere, er det jo ikke så "farlig" sånn sett, men det kan allikevel være moro å prøve å gjøre det som man gjør på konkurranse. I NBF-spor bruker man små pinner som hunden skal markere på underveis i sporet - 2-5 pinner pr. spor er greit. Men om hunden ikke har noen interesse av disse i det hele tatt, er jo det helt greit. Da kan man bruke leker, andre gjenstander eller godbiter i stedet. Det er greit å ha noen slike stopp underveis (i alle fall når man begynner å få litt lengde på sporet), slik at hunden får belønning for at den jobber bra. Og sporslutten skal det selvfølgelig være skrekkelig gøy å finne. :)

Etter hvert kan man legge til utfordringer i form av lengre spor, lengre liggetid, vinkler, terrengskifter, kryssing av stier/andre spor, over tømmerstokker, jordespor, gresspor, over bekker også videre.

I starten er det veldig viktig å være tålmodig, selv om det kan være litt frustrerende i blant. Det er jo en helt ny oppgave for hunden, så det er jo ikke så rart om den ikke automatisk skjønner hva den skal gjøre. Men man får veldig mye igjen for det senere om man har vært tålmodig og latt hunden jobbe selvstendig og finne ut av ting på egen hånd framfor å mase og hjelpe hunden alt for mye. Om hunden faller helt ut og glemmer hva den holdt på med, kan man ta et skritt eller to framover, men ellers bør det være et kriterie at hunden skal ha nesa i bakken og følge sporet for at du skal bevege deg etter hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Spor kan gås på alle underlag, også snø, asfalt og grus. Du behøver ikke gå i skogen.

Naturligvis, de kunne sikkert gått på månen også hadde det bare vært luft der men er vel ikke akkurat anbefalt å starte med for uerfarne som skal aktivisere hunden med spor som hobby første gang. Vegetasjon som gras bidrar sterkt til holde på ferten i sporet, både fra individet og den biologiske nedbrytningen i tråkket gjør det enklere for hunden å skille finsøk fra grovsøk, nesa bakken i dette tilfellet. Heller lett fuktig enn tørt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så bare henger du opp et merkebånd, tusler 40-50 meter, legger ned en leke eller noe og henter hunden, tar den med deg til sporet og ser hva som skjer. :)

Det er det jeg gjør også.

Du burde ha på sele og et langt bånd. Til å begynne med kan du gå lanske nærme hunden (altså med ganske kort bånd). Pass på å holde båndet stramt hele tiden, slik at hunden må legge vekta litt fremover for å komme fremover. Hvis hunden går utenfor sporet, stopper el.l., så bør du bare holde lina stram og vente på at hunden setter nesa i bakken igjen. Hvis du begynner å styre masse med i vise hunden hvor den skal nuse eller mase mye med stemmebruk, så blir hunden avhengig av hjelp eller begynner å "fake", altså bare late som om den går spor. La hunden føre deg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg bruker godbiter jeg da. Nå har jeg også en hund som vimser mye fram og tilbake i sporet og gjerne har litt høy nese, så jeg vil gjerne påvirke han mest mulig nedover og inn mot kjernen i sporet. Dette fungerer også veldig bra for oss :)

Edit: Kanskje greit å nevne at vi trener mot konkurranse og ikke bare for aktivisering. Spor er uansett dritgøy synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse GODE svar, blir skikkelig inspirert her, så imorgen skal vi ut og prøve :bananas:

Å legge ut småpinner i sporet tror jeg hun vil syntes er gøy, hun elsker jo å finne ting i "feltsøkene" våre.

Dette skal bli så utrolig gøy å trene på :)

Tenkte å bruke skinnselen hennes så hun skiller på vanlig sele og spor/jobbsele, er det lurt eller bare tull?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse GODE svar, blir skikkelig inspirert her, så imorgen skal vi ut og prøve :bananas:

Å legge ut småpinner i sporet tror jeg hun vil syntes er gøy, hun elsker jo å finne ting i "feltsøkene" våre.

Dette skal bli så utrolig gøy å trene på :)

Tenkte å bruke skinnselen hennes så hun skiller på vanlig sele og spor/jobbsele, er det lurt eller bare tull?

Vida bruker samme sele til tur, spor og snørekjøring, og enda har hun ikke tatt feil.Hun kan også spore både løs og i halsbånd, så for meg er det settingen som er det viktige, ikke om jeg har på den ditt sele, eller datt bånd. Men det er det garantert mange meninger om uansett. Nå sporer jeg aldri løs noe mer, og hun skiller veldig på om jeg har planker på beina eller sporline i hånda. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke lurt å ha godbiter i hvert spor i begynnelsen for å unngå at de lærer seg til overværs søk? Ivertfall det jeg har hørt :)

Jeg vil ikke gjøre hunden godbitavhengig i sporet, men heller bruke det som et hjelpemiddel om jeg har en hund som går med veldig høy snute i sporet. Godbiter er en ganske sterk påvirkning, altså. Jeg ser ikke noen grunn til å begynne med det før man har sett hva slags atferd hunden faktisk har i sporet. Er man bevisst på linebruken så vil man slippe unna mye overvær, altså. Hunden min får enkelt og greit ikke gå videre om den tar sporet på overvær. Nesa i bakken og på jobb = jeg blir med.

Men det blir jo litt avhengig av hva slags tanker man har om trening og slikt, da. Jeg er veldig tilhenger av at hunden skal få jobbe selvstendig og få minst mulig påvirkning i starten (uansett hva vi trener på), for da har jeg mange flere hjelpemidler til rådighet om (når) vi støter på problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gjøre hunden godbitavhengig i sporet, men heller bruke det som et hjelpemiddel om jeg har en hund som går med veldig høy snute i sporet. Godbiter er en ganske sterk påvirkning, altså. Jeg ser ikke noen grunn til å begynne med det før man har sett hva slags atferd hunden faktisk har i sporet. Er man bevisst på linebruken så vil man slippe unna mye overvær, altså. Hunden min får enkelt og greit ikke gå videre om den tar sporet på overvær. Nesa i bakken og på jobb = jeg blir med.

Men det blir jo litt avhengig av hva slags tanker man har om trening og slikt, da. Jeg er veldig tilhenger av at hunden skal få jobbe selvstendig og få minst mulig påvirkning i starten (uansett hva vi trener på), for da har jeg mange flere hjelpemidler til rådighet om (når) vi støter på problemer.

Høres jo absolutt ikke dumt ut det du sier her!

jeg er selvlært på spor, men det er sjeldent vi trener det. Jeg har ei som rett og slett ikke bryr seg om godbitene i sporet, men freser i vei så jordspruten står .hehe, så har i enkelte tilfeller krevd at hun spiser godbitene for at hun skal konsentrere seg mer, men det går kanskje an å bremse ned med lina på det også?

Jeg vet at i IPO spor krever de at hunden tar hver godbit i begynnelsen fordi hunden skal snuse i hvert eneste fotspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Da jeg var på RIK grunnkurs i sommer, så var det sånn at instruktøren anbefalte å bruke mye påvirkning så hunder visste nøyaktig hva som var riktig sporatferd; Vi snakker godbiter i hvert fotavtrykk (og gjerne flere enn en i hvert om man hadde en litt rask hund) og gå ved siden av hunden og lede den framover i hvert fotavtrykk så den ikke hadde sjangs til å gå utenfor kjernen. Men dette er IPO spor hvor det, etter hva jeg har oppfattet, er et bestemt bilde på hvordan man skal spore. Om det gav mening. Det skal gå sakte og være utrolig nøye, nesten overdrevet nøye og hunden må aldri vike fra kjernen. Dette er jo en kunstig sporatferd da hunder gjerne naturlig beveger seg mer utover kjernen når de sporer, så da er det viktig at man hjernevasker dem på hva som er riktig med en gang. Det var nå dette jeg lærte i sommer da :P

Med NBFspor vet jeg ikke hvor strengt det er. Har inntrykk av at bare hunden finner alle gjenstandene og kommer seg gjennom sporet så er det "greit". Om jeg tar helt feil, så gjerne rett på meg for jeg har ikke så veldig mye erfaring med NBFspor :)

Edit: Nå har jeg vel egentlig ikke så veldig mye erfaring med spor i det hele tatt, men jeg har gått RIK grunnkurs og fått litt innblikk i hvordan det foregår der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, de kunne sikkert gått på månen også hadde det bare vært luft der men er vel ikke akkurat anbefalt å starte med for uerfarne som skal aktivisere hunden med spor som hobby første gang. Vegetasjon som gras bidrar sterkt til holde på ferten i sporet, både fra individet og den biologiske nedbrytningen i tråkket gjør det enklere for hunden å skille finsøk fra grovsøk, nesa bakken i dette tilfellet. Heller lett fuktig enn tørt.

Og poenget mitt er bare at det ikke er nødvendig å gjemme seg bort i skogen. I begynnelsen er det vel uansett ikke snakk om å la sporet ligge så lenge, så fert er det nok av uansett. Ikke undervurder hunden.

Det å endre underlag kan føre til at hunden må stoppe opp litt og tenke seg om. Hunden kan senke farten og bli mer nøyaktig på sporet. Hvis man kun går spor i skogen/på et type underlag risikerer man at hunden ikke sporer på annet type underlag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fasinerende er jo at hundene går spor de uten at vi lærer dem det. Det er vel heller vi som skal lære oss å lese hunden og få den til å gå de sporene vi vil den skal gå.

Min hund gikk med snuten klistret med snuten opp en bakke vi gikk en morning. Jeg lurte på hva hun holdt på med. Så kom jeg på at venninnen til datteren min går denne veien til skolen og det var bare enliten stund siden hun hadde gått der :D

En annen gang vi gikk forbi skolen til samme jente fikk hun plutselig overvær av henne og bråsnudde for å gå bort og hilse. Fasinerende :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenturen idag mens Chicka lå på benken "sin" og så på endene (ja..gamle damer har noen rutiner som jeg ikke gidder å diskutere engang, hun bare ser, ikke rører) så tråkket jeg opp et spor på ca 15skritt.

Det fikk ikke ligge noe lenge og jeg hadde en forkule i hvert andre fotspor.

Kan ikke akkurat si at Chicka skjønte hva vi drev med annet enn at hun på en måte luktet seg frem til godbitene...

Det ble spontant lagt ut, så vi hadde kun halsbånd på og vanlig kobbel, neste gang blir det sele, lengre kobbel og litt bedre godbiter + litt bedre planlagt.

Vi gikk litt videre og der borte gjemte jeg mobilen min ganske vanskelig og hun var kjempe flink til å finne den, gjorde dette for å få litt bedre selvtillit på meg siden jeg syntes sporet gikk sånn halvveis.

Pleier hundene deres å bruke lang tid på begynnelsen av sporet? Når de er nybegynnere?

Jeg måtte liksom vise hun litt på den første også gikk det bedre.

Jeg er så vant med at hun spinner ut når hun skal finne ting jeg har gjemt, men det har vi jo gjort i mange år, så kan ikke kreve sånn "trøkk" første gang ut i spor.

Skal prøve å komme deg på sporkurs og lære det skikkelig.

Er vel ikke dumt å komme med en hund på over 10år på sånt kurs?

Vi skal jo bare ha det gøy, men litt ok å lære det rett så jeg ikke legger til meg uvaner, kan hende jeg vil satse mer seriøst med neste hund.

Ble mye bla bla bla dette... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...