Gå til innhold
Hundesonen.no

Farga schæfer/Grå schæfer


L.M.
 Share

Recommended Posts

Igjen skal jeg lage en tråd jeg ikke aner om er i riktig kategori eller hva det heter, så dere får bare unnskylde :P

Det jeg lurer på er altså at jeg tittær litt etter schæferoppdrettere og sånt da. Og det jeg ser er at de fleste (hvertfall de jeg har sett på da) oppdrettere som driver med bruksschæfer, de har grå/svarte schæfere, mens de fleste oppdretterne jeg ser som driver med showschæfer har gjerne farga schæfere.Er dette en greie (i så fall, hvorfor er det sånn?) eller er det bare tilfeldig at det er det jeg har sett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever i troen om att bruks schæferen blir avlet mer på egenskaper og helse, ikke utseende. Mens hos utstillings typen er det utseende, helse og gemytt. :P Tror jeg da ;)

Hehe men er det ikke helt godtatt på ustilling med grå/svart schæfer da? Og er de grå/svarte schæferene annerledes i helse eller fysikk siden de helst avles til bruks? Curious :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de avles med rettere vinkler og kortere rygg

Seriøst? Oja, men betyr det at de også blir generelt mindre i størrelsen? Synes mange av dem ser litt små ut.. Og hva har det å si for hofte- og albueproblemer og lignende problemer som man hører disse "skrekkhistoriene" om blant schæfer? Hvilken type er generelt sunnest (om det går an å spørre sånn)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Seriøst? Oja, men betyr det at de også blir generelt mindre i størrelsen? Synes mange av dem ser litt små ut.. Og hva har det å si for hofte- og albueproblemer og lignende problemer som man hører disse "skrekkhistoriene" om blant schæfer? Hvilken type er generelt sunnest (om det går an å spørre sånn)?

Det er vel naturlig å tenke seg at bruksen er sunnest, den er også ment å bevares sånn den har vært opprinnelig. De blir altså ikke nødvendigvis mindre, det bare virker sånn ettersom showlinjene blir lenger og mer banan. Utviklingen av showlinjene ser du tydelig i denne animerte illustrasjonen:

animation.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de vanligste, og godkjente fargene/tegningene hos schæferhunden:

german_shepherd_patterns_postcard-p239340356499851677envli_400.jpg

Bruksschæferen kommer med de fleste godkjente fargene og tegningene hvor tegninger/underpels kan variere fra nesten hvit/sølvgrå, til gul til beige til dyp rød, men sadel er ikke så vanlig. Når det gjelder showvarianten kommer den nesten utelukkende sadeltegnet med gule, beige eller røde tegninger (det siste er å foretrekke i utstillingssammenheng) . Noen oppdrettere har imidlertid slått seg på trenden med å avle "ulvegrå" schæfere, denne er da kun en falmet utgave av en sadeltegnet hund. Og ser stort sett slik ut:

619152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Oja, men betyr det at de også blir generelt mindre i størrelsen? Synes mange av dem ser litt små ut.. Og hva har det å si for hofte- og albueproblemer og lignende problemer som man hører disse "skrekkhistoriene" om blant schæfer? Hvilken type er generelt sunnest (om det går an å spørre sånn)?

Schæferhunden er egentlig jevnt over en ganske sjuk rase. Hundens form har imidlertid ingen ting å si i forhold til hyppihheten av HD- og AD-tilfeller. Men en bananform som veldig mange av eksteriørfolka avler på i dag, er lite gunstig for funksjon, bortsett fra "elegante" bevegelser i utstillingsringen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Oja, men betyr det at de også blir generelt mindre i størrelsen? Synes mange av dem ser litt små ut.. Og hva har det å si for hofte- og albueproblemer og lignende problemer som man hører disse "skrekkhistoriene" om blant schæfer? Hvilken type er generelt sunnest (om det går an å spørre sånn)?

De sies å være sunnere, sa hun diplomatisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :) Jeg synes det høres ganske riktig ut det Snusken sier om at det er jo logisk at brukshunden er mest sunn. Men finnes det bruksschæfer med de samme avtegna i pelsen som showhundene? Liksom at de har sånn "saddle back" eller "blanket back" som vist over? Eller er det mest naturlig at de da blir mer ensfarga eller falma i fargen? Altså mtp. hva man finner hos oppdrettere.

Og er det normalt å fortsatt finne denne lille "knekken" i bakre del av ryggen hos bruksschæferne også (selvom vinkelen er rettere)? Er det bare showhundene som har den veldig tydelige vinkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi har av offisiell statistikk på schäferhunden, er jo leddhelse. Og selv om mange ikke ønsker det, så kommer nok bruksvarianten noe bedre ut der. Særlig om man tar hensyn til mørketall også, da det er utrolig mye mindre hos brukskennelene enn hos utstillingskennelene. For meg så er mørketall relevante, selv om de ikke er det for NKK. Har regnet ut leddstatistikk på en god del schäferhundkenneler, og det var en tydelig forskjell på bruks og utstilling etter min måte å regne på. Jeg regner med totalt fri for HD og AD ut fra hvor mange hunder de har i røntgbar alder, ikke hvor mange som er røntget.

Den knekken i ryggen (regner med du tenker på den "kulen" enkelte har) finner du sikkert hos noen bruksschäfere også, men den er vel litt mer vanlig på showvarianten. Selv om det påstås at det kun er oppstillinga som skiller rygglinjen på variantene (da gjerne illustrert på en showschäfer som står rett opp og ned, og en oppstilt bruksschäfer som er veldig vinklet), så er det eksteriøret som også er med på å "bestemme" dette.

Du finner bruksschäfere som er ganske "tradisjonelt schäferfarget" også, men de er vel ikke så ofte så røde som mange av showschäferne på det brune da. Men siden det er få som bryr seg så veldig mye om farge på bruksvarianten, så er det vel en del ting som ikke blir beholdt, nettopp fordi det ikke taes hensyn til i avl. Du finner også noen grå som er ganske lik disse utstillingsvariantenes gråfarge, selv om det ikke er det vanligste. Kommer du og skal ha ditt eller datt farge, så får du nok nei til valp overhode hos ganske mange. Farge er tross alt ekstremt lite viktig om man skal ha en brukshund, da egenskapene ikke sitter i den.

Schäferfarger er forresten utrolig lett arvgang på de, og det er som oftest lett å forutse farger i de fleste kullene (at det kommer noen i den fargen, vet man jo likevel ikke). I Noomi sitt kull skulle det tross alt vært 1.5 valp som var sort i følge statistikken, men de ble kun grå. I Vidas kull er det både grå, sorte og sort/brune.

Men nå er vel den viktigste forskjellen mellom bruks og show, det som er mellom øra...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :) Jeg synes det høres ganske riktig ut det Snusken sier om at det er jo logisk at brukshunden er mest sunn.

Akkurat DET kan vel diskuteres, dessverre.

Men finnes det bruksschæfer med de samme avtegna i pelsen som showhundene? Liksom at de har sånn "saddle back" eller "blanket back" som vist over? Eller er det mest naturlig at de da blir mer ensfarga eller falma i fargen? Altså mtp. hva man finner hos oppdrettere.

Bruksavlede hunder finner man i de aller fleste godkjente fargevarianter, men det er helt klart grå, sort og bicolour som er mest vanlige. Falmet farge er ikke mer vanlig hos de bruksavlede hundene, enn hos de showavlede - heller tvert i mot. Men nå er det ikke fargen som er første pri hos bruksfolka.

Jeg har sett bruksvarianten av schæferen i alle fargevariantene, og slik ser de ofte ut:

Blanket:

caty4.jpg

Sadel:

black_red_german_shepherds.jpg

Falmet sadel:

401054.jpg

Og er det normalt å fortsatt finne denne lille "knekken" i bakre del av ryggen hos bruksschæferne også (selvom vinkelen er rettere)? Er det bare showhundene som har den veldig tydelige vinkelen?

Ja, det finner man, noen har mer andre har ingen ting av denne "knekken":

glori_pic-30.jpg

bax-stand3-s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er vel den viktigste forskjellen mellom bruks og show, det som er mellom øra...

Ojsann, denne tråden forsvant litt for meg :P

Regner med at du mener i huet ;) Hvor mye "brukshode" er det normalt i en showhund? Altså, brukshunden skal jo ha den arbeidsmentaliteten, men showhunden, hvor mye av arbeidshodet har den (sånn gjennomsnittlig/generelt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvor mye "brukshode" er det normalt i en showhund? Altså, brukshunden skal jo ha den arbeidsmentaliteten, men showhunden, hvor mye av arbeidshodet har den (sånn gjennomsnittlig/generelt)?

Jeg mener det varierer, alt i fra de med lyset skrudd av = hjernedødt til individer og linjer tilnærmet brukshunden. Hvis gjennomsnittet ligger ett sted midt i mellom er det fortsatt store variasjoner innen det spekteret og det er kanskje litt kjernen av problematikken at det ikke lenger er noe normalt i forhold til rasestandard på mentalitet hos showhunden, man har rett og slett lite eller ingenting å forholde seg til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til størrelse, kroppsbyggning og farge har jeg sett alle variasjoner på bruksvarianten. Generelt sett ser det ut til at de er rettere i ryggen og litt mindre? Men har sett noen som er fryktelig store også. Noen har da også den "knekken" i krysset som jeg ikke liker.

Jeg leser og hører at bruksvarianten skal være sunnere, men har fått intrykk av at det er utrolig mange som blir syke med eksem, allergier, problemer med knær og forkalkinger her også, men kanskje i mindre grad enn hos eksteriørvarianten?

Jeg skal ivertfall uansett ha en Schæfer av brukslinjer en dag :) Helt fantastiske i hodet alle de jeg har møtt :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...