Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor/mellom hund, kort pels, mellom aktivitetsnivå. Alternativ til GD


13de
 Share

Recommended Posts

om trapper og HD http://www.veths.no/...plasi-hos-hund/

"Etter omtrent 8 ukers alder bodde valpene hos den nye eieren sin. Det å ha tilgang på mosjon i parkområder daglig opp til tre måneders alder reduserte risikoen for å få HD, mens daglig bruk av trapper i samme tidsperiode økte risikoen.".. merk at det var enkelte raser som var med i studien, så jeg vet ikke om man kan generalisere dette til å gjelde alle. Men likevel..

Takk for hjelpen. Har også lest den der, mener det var Tulip som tipset meg om den. Meget interessant, og derfor ble jeg også veldig glad. I praksis er det jo kun litt over en mnd viss man får en valp (ville selvfølgelig gjøre det lenger for å være på den sikre siden) eller ingen problem viss man får en voksen hund så lenge man passer på at de går stille og rolig.

Jeg ble kanonglad når jeg leste om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det med trappegåing og dårlige hofter er en myte. ALLE hunder kan gå i trapper daglig, men pass på at de går pent, ikke hoppe, løpe, falle ned trappa, for det er der skadene kan oppstå. Har du lyst på

Helt klart at miljø spiller en stor rolle, og de fleste hunder venner seg til det livet de har. Forskjellen kommer når du skal slippe løs si weimaraneren din da, kontra GD. Da er det mye større sannsy

Men jeg kan ikke helt forstå at du ikke har lyst på dette en gang til? Jeg har sverget mange ganger på at jeg aldri skal ha noe slikt idiotisk en gang til. Men nå som hun er 2 år, voksen og uk

Italiensk mynde og whippet er heller ikke spesielt store, og det er også raser som blir vurdert?

Ang miljø og aktivitetsbehov, så spiller miljø mindre rolle enn hva som tegnes opp her. Ja, hunder tilpasser seg, men som Siri skriver, to hunder kan vokse opp i samme miljø og ha ulikt aktivitetsnivå/behov. Ingen av valpene som har vokst opp her har vært like som voksne, til tross for at de får jevnt over samme oppdragelse og aktivitet. Det er en grunn til at dette er et av momentene på MH, liksom.

Hei.

Jeg er litt grønn på forkortelser og lurte hva "MH" betyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer litt på hva er normalt nivå med mosjon for f.eks. en Weimaraner, Whippet eller Ridgeback egentlig, det er dèt jeg har prøvd å fiske litt på også;-)

Whippet: Turer hver dag, kort og lange, med mulighet for burn out 2-3 ganger i uken (løpe løs, skikkelig løpe). Mitt inntrykk er derimot at det er en veldig tilpasningsdyktig rase, som lever fint både med veldig bedagelig liv og et veldig aktivt liv. Jeg kjenner folk som av forskjellige grunner ikke kan gå særlig tur med whippetene sine, og jeg kjenner folk som er ute i skauen med whippetene sine sommer og vinter, med overnatting - og alle disse whippetene har det bra, etter mitt inntrykk. Selv er jeg aktiv med vår whippet, men han klarer fint noen dager/uker uten særlig aktivitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg foreslo Pincher var at de har den type utseende som jeg tror ts liker...helt glatthåret og svært atletiske...veldig vakre er de ivertfall. Også er de mindre ekstreme enn dobermannen og weimeraneren. Samtidig som de kanskje er mer lettlærte enn wippeten?

Ja, det kan godt være at det er noe, og jeg synes forslaget ditt slett ikke var ille. Doberman er jo i Pincherfamilien. Vet ikke mye om Pinscher, skal sjekke mer etterhvert, har heller aldri hilst på en Pincher.

Whippet er som man riktig sier ikke en stor hund, men en mellomstor hund kan også være aktuelt for meg, det virker på meg som om Whippeten har litt en sånn storhundsmentalitet, men det er mulig jeg tar feil? Liker at hunder er rolig (ikke bjeffing) i hjemmet, men de kan godt fjolle litt, det synes jeg er morsomt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet: Turer hver dag, kort og lange, med mulighet for burn out 2-3 ganger i uken (løpe løs, skikkelig løpe). Mitt inntrykk er derimot at det er en veldig tilpasningsdyktig rase, som lever fint både med veldig bedagelig liv og et veldig aktivt liv. Jeg kjenner folk som av forskjellige grunner ikke kan gå særlig tur med whippetene sine, og jeg kjenner folk som er ute i skauen med whippetene sine sommer og vinter, med overnatting - og alle disse whippetene har det bra, etter mitt inntrykk. Selv er jeg aktiv med vår whippet, men han klarer fint noen dager/uker uten særlig aktivitet.

Takk for din info Hermes!

Det med at de tar seg helt ut noen ganger det er veldig kult å se på. Det kan godt være på en mark eller strand, ikke sant? Bor ikke så langt fra en stor slottspark der alle hunder kan løpe fritt, elsker å gå der. Ellers på stranden også, men det er litt lengre borte da. Vil minst gå 2-3 ganger til et sånt sted, og hunden vil også møte mange andre hunder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er litt grønn på forkortelser og lurte hva "MH" betyr..

Mentalbeskrivelse Hund. Momentet jeg tenkte på, er moment 4, aktivitet. Da står eier rolig i 3 minutter på et angitt sted, med hunden i full line, og man krysser av for hvor mye aktivitet hunden har på disse 3 minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er som man riktig sier ikke en stor hund, men en mellomstor hund kan også være aktuelt for meg, det virker på meg som om Whippeten har litt en sånn storhundsmentalitet, men det er mulig jeg tar feil? Liker at hunder er rolig (ikke bjeffing) i hjemmet, men de kan godt fjolle litt, det synes jeg er morsomt:)

Nja, både og. De er normalt rolige inne, veldig rolige. Sofagriser, bokstavelig talt. Men whippet er kjent for å være litt dag og natt, de har den andre siden også, hvor alle plugger tennes og de har vanskelig for å finne roen (min whippet finner lett roen hjemme, men andre sitt hjem er ikke nødvendigvis hjemme, da er han nysgjerrig, vil gjerne kjekke seg litt hvis det er andre hunder der).

En whippet vil elske å løpe med andre hunder i en slottspark eller på en strand. Den vil helt sikkert være stor frustrasjon for andre hunder som elsker å løpe, men som ikke klarer å ta whippeten igjen :)

Har du utelukket greyhound eller en av de andre større myndene? Greyhound har mye av det samme som whippeten, men bruker gjerne litt lengre tid på å bli voksen i hodet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, både og. De er normalt rolige inne, veldig rolige. Sofagriser, bokstavelig talt. Men whippet er kjent for å være litt dag og natt, de har den andre siden også, hvor alle plugger tennes og de har vanskelig for å finne roen (min whippet finner lett roen hjemme, men andre sitt hjem er ikke nødvendigvis hjemme, da er han nysgjerrig, vil gjerne kjekke seg litt hvis det er andre hunder der).

En whippet vil elske å løpe med andre hunder i en slottspark eller på en strand. Den vil helt sikkert være stor frustrasjon for andre hunder som elsker å løpe, men som ikke klarer å ta whippeten igjen :)

Har du utelukket greyhound eller en av de andre større myndene? Greyhound har mye av det samme som whippeten, men bruker gjerne litt lengre tid på å bli voksen i hodet.

Takk igjen.

Det passer meg fint det med at de har noen byger inniblandt, det gjør jo bare at man bryter hverdagen noen ganger og får noe å le av. De lager visst ogs noen morsomme lekelyder, selv om de ikke er fullt så morsomme som en GD da. Elsker å gå inn på youtube og se...

Her er en av favorittene mine:

Bare et par eksemplet, he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips: Vi har regler mot dobbelposting her inne, forsøk å få alt i en melding, ikke masse meldinger etter hverandre.

Whippeten min er stort sett som den greyhounden når vi er inne. Han kan fint sove hele tiden han ikke er ute, og er han ute bare en time i løpet av en dag, kan han fint sove de resterende 23 timene (men mange slike dager på rad, blir det selvsagt ikke).

Greyhounden har nok også flere sider :) Ville bare nevne den, siden du i utgangspunktet er interessert i større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips: Vi har regler mot dobbelposting her inne, forsøk å få alt i en melding, ikke masse meldinger etter hverandre.

Whippeten min er stort sett som den greyhounden når vi er inne. Han kan fint sove hele tiden han ikke er ute, og er han ute bare en time i løpet av en dag, kan han fint sove de resterende 23 timene (men mange slike dager på rad, blir det selvsagt ikke).

Greyhounden har nok også flere sider :) Ville bare nevne den, siden du i utgangspunktet er interessert i større hunder.

Helt sikkert et berettiget spørsmål, og den videoen hvor den sover var ment litt som en spøk, tror det til en viss grad gjelder både GD, Whippet og Greyhound. Jeg må ta litt rundt på neste store hundeutstilling når det kommer en i nærheten og hilse på litt forskjellig, syns man merker fort kjemien liksom i hva man liker eller ikke da, viss du skjønner hva jeg mener. Jeg har det veldig sånn enten interessert eller slett ikke til å ha en gitt type hund.

Det med dobbeltposting skal jeg passe på med, takk for tipset, var ikke klar over det, da må man altså multisitere, regner jeg med. Vet at de videoene var litt mye på en gang, ble bare litt fortrollet tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med arv er helt tydelig, jeg presiserte. Måten jeg blir forvirret her inne på forummet er at det er mange som sier at hundene kan være så store forskjeller på, innen for en søskenflokk er det jo ofte også svært store forskjeller. Betyr det at f.eks begge de 2 hundene passet deg like godt? Eller er det fordi de er samme rase og den rasen er perfekt for deg så er det likegyldig?

Selv om de to hundene mine var av samme rase, så må jeg innrømme at den ene nok ikke helt passet like godt inn i min hverdag og interesser som den andre, men man tilpasser seg etter individet selvsagt :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite obs dersom du vurderer en omplasserings-fuglehund. Fuglehunder blir som regel ikke omplassert fordi de går pent fot ved eier. Om de ikke fungerer på jakt så blir de omplassert fordi de ikke tar stand på fugl, ikke finner fugl, eller jager fugl. Ingen av disse "kvalitetene" utelukker en hund som liker å løpe langt fra eier...

I Norge er det heller ikke helt vanlig å framelske hunder som går nær eier. Når fuglehunder har god kontakt med eier går de 100 meter unna inni skogen. Fuglehunder som ikke går i god kontakt med eier går 2 km inni skogen.

Det er ikke fordi de er spesielt aktive at jeg synes du bør styre unna, men det at de har en litt annen radius enn du kan tenke deg. En mindre aktiv hund har ikke nødvendigvis en annen radiusen enn en meget aktiv hund. Vi har en veldig aktiv hund som har kort radius.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite obs dersom du vurderer en omplasserings-fuglehund. Fuglehunder blir som regel ikke omplassert fordi de går pent fot ved eier. Om de ikke fungerer på jakt så blir de omplassert fordi de ikke tar stand på fugl, ikke finner fugl, eller jager fugl. Ingen av disse "kvalitetene" utelukker en hund som liker å løpe langt fra eier...

I Norge er det heller ikke helt vanlig å framelske hunder som går nær eier. Når fuglehunder har god kontakt med eier går de 100 meter unna inni skogen. Fuglehunder som ikke går i god kontakt med eier går 2 km inni skogen.

Det er ikke fordi de er spesielt aktive at jeg synes du bør styre unna, men det at de har en litt annen radius enn du kan tenke deg. En mindre aktiv hund har ikke nødvendigvis en annen radiusen enn en meget aktiv hund. Vi har en veldig aktiv hund som har kort radius.

Jo det har du sikkert rett i. Det er ikke nødvenigvis at 100 meter er et problem i det hele tatt, det er mer at jeg noenlunde vet hvor hunden er og at den kommer når man kaller den inn, mer eller mindre:-)

Det er ikke slik at jeg har problem med den avstanden, det kunne godt min GD også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at du ikke vet radiusen når du plukker med deg valpen hjem. I tillegg endrer den seg gjerne ut fra hundens alder, erfaring etc. Som regel går de lengre ut når de er voksne enn når de er unghunder.

Men for all del, det er helt sikkert mulig å finne en weimaraner som er middels aktiv og holder seg til deg, men sjansene er ikke så veldig store. Siden du har andre gode kandidater bør du nok heller satse på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har du sikkert rett i. Det er ikke nødvenigvis at 100 meter er et problem i det hele tatt, det er mer at jeg noenlunde vet hvor hunden er og at den kommer når man kaller den inn, mer eller mindre:-)

Det er ikke slik at jeg har problem med den avstanden, det kunne godt min GD også ha.

De fuglehund folkene jeg kjenner syns de har en god innkalling om hunden dukker opp innen 2-5 minutter når den er utenfor synsfeltet til fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fuglehund folkene jeg kjenner syns de har en god innkalling om hunden dukker opp innen 2-5 minutter når den er utenfor synsfeltet til fører.

He he he. 5 minutter er jo litt anderledes enn jeg er vant med, ja.

Nå ja. Virker som om nesten bare GD er rasen min, må vel bare godta det, virker det som, ikke at det er noe galt i det, bare trodde at jeg ikke var så spesiel, selv om at jeg vet jeg er "kresen".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he. 5 minutter er jo litt anderledes enn jeg er vant med, ja.

Nå ja. Virker som om nesten bare GD er rasen min, må vel bare godta det, virker det som, ikke at det er noe galt i det, bare trodde at jeg ikke var så spesiel, selv om at jeg vet jeg er "kresen".

Bare vær nøye med linjer om du vil ha en rolig "lydig" en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD ja.

Kommer annpå hva du ser etter det. Det finnes mer en bare sofaslitere der ute. Om man sammenligner Tulip sin Zugo og min kunne man trodd det var forskjellige raser. Ikke noe negativt om noen av dem, men man har forskjellige preferanser.

Nei, jeg ser ikke på GD som bare sofaslitere, langt i fra. Jeg har jo selv hatt GD og elsker de. Men jeg er jo litt overrasket over at folket her inne ikke har noe annet alternativ til meg, jeg må visst være ekstrem kresen:-D

Jeg ser jo bare etter en som er velfungerende, ikke en som er helt hyper, og heller ikke en som er helt underdanig eller engesttelig, viss det sier deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke på GD som bare sofaslitere, langt i fra. Jeg har jo selv hatt GD og elsker de. Men jeg er jo litt overrasket over at folket her inne ikke har noe annet alternativ til meg, jeg må visst være ekstrem kresen:-D

Kan sikkert komme med en haug med hunderaser, men for å være ærlig så virker det som at hjertet ditt har bestemt seg og bare venter på at hodet skal følge med.

Har sittet i samma saksa selv i det siste, da jeg skal ha meg hund igjen, og samme hvor mange forslag folk kommer med så sier ikke magenfølelsen ja, men tenker jeg på munsterlander så nikker hele kroppen, så på tide at hodet følger med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD ja.

Kommer annpå hva du ser etter det. Det finnes mer en bare sofaslitere der ute. Om man sammenligner Tulip sin Zugo og min kunne man trodd det var forskjellige raser. Ikke noe negativt om noen av dem, men man har forskjellige preferanser.

Jah, jeg hadde ikke gidda en Tesh, jeg :teehe:

Joooda, hun er så fin så atte, men det er helt greitt med hunder som har liten radius og syns mamma er verdens besteste, og resten av verden er ikke så viktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...