Gå til innhold
Hundesonen.no

Halt hund


Recommended Posts

Min flat valp på 4 mnd har begynt å halte på den ene forlabben. Hun er verst når hun har ligget stille en stund, og det virker som det går seg til litt etterhvert.

Jeg var hos dyrlegen forrige fredag og han mente at hun hadde "forstuet" kneleddet da hun ga motstand når han sjekket det ut. Vi fikk 14 dager med båndtvang og smertestillende.

Problemet er at hun ikke har blitt noe bedre på den uka som har gått. Hun halter fremdeles, særlig når hun har ligget stille en stund. Vi har vært veldig flinke med båndtvangen og har kun gått i bånd hele uka. Ikke har hun fått leke med andre hunder heller. Dog er det vanskelig å stoppe en 4 mnd gammel valp fra alt som heter leking, så hun har en liten tendens til å hoppe og sprette inne. Ikke mye, men det skjer.

Noen som har vært borte i det samme og har tips? Bør jeg stole på dyrlegen og se an en uke til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at det sitter lengre opp, i albuen?

Tenker da på om det er OCD

Det må isåfall røntges for å finne ut av

Samme tenkte jeg (hunder har ikke kne foran, men albue). Etter to ukers halting på en hund i vekst, som atpåtil viser smerte ved manipulering, ja da hadde jeg rtg ledda for å se hva som skjer. Er det leddskade, er det best å op så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tenkte jeg (hunder har ikke kne foran, men albue). Etter to ukers halting på en hund i vekst, som atpåtil viser smerte ved manipulering, ja da hadde jeg rtg ledda for å se hva som skjer. Er det leddskade, er det best å op så fort som mulig.

Albuen er der foten starter, hva er da det neste leddet(midt på foten) om ikke et kne? Nå ble jeg nysgjerrig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuen er der foten starter, hva er da det neste leddet(midt på foten) om ikke et kne? Nå ble jeg nysgjerrig.

Albuen er selvsagt midt på benet, slik albuen er midt på armen vår. Men hunder/hester har to "håndledd" i motsetning til mennesker som bare har ett. Så når vet har sagt forkne, regner jeg med at det er albuen det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke håndleddet det nedom der igjen da? :P Kanskje det er hest jeg også tenker på :P

Edit: Jo, håndleddet er lenger ned.

hundens%20anatomi%20kropp.jpg

Edit 2:

Kne.

hund_tekst.gif

Den siste tegningen tviler jeg litt på, de har ikke et ledd der det står kne, isåfall er de tegnet for høyt opp, så det er håndleddet de har tegnet der oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tydeligvis vært i hestemiljøet for lenge, for jeg tenkte "framkne" jeg - ikke håndledd... LOL

hehe, er også hestemenneske, så "fremkne" er rett for meg også.

Det kalles fremkne, men anatomisk så tilsvarer det vårt håndledd.

Og løse benbiter kan sitte i alle ledd, så verd å sjekke

og jo raskere man får fjernet disse, jo bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er også hestemenneske, så "fremkne" er rett for meg også.

Det kalles fremkne, men anatomisk så tilsvarer det vårt håndledd.

Og løse benbiter kan sitte i alle ledd, så verd å sjekke

og jo raskere man får fjernet disse, jo bedre

Er også hestemenneske, men et kne må se ut som et kne (og bygt opp som et kne innenfra) før jeg kaller det for et kne, det dere kaller kne på hunden ser jo ikke ut som et kne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste tegningen tviler jeg litt på, de har ikke et ledd der det står kne, isåfall er de tegnet for høyt opp, så det er håndleddet de har tegnet der oppe...

Det står fremkne på det leddet jeg også innbiller meg er et kne(selv om jeg sikkert tar feil) mens albue står på baksiden av foten, lengre opp, der jeg innbilte meg at den lå.

Tror jeg bare blir nødt til og fortsette og kalle det kne jeg, med mindre hunden har 2 håndledd så får jeg det ikke til og gå opp ellers :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står fremkne på det leddet jeg også innbiller meg er et kne(selv om jeg sikkert tar feil) mens albue står på baksiden av foten, lengre opp, der jeg innbilte meg at den lå.

Men der det kneet er tegnet på tegningen er det ikke noen ledd (iallefall ikke så høy opp, tegner de lenger ned så stemmer det med håndleddet), det skal sitte lenger ned og kalles i anatomien håndledd ;)

Albuen er helt riktig tegnet inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også hestemenneske, men et kne må se ut som et kne (og bygt opp som et kne innenfra) før jeg kaller det for et kne, det dere kaller kne på hunden ser jo ikke ut som et kne :)

Om du er hestemenneske, så VET du at der heter fremkne. Er ikke noe vi bare finner på. Det er det som er ordet på det leddet, og vet du ikke det så kan jeg love deg at du får forvirring i samtaler med veterinær ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der det kneet er tegnet på tegningen er det ikke noen ledd (iallefall ikke så høy opp, tegner de lenger ned så stemmer det med håndleddet), det skal sitte lenger ned og kalles i anatomien håndledd ;)

Albuen er helt riktig tegnet inn :)

Ser du ikke at det er et ledd der fremkneet er markert? Vel, det er der :)

Anatomisk, i forhold til oss mennesker, svarer det til vårt håndledd ( men kan bare bøyes én vei). Leddet nedenfor tilsvarer hestens kode, som igjen tilsvarer menneskets fingerledd

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er hestemenneske, så VET du at der heter fremkne. Er ikke noe vi bare finner på. Det er det som er ordet på det leddet, og vet du ikke det så kan jeg love deg at du får forvirring i samtaler med veterinær ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg samarbeider mye med dyrleger i mitt yrke og da kaller vi det carpal leddet, som er det riktige anatomiske navnet på ledet, men også håndledd, eller vristen om man vil.

Ja, en hest har fremknær, det vet jeg med over 30års erfaring med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at det sitter lengre opp, i albuen?

Tenker da på om det er OCD

Det må isåfall røntges for å finne ut av

*kremt* Hundeanatomi er ikke min sterke side. :icon_redface: Men ja, jeg mener det dere kaller albue. Altså leddet som er midt på beinet.

OCD er hva? Forkortelser er håpløse å skjønne for amatører som meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD betyr at beinet sprekker ytterst i knokkelen, og splinter kan flytte seg inn i benhinnen og gnage. Disse splintene må fjernes, og sprekkene "tettes" slik at det ikke kommer forkalkninger i benet. På røntgen ser man både sprekkene og splintene (de kalles mus, av en eller annen grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD betyr at beinet sprekker ytterst i knokkelen, og splinter kan flytte seg inn i benhinnen og gnage. Disse splintene må fjernes, og sprekkene "tettes" slik at det ikke kommer forkalkninger i benet. På røntgen ser man både sprekkene og splintene (de kalles mus, av en eller annen grunn).

Ikke helt korrekt.

OCD som oppstår hos en unghund i vekst, er bruskbiter som knekkes av knokkelen.

Osteochondrose (OCD)(osteo=bein, chondro=brusk)

Disse fjernes om de ligger slik til at de skaper ubehag (som de gjør om hunden halter).

Ingen sprekker tettes, da det er brusken og ikke beinvev som er løsnet.

Mange dyr lever fint med bein- og brukssplinter som er løsnet, så lenge de ikke kommer i konflikt med leddets bevegelse

http://www.dyrewebben.no/diskusjon/fysioterapi/artikler/art-8.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt korrekt.

OCD som oppstår hos en unghund i vekst, er bruskbiter som knekkes av knokkelen.

Osteochondrose (OCD)(osteo=bein, chondro=brusk)

Disse fjernes om de ligger slik til at de skaper ubehag (som de gjør om hunden halter).

Ingen sprekker tettes, da det er brusken og ikke beinvev som er løsnet.

Mange dyr lever fint med bein- og brukssplinter som er løsnet, så lenge de ikke kommer i konflikt med leddets bevegelse

http://www.dyrewebbe...ikler/art-8.htm

Sa jeg at det ikke var brusk som brakk av? Det er fortsatt benet (ferdig kalsifisert) som sprekker og lar bruskbiter (ukalsifisert ben) knekke av. Og jo, sprekker tettes om de er veldig brede og dype, de trekkes sammen med skruer, for å forhindre ytterligere bruskløsning og deformasjon av selve knokkeln. Det er ikke ofte det må til, men det er en mulig del av behandlingen.

( og for en nybegynner som ikke er sikker på hvilket ledd hunden har vondt i, er det greitt å forklare så enkelt som mulig. Ergo, benet sprekker og det faller biter av det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom brusk og beinsplinter ja.

Og det er ikke i beinvevet det oppstår sprekkdannelser som fører til at bruskbiter løsner, men i selve brusken.

Og jeg synes ikke man skal tro at de man forklarer ting til er så dumme at de ikke skjønner forskjellen ;)

og man setter ikke inn skruer i beinet ved operasjon av OCD

Fra http://www.agriabree...ey/OEBM-7WZGGJ:

En operasjon av OCD betyr at man tar bort skadet og død brusk som sitter igjen, eller ligger løst i leddet. Det hullet som skapes i benet fylles med tiden ut av noen som kalles bidevevsbrusk.

Jeg har selv hatt en hund som har hatt OCD i begge skuldre, som ble operert.

Til trådstarter: ta kontakt med veterinær å få hunden røntget så raskt som mulig. Er det OCD bør den opereres så raskt som mulig. En operasjon koster ca 10.000 +/-, men dekkes av forsikringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom røntgerbilder ikke viser noe, ville jeg tatt den med til en kiropraktor og gått igjennom valpen.

Eldste min virket som om hadde UVI, og gikk og småskvettet konstant. Og hun hadde låsninger i korsryggen. Omtrent umerkelig halthet på et bein, var at et kne var skadet (som da ikke ville vises på et røntgen, men som gode kiropraktorer og få veterinærer klarte å oppdage på et så tidlig stadie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...