Gå til innhold
Hundesonen.no

Fylkesmannen advarer hundeeiere: ulv i østmarka/oslo-traktene


MiO
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Det har vel ikke akkurat noe med saken å gjøre kjenner jeg :)

Nei det kan jo være mot alle odds at du er unntaket fra sauebønder som måtte mene noe annet. :)

Fårikål er godt da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan jo være mot alle odds at du er unntaket fra sauebønder som måtte mene noe annet. :)

Fårikål er godt da. :D

Jeg er et slikt unntak. Jeg vil ha sau (og høns og ender og kaniner og små hunder..) og har ikke noe imot rovdyr og rovfugler. Jeg ser det som min oppgave å sikre mine dyr. Om jeg så må lage den kinesiske mur mellom sauen og ulven, så skal jeg ha sau! Og, nei, jeg skal ikke ha 200vfs, jeg skal ha ca 5, og området jeg skal gjerde inn er ikke så stort (ca 50daa), så jeg kan gjerde ganske heftig uten at det blir syke summer av det. Vokterlama er også et alternativ/supplement.

Spør meg igjen om 10 år hvordan ting har gått. Jeg er hvertfall villig til å strekke meg langt for å få til det jeg drømmer om. Og å utslette alle potensielle farer i naturen rundt gården for å oppnå mine drømmer er ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nye lisensjakta på 12 blir det vel ikke mange igjen nei, dessverre. Skandaløst. Og ja, jeg så også nyhetene og det kokte ikke bare littegranne. Det er morsomt å skyte ulv. Og så er det bra. Hvordan er det mulig å ta noe sånt seriøst å gi sånne kyniske, hensynsløse idioter lov til å bære våpen? Samtidig har vi en elgstamme som er i ferd med å vokse ut av proposjoner til en bestand det er umulig å holde bærekraftig med vanlig jakt.

Jeg er forresten medlem av Rovviltets Røst det koster bare 200,- for de som måtte være interessert i å støtte saken, det er også de som drifter rovdyrdebatt.org :)

Helt håpløst. Og hvor sunn er egentlig den lille gruppa vi har her? Alle streifere med nytt blod blir jo bare knerta. Fører de noe oversikt over innavl ol? Jeg syntes det er helt tragisk. Jeg trudde liksom det at økosystemet er en smule skjørt, og henger til de grader sammen, var noe man lærte på barneskolen jeg. Og sånn som de jegerne fremstilte seg der, blir jeg fysisk kvalm av. Og hvor mange dyr var det som var dokumentert tatt av ulv? Var det 8? Av 200 døde dyr eller noe? Så om man utrydder ulven, så er det jo bare 192 som dauer. Hurra!
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Helt håpløst. Og hvor sunn er egentlig den lille gruppa vi har her? Alle streifere med nytt blod blir jo bare knerta. Fører de noe oversikt over innavl ol? Jeg syntes det er helt tragisk. Jeg trudde liksom det at økosystemet er en smule skjørt, og henger til de grader sammen, var noe man lærte på barneskolen jeg. Og sånn som de jegerne fremstilte seg der, blir jeg fysisk kvalm av. Og hvor mange dyr var det som var dokumentert tatt av ulv? Var det 8? Av 200 døde dyr eller noe? Så om man utrydder ulven, så er det jo bare 192 som dauer. Hurra!

6 ja! snakk om villeding og triksing med tall verre enn politikere. Fra artikkelen jeg linket til, samme sak:

"Det skulle ha vært 150 sau i fjøset, men det er bare omtrent halvparten, sier sauebonden. Han forteller at mellom 80 og 90 sau er borte etter beitesesongen. Seks av dem er dokumentert tatt av ulv selv om Åsnes er ulvefri sone."

Merkelig da at han i klippet ( ca 1 minutt i fjøset ) sier at halvparten av 150 = 75 er allerede sendt på slakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer vel strengt tatt noen ganger i året? Men jakthunder, i all hovedsak, ja...

Om man sammenlikner med alle andre årsaker hunder dør av i dette landet, så er ulveangrep ikke akkurat den største trusselen. Det er også noe man kan unngå veldig ofte, ved å ha kontroll på hunden sin og ikke la den streife avgårde. Jeg hadde vært mer redd for å ha hunden min alene hjemme til sammenlikning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder dør pga andre hunder per år tro, sånn til sammenlikning med ulv... Og hvor mange dør pga uvettig eier, skade hjemme, påkjørsel osv? Mye farligere å gå tur langs veien og i parken enn å gå i skogen der det er ulv, om man ser på antallet trafikkdrepte hunder kontra de tatt av ulv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noen av oss husker innføringen av nødvergerett for hund i møte med rovdyr. At NKK var med på det viser jo bare at organisasjonen er gjennomsyret av jegere. De klarte med alle eventyrene sine å få vanlige hundeeiere til å tro at det betydde forskjellen på liv og død for Fido. Jo nødvergerett, det måtte vi ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 ja! snakk om villeding og triksing med tall verre enn politikere. Fra artikkelen jeg linket til, samme sak:

"Det skulle ha vært 150 sau i fjøset, men det er bare omtrent halvparten, sier sauebonden. Han forteller at mellom 80 og 90 sau er borte etter beitesesongen. Seks av dem er dokumentert tatt av ulv selv om Åsnes er ulvefri sone."

Merkelig da at han i klippet ( ca 1 minutt i fjøset ) sier at halvparten av 150 = 75 er allerede sendt på slakt!

Aha! Da var jeg litt lost med tallene, men uansett.

Hele greia stinker lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk tar litt lett på hva det innebærer å ha hund i ulveområder. Man bør sjekke ut hva de sliter med i Sverige - for der er det slets ikke bare jakthunder ute på alenetur som blir tatt. Der har folk opplevd å få tatt hunden mens de stod og holdt den i bånd for uten ulvejakt, så mister ulven sin skyhet. At ulven kommer helt inn på gårder og tar hunder som står bundet ute, er så sin sak, man må la være å la bikkja stå ute alene, men når de forsøker seg på hund i bånd med menneske, da er det ikke så greit synes jeg.

Skulle ulven slå seg til i Oslo-marka og faktisk trives der, så vil man ha et alvorlig problem faktisk - for med så mange folk uti marka, må slike ulver være lite menneskeredde. Og hele basisen for ulvers "ufarlighet" er at de er redde for mennesker.

Og nå kommer sikkert noen å be om linker - og jeg gidder ikke finne frem til dem nå - men gå på sidene til Svenske foreningen for jakt&fiske og sjekk linkene de har vedr det med jakthund og ulv. Der er det også statistikker for antall hunder og under hvilke situasjoner de ble tatt, de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk tar litt lett på hva det innebærer å ha hund i ulveområder. Man bør sjekke ut hva de sliter med i Sverige - for der er det slets ikke bare jakthunder ute på alenetur som blir tatt. Der har folk opplevd å få tatt hunden mens de stod og holdt den i bånd for uten ulvejakt, så mister ulven sin skyhet. At ulven kommer helt inn på gårder og tar hunder som står bundet ute, er så sin sak, man må la være å la bikkja stå ute alene, men når de forsøker seg på hund i bånd med menneske, da er det ikke så greit synes jeg.

Skulle ulven slå seg til i Oslo-marka og faktisk trives der, så vil man ha et alvorlig problem faktisk - for med så mange folk uti marka, må slike ulver være lite menneskeredde. Og hele basisen for ulvers "ufarlighet" er at de er redde for mennesker.

Og nå kommer sikkert noen å be om linker - og jeg gidder ikke finne frem til dem nå - men gå på sidene til Svenske foreningen for jakt&fiske og sjekk linkene de har vedr det med jakthund og ulv. Der er det også statistikker for antall hunder og under hvilke situasjoner de ble tatt, de siste årene.

Er talllene i Sverige sammenlignet med hvor mange som blir tatt/skadet av villsvin? For DE er virkelig en pest og en plage både for husdyr, kjæledyr og åker/eng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne debatten kommer opp tenker jeg ofte på at flere av sveriges største oppdrettere av beardiser bor i Värmland - hører ulvehyl på nettene og har bjørner rekende rundt hushjørnene..

Hvordan overlever disse eierne/hundene (og ja, de går på tur i skogen, har hundegårder og slett ikke den kinesiske muren rundt havene sine). Hører aldri om noen redsel for dette, selv om de kanskje tar forhåndsregler..

Hvordan klarer vi nordmenn gjøre det til en almenn livsfare å tillate et tyvetalls ulver å leve i Norge? Overskrifter i aviser og lange diskusjoner når man ser EN?

Men det stopper aldri å forbause meg hvordan vanlige folk kan leve med både unger og husdyr i andre land - sånne land som har giftige edderkopper, slanger, store kattedyr og for ikke å snakke om alle flåttsykdommer, innvollsormer og andre parasitter som vi tror kommer til å ta kål på hver eneste liten Fido bare det kommer en eller annen over grensen vår...

Susanne

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører vel med at folk stryker med av akkurat de farene i andre land, og at også vi skriker opp om flått, dvergbendelorm, svineinfluensa etc når det kommer hit.. sånne ting er forøvrig ikke så lett å bli kvitt som ulv!

Jeg bor i ulveområde jeg, men går i skogen hver eneste dag, har bikkja løs etc og det jeg er mest redd for er å treffe på bjørnen med bytte når den har tatt elg etc, mye mer redd for bjørn enn ulv slik det er pr idag. Når det er sagt, jeg vet ikke om jeg ville synes noe om å møte en innpåsliten famileflokk på 14-20 individer - jeg ser ingen grunn til at de ikke skulle fly på bikkja og meg - såfremt vi ikke har jakt nettopp for å lære dem å sky mennesker.

Og Tulip, jeg ville sikkert ikke synes det var noe artig med villsvin heller, men nå er det ulv som diskuteres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den eneste måten å skremme ulven på er å ta livet av den? La oss bare eliminere alt som ikke passer oss? Det er heller ikke ensbetydene at dyr angriper mennesker, fordi de ikke er redd for dem. Se på alle som plasker rundt i hai infiserte vann. Det skal ganske mye til før du blir angrepet likevel, og jeg trur ikke haien er så veldig redd for menneske, selv om de blir grovt jaktet på. Tenk på de som bor der det er store sunne flokker med ulver. Hvor ofte går man på de? Odsen er ganske stor, for at ulven ser deg - uten at du ser den - og velger å trekke seg unna.

Og når vi snakker om at ulven tar hunder innimellom. Da lurer jeg på hvor mange som har blitt skadet/drept av andre dyr. Som elg, gaupe, ørn, villsvin, bjørn? Skal vi rydde de av veien også da? For ikke å snakke om andre hunder, og mennesker...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj nå tuller sonen fælt med meg her, men håper jeg får svart allikevel. For det første synes jeg det var voldsom til respons på et relativt nøytralt innlegg fra min side, men det er noe med ulvediskusjoner som hisser opp folk noe veldig når man ikke er helt enig.. Nei, man behøver ikke drepe dem for å skremme dem men man må ganske hardt til verks. I alle land der "ulven ikke er noe problem" (men det er den til en viss grad, det avhenger helt av hvem man spør..) blir de faktisk jaktet på. Men det var vel i Estland tror jeg, hvor man drev på med liksom-jakt, skjøt på ulven med salt, gummikuler etc. Sånt burde vi gjøre i Norge også. Men her er det faktisk så finurlig, at pga merking og forskning, så er helikopter-lyd noe av det mest effektive skremselen. Uansett, vi har hatt ulven i gata her, den har gått rundt og ranet fuglebrett. Gråtass kan fortelle om ulv som følger traktorene når det pløyes - den har funnet ut at pløying tar opp jordrotter som er mat. Da er den ikke så veldig sky ulven. Jeg er ikke redd når det bare er en, eller til nød 2, men blir det en hel haug på en gang og de er sultne, så vet jeg ikke helt om jeg ville like meg altså. Det er alltid blitt sagt at ulven er så redd mennesker at den ikke utgjør noen fare, men når jeg med selvsyn ser at det ikke er tilfelle - hvorfor skal jeg tro på alt det andre som sies av type "ulven vil aldri angripe mennesker"? Jeg forstår godt at folk blir redde for barna sine for å si det slik.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Synes folk tar litt lett på hva det innebærer å ha hund i ulveområder. Man bør sjekke ut hva de sliter med i Sverige - for der er det slets ikke bare jakthunder ute på alenetur som blir tatt. Der har folk opplevd å få tatt hunden mens de stod og holdt den i bånd for uten ulvejakt, så mister ulven sin skyhet. At ulven kommer helt inn på gårder og tar hunder som står bundet ute, er så sin sak, man må la være å la bikkja stå ute alene, men når de forsøker seg på hund i bånd med menneske, da er det ikke så greit synes jeg.

Er det ikke da litt rart som jeg skrev tidligere at det i 2012 er mer bikkjer som står ute på Hof Finnskog's nærmeste bebyggelse enn noensinne? De burde jo virkelig vært spist forlengst skal man tro deg.

Skulle ulven slå seg til i Oslo-marka og faktisk trives der, så vil man ha et alvorlig problem faktisk - for med så mange folk uti marka, må slike ulver være lite menneskeredde. Og hele basisen for ulvers "ufarlighet" er at de er redde for mennesker.
Oslo-Marka er stor den og deler av den er for Villmark å regne hvor det knapt finnes spor av mennesker.

Og nå kommer sikkert noen å be om linker - og jeg gidder ikke finne frem til dem nå - men gå på sidene til Svenske foreningen for jakt&fiske og sjekk linkene de har vedr det med jakthund og ulv. Der er det også statistikker for antall hunder og under hvilke situasjoner de ble tatt, de siste årene.

Som om jeg stoler på jegerne, de har en troverdighet her på linje med politikere. Da leser jeg heller "se & hør"

Det hører vel med at folk stryker med av akkurat de farene i andre land, og at også vi skriker opp om flått, dvergbendelorm, svineinfluensa etc når det kommer hit.. sånne ting er forøvrig ikke så lett å bli kvitt som ulv!

Jeg bor i ulveområde jeg, men går i skogen hver eneste dag, har bikkja løs etc og det jeg er mest redd for er å treffe på bjørnen med bytte når den har tatt elg etc, mye mer redd for bjørn enn ulv slik det er pr idag. Når det er sagt, jeg vet ikke om jeg ville synes noe om å møte en innpåsliten famileflokk på 14-20 individer - jeg ser ingen grunn til at de ikke skulle fly på bikkja og meg - såfremt vi ikke har jakt nettopp for å lære dem å sky mennesker.

Å møte på en innpåsliten flokk på 14-20 individer er da svært tvilsomt. Da har du virkelig tråkka midt i reviret og det skal nok godt gjøres uten forvarsel. Det er ganske allmenn kjent i 2012 at det er streiferne som utgjør ett "problem" hvis man kan kalle det ett problem å bli observert av mennesker.

Æsj nå tuller sonen fælt med meg her, men håper jeg får svart allikevel. For det første synes jeg det var voldsom til respons på et relativt nøytralt innlegg fra min side, men det er noe med ulvediskusjoner som hisser opp folk noe veldig når man ikke er helt enig.. Nei, man behøver ikke drepe dem for å skremme dem men man må ganske hardt til verks. I alle land der "ulven ikke er noe problem" (men det er den til en viss grad, det avhenger helt av hvem man spør..) blir de faktisk jaktet på. Men det var vel i Estland tror jeg, hvor man drev på med liksom-jakt, skjøt på ulven med salt, gummikuler etc. Sånt burde vi gjøre i Norge også. Men her er det faktisk så finurlig, at pga merking og forskning, så er helikopter-lyd noe av det mest effektive skremselen. Uansett, vi har hatt ulven i gata her, den har gått rundt og ranet fuglebrett. Gråtass kan fortelle om ulv som følger traktorene når det pløyes - den har funnet ut at pløying tar opp jordrotter som er mat. Da er den ikke så veldig sky ulven. Jeg er ikke redd når det bare er en, eller til nød 2, men blir det en hel haug på en gang og de er sultne, så vet jeg ikke helt om jeg ville like meg altså. Det er alltid blitt sagt at ulven er så redd mennesker at den ikke utgjør noen fare, men når jeg med selvsyn ser at det ikke er tilfelle - hvorfor skal jeg tro på alt det andre som sies av type "ulven vil aldri angripe mennesker"? Jeg forstår godt at folk blir redde for barna sine for å si det slik.

Da venter jeg spent på bilder fra Gråtass. Det burde være enkelt å dokumentere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...