Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial dumping i lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/rei...?artid=10054442

Nye reglementer/bestemmelser for hva som er lov/ikke lov for flyvende personell legges fram for EU i disse tider. Etter press fra lavprisselskap ønsker man å øke maksimal arbeidstid for flyvende personell. Ved forelslåtte regler kan piloter gå oppmot 22 timer uten hvile og allikevel få lov å transportere mennesker.

OlavEmil kan vel skrive noe mer om reglementet for tungtransport. Men så vidt jeg veit er det mye strengere regler for trailersjåfører/tungtransport enn for piloter.

"Flysikkerheten i Europa settes nå på prøve og nå er det ikke lenger snakk om at det kan skje en ulykke, men at det vil skje en ulykke, sier Christian Langvatn, nestleder i Norsk Flygerforbund (NF)"

Jau jau. Er det noen her inne som synes dette er OK? Og er det noen som ser sammenhengen med at økt arbeidstid gjør at personalkostnadene går ned for flyselskapene, ergo sparer de penger? Noe de trenger når de skal tilby oss billetter til London for 199 kr? Er billetten til 199kr verdt det, når man tenker på hva piloten i styrehuset egentlig har av hvile? (Og enda verre hvis man tenker på at piloten kun har 250 flytimer under beltet, som er hva lavprisselskaper har satt som minimum. Det er syltynt med erfaring det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de

Ja, jeg prøver ikke å sammenligne altså - det å jobbe medleverturnus er tross alt noe helt annet enn som Marjea nevner over her - kirurger som er på vakt i 24 timer. Jeg synes det er fullstendig latte

Jeg kjenner at dette gjør at min irrasjonelle flyangst plutselig blir mer rasjonell.

Jeg har aldri vært redd for å fly. Til plutselig en plass mellom Oslo og Osaka kom angsten og tok meg, det var i 2008. Jeg aner ikke hvorfor, har kun hatt en skremmende opplevelse, og det var i 1996 liksom.

Å høre dette gjør at jeg friker mer, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia - poenget med overskrifta er at det er under takeoff og landing (spesielt) at det kreves mest av en pilot. Når flyet går inn for landing igangsettes en hel prosess, særlig i dårlig vær, hvor pilotenes simultankapasitet settes press på til det ytterste. Å sitte på cruisehøyde med autopiloten på er ikke særlig krevende, selv om det krever konstant oppmerksomhet og overvåkning av kritiske flyeinstrumenter. Derfor - er det ganske hårreisende - at det er lov å sette en person som kan være så sliten at den har noe tilsvarende ulovlig promille til å lande et fly med opptil flere hundre mennesker i.

EDIT:

Fant en fin grafikk på dette i FAA "pilots aeronautical handbook"'a mi:

Skjermbilde2012-10-01kl145814.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia - poenget med overskrifta er at det er under takeoff og landing (spesielt) at det kreves mest av en pilot. Når flyet går inn for landing igangsettes en hel prosess, hvor pilotenes simultankapasitet settes press på til det ytterste.

Nå får du meg til å tro at det er risikosport å sitte på et fly når det lander uansett hvor mye piloten har hvilt.

Sjit, jeg tror jeg må sholde meg unna denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lal, dere hadde turt å sitte på selv med meg. Jeg har bare 10 flytimer, men får det til i fint vær og med instruktør :P Det er ikke så vanskelig å lande et fly hvis man har kvalifikasjoner, erfaring og er uthvilt :)

Poenget er også at hvert flyselskap står selvstendig i forhold til EUs reglement. Hvis et flyselskap er ansvarlig vil det ikke følge "minstekravene" EU har satt, men heller følge et minstekrav de selv setter. Litt som at man "minst" skal gi 20 kr i støtte til kreftsaken, men gjerne gir 100kr fordi man trossalt ikke er en kjip gjerrigknark. Dessverre er det de kynikerene som bare gir 20 kr, disse finnes også i luftfartsbransjen (og er for eksempel Irsk...) og kutter ned på alt som kan kuttes. For dem er det gledelig nytt at myndighetene endrer reglene slik at de kan tyne enda mer penger ut av hver arbeidstime. Og det er ganske foruroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp og grei oversikt over våre regler (tungtransport på veg):

Max 4,5t samanhengjande køyring

Max 9 timar køyring samanlagt per dag (kan utvidast til 10 to gongar i veka)

Max 45 timar køyring samanlagt per veke (kan utvidast til 56 annankvar veke)

Minimum 45 minutt pause etter 4,5t

Minimum 11 timar samanhengjande kvil (anten i parkert bil med seng eller ute av bilen) i løpet av siste 24 timar

Minimum 45 timar samanhengjande kvil etter 6 dagar med jobb.

Så litt strengare er det, ja.

Når det er sagt, er eg av den oppfatting at det ikkje er den same intensiteten ved å fly eit fly, som ved å køyre eit tungt køyrety på veg. I løpet av flystrekket mennom to flyplassar har dei vel ikkje meir enn eit par innslag der dei må justere autopiloten eller snakke med flygetårnet. Eg er ikkje umiddelbart avvisande til at det kan vere forsvarleg med 22 timar "utan kvil" som pilot.

Eg er mykje meir skeptisk til det andre du tek opp, nemleg lågprisselskapa sine haldningar til flygarar. Først og framst ser eg dette som eit stort problem for flygarane sjølve, der dei må vere "sjølvstendig næringsdrivande", og dermed fritek flyselskapet seg for alt som har med arbeidsgjevaransvar å gjere. Når dei i tillegg stasjonerer drifta i lugubre øystatar i andre delar av verda for å kunne forholde seg til dei lover og reglar som gjeld der, sjølv om pilotane stort sett flyg innanlands, er det nesten så ein kan kalle godstransporten ein seriøs bransje i staden (og godstransportbransjen er ein forferdeleg råtten bransje, for dei som ikkje visste det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei som jeg sier er det ikke "ekstremt" intensivt i på cruisehøyde. For noen som flyr København-San Fransisco er det dermed ikke stort arbeidsstress. Men ta en Widerøepilot, som gjør hele 8 takeoffs og landinger på 4 timer på WF930 med avgang kl 05.55 fra Tromsø.... Så er det dårlig vær, og du går ikke særlig høyt i cruisehøyde mellom Hammerfest og Hasvik for å si det sånn. Noen ganger er cruisehøyde i nivå med icing-conditions, dvs at vingene og propellene blir dekket med is (noe som forøvrig forårsaket Colgan-ulykka i USA, i sammenfatning med slitne piloter). Da blir du sliten, for det er ikke mye "fred" å få.

Eller så har du f.eks forhold hvor du lander kl 18.00 og arbeidsgiveren din sier "ja nå skal du sove fram til 04.00 for da må du opp og innsjekk på flyplassen er 05.00". Og du har hatt normal døgnrytme fram til da. Du er ikke sliten på dag 1, og sovner ikke automatisk kl 18.00.... Men du er bra sliten når du har sovet ca 4-5 timer før du måtte opp og på jobb, på dag 2. Og skal du da fly ei ny strekke med titalls timer og kanskje 3-4 landinger (typisk intra europa Rygge-Praha-Rygge-London-Rygge)... Du er uerfaren pilot med 250 flytimer. Du har trusler om å få sparken om du sier du er sjuk/ikke fit-for-flight. Det er bedritent vær. Da er det som herr. Langvatn sier. Det er ikke risiko for ei ulykke. Det VIL bli ei ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Har du forresten fått med deg omlegginga av postflyene i Norge? Nylig ble avtalen med cargo-selskapet som før fløy for posten sagt opp av Posten Norge A/S (eller hva det nå er).

Nå inngikk posten avtale med noe som heter West Air Luxembourg (Luxembourg ja). Flyene er registrert i Luxembourg, flyverne er ansatte i bedriftens "lokalavdeling" i Luxembourg, må selv sørge for å betale skatt til Norge fordi bedrifta er registrert i et skatteparadis somewhere og pensjon får de bare spare til selv. Bedrifta har ikke noe med Norge å gjøre, utover at de lander og tar av herfra.... Jauda. Goodshit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ermm: Minker det sjansen for ulykke om passasjerene er megadopa på valium mon tro?

Jeg får lyst til å smelle hardt med døra når jeg rømmer fra denne tråden, men vet at jeg kommer luskende tilbake. Med mulig resultat at billetter avbestilles og null julefeiring sørpå for guttungen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva en bekjent av meg, mangeårig pilot og tidligere jagerflyver, Rolf Liland har skrevet på Facebook. Delt med tillatelse:

Når regler for hvor lenge europeiske flybesetninger skal kunne programmeres til å jobbe uten pause er basert på markedskrav og ikke flymedisinsk vitenskap, er det en fordel at markedet forstår at det ikke får større sikkerhetsmarginer enn det betales for, eller enn myndighetene krever.

Den korte turen fra Tromsø til Alta med landing mellom snøbygene ved midnattstid, kan for pilotene være siste tur på en over 15 timer lang arbeidsdag via Middelhavet, uten pauser, siden de korte bakkestoppene må brukes til sjekk av fly, programmering av flygeplaner, sjekklister og koordinering. Da er det nok greit å vite at konkurransen om de laveste pristilbudene ikke bare resulterer i tidvis farlig trøtte flygere, men også i at flere flyselskaper er nødt til å be sine piloter om å ha med så lite reservedrivstoff som overhodet mulig (vekt=kostnad). Og at enkelte flyselskaper nå har et økende antall flygere som er ansatt i halv-lugubre utenlandske bemanningsbyråer med tvilsomme sykemeldingskonsekvenser istedetfor i flyselskapet selv. Melder noen seg for trøtte til å fly etter en så lang dag og foran en så krevende tur, slik myndighetenes "sikkerhetsventil" i lovverket pålegger pilotene å gjøre, vet de også at det vil koste selskapet 100 hotellrom, forsinkelser også neste dag, og at det kan koste en selv jobben siden man ikke hadde planlagt den foregående nattesøvnen godt nok til å være lys våken etter en sammenhengende arbeidsdag dobbelt så lang som for folk flest i ikke-sikkerhetskritiske yrker.

Det er viktig å påpeke at myndighetene sier at lange dager og lite drivstoff er trygt nok. Markedskreftene gjør imidlertid at færre og færre flyselskaper kan ta seg råd til å legge på sine egne erfaringsbaserte ekstramarginer. Med andre ord har myndighetene fått et større ansvar for at "nok" faktisk er "nok" enn de kanskje er klar over selv, og det er på tide at "markedet" også forlanger en videreføring av det sikkerhetsnivået det har blitt vant til. Dagens statistikk er tuftet på historiske data, da flyselskapene selv hadde råd til å sette romsligere marginer og å investere mer i trening og forskning. Fremtidens statistikk vil føres på grunnlag av de reglene som nå innføres.

Det var et lite hjertesukk etter 25 år i luftfarten. Heldigvis jobber jeg selv i et flyselskap som fremdeles setter sikkerheten først, men som i likhet med mange andre har et voldsomt press fra markedet, og som ikke får spesielt mye hjelp til sikkerhetsarbeidet fra de europeiske sentrale myndighetene, som stadig setter nye fantasigrenser for hva som er "bra nok". I USA går man andre veien, mot strengere krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de er på jobb *himle veldig med øynene*. Snakket akkurat med en barnelege på sykehuset her som gikk av etter 26 timer på jobb, f.eks.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Har du forresten fått med deg omlegginga av postflyene i Norge? Nylig ble avtalen med cargo-selskapet som før fløy for posten sagt opp av Posten Norge A/S (eller hva det nå er).

Nå inngikk posten avtale med noe som heter West Air Luxembourg (Luxembourg ja). Flyene er registrert i Luxembourg, flyverne er ansatte i bedriftens "lokalavdeling" i Luxembourg, må selv sørge for å betale skatt til Norge fordi bedrifta er registrert i et skatteparadis somewhere og pensjon får de bare spare til selv. Bedrifta har ikke noe med Norge å gjøre, utover at de lander og tar av herfra.... Jauda. Goodshit! :D

Posten Norge (særleg i form av Bring) er jo storbrukarar av det etterkvart så berømmelege "kabotasje"-fenomenet vi har i godstransporten òg. Grunnregelen er at det ikkje er tillate med nasjonal transport innan eit land du ikkje sjølv høyrer til. Vi som norsk transportør skal ikkje kunne køyre eit lass frå Berlin til Hamburg, eller frå Roma til Pisa, akkurat som ein tyskar eller litauer ikkje skal køyre eit lass frå Bergen til Oslo, eller frå Enebakk til Geilo. Men så kjem jo vårt elskede EU på banen, og meiner at det må vere litt lov. Dermed er det tillate med inntil 3 "tilfeldige" turar innan framande landegrenser før ein må ut av landet. Vips kan litauarar og rumenerar køyre Bergen - Oslo likevel, så lenge dei ikkje hadde planlagt det på førehand (ja, for det lar seg jo handheve...).

Bring er storbrukarar av dette systemet, og har ved fleire høve til og med vore stoppa for brot på 3-tursregelen. Kjekt å føle at det offentlege verner om våre arbeidsplassar...

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de er på jobb *himle veldig med øynene*. Snakket akkurat med en barnelege på sykehuset her som gikk av etter 26 timer på jobb, f.eks.

Då skal vel ikkje eg nemne at vaktar på 3 - 4 - 5 samanhengjande døgn slett ikkje er uvanleg i ambulansedrifta på bygda. Dei har rett nok aktiv og passiv tid, men dei er likefullt på vakt opp mot ei veke i strekk ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då skal vel ikkje eg nemne at vaktar på 3 - 4 - 5 samanhengjande døgn slett ikkje er uvanleg i ambulansedrifta på bygda. Dei har rett nok aktiv og passiv tid, men dei er likefullt på vakt opp mot ei veke i strekk ;) .

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

På barnevernsinstitusjoner er det jo begrenset hvor stor grad man må være "på", kontra ambulansetjenesten hvor kravene til kunnskap og handlingsberedskap er noe helt annet.

Medisinske sykehusleger har gjerne vakter på 48 timer(!) i helgene, og har muligheten til å sove mellom slaga (sjeldent at det skjer noe absolutt hele tiden, heldigvis). Kirurger har som regel 24 timers vakter, og kan risikere å måtte operere i hele dette tidsrommet. Det er skummelt!

Og piloter som er på i 22 timer høres ikke særlig bra ut, man er trøtt etter 22 timer selv om det ikke er "ekstremt" intensivt i cruisehøyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

Mange av de på jobben min jobber døgn med nattevakt (sover på natta men kan hende man må stå opp). Vi jobber i bolig og det er stort sett uproblematisk å være der flere døgn i strekk men det ER slitsomt, selvom vi store deler av dagen sitter å ser på tv eller ligger ute i sola..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
×
×
  • Opprett ny...