Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial dumping i lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/rei...?artid=10054442

Nye reglementer/bestemmelser for hva som er lov/ikke lov for flyvende personell legges fram for EU i disse tider. Etter press fra lavprisselskap ønsker man å øke maksimal arbeidstid for flyvende personell. Ved forelslåtte regler kan piloter gå oppmot 22 timer uten hvile og allikevel få lov å transportere mennesker.

OlavEmil kan vel skrive noe mer om reglementet for tungtransport. Men så vidt jeg veit er det mye strengere regler for trailersjåfører/tungtransport enn for piloter.

"Flysikkerheten i Europa settes nå på prøve og nå er det ikke lenger snakk om at det kan skje en ulykke, men at det vil skje en ulykke, sier Christian Langvatn, nestleder i Norsk Flygerforbund (NF)"

Jau jau. Er det noen her inne som synes dette er OK? Og er det noen som ser sammenhengen med at økt arbeidstid gjør at personalkostnadene går ned for flyselskapene, ergo sparer de penger? Noe de trenger når de skal tilby oss billetter til London for 199 kr? Er billetten til 199kr verdt det, når man tenker på hva piloten i styrehuset egentlig har av hvile? (Og enda verre hvis man tenker på at piloten kun har 250 flytimer under beltet, som er hva lavprisselskaper har satt som minimum. Det er syltynt med erfaring det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de

Ja, jeg prøver ikke å sammenligne altså - det å jobbe medleverturnus er tross alt noe helt annet enn som Marjea nevner over her - kirurger som er på vakt i 24 timer. Jeg synes det er fullstendig latte

Jeg kjenner at dette gjør at min irrasjonelle flyangst plutselig blir mer rasjonell.

Jeg har aldri vært redd for å fly. Til plutselig en plass mellom Oslo og Osaka kom angsten og tok meg, det var i 2008. Jeg aner ikke hvorfor, har kun hatt en skremmende opplevelse, og det var i 1996 liksom.

Å høre dette gjør at jeg friker mer, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia - poenget med overskrifta er at det er under takeoff og landing (spesielt) at det kreves mest av en pilot. Når flyet går inn for landing igangsettes en hel prosess, særlig i dårlig vær, hvor pilotenes simultankapasitet settes press på til det ytterste. Å sitte på cruisehøyde med autopiloten på er ikke særlig krevende, selv om det krever konstant oppmerksomhet og overvåkning av kritiske flyeinstrumenter. Derfor - er det ganske hårreisende - at det er lov å sette en person som kan være så sliten at den har noe tilsvarende ulovlig promille til å lande et fly med opptil flere hundre mennesker i.

EDIT:

Fant en fin grafikk på dette i FAA "pilots aeronautical handbook"'a mi:

Skjermbilde2012-10-01kl145814.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia - poenget med overskrifta er at det er under takeoff og landing (spesielt) at det kreves mest av en pilot. Når flyet går inn for landing igangsettes en hel prosess, hvor pilotenes simultankapasitet settes press på til det ytterste.

Nå får du meg til å tro at det er risikosport å sitte på et fly når det lander uansett hvor mye piloten har hvilt.

Sjit, jeg tror jeg må sholde meg unna denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lal, dere hadde turt å sitte på selv med meg. Jeg har bare 10 flytimer, men får det til i fint vær og med instruktør :P Det er ikke så vanskelig å lande et fly hvis man har kvalifikasjoner, erfaring og er uthvilt :)

Poenget er også at hvert flyselskap står selvstendig i forhold til EUs reglement. Hvis et flyselskap er ansvarlig vil det ikke følge "minstekravene" EU har satt, men heller følge et minstekrav de selv setter. Litt som at man "minst" skal gi 20 kr i støtte til kreftsaken, men gjerne gir 100kr fordi man trossalt ikke er en kjip gjerrigknark. Dessverre er det de kynikerene som bare gir 20 kr, disse finnes også i luftfartsbransjen (og er for eksempel Irsk...) og kutter ned på alt som kan kuttes. For dem er det gledelig nytt at myndighetene endrer reglene slik at de kan tyne enda mer penger ut av hver arbeidstime. Og det er ganske foruroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp og grei oversikt over våre regler (tungtransport på veg):

Max 4,5t samanhengjande køyring

Max 9 timar køyring samanlagt per dag (kan utvidast til 10 to gongar i veka)

Max 45 timar køyring samanlagt per veke (kan utvidast til 56 annankvar veke)

Minimum 45 minutt pause etter 4,5t

Minimum 11 timar samanhengjande kvil (anten i parkert bil med seng eller ute av bilen) i løpet av siste 24 timar

Minimum 45 timar samanhengjande kvil etter 6 dagar med jobb.

Så litt strengare er det, ja.

Når det er sagt, er eg av den oppfatting at det ikkje er den same intensiteten ved å fly eit fly, som ved å køyre eit tungt køyrety på veg. I løpet av flystrekket mennom to flyplassar har dei vel ikkje meir enn eit par innslag der dei må justere autopiloten eller snakke med flygetårnet. Eg er ikkje umiddelbart avvisande til at det kan vere forsvarleg med 22 timar "utan kvil" som pilot.

Eg er mykje meir skeptisk til det andre du tek opp, nemleg lågprisselskapa sine haldningar til flygarar. Først og framst ser eg dette som eit stort problem for flygarane sjølve, der dei må vere "sjølvstendig næringsdrivande", og dermed fritek flyselskapet seg for alt som har med arbeidsgjevaransvar å gjere. Når dei i tillegg stasjonerer drifta i lugubre øystatar i andre delar av verda for å kunne forholde seg til dei lover og reglar som gjeld der, sjølv om pilotane stort sett flyg innanlands, er det nesten så ein kan kalle godstransporten ein seriøs bransje i staden (og godstransportbransjen er ein forferdeleg råtten bransje, for dei som ikkje visste det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei som jeg sier er det ikke "ekstremt" intensivt i på cruisehøyde. For noen som flyr København-San Fransisco er det dermed ikke stort arbeidsstress. Men ta en Widerøepilot, som gjør hele 8 takeoffs og landinger på 4 timer på WF930 med avgang kl 05.55 fra Tromsø.... Så er det dårlig vær, og du går ikke særlig høyt i cruisehøyde mellom Hammerfest og Hasvik for å si det sånn. Noen ganger er cruisehøyde i nivå med icing-conditions, dvs at vingene og propellene blir dekket med is (noe som forøvrig forårsaket Colgan-ulykka i USA, i sammenfatning med slitne piloter). Da blir du sliten, for det er ikke mye "fred" å få.

Eller så har du f.eks forhold hvor du lander kl 18.00 og arbeidsgiveren din sier "ja nå skal du sove fram til 04.00 for da må du opp og innsjekk på flyplassen er 05.00". Og du har hatt normal døgnrytme fram til da. Du er ikke sliten på dag 1, og sovner ikke automatisk kl 18.00.... Men du er bra sliten når du har sovet ca 4-5 timer før du måtte opp og på jobb, på dag 2. Og skal du da fly ei ny strekke med titalls timer og kanskje 3-4 landinger (typisk intra europa Rygge-Praha-Rygge-London-Rygge)... Du er uerfaren pilot med 250 flytimer. Du har trusler om å få sparken om du sier du er sjuk/ikke fit-for-flight. Det er bedritent vær. Da er det som herr. Langvatn sier. Det er ikke risiko for ei ulykke. Det VIL bli ei ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Har du forresten fått med deg omlegginga av postflyene i Norge? Nylig ble avtalen med cargo-selskapet som før fløy for posten sagt opp av Posten Norge A/S (eller hva det nå er).

Nå inngikk posten avtale med noe som heter West Air Luxembourg (Luxembourg ja). Flyene er registrert i Luxembourg, flyverne er ansatte i bedriftens "lokalavdeling" i Luxembourg, må selv sørge for å betale skatt til Norge fordi bedrifta er registrert i et skatteparadis somewhere og pensjon får de bare spare til selv. Bedrifta har ikke noe med Norge å gjøre, utover at de lander og tar av herfra.... Jauda. Goodshit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ermm: Minker det sjansen for ulykke om passasjerene er megadopa på valium mon tro?

Jeg får lyst til å smelle hardt med døra når jeg rømmer fra denne tråden, men vet at jeg kommer luskende tilbake. Med mulig resultat at billetter avbestilles og null julefeiring sørpå for guttungen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva en bekjent av meg, mangeårig pilot og tidligere jagerflyver, Rolf Liland har skrevet på Facebook. Delt med tillatelse:

Når regler for hvor lenge europeiske flybesetninger skal kunne programmeres til å jobbe uten pause er basert på markedskrav og ikke flymedisinsk vitenskap, er det en fordel at markedet forstår at det ikke får større sikkerhetsmarginer enn det betales for, eller enn myndighetene krever.

Den korte turen fra Tromsø til Alta med landing mellom snøbygene ved midnattstid, kan for pilotene være siste tur på en over 15 timer lang arbeidsdag via Middelhavet, uten pauser, siden de korte bakkestoppene må brukes til sjekk av fly, programmering av flygeplaner, sjekklister og koordinering. Da er det nok greit å vite at konkurransen om de laveste pristilbudene ikke bare resulterer i tidvis farlig trøtte flygere, men også i at flere flyselskaper er nødt til å be sine piloter om å ha med så lite reservedrivstoff som overhodet mulig (vekt=kostnad). Og at enkelte flyselskaper nå har et økende antall flygere som er ansatt i halv-lugubre utenlandske bemanningsbyråer med tvilsomme sykemeldingskonsekvenser istedetfor i flyselskapet selv. Melder noen seg for trøtte til å fly etter en så lang dag og foran en så krevende tur, slik myndighetenes "sikkerhetsventil" i lovverket pålegger pilotene å gjøre, vet de også at det vil koste selskapet 100 hotellrom, forsinkelser også neste dag, og at det kan koste en selv jobben siden man ikke hadde planlagt den foregående nattesøvnen godt nok til å være lys våken etter en sammenhengende arbeidsdag dobbelt så lang som for folk flest i ikke-sikkerhetskritiske yrker.

Det er viktig å påpeke at myndighetene sier at lange dager og lite drivstoff er trygt nok. Markedskreftene gjør imidlertid at færre og færre flyselskaper kan ta seg råd til å legge på sine egne erfaringsbaserte ekstramarginer. Med andre ord har myndighetene fått et større ansvar for at "nok" faktisk er "nok" enn de kanskje er klar over selv, og det er på tide at "markedet" også forlanger en videreføring av det sikkerhetsnivået det har blitt vant til. Dagens statistikk er tuftet på historiske data, da flyselskapene selv hadde råd til å sette romsligere marginer og å investere mer i trening og forskning. Fremtidens statistikk vil føres på grunnlag av de reglene som nå innføres.

Det var et lite hjertesukk etter 25 år i luftfarten. Heldigvis jobber jeg selv i et flyselskap som fremdeles setter sikkerheten først, men som i likhet med mange andre har et voldsomt press fra markedet, og som ikke får spesielt mye hjelp til sikkerhetsarbeidet fra de europeiske sentrale myndighetene, som stadig setter nye fantasigrenser for hva som er "bra nok". I USA går man andre veien, mot strengere krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de er på jobb *himle veldig med øynene*. Snakket akkurat med en barnelege på sykehuset her som gikk av etter 26 timer på jobb, f.eks.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Har du forresten fått med deg omlegginga av postflyene i Norge? Nylig ble avtalen med cargo-selskapet som før fløy for posten sagt opp av Posten Norge A/S (eller hva det nå er).

Nå inngikk posten avtale med noe som heter West Air Luxembourg (Luxembourg ja). Flyene er registrert i Luxembourg, flyverne er ansatte i bedriftens "lokalavdeling" i Luxembourg, må selv sørge for å betale skatt til Norge fordi bedrifta er registrert i et skatteparadis somewhere og pensjon får de bare spare til selv. Bedrifta har ikke noe med Norge å gjøre, utover at de lander og tar av herfra.... Jauda. Goodshit! :D

Posten Norge (særleg i form av Bring) er jo storbrukarar av det etterkvart så berømmelege "kabotasje"-fenomenet vi har i godstransporten òg. Grunnregelen er at det ikkje er tillate med nasjonal transport innan eit land du ikkje sjølv høyrer til. Vi som norsk transportør skal ikkje kunne køyre eit lass frå Berlin til Hamburg, eller frå Roma til Pisa, akkurat som ein tyskar eller litauer ikkje skal køyre eit lass frå Bergen til Oslo, eller frå Enebakk til Geilo. Men så kjem jo vårt elskede EU på banen, og meiner at det må vere litt lov. Dermed er det tillate med inntil 3 "tilfeldige" turar innan framande landegrenser før ein må ut av landet. Vips kan litauarar og rumenerar køyre Bergen - Oslo likevel, så lenge dei ikkje hadde planlagt det på førehand (ja, for det lar seg jo handheve...).

Bring er storbrukarar av dette systemet, og har ved fleire høve til og med vore stoppa for brot på 3-tursregelen. Kjekt å føle at det offentlege verner om våre arbeidsplassar...

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de er på jobb *himle veldig med øynene*. Snakket akkurat med en barnelege på sykehuset her som gikk av etter 26 timer på jobb, f.eks.

Då skal vel ikkje eg nemne at vaktar på 3 - 4 - 5 samanhengjande døgn slett ikkje er uvanleg i ambulansedrifta på bygda. Dei har rett nok aktiv og passiv tid, men dei er likefullt på vakt opp mot ei veke i strekk ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då skal vel ikkje eg nemne at vaktar på 3 - 4 - 5 samanhengjande døgn slett ikkje er uvanleg i ambulansedrifta på bygda. Dei har rett nok aktiv og passiv tid, men dei er likefullt på vakt opp mot ei veke i strekk ;) .

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

På barnevernsinstitusjoner er det jo begrenset hvor stor grad man må være "på", kontra ambulansetjenesten hvor kravene til kunnskap og handlingsberedskap er noe helt annet.

Medisinske sykehusleger har gjerne vakter på 48 timer(!) i helgene, og har muligheten til å sove mellom slaga (sjeldent at det skjer noe absolutt hele tiden, heldigvis). Kirurger har som regel 24 timers vakter, og kan risikere å måtte operere i hele dette tidsrommet. Det er skummelt!

Og piloter som er på i 22 timer høres ikke særlig bra ut, man er trøtt etter 22 timer selv om det ikke er "ekstremt" intensivt i cruisehøyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jo forsåvidt ganske vanlig mange steder, når jeg tenker meg om. Innenfor f.eks barnevernsinstitusjoner er medleverturnus på fire-fem døgn på helt vanlig. Selv om man sover på jobb er man jo i beredskap, akkurat som i ambulansetjenesten. Det må være slitsomt, og jeg lurer på hvor "på" du klarer å være siste døgnet på vakt? Men allikevel - leger som går 22-23-24 timer i strekk sover jo gjerne ikke i det hele tatt, og det er jo enda skumlere.

Mange av de på jobben min jobber døgn med nattevakt (sover på natta men kan hende man må stå opp). Vi jobber i bolig og det er stort sett uproblematisk å være der flere døgn i strekk men det ER slitsomt, selvom vi store deler av dagen sitter å ser på tv eller ligger ute i sola..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...