Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns sonen om Vibrasjonshalsbånd?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Om hunden går med det samme halsbåndet i tre uker, den får støt en eller to ganger i løpet av de ukene så vet ikke den at det er halsbåndet som gjør det

En eller to ganger var litt lite for denna bikkja ihvertfall, den gneldrer døgnet rundt :lol: Hjalp gjorde det ihvertfall ikke... Men sånn går det når bikkja får altfor lite aktivitet.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kommer an på årsak, bruk og hensikt, spør du meg. Selv om jeg ikke kan se noen tilfeller er god hundetrening ikke vil være bedre. Automatisk påvirkning er en dårlig idé nesten uansett, fordi du i

Det kommer jo ann å hvorfor man vil bruke det. Jeg ser ikke problemet med sprute/vibrasjons halsbånd om det er nødvendig. Strøm er noe annet. Jeg er kriminell, og har brukt spurte bånd, pga bikkja

Jeg kan ikke si at jeg har noe imot det, dersom man har prøvd andre metoder og virkelig ikke fått noe resultat. Men jeg syntes allikevel man da skal prøve ut andre metoder først. Men så finnes det

Jeg trodde alle disse halsbåndene var forbudt å bruke?

Altså at så lenge man bruker dem som det de er laget for, så er det forbudt?

Fordi de påfører ubehag?

Jeg har to stykk "bjefferter" :)

Som er greie å stoppe (eller bare ikke starter med å bjeffe) når de er hver for seg, men som fyrer hverandre opp når de er sammen.

Jeg er ikke flink nok til å trene på bjeffing på gjerdet (for om det går hest eller hund forbi på stien, så blir det lyd gitt), men jeg gjorde det en periode, og det funka veldig bra den perioden.

Jeg var sammen med dem ute hele tiden, og var i forkant.

Rakk jeg ikke å hanke dem inn, og gi en eller annen kommando som tok fokuset, så måtte jeg hente minst en av dem.

Men så ble det bedre, og jeg ble "lat" med å følge opp ;) og da sklei det litt ut gitt.

Trøster meg med at mine bjeffer betraktelig mindre enn naboens elghunder :D

Jeg begrenser det så godt jeg kan (av hensyn til andre), og har ikke fått en eneste klage.

Hundene mine er mye ute i hagen, fordi vi har tilgang på hage.

Turer/aktivitet får de likevel, hagen er ikke egnet for annet enn lek og "bare være litt ekstra ute".

Å varsle når noen passerer (eller ringer på) gjør de helt uavhengig av om de er slitne eller ei.

Det ER trenbart, til en viss grad, men jeg tror ikke at man kan få det helt vekk så lenge man har mer enn en...

Kan hende jeg tar feil :) men tror det er enklere å få en stille hund av andre raser enn dem som har lett for å bjeffe :)

Jeg synes moderat bjeffing er helt ok. Vedvarende bjeffing derimot er helt uaktuelt :)

Hva med å ha tett gjerde (eller levegger etc.) mot naboen som er redd?

Jeg har erfart at det de ikke ser, det bråker de heller ikke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden merker da fortsatt om båndet er av eller på, jeg synes uansett det er en idiotisk treningsform.

Nå er det jo ikke slik at alt virker for alle hunder. Man må tilpasse til hvert enkelt individ. Det er åpenbart at dette kan ha meget god virkning. Og så lenge det fungerer, og er innenfor det som er etisk forsvarlig, kan ikke jeg skjønne hva som er så idiotisk med det.

Dette kan være den eneste muligheten til å få bukt med problemet for en del hunder, og hva er så idiotisk med det? Så lenge det løser problemet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke slik at alt virker for alle hunder. Man må tilpasse til hvert enkelt individ. Det er åpenbart at dette kan ha meget god virkning. Og så lenge det fungerer, og er innenfor det som er etisk forsvarlig, kan ikke jeg skjønne hva som er så idiotisk med det.

Dette kan være den eneste muligheten til å få bukt med problemet for en del hunder, og hva er så idiotisk med det? Så lenge det løser problemet?

Jeg må da få lov til å synes at sånn trening er idiotisk. Pigghalsbånd, strup, strøm etc løser nok sikkert problemer det og, men jeg forbeholder meg retten til å synes det er idiotisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller to ganger var litt lite for denna bikkja ihvertfall, den gneldrer døgnet rundt :lol: Hjalp gjorde det ihvertfall ikke... Men sånn går det når bikkja får altfor lite aktivitet.

Som jeg skrev tidligere så ja det er noen hunder som tar den med nå er det ekle halsbandet på da må jeg holde kjeft. Nå er det av og da kan jeg bjeffe av fullhals. Derfor skal de hundene som strømmes mot sau ha en dummy på seg to uker før og en uke etter testing san at det er størst mulig håp at dem ikke forbinder sau/strøm/halsband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg må da få lov til å synes at sånn trening er idiotisk. Pigghalsbånd, strup, strøm etc løser nok sikkert problemer det og, men jeg forbeholder meg retten til å synes det er idiotisk.

Såfall like idiotisk som alle andre remedier forfektet av positivistene som f.eks grime, gå-pent-sele osv for å nevne noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De holder du fysisk i hånden selv. Da har du et snev av kontroll på hva som skjer.

Du nevnte "Pigghalsbånd, strup, strøm". De holder du like mye fysisk i hånden selv med samme snev av kontroll.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvem leir forfektes av meg da?

Det vet du vel best selv. Og nå var heller ikke du temaet men disse remediene men siden du spør så hvordan du kategoriserer remedier typisk for en leir som idiotisk er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til at du forfekter det motsatte?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet du vel best selv. Og nå var heller ikke du temaet men disse remediene men siden du spør så hvordan du kategoriserer remedier typisk for en leir som idiotisk er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til at du forfekter det motsatte?

Da lærte jeg noe nytt om meg selv idag og :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg kan ikke ikke like noe men synes noe annet er ok? Fordi jeg ikke liker effekten av pigghalsbånd men synes grime er greit så er jeg ukonsistent?

Forstår du ikke at ved bruk av begge deler så er hundens atferd styrt av negativ forsterkning, altså at hunden oppfører seg som vi ønsker fordi den unngår et ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du ikke at ved bruk av begge deler så er hundens atferd styrt av negativ forsterkning, altså at hunden oppfører seg som vi ønsker fordi den unngår et ubehag.

Selvfølgelig forstår jeg det, og poenget er fortsatt? Det er forskjell på ubehag vettu :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forstår jeg det, og poenget er fortsatt? Det er forskjell på ubehag vettu :)

Ja, tror du pigghalsbånd gir mer ubehag enn grime? Bare fordi at i våre øyne ser piggene "stygge" ut. Et pigghalsbånd henger løst rundt hundens hals, og hvis den trekker vil piggene klype i huden. Jeg ser på dette som et mindre onde enn en grime.

Men tilbake til "bjeffebånd". Kan du utdype hvorfor det er idiotisk hundetrening så fremt det løse problemet for den aktuelle hunden, og intet annet har hjulpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror du pigghalsbånd gir mer ubehag enn grime? Bare fordi at i våre øyne ser piggene "stygge" ut. Et pigghalsbånd henger løst rundt hundens hals, og hvis den trekker vil piggene klype i huden. Jeg ser på dette som et mindre onde enn en grime.

Men tilbake til "bjeffebånd". Kan du utdype hvorfor det er idiotisk hundetrening så fremt det løse problemet for den aktuelle hunden, og intet annet har hjulpet?

Mhm, du mener det altså? Jeg for min del synes det er vondere at noen klyper meg enn at hodet/brystet mitt vris til en side.

Automatiske hjelpemiddler har vist seg mange ganger å ikke funke, bla kan dem utløses av andre ting (en annen hund som bjeffer, andre høye lyder, etc) eller som det automatiske strømhalsbåndet som en annen eks nabo brukte på bikkja som slo ut i varmepumpa, ikke rart bikkja var livredd for å gå inn i det rommet.

Det er for meg idiotisk at folk stoler på noe automatikk når dem trener hund. Og ja, det er bedre med en fjernkontroll hvis du er grådig flink til å time, for timinga er alfa og omega, du skal ikke være 1/2 sekund for seint ute engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ok, så jeg kan ikke ikke like noe men synes noe annet er ok? Fordi jeg ikke liker effekten av pigghalsbånd men synes grime er greit så er jeg ukonsistent?

Selvfølgelig forstår jeg det, og poenget er fortsatt? Det er forskjell på ubehag vettu :)

Mhm, du mener det altså? Jeg for min del synes det er vondere at noen klyper meg enn at hodet/brystet mitt vris til en side.

Når hodet ditt hodet/brystet ditt vris til en side som du beskriver i en grime eller annet trendy gå-pent-remedie er du 100% totalt underlegen hva lina er festet til i andre enden. Så for at det skal bli proporsjonalt riktig i forhold med hund - fører vil det være mest sammenlignbart å feste deg i en grime til en hest. Hvordan ville du likt å være totalt underlegen en hest eller en elefant for den saks skyld? Er det nå vi skal dra diskusjonen over på dominans? For en sånn type remedie med total kontroll og manipulasjon over ett annet individs frie atferd finnes jo ikke dominerende.. :whistle:

Hadde det vært opp til meg sku denslags torturredskaper og remedier vært like forbudt som strøm, strøm, pigg o.l. klarer hvertfall normale folk selv ressonere seg frem til at medfører ubehag. At disse trendy remediene bare er villedene er jo denne tråden ett bevis på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, du mener det altså? Jeg for min del synes det er vondere at noen klyper meg enn at hodet/brystet mitt vris til en side.

Automatiske hjelpemiddler har vist seg mange ganger å ikke funke, bla kan dem utløses av andre ting (en annen hund som bjeffer, andre høye lyder, etc) eller som det automatiske strømhalsbåndet som en annen eks nabo brukte på bikkja som slo ut i varmepumpa, ikke rart bikkja var livredd for å gå inn i det rommet.

Det er for meg idiotisk at folk stoler på noe automatikk når dem trener hund. Og ja, det er bedre med en fjernkontroll hvis du er grådig flink til å time, for timinga er alfa og omega, du skal ikke være 1/2 sekund for seint ute engang.

Ja, automatikken er en ting,men det finnes jo bånd som styres av personer. Helt enig; timing er essensielt, og det kan man lykkes meget godt med et bånd som man selv betjener. Jeg har strømmet hunder i forhold til saueavvening i mange år, og vet hvor viktig det er med timing osv. Jeg vet også hvor effektivt det er - gjort riktig - det samme vet jeg med bjeffehalsbånd. Etter mitt syn er det i mange tilfeller langt bedre hundevelferd å bevisst benytte bjeffehalsbånd kontra det at hunden står i tide og utide og bjeffer. Så fremt man ikke har lykkes med andre tiltak.

Forøvrig er det et langt større farepotensiale i å få hue / nakke vridd, enn at hunden klypes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...