Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvert, og kontrakt brudd


sjæfen
 Share

Recommended Posts

Når jeg undersøkte med Agria ifht forrige hunden min, som jeg hadde på foravtale, fikk jeg beskjed om at livsforsikringen bare kan stå på eier av hunden (herunder oppdretter), og at jeg som forvert kan velge å holde veterinærforsikring på mitt eget navn. Så det var den løsningen vi hadde. Hundeeier betalte livsforsikringen (som for øvrig ikke dekte utgifter til selve avliving og kremasjon), og fikk utbetalingen på denne etter at hunden ble avlivet. Jeg betalte for avlivingen. Fikk dette heller ikke dekket av den forsikringen jeg hadde, så det var et rent utlegg. Jeg kunne hatt forsikring som dekket utgifter til avliving, men det er en tilleggsforsikring hos Agria (og den dekker uansett ikke singelkremasjon).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring ihvertfall, det er vel bare halvfor som koster penger (foruten å kjøpe hunden da).

Jo (hel) fôrhunder er gratis, mens halv/delffôr koster ca halv valpesum, men da har eier kun krav på ett kull. I Norge praktiseres nok ymse, men feks Sverige har helt klare regler på dette.

Aha, da er det delfôr jeg tenkte på.

Når jeg undersøkte med Agria ifht forrige hunden min, som jeg hadde på foravtale, fikk jeg beskjed om at livsforsikringen bare kan stå på eier av hunden (herunder oppdretter)...

Det virker som en god løsning, for det høres jo helt merkelig ut at forsikringstaker ikke skal ha rett på erstatningen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forvert betaler for livsforsikringen og så er det rett og rimelig (for meg) at den også får penga hvis hunden dør. For h*n betaler jo for forsikkringen, og da er jo det penga ut av vinduet hvis h*n ikke skal få noenting ut av det! Jeg hadde ikke giddi å betalt en forsiking hvor jeg ikke hadde fått noe tilbake ihvertfall.

Men det mest ryddige høres ut som at oppdretter betaler livsforsikring og da får pengene hvis hunden dør, og forvert betaler dyrlegeforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil si at en forhund er gratis egentlig. Nei, man betaler ikke en sum ved henting, men man har jo (vertfall i mange tilfeller) en del krav på seg. Feks helsesjekker, utstilling/konkurranse og og tid i og føre frem en avls hund, strengt tatt for noen andre. Ting de kanskje ikke hadde gjort om de hadde kjøpt en valp. Helsesjekk koster litt, for koster litt, utstilling koster litt + reising til og fra og det og bruke tid på og bringe frem noen annens hund vil jeg si er en slags 'utgift'. Det er helt sikkert ikke et problem og gjøre dette, men heller ikke sikkert det er ting som er viktige for forvert og kanskje ting som ikke hadde blitt gjort om de ikke måtte. Så og si at en forhund er gratis synes jeg er litt drøyt. Dør hunden etter et kull så har iallefall oppdretter fått noen penger, mens forvert kun har hatt utlegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil si at en forhund er gratis egentlig. Nei, man betaler ikke en sum ved henting, men man har jo (vertfall i mange tilfeller) en del krav på seg. Feks helsesjekker, utstilling/konkurranse og og tid i og føre frem en avls hund, strengt tatt for noen andre. Ting de kanskje ikke hadde gjort om de hadde kjøpt en valp. Helsesjekk koster litt, for koster litt, utstilling koster litt + reising til og fra og det og bruke tid på og bringe frem noen annens hund vil jeg si er en slags 'utgift'. Det er helt sikkert ikke et problem og gjøre dette, men heller ikke sikkert det er ting som er viktige for forvert og kanskje ting som ikke hadde blitt gjort om de ikke måtte. Så og si at en forhund er gratis synes jeg er litt drøyt. Dør hunden etter et kull så har iallefall oppdretter fått noen penger, mens forvert kun har hatt utlegg..

Nå pleier vel teoretisk sett oppdretter og ordne med slike meritter da, som utstilling og helsesjekker, med mindre forvert ønsker å gjøre det selv. Har ihvertfall forstått at det som regel er oppdretter som betaler utstilling, og ofte tar med seg hunden på utstilling dersom ikke det passer for forvert. Men forvert skal jo stille hunden tilgjengelig for oppdretter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det at det at man har betalt forsikringen automatisk skal utløse at man får pengene jeg da. Men det er meg. Nå var det - på det tidspunktet dette var aktuelt for meg - ikke mulig å dele forsikringen sånn at man kunne ha livsforsikring på en og veterinærforsikring på en annen. Men nå kan man jo det og da kan man jo dele om man vil.

Om det blir aktuelt å sette ut hund på for i fremtiden så kommer jeg nok til å sørge for hele forsikringen og så presisere i avtalen at forvert er ansvarlig for egenandelen. Og da også presiere at forsikringssummen ved død betales i sin helhet til meg.

Å være fôrvert er ikke akkurat noen låneavtale, det er en avtale om at betalingen for hunden, skjer ved at oppdretter får bruke den i avl. Det er noe dere oppdrettere gjør fordi det er begrenset hvor mange hunder dere kan/vil ha hjemme, det er ikke akkurat sånn at dere gjør forvertene deres en kjempetjeneste ved å la de få en gratis hund - du betaler for hunden, selv om det ikke er i cash.

Så hvorfor skal jeg bruke flerfoldige tusen på å betale for noe jeg får null igjen får? Skal jeg som fôrvert både miste hunden, og forsikringssummen jeg har betalt for? På hvilken måte er det rettferdig liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier vel teoretisk sett oppdretter og ordne med slike meritter da, som utstilling og helsesjekker, med mindre forvert ønsker å gjøre det selv. Har ihvertfall forstått at det som regel er oppdretter som betaler utstilling, og ofte tar med seg hunden på utstilling dersom ikke det passer for forvert. Men forvert skal jo stille hunden tilgjengelig for oppdretter.

Mulig det også er en praksis, men jeg vet av motsatt også.Og røntgen osv har jeg aldrig hørt om at eier/oppdretter betaler(selv om det sikkert skjer det også)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det også er en praksis, men jeg vet av motsatt også.Og røntgen osv har jeg aldrig hørt om at eier/oppdretter betaler(selv om det sikkert skjer det også)

Nå er jo helsesjekker noe som jeg føler blir vanligere at oppdretter oppfordrer til uansett, ofte ved at det er inkludert i prisen på hunden. Altså når tid kommer for røntgen f.eks. så dekker oppdretter kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det også er en praksis, men jeg vet av motsatt også.Og røntgen osv har jeg aldrig hørt om at eier/oppdretter betaler(selv om det sikkert skjer det også)

Jeg har det i min avtale at jeg betaler røntgen, øyelysning, mentaltest, valpekurs og forsikring. Forvert må betale mat, vaksiner og det de ønsker å ha med hunden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tispe ute til fôrvert. Vi har dekket alle kostnader for å få hunden godkjent for avl i forhold til raseklubbens krav, fôrverten dekker daglige kostnader, vanlige vaksiner o.l. Fôrverten har hunden forsikret og er også den som mottar evt forsikringsutbetalinger. Hadde ikke hunden blitt klarert for avl hadde hunden blitt skrevet over på fôrverten.

Jo (hel) fôrhunder er gratis, mens halv/delffôr koster ca halv valpesum, men da har eier kun krav på ett kull. I Norge praktiseres nok ymse, men feks Sverige har helt klare regler på dette.

Det kommer nok også litt på hvilke avlskrav de forskjellige raseklubbene har. Vår raseklubb har stopp på 2 kull (for både tispe og hannhund), om minst 80% av avkommene er røntget fri for HD og minst 50% har gjennomført MH/FA etter raseklubbens avlskrav (hunder som ikke er røntget for HD blir betegnet som dysplast). I tillegg både tispe og hannhund være minst 30 mnd innen paring.

På grunn av dette har vi kun krav om et kull innen hunden blir overført fullstendig til fôrverten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er forvert, slik har jeg det:

Jeg betaler for det daglige, forsikring i agria(ikke livsfors. så vidt jeg vet) og vaksiner fremover.

Oppdretter betaler for utstillinger, slik at hunden blir godkjent til avl.

Vet ikke hvor mange kull hunden skal ha.

Utover dette kommer jeg nok til å stille hunden utenom selv, og da betaler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vet ikke om jeg vil si at en forhund er gratis egentlig. Nei, man betaler ikke en sum ved henting, men man har jo (vertfall i mange tilfeller) en del krav på seg. Feks helsesjekker, utstilling/konkurranse og og tid i og føre frem en avls hund, strengt tatt for noen andre. Ting de kanskje ikke hadde gjort om de hadde kjøpt en valp. Helsesjekk koster litt, for koster litt, utstilling koster litt + reising til og fra og det og bruke tid på og bringe frem noen annens hund vil jeg si er en slags 'utgift'. Det er helt sikkert ikke et problem og gjøre dette, men heller ikke sikkert det er ting som er viktige for forvert og kanskje ting som ikke hadde blitt gjort om de ikke måtte. Så og si at en forhund er gratis synes jeg er litt drøyt. Dør hunden etter et kull så har iallefall oppdretter fått noen penger, mens forvert kun har hatt utlegg..

Mulig det også er en praksis, men jeg vet av motsatt også.Og røntgen osv har jeg aldrig hørt om at eier/oppdretter betaler(selv om det sikkert skjer det også)

Det VANLIGE i en fôrvertsavtale er at oppdretter/eier betaler alt av helseundersøkelser og de utstillinger eier mener den bør delta på. Så er det fritt opp til fôrvert å gjøre ting utenom det. Det er det vanlige.

Alterantivt (som jeg har hørt om) er at fôrvert betaler alt, men får dette refeundert OM eier/oppdretter velger å ha kull på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...