Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Kamar er den første hunden jeg har som faktisk leker med maten sin. Han går ofte runder rundt matskåla, vifter hodet frem og tilbake i lekestilling, plukker opp en bit ganske så diskré, legger en bit på gulvet og dasker til den. Hopper gjerne rundt den lille biten på gulvet også, i lekestilling, og vifter hodet frem og tilbake med en raptus til, før han spiser den. Sånn kan han gjerne gjøre et par ganger, før han endelig spiser opp maten i skåla som en normal hund.

Ikke noe stress, altså. Synes det bare er veldig fascinerende. Er det "vanlig" at noen hunder gjør sånn? Det skal sies at han har en tendens til å gjøre det når han spiser i samme rom som Pøbel, da tar det gjerne litt tid før det går ned. Det skal nevnes at Pøbel ikke får noen sjanse til å gå bort og stjele mat fra ham, så jeg vet ikke om han bare gjør seg til? Eller er det en annen grunn til at han leker med maten? Mange rare mysterier med en basenji i hus, gitt. :lol:

Skrevet

Monti, en GOLDEN, kan finne på å leke med maten sin. Spesielt om han får pølse. Da kaster han seg rundt den, flekker tenner, dasker borti med labben og er helt vill. Kan rygge bakover i en vanvittig fart for så å kaste seg fremover med begge labbene for å "ta" pølse. Utrolig komisk :lol: Kjenner flere andre rundt om som får sånne innfall.

Skrevet

Monti, en GOLDEN, kan finne på å leke med maten sin. Spesielt om han får pølse. Da kaster han seg rundt den, flekker tenner, dasker borti med labben og er helt vill. Kan rygge bakover i en vanvittig fart for så å kaste seg fremover med begge labbene for å "ta" pølse. Utrolig komisk :lol: Kjenner flere andre rundt om som får sånne innfall.

Ja, med godis/ekstra snacks og sånn kan begge hundene (og andre hunder jeg har hatt) leke. Men ikke med maten de får hver dag. V&H. Den er liksom litt sånn kjedelig, har de fleste syntes (bortsett fra Kamar).

Skrevet

Ja, med godis/ekstra snacks og sånn kan begge hundene (og andre hunder jeg har hatt) leke. Men ikke med maten de får hver dag. V&H. Den er liksom litt sånn kjedelig, har de fleste syntes (bortsett fra Kamar).

Nå har jeg ikke sett han leke med v&h, det er liksom litt vanskelig. Men tørrfor kan han fint leke med i periodene han får det.

Skrevet

chinese crested tispa til venninna mi leker med maten sin :-) tar med seg en matbit og legger på stuegulvet, begynner så å jakte på denne, klefse og daske den med labben. springe rundt den og kaste seg på den før hun spiser den ;-)

• Like 1
Skrevet

Marvel gjør det om han får alt annet enn tørrfor, altså tyggesnacks, ører, rått osv. Ser ut som en slags jaktatferd for å "drepe" byttet, og så kan han spise det :) .

Skrevet

Jeg har aldri sett mine gjøre tegn til å ville leke med maten. Den går rett ned, uten unødig opphold! :D (uansett hva som står på menyen)

Skrevet

Risk kan finne på sånne ting i perioder ... Han gjør det ikke så ofte på tørrfòret sitt lenger, men i går f.eks, fikk de hver sin agurkbit ... DEN måtte lekes med den!

Guest Michellus
Skrevet

En dachs som eksen til mamma hadde en gang i tiden virkelig lekte med maten. Plukka et tørrfôrflak opp, kasta'n litt rundt, bumpa på'n og spiste den til slutt :lol:

Skrevet
(av en eller annen grunn ser det ut som Opera sliter med å vise filmen btw) - Morsom disse hundene :D

Gikk over til youtube for å eliminere utfordringen, så nå fungerer det i Opera (gikk ikke å redigere org innlegg)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...