Gå til innhold
Hundesonen.no

Placebo hos dyr?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Det som er bevist er vel først og fremst muskel og leddplager, kanske ikke helt tilfeldig at Thoresen gjør det godt blant travhester? Og kvalme :o

Styrelederen i akupunkturforeningen presenterte selv nærmest uoppfordet ett tall på 25% placebo, tar du med alle andre psykologiske effekter er det vel ikke usannsynlig at tallet er langt høyere og sikkert over 50%.

Hva tror du prosentvis placeboeffekten på skolemedisin er ?

Jeg jobbet sammen med ei som var avhengig av Paracet pga en slags omvendt placeboeffekt. Hun fikk hodepine i det hun bestemte seg for å ikke ta hodepinetablett. Hun måtte behandles på Modum bad.

Edit: kan gi deg svaret med det samme. 20-30 %...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva tror du prosentvis placeboeffekten på skolemedisin er ?

Jeg jobbet sammen med ei som var avhengig av Paracet pga en slags omvendt placeboeffekt. Hun fikk hodepine i det hun bestemte seg for å ikke ta hodepinetablett. Hun måtte behandles på Modum bad.

Edit: kan gi deg svaret med det samme. 20-30 %...

Har da aldri betvilt placebo innen skolemedisin.. Kollegaen din fikk vel abstinenser da, ikke noe rakettforskning det om de er innbilt eller virkelige. Det er også folk som fortsetter ta piller eller hva de nå enn tar selvom det gir hodepine eller andre plager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da aldri betvilt placebo innen skolemedisin.. Kollegaen din fikk vel abstinenser da, ikke noe rakettforskning det om de er innbilt eller virkelige. Det er også folk som fortsetter ta piller eller hva det nå enn tar selvom det gir hodepine eller andre plager.

Hva er forskjellen på placebo innen skolemedisin og akupunktur? Hvorfor reduserer placeboeffekten akupunturens troverdighet og ikke skolemedisinens ?

Jeg har en mor som har vært kreftsyk flere ganger og en av grunnene til at jeg fortsatt har en mor er hennes klokketro på at hun vil overleve hver gang. I tillegg til skolemedisin.

Forøvrig fikk jeg ikke akupunktur mot hverken kvalme eller muskelplager , jeg fikk det når riedempende medisin ikke virket og situasjonen ble akutt farlig for meg. Hvor mye det virket aner jeg ikke, det hele var litt hektisk. Jeg lever i ihvertfall, så noe gjorde de riktig :-P

Edit: la til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Problemet til alternativ medisin er at med en gang det beviselig fungerer blir det skolemedisin. Akupunktur er på vei inn i skolemedisinen...

Hunder kan ikke få placeboeffekt av medisiner, men eierne deres kan. Om eiern har stor tro på at en behandling av hunden fungerer kan eiern få placeboeffekt "på vegne av" hunden. Det er eiern som vurderer hundens helsetilstand, og om eiern tror det fungerer kan h*n legge godviljen til og se litt bedre bevegelser, en litt gladere hund, en hund som løper litt mer osv. Det betyr ikke at det ikke kan fungere, men jeg er helt sikker på at eiere kan få placeboeffekt på vegne av hundens behandling. Altså, det sitter i hodet på eiern og eierns tro på at hunden er blitt bedre. Hunden blir selvfølgelig ikke bedre av det.

Hunder har ingen forståelse for behandlingen, og derfor heller ingen forventning til den. Derfor mener jeg hunder ikke kan bli bedre av placebo (selv om eierne kan tro det). Eneste unntaket må være om de har gått til en behandling som funka i starten og dermed fått en forventning til at de føler seg bedre når de kommer dit. Når da ikke behandlingen har samme effekt mer kan de i teorien også oppleve placebo. Men veldig reelt er kanskje ikke det senarioet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placebo er i høyeste grad tilstede i skolemedisinen og skolemedisinen er ikke redd for å innrømme det. Det er et kjent problem når medisinprodusentene skal evaluere virkningen av medisin, noe som er svært vanskelig å gjøre selv med dobbel blindtester.

Placebo er for øvrig mektige saker og skal ikke undervurderes. Jeg hørte nettopp en historie om ei dame som ble blind av placebo medisin f.eks. Forbigående selvsagt. Sånt er veldig interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på placebo innen skolemedisin og akupunktur? Hvorfor reduserer placeboeffekten akupunturens troverdighet og ikke skolemedisinens ?

Fordi innen medisin kan de korrigere for effekten ved dobbel-blind studier. Det lar jeg vanskelig gjøre ved akupunktur. I beste fall kan du lure pasienten til å tro at h*n har blitt stukket med nåler, men uføreren vil vite om det er brukt nål eller ikke, altså enkelt-blind.

Placebo blir også hyppig brukt i skolemedisin. Og det anbefales å bruke det mer , men dilemmaet ligger i hvor ærlig man skal være ovenfor pasienten.

Kilde?

Jeg synes faktisk det er latterlig å dra inn placeboeffekten på alt man ikke kan forklare.

Det forutsetter faktisk at vedkommende overhodet ikke har noen tro på skolemedisin , siden placeboeffekten like gjerne kunne slått ut der ?

Med fare for å gjenta meg selv, innen medisin regner de med at det er en placeboeffekt, og har strenge krav for kalkulere på hvor stor effekten er, som ved dobbel-blind studier. Først etter å ha korrigert for dette, sammenlignes kontroll og behandlet, og ved statistiske analyser og klassisk hypotesetesting ser man om det er en signifikant (med minimum 95% konfidensintervall) forskjell eller ikke av behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi innen medisin kan de korrigere for effekten ved dobbel-blind studier. Det lar jeg vanskelig gjøre ved akupunktur. I beste fall kan du lure pasienten til å tro at h*n har blitt stukket med nåler, men uføreren vil vite om det er brukt nål eller ikke, altså enkelt-blind.

Kilde?

Med fare for å gjenta meg selv, innen medisin regner de med at det er en placeboeffekt, og har strenge krav for kalkulere på hvor stor effekten er, som ved dobbel-blind studier. Først etter å ha korrigert for dette, sammenlignes kontroll og behandlet, og ved statistiske analyser og klassisk hypotesetesting ser man om det er en signifikant (med minimum 95% konfidensintervall) forskjell eller ikke av behandlingen.

Får ikke til å linke via mobilen, men forskning.no hadde en artikkel i mai 2011 som omhandlet en stor undersøkelse om tyske og canadiske legers bruk av placeboeffekten. Sykepleien.no har hatt artikler som har belyst det samme. Glukosamin er forøvrig et rent placebopreparat som har hjulpet mange...

Edit: og nei , du kjenner ikke alltid nålene :-P Jeg kjente aldri noen nål , og det gjorde garantert ikke pysebikkja heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...