Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til smarte programmer og funksjoner!


Hanna
 Share

Recommended Posts

Jeg oppdager stadig funksjoner og småprogrammer som får meg til å tenkte - hvorfor viste jeg ikke om dette, og hvordan har jeg noensinne klart meg uten!

Har dere tips til programmer eller funksjoner dere ikke klarer dere uten?

Her er noen programmer og funksjoner som gjør min hverdag vesentlig bedre!

(for PC for mitt vedkommende).

Jeg bruker endel hurtigtaster

Ctrl+x = klipp

Ctrl+c = kopi

Ctrl+v = lim

Ctrl+z = angre

Ctrl+y = gjenta

Ctrl+n = nytt vindu

Ctrl+f = søk (I løøøøøøve it! fungerer "overalt")

Ctrl+h = søk og erstatt

Ctrl+s = lagre

Ctrl+alt+s = langre som

tab+shift = "tab tilbake"

Ctrl+a = merk alt

shift+-> = merk

shift+"pil ned" = merk linjen

shift+ctrl+pil = merk ord

ctrl+f = fet skrift (norsk word)

ctrl+k = kursiv skrift (norsk word)

tab+alt = skift mellom vinduer

tab+shift+alt = skift mellom vinder, motsatt retning

windows+d = legg ned alle vinduer

Print Screen (før jeg oppdaget snipping tool...)

Google Chrome - Den desidert beste (og peneste!) nettleseren. Best av alt, er at man kan google direkte i adressefeltet.

StayFocusd - chrome extension som effektivt kontrollerer nettprokrastineringen din, med en selvvalgt tid tilgjengelig for sufing før sidene blokkeres. "Desverre" har chrome også en incognito modus :innocent:

Notepad++ - myye bedre enn notepad

Snipping tool - genialt for å "printe ikke hele skjermen", følger med windows 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google Chrome - Den desidert beste (og peneste!) nettleseren. Best av alt, er at man kan google direkte i adressefeltet.

Det er noe Firefox også har. Det oppdaget jeg ved en feiltagelse. Trodde jeg sto i søkefeltet ved siden av, men var i selve nettleseren og skrev og det poppet frem resultater som bare det :-) Så siden har jeg bare fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste nettleseren er Firefox. Har kunnet søke i adressefelt lenge på den. (i skrivende stund kom kommentar på den ja :)

Egentlig burde jeg brukt crome pga har android, google konto mm, men jeg syns man gjør seg for 'avhengig' av en aktør og likte ikke skriveriene på hva de lagret på serveren sin når man brukte crome (husker ikke, bare at jeg reagerte) og da liker jeg en 'uavhengig' nettleser. Samtidig har den utvidelsene jeg liker og bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke Firefox heller - mulig andre har utfordringer, men her er den dønn stabil og kveles ikke etter en hel dags bruk. Ja, hver tab bør ha en prosess, men så lenge den ikke kræsjer, så ser jeg ikke det store behovet. Jeg skriver vanligvis i vindu/prosess jeg har aktiv, så da mister man det uansett. Hvis den kræsjer, så åpner den jo uansett økter som var kjørende når den kræsja.

Sendt fra min bærbare Del maskin med Windows 7. Nettleser brukt: Firefox med 7 tabs kjørende. Ingen uleste e-post i innboks på e-post program Thunderbird. Opera kjørene, Wimp og FTP prog. Poedit brukes ivrig med min dyslektiske oversetting, så resultat blir bra med litt hjelp fra ordbok og retteprog : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke Firefox heller - mulig andre har utfordringer, men her er den dønn stabil og kveles ikke etter en hel dags bruk. Ja, hver tab bør ha en prosess, men så lenge den ikke kræsjer, så ser jeg ikke det store behovet. Jeg skriver vanligvis i vindu/prosess jeg har aktiv, så da mister man det uansett. Hvis den kræsjer, så åpner den jo uansett økter som var kjørende når den kræsja.

Sendt fra min bærbare Del maskin med Windows 7. Nettleser brukt: Firefox med 7 tabs kjørende. Ingen uleste e-post i innboks på e-post program Thunderbird. Opera kjørene, Wimp og FTP prog. Poedit brukes ivrig med min dyslektiske oversetting, så resultat blir bra med litt hjelp fra ordbok og retteprog : )

Men Firefox har hatt megaproblemer med å sluke minne, så den er fortsatt teit :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sant - den har behandlet minne dårlig tidligere og ikke blitt helt god nå heller, men bedring. For all del, crome er en god nettleser, samme med Opera og andre - tror det mest handler om smak. Har prøvd alle, men går tilbake til FF sikkert av vane og for at man er fornøyd med funksjon og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tips takk :aww:

Poedit notert!

Jeg kan selvsagt skryte uhemmet av spotify.

Adobe Illustrator er et fantastisk verktøy (men jeg er en ganske ny bruker og sliter litt med å omstilles etter år med paint og power point indoktrinering..)

Jeg har irritert meg grønn over at google fjernet "define: " funksjonen sin, men nå ser det ut som det har kommet tilbake?

define:cichlid

cich·lid/ˈsiklid/

Noun: A perchlike freshwater fish of a family (Cichlidae) widely distributed in tropical countries. Cichlids provide a valuable source of food...

More info »Wikipedia - Dictionary.com - Answers.com - Merriam-Webster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Firefox er komplett ubrukelig, samme på mac / pc, er for meg en eneste gåte at folk har tålmodighet til sånt.

Nå sku jeg egentlig til å skrive HJELP her til å skrive mattetegn og formler, men jaggu så var ikke ms words snill med meg i dag så jeg slapp det. funka som bare det gitt, kvadratrot over brøk og i det hele tatt så da får det være mitt tips i dag, "insert > equations" .. .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fungerer utmerket her som sagt - så ha tålmodighet til hva?

Joda, det er sant - den har behandlet minne dårlig tidligere og ikke blitt helt god nå heller, men bedring. For all del, crome er en god nettleser, samme med Opera og andre - tror det mest handler om smak. Har prøvd alle, men går tilbake til FF sikkert av vane og for at man er fornøyd med funksjon og bruk.

Du har mye minne du ikke trenger til andre ting? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye minne du ikke trenger til andre ting?

Tja, når jeg f.eks rendrer film i Camtasia eller andre ting som krever mye, så bruker jeg uansett avslutte andre ting hvis jeg har behov for det. Men vanligvis har jeg det ikke så travelt, så er her på sonen og andre plasser med FF og slår heller av det jeg da ikke bruker atm. Nå mens jeg sitter med CS5, thunderbird, wimp, FSC pluss noe annet gående sammen med FF bruker jeg 20% minne (av 6GB)

Så mulig du syns det er et problem, men jeg opplever det ikke slik. (men FF kan bli bedre på minnehåndtering som sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tja, når jeg f.eks rendrer film i Camtasia eller andre ting som krever mye, så bruker jeg uansett avslutte andre ting hvis jeg har behov for det. Men vanligvis har jeg det ikke så travelt, så er her på sonen og andre plasser med FF og slår heller av det jeg da ikke bruker atm. Nå mens jeg sitter med CS5, thunderbird, wimp, FSC pluss noe annet gående sammen med FF bruker jeg 20% minne (av 6GB)

Så mulig du syns det er et problem, men jeg opplever det ikke slik. (men FF kan bli bedre på minnehåndtering som sagt)

Du sier jo selv at det er ett problem, og ja jeg syns det er greit å slippe og det burde være unødvendig å måtte tenke på nettleseren for å rendere. Det er for meg ubegripelig å forstå hva som er så überkult med FF at man må leve med sirup fremfor å bruke f.eks Chrome. At jeg har gått fra bærbart til stasjonær arbeidsstasjon er for krevende prosesser, ikke for å la FF spise minnet liksom. :huh: Mon tro hvor mange "blondiner" ( unnskyld utrykket ) som trur de har en dårlig PC pga dette? Sikkert en gullgruve for PC-produsentene og Bill Gates, sikkert en grunn til at det ikke er noe man snakker om også. Vista og FF, knall kombo som garantert genererer kroner i kassa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke forskjell på nettlesere jeg... synes alle er like kjappe/langsomme...

Men jeg bruker firefox og har gjort det noen år nå. Liker utseendet, og er den nettleseren jeg vet best hvordan fungerer nå.

Eg ser heller ingen forskjell. Eg brukar IE, fordi det er den som følgjer med datamaskinar. Eg har prøvd dei fleste andre, alle funkar akkurat like bra, forskjellane ligg i utforming ( = vane), men sjølv dei forskjellane er små. Blir litt som å krangle om kva som smakar best av Tine sin lettmjølk og Q-Meieriene sin lettmjølk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at det er ett problem, og ja jeg syns det er greit å slippe og det burde være unødvendig å måtte tenke på nettleseren for å rendere.

Har du vanskelig for å forstå? Jeg lukker vanligvis andre program istedet for nettleseren, da jeg surfer med den uten problem. Hvis jeg vil ha FULL guffe til rendring, SÅ lukker jeg den. Hadde vel vært det samme om jeg bruker FF, crome, opera eller hva det er.

Det er for meg ubegripelig å forstå hva som er så überkult med FF at man må leve med sirup fremfor å bruke f.eks Chrome.

Når jeg jobber md PC'n så ser jeg ofte jeg ligger på ca 20% minnebruk og det også UTEN bruk av FF. Jeg forteller deg programmene jeg hadde opp og har 80% mine igjen, som er bra og ingen 'treg' sirup.(nettleseren hadde vært oppe hele dagen)

Jeg kjører bil også, den skulle bruk mindre diesel. Den bruker egentlig for mye, selv om den har blitt bedre med modellene. Jeg har en Avensis

Bare for at du bruker Lada, så kan andre være fornøyd med Avensis, selv om den skulle brukt mindre diesel. Din Lada har feil, min Avensis har feil (feil=ting kan bli bedre). Du får tilbe din Lada, så får jeg forholde meg til min Avensis.

Edit: Jeg har prøvd de fleste og faller tilbake til FF for jeg liker den og den passer meg best. Hadde jeg opplevd treghet/problem, så hadde jeg selvfølgelig valgt annet.

Ingen nettleser er 100% - det er isåfall pga brukerens uvitenhet.

Edit2: den eneste leseren jeg ikke vil har villet brukt er IE. Dette pga deres sære proprietære og vrange holdning til web-standarder som har laget hodebry til de fleste som lager websider. (men de har kommet seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forrresten et chrome spørsmål, når det alikevell bare er det dere vil diskutere :P

Hjemme fungerer automatisk stavekontroll i chrome ypperlig, men på jobben får jeg beskjed om "Norwegian: This language cannot be used for spell checking", under chrome/settings/languages.

Help, anyone? Hvordan får jeg (tilbake) stavekontroll på norsk i chrome?

PC med windows 7 begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...