Gå til innhold
Hundesonen.no

Bodø: Viltnemda vil innføre båndtvang-regler som strider mot norsk lov


MiO
 Share

Recommended Posts

Men min dvergschnauzer klarte veldig fint å komme seg løs (hunden var utbryterkonge :gaah: ) og jage 5 sauer på vannet... (Gjett hvem som måtte hoppe uti for å dytte en av sauene på land, dette var i november) Og han knertet en and en gang. Så, nei, jeg synes ikke at små hunder har mer rett til å gå løs enn store. Båndtvangsloven er jo hovedsaklig til for å beskytte buskap og villt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men min dvergschnauzer klarte veldig fint å komme seg løs (hunden var utbryterkonge :gaah: ) og jage 5 sauer på vannet... (Gjett hvem som måtte hoppe uti for å dytte en av sauene på land, dette var i november) Og han knertet en and en gang. Så, nei, jeg synes ikke at små hunder har mer rett til å gå løs enn store. Båndtvangsloven er jo hovedsaklig til for å beskytte buskap og villt.

Jeg sa vel ikke at små hunder ikke gjør skade på vilt, eller at alle små hunder bør få gå løse? Vi kjenner alle hunder som ikke er lydige nok til å gå løs, men når ytterpunktene i artikkelen er papillon og polarhund - hvem av dem tror du gjør mest skade på viltet om de får sjansen? Og, siden det tydeligvis var en big deal lenger opp her - hvem av de tror du tar mest plass på toget?

Vi kan godt diskutere egenskaper hos miniatyrrasene kontra store raser, men da gjerne med litt andre argumenter enn de som er på siden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa vel ikke at små hunder ikke gjør skade på vilt, eller at alle små hunder bør få gå løse? Vi kjenner alle hunder som ikke er lydige nok til å gå løs, men når ytterpunktene i artikkelen er papillon og polarhund - hvem av dem tror du gjør mest skade på viltet om de får sjansen? Og, siden det tydeligvis var en big deal lenger opp her - hvem av de tror du tar mest plass på toget?

Vi kan godt diskutere egenskaper hos miniatyrrasene kontra store raser, men da gjerne med litt andre argumenter enn de som er på siden her.

Og jeg sa vel ikke noe om hva du sa eller ikke sa :sleep: Jeg kommenterte på generelt grunnlag ut fra artikkelen, som tar opp at små hunder bør slippe krav om båndtvang.

Og jeg vet ikke helt hva hunder på tog har med båndtvang å gjøre, så det får andre si noe om :P

Mitt poeng er at båndtvangen er til for å beskytte villt og buskap, og joda, det sier seg selv at en større hund vil potensielt kunne gjøre større skade. Men også små hunder er fullt kapable til å skade og drepe dyr (som ved å jage sauer på vannet eller drepe fuglunger). Så jeg lurer veldig på hvordan en båndtvangsregler skal kunne utarbeides ut fra raser eller størrelse på hundene. For meg blir det like feil som at feks amstaff er forbudt i dette landet. Det er sjelden hundene i seg selv, uavhengig av rase eller størrelse som er problemet. Problemet ligger vanligvis hos eierne, som ikke bruker hodet. Og jeg tror ikke at strengere båndtvangsregler hverken den ene eller andre veien vil hjelpe på akkurat disse eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...