Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med Cartrophen?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Chicka skal ta sin årlige vaksine på torsdag, og i tlf med veterinæren hvor vi pratet sammen om Chicka osv osv (kjenner hverandre ganske godt, så skravla går veldig når vi prater sammen) så kom hun inn på at vi kunne prøve Cartrophen isteden for den lave Rimadyl dosen hun går på.

Jeg stoler på veterinæren vår, men alle nye medisiner er litt skummelt, Rimadylen fungerer jo bra, men det er ikke bra for nyrene og leveren hennes, men siden hun er såpass gammel nå så lar jeg hun gå på liten dose Rimadyl og være sprek og lykkelig (og kanskje et kortere liv), hun er litt stiv uten Rimadylen nå (Vil absolutt IKKE ha en diskusjon rundt dette valget mitt, det har blitt gjort sammen veterinæren min og det er 1/3 av vanlig dagsdose for hun med hennes vekt, altså ikke stor.)

Har dere erfaringer med Cartrophen?

Gode eller dårlige erfaringer?

Blir takknemlig for alle svar, også dersom dere kjenner hunder som har brukt denne medisinen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere erfaringer med Cartrophen?

Gode eller dårlige erfaringer?

Amiga fikk et halvt år ekstra å leve på pga vi brukte det :) ga hun 3 doser var det vel med en ukes mellomrom i jan/feb. det holdt frem til i sommer, prøvde å gi mer men da var hun for dårlig. men vet'en jeg bruker har en hund som har fått det i 10 år og fungert supert, er med på skiturer osv. Har også hørt fra andre jeg møter ol at hundene dems har fått et bedre liv av å bruke det.

Jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å prøve det igjen på en annen leddhund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga fikk et halvt år ekstra å leve på pga vi brukte det :) ga hun 3 doser var det vel med en ukes mellomrom i jan/feb. det holdt frem til i sommer, prøvde å gi mer men da var hun for dårlig. men vet'en jeg bruker har en hund som har fått det i 10 år og fungert supert, er med på skiturer osv. Har også hørt fra andre jeg møter ol at hundene dems har fått et bedre liv av å bruke det.

Jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å prøve det igjen på en annen leddhund :)

Mente å huske at det var dere som brukte det på Amiga.

Skal ta en samtale med veterinæren min på torsdag, men tror nok vi blir å prøve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimadyl er cartrophen i fast form. Men cartrophen er en mye kraftigere dose, som settes intramuskulært for å deponeres ut i kroppen. Maksdose på tab er 50m mg pr stk, mens en dose/flaske cartrophen på 10 ml inneholder 1000mg.

Det finnes tabl på 100mg også: Fra Felleskatalogen; TYGGETABLETTER 20 mg, 50 mg og 100 mg til hund.

Det jeg ikke helt har fått med meg er at det er Carprofen i Rimadyl og det er en NSAID, mens det står i felleskatalogen at Cartrophen er et NaPPS??

Har veldig klart for meg hva NSAID's er (lest mye pga fysioterapien), men NaPPS er nytt for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tabl på 100mg også: Fra Felleskatalogen; TYGGETABLETTER 20 mg, 50 mg og 100 mg til hund.

Det jeg ikke helt har fått med meg er at det er Carprofen i Rimadyl og det er en NSAID, mens det står i felleskatalogen at Cartrophen er et NaPPS??

Har veldig klart for meg hva NSAID's er (lest mye pga fysioterapien), men NaPPS er nytt for meg...

Ah, da er sikkert 100mg nytt fra da jeg sjekket sist :)

NaPPS er den kjemiske forkortelsen for selve virkestoffet i rimadyl/cartrophen, mens NSAID er fellesbetegnelse for flere kjemiske formler med samme virkning (ikke kortisonal betennelsesdemper). Så de er begge deler, altså NaPPs er kjemien, mens NSAID er gruppen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da er sikkert 100mg nytt fra da jeg sjekket sist :)

NaPPS er den kjemiske forkortelsen for selve virkestoffet i rimadyl/cartrophen, mens NSAID er fellesbetegnelse for flere kjemiske formler med samme virkning (ikke kortisonal betennelsesdemper). Så de er begge deler, altså NaPPs er kjemien, mens NSAID er gruppen.

Ah i see, satt og klødde meg fælt i hodet her nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Cartrophen på gamlehunden, hun hadde store forkalkninger i begge hoftene, og hun ble en helt annen hund etter tre injeksjoner. Hun ble også operert i den ene hoften, men vi så at injeksjonene hjalp henne mye.

Jobber på dyreklinikk, og vi bruker Cartrophen en del på "leddhunder", og ser stor virkning på dem. tror nok mange får et ektra år eller to med det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp begynt me det på gamla pga forkalkninger i ryggen.. Vi tok 2. Sprøyte i går og ser enda ingen forbedringer.. Vi skal ta 2 sprøyter til i neste uke og uka etter der, for å så vurdere virkningene av det. Virker det, så må hun ha ei sprøyte i mnd. Jeg personlig må si at jeg er enda skeptisk at det vil fungere..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse fine svar :)

Vi var hos dyrlegen idag og tok vaksinen og den vanlige årlige sjekken, ikke noe feil med jenta tiltross for sine 10,5år, det var deilig å høre, beinproblemene har jeg liksom "under kontroll".

Jeg bestemte meg for å begynne på Cartrophen kur om 1 1/2 uke, da skal dyrlegen sette første sprøyten, også gjør jeg resten selv etter det.

Vi skal holde åpen dialog om når jeg skal sette igang neste serie med Cartrophen.

Det skal bli skikkelig spennende å se hvordan hun responderer på dette, kommer til å ha andre smertestillende tabl til hun har hjemme enn Rimadyl (NSAID's) tilfelle hun plutselig skal bli stiv og få vondt utenom åpningstiden til dyrlegen, ellers hadde jeg nesten ikke turt å begynne på dette "nye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rimadyl er cartrophen i fast form. Men cartrophen er en mye kraftigere dose, som settes intramuskulært for å deponeres ut i kroppen. Maksdose på tab er 50m mg pr stk, mens en dose/flaske cartrophen på 10 ml inneholder 1000mg.

Vil bare oppklare en misforståelse, Cartrophen er IKKE det samme som Rimadyl.

Virkestoffet i Rimadyl heter carprofen og er veldig likt i navnet men som sagt ikke det samme som Cartrophen. Virkestoffet i Cartrophen er Natriumpentosanpolysulfat og er veldig forskjellig fra carprofen'en i Rimadyl, og har en helt annen måte å virke på.

Cartrophen er følgende ikke en kraftigere dose av rimadyl, Cartrophen settes heller ikke intramuskulært, men subkutant. Ta kontakt med din veterinær angående bruk av cartophen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da er sikkert 100mg nytt fra da jeg sjekket sist :)

NaPPS er den kjemiske forkortelsen for selve virkestoffet i rimadyl/cartrophen, mens NSAID er fellesbetegnelse for flere kjemiske formler med samme virkning (ikke kortisonal betennelsesdemper). Så de er begge deler, altså NaPPs er kjemien, mens NSAID er gruppen.

Dette er som sagt en misforståelse på grunn av forvekslende like navn. NaPPS er forkortelsen til Natriumpentosanpolysulfat som er virkestoffet Cartrophen. Virkestoffet i Rimadyl er carprofen. Rimadyl(carprofen) og Cartrophen faller innunder NSAIDs (Ikke-steroide Antiinflammatoriske og antireumatiske midler), men Cartrophen har en annen virkemåte enn Rimadyl, og faller derfor inn i en annen subkategori.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare oppklare en misforståelse, Cartrophen er IKKE det samme som Rimadyl.

Virkestoffet i Rimadyl heter carprofen og er veldig likt i navnet men som sagt ikke det samme som Cartrophen. Virkestoffet i Cartrophen er Natriumpentosanpolysulfat og er veldig forskjellig fra carprofen'en i Rimadyl, og har en helt annen måte å virke på.

Cartrophen er følgende ikke en kraftigere dose av rimadyl, Cartrophen settes heller ikke intramuskulært, men subkutant. Ta kontakt med din veterinær angående bruk av cartophen.

Dette er som sagt en misforståelse på grunn av forvekslende like navn. NaPPS er forkortelsen til Natriumpentosanpolysulfat som er virkestoffet Cartrophen. Virkestoffet i Rimadyl er carprofen. Rimadyl(carprofen) og Cartrophen faller innunder NSAIDs (Ikke-steroide Antiinflammatoriske og antireumatiske midler), men Cartrophen har en annen virkemåte enn Rimadyl, og faller derfor inn i en annen subkategori.

Takk for oppklaring, jeg fikk ikke disse to til å bli likt, men valgte å ikke lage noen diskusjon ut av det ;)

Chicka fikk første sprøyten idag og ble satt som du sier subkutant, rett under huden.

Man skal ikke bruke Rimadyl sammen Cartrophen, så jeg har fått noen andre tabl tilfelle jeg skal oppdage smerter imellom sprøytene (dette er mest for å roe meg så jeg VET jeg har dem hvis det skulle dukke opp smerter).

Det virker som hun tåler Cartrophen godt, hun har ennå ikke kastet opp eller hatt diare, så vi håper hun slipper det fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare oppklare en misforståelse, Cartrophen er IKKE det samme som Rimadyl.

Virkestoffet i Rimadyl heter carprofen og er veldig likt i navnet men som sagt ikke det samme som Cartrophen. Virkestoffet i Cartrophen er Natriumpentosanpolysulfat og er veldig forskjellig fra carprofen'en i Rimadyl, og har en helt annen måte å virke på.

Cartrophen er følgende ikke en kraftigere dose av rimadyl, Cartrophen settes heller ikke intramuskulært, men subkutant. Ta kontakt med din veterinær angående bruk av cartophen.

Netopp!! Jeg rakk ikke svare her, men Cartrophen og Carprofen er to forskjellige ting ;)

Bridie funket veldig fint på catrophen de to første omgangene, men den siste syns jeg ikke det funket noe særlig. Men det kan selvfølgelig være fordi hun absolutt trengte kiropraktorbehandlingen da. Så kan jo hende jeg burde prøve det igjen nå...

Ellers bruker jeg Glyco-Flex på Bridie nå, og syns faktisk de virker noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste Golden på 10 år fikk i vår cartrophen. Han har lenge slitt med HD og ble i vår vedlig dårlig. Han haltet mye og klarte svidt slepe seg rundt nabolaget. Røntgen av hele hunden viste sterk grad av forkalkning i hele ryggraden, meget sterkt i hofter og en del i albuer og knær. Hunden var på dette tidspunktet så dårlig at vi trodde det nå ikke var mer å gjøre for han når vi så disse røntgenbildene. Vi valgte da (i samråd med dyrlege) etter forslag fra dyrlege å teste ut cartrophen. Dette ble gjort på grunnlag av at hunden fortsatt er en glad gutt, spiser bra og elsker å få være ute på tur og er hoppende glad når et familiemedlem kommer inn døra. Det var for ille at han skulle bli nødt til å gi opp så tidlig i livet.

Han fikk så 3 injeksjoner de følgende 3 ukene. Gradvis, uke etter uke ble hunden bedre og bedre. Denne bedringen var ikke noe vi kunne se umiddelbart, men et par uker etter siste injeksjon var det som å ha en ny hund i huset. All halting var som forduftet og energien var igjen på topp. Hadde aldri trodd at han kunne bli så bra av 3 injeksjoner.

Vi har ikke merket noe til bibivirkningene. Var litt bekymret da noen får problemer med magen, og dette er en gutt med sensitiv mage.

Nå, 6 måneder senere ser vi igjen antydning til litt halting og økende stivhet i ledd. Vi skal nå derfor prøve med en ny runde cartrophen injeksjoner. Forhåpentligvis vil dette gi han noen ekstra smertefrie måneder. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at "gamlingen" din har fått et nytt liv på cartrophen, Pels og poter :bananas:

Chicka er nok ikke i så dårlig form som du forteller at din er, her går vi iallefall 3timer hver dag i variert terreng, hun er stiv (men varierer fra dag til dag, mye basert på hvordan været er), men ikke halt.

Igår fikk hun andre sprøyten sin og hun virket mye freshere idag.

Hun skulle være med på urnenedleggelsen til mormoren min (fordi mormor elsker Chicka over alt på denne jord) og da ruset hun faktisk nedover noen trapper på kirkegården så jeg ble hengende som et slips etter, til god latter for resten av familien :rofl:

Chicka er ikke en sånn som drar i bånd eller ruser avgårde fra meg, så det var litt av en overraskelse og lettet litt av stemningen som ellers var trist.

Hun har også gått ned 1,5kg, men det er ikke bare cartrophen og mer aktivitet sin "skyld", men også at jeg har forandret kostholdet hennes fra 100% tørrfôr til 70% V&H Sprint og 30% tørrfôr + et par ganger i uka har vi "helt rå dag", da får hun enten fisk eller kjøtt helt rått i to måltider (får 2-3måltider ellers også).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netopp! Jeg rakk ikke svare her, men Cartrophen og Carprofen er to forskjellige ting ;)

Bridie funket veldig fint på catrophen de to første omgangene, men den siste syns jeg ikke det funket noe særlig. Men det kan selvfølgelig være fordi hun absolutt trengte kiropraktorbehandlingen da. Så kan jo hende jeg burde prøve det igjen nå...

Ellers bruker jeg Glyco-Flex på Bridie nå, og syns faktisk de virker noe :)

Litt OT, men: Hvilken kiropraktor brukte du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg betalte 1500kr for alle 4 sprøytene, siste skal hun ha på mandag.

Må nok dessverre stille meg i den rekken med de som ikke er så fornøyde med virkningen, så vi går nok tilbake til lav dose Rimadyl som hun fungerte mye bedre på ;)

(Skal først til kiropraktoren hennes til uka før den endelige avgjørelsen taes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...