Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Soelvd: skjønner innmari godt det er kjipt. Det er lov til å være egositisk når det er sånn - helt sant!

Øh, skal sykehuset sende beskjed til fastlege om hva som er gjort med meg og ikke? Skjønner ikkeno jeg - legekontoret hadde ikke mottatt noe, og jeg hadde ikke intrykk av at sykehuset skulle sende noe? Jeg skulle bare ringe dem og si at de hadde sagt jeg skulle ha ekstra oppfølging på urin/blodprøver, blodtrykk og vekt. Vel vel - fikk time på onsdag, så satser på at de har vett til å ringe elverum om de ikke har det de trenger av info FØR onsdag. :aww: Men det er kanskje veldig optimistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Jeg har fødselsangst :cry: Begynner nesten å grine uansett hva jeg leser om det. Det høres helt forferdelig ut, og jeg VIL IKKE!

Ja, må vel ta det opp med noen, men får ikke time hos jordmor før jeg er i uke 16 (er i uke 8 nå). Vil ha keisersnitt, det høres tross alt bedre ut, men ikke særlig bra det heller.

Nei kjære deg, dette må du snakke med noen om. Jeg trodde jeg hadde fødselsangst helt til jeg ble gravid. Litt sånn uti 2. trimester var jeg helt rolig med tanke på fødsel. Man blir etterhvert ganske vant til at ting skjer utenfor ens kontroll når man går gravid, og sånn er det jo med fødselen også.

Om du orker vil jeg anbefale deg å se nrk-serien Jordmødrene. Masse fødsler, og legg merke til hvor mange av mødrene som smiler etterpå! Rett etterpå også faktisk. Jeg ble veldig beroliget av å se alle fødslene (det er ikke filma opp mellom bena til mødrene, bare så det er sagt), og av at ei bekjent som jobber deltid på føden fortalte at jo flere fødsler hun ser, jo mindre redd for å føde blir hun.

Dersom du leser om fødsler, synes jeg du også skal lese om konsekvensene ved å velge keisersnitt. Det virker kanskje som en enklere løsning, men alt i alt tror jeg keisersnitt er mye verre enn vaginal fødsel, med mindre man har ekstrem angst.

Egentlig skulle jeg inn her for å gi et tips. Samboeren fikk et genialt innfall da han var på biltema for litt siden. Vi har jo badebaljen til H stående på vasken på badet. Den har ikke jeg greid å tømme med mindre jeg har brukt en kopp til å øse med, og det tar jo sin tid. Men samboeren kjøpte en hevert til meg, to-tre trykk og så står baljen og tømmer seg selv faktisk! :ahappy: Tenkte kanskje det kunne være noe for flere her inne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å quote under...

En av besteforeldrene til E ble irritert fordi vi ikke var overlykkelige for å få maaaaaasse klær, og barnevogn i uke 12 eller noe, liksom. Vi ville ikke hente vognen før ganske sent, fordi ting KAN jo skje, i tillegg til at den ville tatt opp plass.Vi var jo glade for å få ting, men orket ikke så mye styr i starten. Dermed ble det mye mas.... Sørg for at dere ikke stresser med noe, gjør ting når dere vil! :D

Sånn var jeg. Jeg ville ikke kjøpe noen ting før vi nesten var "i mål" jeg, fordi jeg var livredd for at noe skulle gå galt og vi da satt igjen med masse ting som minte oss på hva som kunne ha vært. Så tre uker før termin trappet jeg opp i en butikk og fortalte at nå skulle jeg handle inn alt det som skulle handles inn. Nå så ikke jeg ut som det var bare 3 uker igjen, og damen i butikken fikk litt sjokk når jeg fortalte termindatoen :lol: Men jeg fikk handlet inn alt, til en grei pris, og alt var på plass når veslegutt kom :)

I natt hadde guttungen 40 i feber... Huff, jeg hater feber altså! Litt bedre i dag heldigvis sier rapportene hjemmeifra, så krysser fingrene for at dette går fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg ikke aner hva jeg skal forvente av den timen. Har de planer om å prøve snuing så vil det jo være en viss sjans for hastekeisersnitt etter hva jeg har skjønt. Om det er sånn det skal være så hadde det vært kjekt å vite det på forhånd så jeg er litt mentalt klar for det :lol: Eller kanskje det bare er en helt normal samtale med ultralyd. Gudene veit.

Ring og hør med de hva de pleier å gjøre.

Soelvd: skjønner innmari godt det er kjipt. Det er lov til å være egositisk når det er sånn - helt sant!

Øh, skal sykehuset sende beskjed til fastlege om hva som er gjort med meg og ikke? Skjønner ikkeno jeg - legekontoret hadde ikke mottatt noe, og jeg hadde ikke intrykk av at sykehuset skulle sende noe? Jeg skulle bare ringe dem og si at de hadde sagt jeg skulle ha ekstra oppfølging på urin/blodprøver, blodtrykk og vekt. Vel vel - fikk time på onsdag, så satser på at de har vett til å ringe elverum om de ikke har det de trenger av info FØR onsdag. :aww: Men det er kanskje veldig optimistisk?

Det er vanlig at sykehuset sender epikrise til fastlegen når det er opplysninger fastlegen trenger (det trenger jo din når du skal ha ekstra oppfølging).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle jeg inn her for å gi et tips. Samboeren fikk et genialt innfall da han var på biltema for litt siden. Vi har jo badebaljen til H stående på vasken på badet. Den har ikke jeg greid å tømme med mindre jeg har brukt en kopp til å øse med, og det tar jo sin tid. Men samboeren kjøpte en hevert til meg, to-tre trykk og så står baljen og tømmer seg selv faktisk! :ahappy: Tenkte kanskje det kunne være noe for flere her inne :)

Uhm, er det samme funksjon som når man tømmer akvarium? På en måte? :P Lurt var det i alle fall.

Wed: Mange lure ord fra Malinck. Og den serien er veldig fin, se den. Dessuten tror jeg det er "farlig" å bare lese om fødsler. Sørg i så fall for at du får med deg hva de som fødte følte når de fikk babyene sine opp til seg. Jordmorserien har med den biten også og da gir på en måte alt sammen litt mer mening, synes jeg. :) Men få deg en time hos jordmor, virkelig. For en sånn type angst er du IKKE alene om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fødselsangst :cry: Begynner nesten å grine uansett hva jeg leser om det. Det høres helt forferdelig ut, og jeg VIL IKKE!

Snakk med jordmoren din! Det er en reel angst, og det kan utvikle seg mer og bli verre om du ikke får tatt tak i det. Om ikke jordmoren din føler seg kompatibel nok til å snakke med deg om det henviser hun deg gjerne til jordmor på sykehus som har spesial utdanelse nettopp innenfor det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og hør med de hva de pleier å gjøre.

Det er vanlig at sykehuset sender epikrise til fastlegen når det er opplysninger fastlegen trenger (det trenger jo din når du skal ha ekstra oppfølging).

Kan de svare på det på telefon da? Må ringe og bytte timen, og ringer jo til gyn. avd., men jeg havner vel bare hos en resepsjonist uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjære deg, dette må du snakke med noen om. Jeg trodde jeg hadde fødselsangst helt til jeg ble gravid. Litt sånn uti 2. trimester var jeg helt rolig med tanke på fødsel. Man blir etterhvert ganske vant til at ting skjer utenfor ens kontroll når man går gravid, og sånn er det jo med fødselen også.

Om du orker vil jeg anbefale deg å se nrk-serien Jordmødrene. Masse fødsler, og legg merke til hvor mange av mødrene som smiler etterpå! Rett etterpå også faktisk. Jeg ble veldig beroliget av å se alle fødslene (det er ikke filma opp mellom bena til mødrene, bare så det er sagt), og av at ei bekjent som jobber deltid på føden fortalte at jo flere fødsler hun ser, jo mindre redd for å føde blir hun.

Dersom du leser om fødsler, synes jeg du også skal lese om konsekvensene ved å velge keisersnitt. Det virker kanskje som en enklere løsning, men alt i alt tror jeg keisersnitt er mye verre enn vaginal fødsel, med mindre man har ekstrem angst.

Jeg har lest mye om risiko ved keisersnitt i dag, og synes egentlig fortsatt det virker bedre, men likevel helt ******. Pest eller kolera, liksom. Derfor jeg vil ha den ut nå :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de svare på det på telefon da? Må ringe og bytte timen, og ringer jo til gyn. avd., men jeg havner vel bare hos en resepsjonist uansett?

Kan du ikke høre om du kan snakke med en jordmor? På ullevål er det egen linje til jordmor som bare sitter og svarer på spørsmål. Du kan jo spørre om det er vanlig om de prøver å snu barn som ligger i seteleie i uke 36 og om det er noen risiko forbundet med dette? (siden du nevne hastekeisersnitt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soelvd: skjønner innmari godt det er kjipt. Det er lov til å være egositisk når det er sånn - helt sant!

Øh, skal sykehuset sende beskjed til fastlege om hva som er gjort med meg og ikke? Skjønner ikkeno jeg - legekontoret hadde ikke mottatt noe, og jeg hadde ikke intrykk av at sykehuset skulle sende noe? Jeg skulle bare ringe dem og si at de hadde sagt jeg skulle ha ekstra oppfølging på urin/blodprøver, blodtrykk og vekt. Vel vel - fikk time på onsdag, så satser på at de har vett til å ringe elverum om de ikke har det de trenger av info FØR onsdag. :aww: Men det er kanskje veldig optimistisk?

Innen psykiatrien har vi 7 dager på oss fra pasienten er utskrevet til epikrise skal være sendt til henviser (fastlegen som oftest), og jeg mener og tror at det er det samme i somatikken. Så det skal nok oversendes, det er ulovlig å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at sykehuset sender epikrise til fastlegen når det er opplysninger fastlegen trenger (det trenger jo din når du skal ha ekstra oppfølging).

Aha! Men da sender de den vel. :)

Wednes: ikke vent med å ringe jordmor - er bare dumt å gå å kverne på det enda lenger :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må vel ta det opp med noen, men får ikke time hos jordmor før jeg er i uke 16 (er i uke 8 nå). Vil ha keisersnitt, det høres tross alt bedre ut, men ikke særlig bra det heller.

Pust med magen. Jeg hadde det veldig tøfft i samme periode du er i nå. Hormonene raser som bare det og man eier virkelig ikke rasjonell tankegang (noen av oss, dette gjelder jo ikke alle). Tøtta i magen her var planlagt, alt ligger til rette for at det passer å få barn nå (eller, passet, hehe, ting forandrer seg). Alikevel fikk jeg fullstending panikk når symptomene kicket inn, jeg følte meg over hodet ikke klar for å få barn og følte jeg hadde ødelagt livet mitt for evig og alltid. Jeg ville ha fosteret ut, helst i går.

Nå forsøker jeg ikke undergrave at du har fødselsangst, men du har maaange uker på å forberede deg på ennå. Og hvem vet, når hormonene blir litt mer levelige, så kanskje tanken på fødsel ikke virker så skummel alikevel.

Alikevel lønner det seg nok å ta kontakt med noen for å få hjelp og verktøy til å ta tak i dette, jeg ville bare si at selv om jeg ikke hadde fødselsangst så gjorde hormonene sitt til at jeg over hodet ikke ville ha barn. Så i uke 12 var det visst helt greit alikevel og jeg begynte å glede meg. :huh:

Edit: La til litt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen psykiatrien har vi 7 dager på oss fra pasienten er utskrevet til epikrise skal være sendt til henviser (fastlegen som oftest), og jeg mener og tror at det er det samme i somatikken. Så det skal nok oversendes, det er ulovlig å ikke gjøre det.

Aha! For atte jeg skulle eeeegentlig ringte legen på fredag, og fått time i dag eller i morgen, men det er jo håpløst når de sier de ikke kan gjøre noe før de har papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke høre om du kan snakke med en jordmor? På ullevål er det egen linje til jordmor som bare sitter og svarer på spørsmål. Du kan jo spørre om det er vanlig om de prøver å snu barn som ligger i seteleie i uke 36 og om det er noen risiko forbundet med dette? (siden du nevne hastekeisersnitt).

Jo, det kan jeg, om det er så enkelt. Jeg har liksom følelsen av at sykehuset ringer man til om man er dødssyk og aldri ellers for der er alle så opptatt. :P Men jo, jeg skal i alle fall høre om de har planer om noe annet enn samtale og UL. Om de ikke har det så skal jeg klare å slappe av til jeg kommer ned dit. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednes: ikke vent med å ringe jordmor - er bare dumt å gå å kverne på det enda lenger :hug:

Nei, skal finne en på nettet når jeg kommer hjem fra skolen. Vil ha en snill en. Også skal jeg ringe i morgen. Blir for sent i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal finne en på nettet når jeg kommer hjem fra skolen. Vil ha en snill en. Også skal jeg ringe i morgen. Blir for sent i dag.

Bra! Er de teite så får du dra til elverum, der var alle bare søte. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan jeg, om det er så enkelt. Jeg har liksom følelsen av at sykehuset ringer man til om man er dødssyk og aldri ellers for der er alle så opptatt. :P Men jo, jeg skal i alle fall høre om de har planer om noe annet enn samtale og UL. Om de ikke har det så skal jeg klare å slappe av til jeg kommer ned dit. :)

Det er ikke så skummelt å ringe til sykehuset folk ringer for det minste, så ikke tenk på det! Du har jo veldig relevante og viktige spørsmål!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så skummelt å ringe til sykehuset folk ringer for det minste, så ikke tenk på det! Du har jo veldig relevante og viktige spørsmål!

Soelvd: Høre på charleen :)

Edit: Jeg fikk direkte nr til gyn på elverum som jeg kunne ringe uansett hva jeg lurte på og eventuelt om fastlegen var teit og ikke tok ting alvorlig. Og da jeg ringte tynset for å høre om tidlig ul. så ble jeg satt over til jordmor faktisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så skummelt å ringe til sykehuset folk ringer for det minste, så ikke tenk på det! Du har jo veldig relevante og viktige spørsmål!

Og sikkert fryktelig masete spørsmål siden jeg ikke klarer å vente til onsdag :lol: Nei, nå gir jeg meg med sytinga. Jeg spør når de har åpna telefonen igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja. Har de flyplass i Elverum? :lol: Er så langt å kjøre...

:lol: Tror det er dårlig med det, men er bare et par time fra gardermoen da! :lol:

Du kan tro du slipper unna.. :bug: (Styggeste smileyen noen sinne :D )

:lol: Flott! Har ikke noe annet å gjøre i dag enn å sitte her, så :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Tror det er dårlig med det, men er bare et par time fra gardermoen da! :lol:

:lol: Flott! Har ikke noe annet å gjøre i dag enn å sitte her, så :aww:

Flooooott. Hvis du kan jobbe litt med motivasjonsteori i arbeidspsykologi og sende meg notatene dine så hadde det vært fint. Så har du noe å gjøre på liksom, sånn bare fordi jeg er snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flooooott. Hvis du kan jobbe litt med motivasjonsteori i arbeidspsykologi og sende meg notatene dine så hadde det vært fint. Så har du noe å gjøre på liksom, sånn bare fordi jeg er snill.

:lol: ! Jeg får jo knapt lov til å gå på do engang i følge sonisene, så tviler på jeg får lov til å skrive notater og lese heftige greier :lol: Nice try!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...