Gå til innhold
Hundesonen.no

akvarium


Mud
 Share

Recommended Posts

Regel nr 1. Hør aldri på folk i dyrebutikker når det kommer til hvilke fisker som kan gå sammen og hva de krever. 98 % av alle dyrebutikkansatte har ikke peiling på hva de snakker om og vil bare selge deg fisk. Dør de betyr det bare at de får solgt flere... Akvaforum eller andre nettsider er bedre kilder.

Nei. Det kommer helt an på arten. Ganske mange er pardannende og holder seg bare til en partner. Da vil de som er til overs bli jaga og plaga om akvariet er for lite. Andre igjen spiller ikke kjønnsfordelinga noen rolle. Trikset er å lese seg opp om den aktuelle arten først :)

Men jeg finner ingenting om at man ikke kan ha flere enn en sverddrager? De to på et par uker får være i fred , det er bare de to andre halvstore som får bråk. 3 sverddragere burde vel gå helt fint ? Tror jeg plopper den oppi det større karet når det kommer , der er den ikke største fisken i karet lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er akvariet i gang , han kom i dag i stedet. Han hadde med sand , masse planter, gugge fra filteret hans , noen bakgrunn steiner og 2 små babyfisk, 2 reker og 3 litt større. Brukte 90 % hans vann.

Vi oppgraderer til 90l i løpet av de nærmeste dagene *host* Det blir våres, i mens det lille blir guttungens. Dette er litt lett å bli hekta på...

Jeg sier som Ingidano, et så lite kar krever at du steller det oftere, og begrenser veldig typen fisk (og her kan du ikke stole på alle som jobber i dyrebutikker...) = du går fortere lei... (nærmer

Guest Snusmumrikk

Men jeg finner ingenting om at man ikke kan ha flere enn en sverddrager? De to på et par uker får være i fred , det er bare de to andre halvstore som får bråk. 3 sverddragere burde vel gå helt fint ? Tror jeg plopper den oppi det større karet når det kommer , der er den ikke største fisken i karet lengre..

Nå har jeg aldri hatt sverddragere, men på akvaforum står det at de er agressive, men enkle å holde. Som regel trenger fisk som kan være agressive litt ekstra plass så de ikke må være oppå hverandre hele tida. Hvor stort akvarium har du? Det er sikkert en god ide å putte dem over i det store når det kommer :) Det er også lurt å ha flere hunfisk per hannfisk av sånne arter. På akvaforum sto det jo også en forklaring på teorien om kjønnsskifte også :P Noen hanner utvikler seg seint (og blir store) og ser derfor ut som hunner hvis du bare ser etter de åpenbare forskjellene. Alle de forskjellige fine fargene du finner i dyrebutikken er forresten oppdrettsvarianter av samme art (men det finnes ganske mange arter sverddrager som ikke er like vanlige, men kan finnes i butikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er egenoppdrettet av han jeg fikk de av. Karet skal være stort nok siden de ikke er voksne. Jeg har også fryktelig mye planter slik at de slipper se hverandre hele tiden.

Sikkert en sen Hanne dette da. Den er tydelig større enn de andre blitt og ser annerledes ut under magen uten at jeg kan forklare hvordan :P

De var prikk like når de kom..

Godt de er hardføre for både Ask og jeg prøvde drepe de i går. Jeg med kaldt vann, han med mat..

Stakkars fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager aldså,men hvorfor i alle dager være slem med fisken?om du først vil bli kvitt den, kok den (kok opp vsnn først, så ha i fisken)eller gi den bort til noen/evt gi de bort.

Akvaforum er plassen å spørr for god info både om fiskesammensettning og spørsmål om typer fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager aldså,men hvorfor i alle dager være slem med fisken?om du først vil bli kvitt den, kok den (kok opp vsnn først, så ha i fisken)eller gi den bort til noen/evt gi de bort.

Akvaforum er plassen å spørr for god info både om fiskesammensettning og spørsmål om typer fisk.

Jeg regnet med folk skjønte det ikke var med vilje... vi byttet deler av vannet i karet og A bestemte seg for å gi de mat i mens jeg helte ut det gamle. Etter å ha fisket opp mesteparten av maten ble jeg litt stresset av at A var i nærheten av et kar uten lokk så jeg glemte å sørge for at vannet var riktig temperert.

Men vi rettet det opp med en gang. Fisken lever enda. Jeg er ikke en fiskemishandler , bare klønete :-P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i ogmed at du tidligere skrev at du hadde lyst å ta livet av en av de, var det vanskelig å vite.

Jeg har bøtter stående med lokk, når det er under oppvarming. slik at det får stå en halv-en dag. Da slipper du å tenke på at det kan komme barn i akvariet, og at du ikke rekker og temperere vannet rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i ogmed at du tidligere skrev at du hadde lyst å ta livet av en av de, var det vanskelig å vite.

Jeg har bøtter stående med lokk, når det er under oppvarming. slik at det får stå en halv-en dag. Da slipper du å tenke på at det kan komme barn i akvariet, og at du ikke rekker og temperere vannet rett.

Skulle jeg ha tatt den så hadde jeg jo kokt den som jeg skreiv. Men den får flytte oppi det større karet. Jeg hadde jo uansett ikke prøvd å torturere alle 5 til døde pga en fisk som er ufin. Jeg er ikke en irrasjonell psykopat, jeg fatter fortsatt ikke hvordan du klarte å koble det sånn..

Vi skulle ikke bytte så mye av vannet så teoretisk sett skulle det gå raskt. Jeg tok det bare på feil tidspunkt, når A var i det tverre hjørnet. Det var tenkt som en avledningsmanøver , men endte med kjeft :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sverddragere er en av mine favorittfisker - jeg synes de er vakre og jeg drømte engang om å ha ett akvaire fullt av hvite (helt hvite) og røde sverddragere. Min akvarievenninne som på den tiden hadde ett 750 liters svømmebasseng med fisk i sa den gangen at de er noen skikkelig surpomper og kan være rimelig slemme med hverandre, men om det er flere hunner enn hanner så går det som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner det var stresset som tok overhånd, er ikke alltid lett med tverre unger i hus. Ikke ute etter å få deg til å virke slem eller noe, men jeg leste det to ganger. men ja, du forklarte det ikke var slikt ment, så da blir jo saken noe helt annet =)

Jeg har hatt sverddrager uten problemer tidligere, men hadde da flere hunner enn hanner (som nevt flere ganger) har nå en annen type som også kan være mobbete å ufin mot hverandre, men godt med gjømmeplasser og fin fordeling av kjønn gjør susen her. Bruker planter (som er veldig bra) og en god del røtter her. Når du får de over i det større kan det å vær det gir seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser faktisk ut til at de har funnet ut av det. De har hver sine plasser i karet. Den største har den mest åpne plassen , de to andre har hver sin side.

De har veldig mange planter ( har sett rekene 2 ganger på en uke..) så de trenger ikke forholde seg til hverandre overhodet. De har også sånne steiner på bak som de gjemmer seg rundt.

Den første tiden svømte alle 3 sammen , men mulig det var fordi karet var nytt for de.

De to babyene svømmer i hvert sitt vannskjikt. Den ene rett under overflaten, den andre ned ved grusen. Åpenbart ikke venner de heller..

Men de blir ikke jagd av de større da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverddrager som er hanner har ikke nødvendigvis sverd på halen, det kan være sent utviklet, se under magen, hunnene har en rundere finne enn hannene, hannene sin er mer spiss og lang.

Den er spissere under magen..

Driver å leser meg opp på akvaforum.. Gleder meg til å få større kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snegler!

De dukket plutselig opp i dag.. 2 stk , en så liten at jeg var usikker på om jeg så syner og en litt større som var veldig tydelig. De har tydeligvis blitt med plantene uten å bli oppdaget :lol:

Mon tro om det dukker opp noe mer.. sånn er det å ha mye planter , det kommer noen overaskende øyeblikk hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

i ogmed at du tidligere skrev at du hadde lyst å ta livet av en av de, var det vanskelig å vite.

Jeg har bøtter stående med lokk, når det er under oppvarming. slik at det får stå en halv-en dag. Da slipper du å tenke på at det kan komme barn i akvariet, og at du ikke rekker og temperere vannet rett.

Nå må du roe ned. Alle kan gjøre tabber, da gjør man det man kan for å rette opp. Det er nok ingen som prøver å drepe fisk med vilje med kaldtvannsbytter og for mye mat...

Jeg tar forresten alltid kaldtvannsbytter i mine akvarier.

kan anbefale jegersnegler, de tar disse pestsneglene =) Jeg har 10 stk i mitt kar (300l) og de gjør jobben perfekt her!

Men da må man tenke nøye gjennom at man ikke vil ha andre snegler i akvariet seinere :P Jegersnegler tar alt av snegler. Men kule er de. Har fire stk i ene akvariet mitt :) Og ganske barbariske når de suger ut innholdet av de andre sneglene hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du roe ned. Alle kan gjøre tabber, da gjør man det man kan for å rette opp. Det er nok ingen som prøver å drepe fisk med vilje med kaldtvannsbytter og for mye mat...

Jeg tar forresten alltid kaldtvannsbytter i mine akvarier.

Må les neste innlegget og da, så ser du hvorfor jeg tolket det slik ;) klart alle kan gjøre tabber, og det ble oppklart i få innlegg senere =)

Kaldtvannsbytter kommer vell å ann på str. på karet og hvor mye man bytter. vanskelig å ha 100l vann stående om man skal bytte det for de fleste som ikke er 110% hekta.

Ulempen med jegersneglene er jo som du sier andre snegler, og at man ikke kan bruke den "snail stop" (har prøvd denne før, men varierende resultat, dog ikke etter at jeg skaffet jegersnegler som har vært mye mer effektive). Synes og jegersneglene er fine og se på med stripene sine samt nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Seriøst - er det noen som vet hvor mye man kan bruke på akvarium om man ikke er bevisst?

Nå har jeg kjøpt litt ekstra sand, en plante og en rot til Georgs nye kar, og kjærringa i butikken begynte å skulle prakke på meg all verdens ting man bare måtte ha. *sukk* fikk avverget det da - synes i grunnen det ble dyrt nok med det jeg kjøpte.... Neste gang skal jeg forøvrig gå i andre dyrebutikken hvor de har litt mer utvalg i både fisk og ting - føler kanskje at de har litt mer peiling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har mange ganger måtte pent takke nei til alle disse supernødvendige tilsettningene som skal i vannet. Mye av det er nok pga at de må prøve og selge (håper jeg) og ikke totalt uvitenhet.

Var selv innom for en liten stund siden, og ble alt for mange lapper fattig, på bare supernyttige fisker,planter og en fin rot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså, nå er jeg forvirret.

Jeg har altså rigget til Georg sitt nye hjem, det står på spisestuebordet og godgjør seg - ideelt skal det, etter eksperters råd, stå slik helst en måneds tid. Fordi sanden er brukt før så trenger det kanskje ikke så lenge, så fjorten dager ca.

MEN, stort men - noen bekjente kjøpte seg ett 24 liters kar for en liten stund siden. De kjøpte fisk, planter, akvarium og tilbehør samme dagen og klasja alt i balja og vips - det svømmer fisker i vannet og lever i beste velgående.

Er forgiftning "worse case scenario"? Eller er sannsynligheten stor for at det faktisk går skikkelig dårlig å gjøre det på den måten.

De hadde forøvrig ikke kokt rota heller - det har jeg gjort, den ble grundig kokt og sterilisert *ler* før jeg putta den i balja.

Om jeg har forstått det riktig så må filteret få opparbeide seg bakterieflora som kan drepe fiskebæsj?

Hvor mye bæsjer en kampfisk? *ler*

OK - jeg er utålmodig. Jeg skal gjøre reint i heimen i dag og skulle ønske jeg kunne la Georg få flytte fra det algebefengte karet sitt (nei, gidder ikke å gjøre reint der når han allikvel skal flytte senest til helgen) i dag.

Jeg vil, Georg vil - men jeg vil jo ikke at han skal dævve heller ..... hvor stor er sjansene for at han dør om jeg flytter han i kveld? (karet har stått å godgjort seg i 11 dager i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv vannet fra den gamle bollen oppi det nye karet, så går det nok greit. Det er en fordel med noen få fisker i ett kar for å sette det i gang :) Vær i tillegg litt gniten med maten til å begynne med, og litt hyppige delvannskift. Kan også være at dine bekjente fikk med "starter"? En bakteriesuppe i pose som gjør at du slipper innkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hiv vannet fra den gamle bollen oppi det nye karet, så går det nok greit. Det er en fordel med noen få fisker i ett kar for å sette det i gang :) Vær i tillegg litt gniten med maten til å begynne med, og litt hyppige delvannskift. Kan også være at dine bekjente fikk med "starter"? En bakteriesuppe i pose som gjør at du slipper innkjøringen.

OK - men altså - vannet han bor i nå, og litt lite mat til å begynne med så burde det gå greit?

Nå skal det sies at Georg får kampfiskpellets, dvs. IKKE flakfor, han får 2-4 kuler om dagen og han får kun de han spiser så det blir ikke så mye leftovers kan man si. Han mates i overflaten og da er det lett å gi han bare det han orker hver dag.

Nå ser jeg at det heter granulat, og jeg tror de inneholder røde mygglarver faktisk. Noe de visstnok synes er stor stas. Kanskje jeg skal forsøke å få fatt i noen levende til han? Lørdagskosen sin det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...