Gå til innhold
Hundesonen.no

alternativ til dermatosis for


Anette
 Share

Recommended Posts

Issi har ikke påvist noen allergier ol, men hun har betennelse i magesekk og tarmer. Dette mente vet'ene var forårsaket av allergi. Så hun har gått på Eukanuba Dermatosis FP + kortison en stund nå og det har hun blitt bedre på, men foret vårt er dårlig og vi må levere sekken tilbake. Lurte dermed på om f.ex VOH kylling kunne brukes eller om det kan være ting der hun kan reagere på.

Hun spydde når hun fikk vanlig leverpostei, men ikke når hun fikk kyllingpostei. Vanlige godbiter spyr hun av også, men jeg har gitt hun kylling rester ol og det har hun beholdt. så da tenkte jeg på VOH kylling. Evnt om norwegian polar kunne fungere.

noen ideer? jeg må iallefall kjøre ned sekken med for nå så skulle de klage til eukanuba for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er allergi, så er det jo avhengig av hva hun reagerer på. Hvis det virker som at hun tåler kylling, så skulle vel det være greit. Men vær obs på at det ikke er inn blandet andre typer kjøtt..

er ikke VOH kylling bare kylling?

V&H med kylling er jo det mest allergivennlige fôret de har, så det kan jo være verdt å forsøke?

tenkte det :) hun fikk litt forrige uke og det så ut til å gå bra. Så får vel kjøpe med litt på vei hjem så hun iallefall får noe til mat, NVH sa dog jeg ikke måtte gi noooe annet enn dermatosis foret da, men det er dårlig og må leveres inn og de hadde ikke mer på dyreklinikken idag så jah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis betennelser er problemet ville jeg råforet og vært nøye på at hun får i seg nok omega-3-fettsyrer. Jeg er overbevist om at en rekke livsstilsykdommer i dag har sin rot i maten vi spiser, og indirekte maten vi produserer. Vi får i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3, og for mye omega-6 kan føre til betennelse, mens en riktig balanse mellom omega-3 og omega-6 kan dempe betennelser. Industrielt produsert kjøtt vil inneholde mer omega-6 enn for eksempel økologisk og viltkjøtt, fordi de er foret på mye kraftfor og ikke sitt naturlige kosthold, gress. Nå snakker jeg om oss mennesker, men jeg tror det er overførbart til hundene våre også. Unngå korn (kilde til omega-6), og få i henne masse fet fisk, omega-3, og helst kjøtt fra dyr som har fått naturlig kost (lam/sau er en billig kilde nesten hele året, og lam/sau er dyret som spiser mest gress av norske kjøttdyr). Du kan også gi selolje eller lignende, om du ikke allerede gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis betennelser er problemet ville jeg råforet og vært nøye på at hun får i seg nok omega-3-fettsyrer. Jeg er overbevist om at en rekke livsstilsykdommer i dag har sin rot i maten vi spiser, og indirekte maten vi produserer. Vi får i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3, og for mye omega-6 kan føre til betennelse, mens en riktig balanse mellom omega-3 og omega-6 kan dempe betennelser. Industrielt produsert kjøtt vil inneholde mer omega-6 enn for eksempel økologisk og viltkjøtt, fordi de er foret på mye kraftfor og ikke sitt naturlige kosthold, gress. Nå snakker jeg om oss mennesker, men jeg tror det er overførbart til hundene våre også. Unngå korn (kilde til omega-6), og få i henne masse fet fisk, omega-3, og helst kjøtt fra dyr som har fått naturlig kost (lam/sau er en billig kilde nesten hele året, og lam/sau er dyret som spiser mest gress av norske kjøttdyr).

Det er vist snakk om en kronisk betennelse hun har fått. For øyeblikket kan jeg ingenting om å fore på tja, slik råforing du forespeiler. Men jeg har tenkt tanken om jeg bare forstod hva hun trenger osv. Men så er jo veterinærene helt imot det da :gaah::P viktigste for oss er at hun blir stabil, samme hva hun må få. NVH skulle ringe meg etterpå så kan jo foreslå til de og høre hva de sier eller om jeg "må" gi hun dermatosis for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i hvert fall hun ville hatt positiv effekt av omega-3 som kosttilskudd, og jeg ville som sagt forsøkt å holde meg unna korn.

Her er en liten oversikt om betennelsesdempende kosthold, men den er da altså beregnet for oss mennesker :) Noe av det tror jeg som sagt er overførbart til hund (det om omega-3/omega-6 og det som ellers sies om kjøtt).

http://fitnessblogge...pende-kosthold/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette Dermatosis fôret, hva er det det inneholder da, som er så livsnødvendig å gi hunder med denne lidelsen? Er det ikke stort sett laget av ris og kyllingkjøtt? Kan ikke skjønne annet enn at rent kyllingkjøtt, som i Vom & Hundemats kyllingversjon, må være det beste for hunden? Risen i tørrfôret er det da ingenting som tilsier at hunder MÅ ha? Det er bare det at det er allergivennlig?

Les på sekken med Dermatosis-fôret, og skriv det opp her. Kanskje andre kan oppklare hva det faktisk inneholder hvis noe er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette Dermatosis fôret, hva er det det inneholder da, som er så livsnødvendig å gi hunder med denne lidelsen? Er det ikke stort sett laget av ris og kyllingkjøtt? Kan ikke skjønne annet enn at rent kyllingkjøtt, som i Vom & Hundemats kyllingversjon, må være det beste for hunden? Risen i tørrfôret er det da ingenting som tilsier at hunder MÅ ha? Det er bare det at det er allergivennlig?Les på sekken med Dermatosis-fôret, og skriv det opp her. Kanskje andre kan oppklare hva det faktisk inneholder hvis noe er uklart.

Eukanuba Veterinary Diet Dermatosis FP for dogs

Potato, fish meal, animal fat, dried beet pulp (3.9%), fish digest, dicalcium phosphate, calcium carbonate, sodium hexametaphosphate, fructooligosaccharides (0.39%), potassium chloride.

Protein:22.0%, Fat content:15.0%, Omega-6 fatty acids:1.70%, Omega-3 fatty acids:0.60%, Crude Ash:8.00%, Crude Fibres:1.80%, Moisture:8.00%, Calcium:1.15%, Phosphorus:0.85%

Additives: Vitamins:

Vitamin A:12500 IU/kg, Vitamin D3:900 IU/kg, Vitamin E (α-tocopherol):200 mg/kg,

Trace elements:

Iron as Ferrous Sulphate, heptahydrate:273 mg/kg, Zinc as Zinc Oxide:228 mg/kg, Manganese as Manganous Oxide:30 mg/kg, Manganese as Manganous Sulphate, monohydrate:22 mg/kg, Copper as Cupric Sulphate, pentahydrate:17 mg/kg, Iodine as Potassium Iodide:3 mg/kg, Cobalt as Basic Cobaltous Carbonate, monohydrate:0.6 mg/kg.

kopiert fra nett da sekken er i bilen alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potato, fish meal, animal fat, dried beet pulp (3.9%), fish digest, dicalcium phosphate, calcium carbonate, sodium hexametaphosphate, fructooligosaccharides (0.39%), potassium chloride.

Ikke noe korn, i hvert fall. Men at et for til hund skal ha mest potet i seg, syns jeg er litt merkelig :P Og fiskemel?

Men jeg det ser ut til at det er litt fisk og ikke er noe korn i dette da, så sånn sett syns jeg at jeg har tenkt litt riktig, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er kronisk mage/tarm betennelse (IBM) hun har (er det tatt biopsiprøve av tarmtottene?) så er hvitt kjøtt, dvs lys fisk, kylling, egg og kanin det beste hun kan få. Rødt kjøtt som vilt, okse og svin vil forverre det. Mange reagerer kraftig på innmat da det er så veldig næringsrikt. Mange tåler heller ikke ris, pga at det gjærer sånn. Poteter/yams og andre rotfrukter pleier å gå greit.

Om hun ikke fungerer på hvitt rått, vil jeg anbefale deg å koke kjøttet, husk da at kalsium må tilsettes på et vis, enten via knuste eggeskall eller pulver/tabletter. For mange med IBM er det kun kokt hjemmelaget mat som fungerer, og de er innmari vare for forandringer, dvs at de bare må ha kjøtt/grønnsaker far den og den leverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe korn, i hvert fall. Men at et for til hund skal ha mest potet i seg, syns jeg er litt merkelig :P Og fiskemel?

Men jeg det ser ut til at det er litt fisk og ikke er noe korn i dette da, så sånn sett syns jeg at jeg har tenkt litt riktig, hehe :D

Fiskemel er jo bare kokt og tørket fisk, så når det er mel, er det faktisk mer av det enn når det står kun fisk. Hvor nyttig det er etter å ha vært kokt og tørket minimum to ganger er noe annet... Men som proteinkilde er det mer protein i mel enn i fersk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist snakk om en kronisk betennelse hun har fått. For øyeblikket kan jeg ingenting om å fore på tja, slik råforing du forespeiler. Men jeg har tenkt tanken om jeg bare forstod hva hun trenger osv. Men så er jo veterinærene helt imot det da :gaah::P viktigste for oss er at hun blir stabil, samme hva hun må få. NVH skulle ringe meg etterpå så kan jo foreslå til de og høre hva de sier eller om jeg "må" gi hun dermatosis for.

Mini hadde også kronisk betennelse i tarmene(tok gastroskopi på NVH).Hadde prøvd det meste av for,inkludert voh,han tålte ingenting og var alvorlig syk.På NVH anbefalte de Dermatosis og det har han spist i 5 år nå og klarer seg bra,han tåler ingenting annet,da blir han skikkelig dårlig igjen...

Diagnosen hans var eosinofil enteritt/duodenitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått diagnose eosinofil og lymfoplasmacyttær gastritt etter vi tok biopsi.

Jeg forsto det sånn på hun spesialisten på NVH at eosinofil har noe med allergi og gjøre,så jeg regner med at Mini er allergisk mot alt annet enn fisk,derfor tåler han kun Dermatosis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H kylling + hele fisk kanskje er tingen? :) Så hun får i seg noe innmat også, som jeg vidt jeg vet ikke er tilsatt i kyllingvarianten.

Jeg ville prøvd å gi henne 1 og 1 dyreslag for å se hva hun reagerte på, kanskje hun tåler hest fks :) Vet om noen som selger hele slakt av kanin nå, kanskje det hadde vært noe å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi hadde også betennelse i magen og ble skikkelig dårlig i magen av maten(Royal canin,Eukanuba)Gikk på spesial for fra dyrlegen som fungerte bra mens tok tester med tanke på allergi.

For en liste de kom med da gitt!Allergisk mot det meste tålte vel kun fisk og ris,allergisk mot gress,pollen,husstøv osv.Gress,pollen,husstøv reagerer hun ingen ting på;) Tåler mere av litt godbiter fra dyrebutikker nå også.

Dyrlegen ville jo ha hun på det dyre allergi foret hele tiden.Jeg mente det var vel ikke nødvendig da hun liksom skulle tåle fisk og ris så kjøpte en liten sekk med pro plan Laks og ris blandet i alleri maten.Fungerte strålende fra dage en!

Blandet en periode men,har lenge nå kun fått pro plan fungerer supert.Så den kommer jeg til fortsette med blir moro når skal på vaksine snart si at maten jeg mente hun skulle tåle men,de var så påstålig på kom til bli dårlig i magen gjenn av fungerer;)

Håper det ordner seg for Issi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for 100 år siden ble Indiana sjekket ut for diverse allergier og ble da satt på Dermatosis. Nå klarer ikke hjernen min helt erindre alt, men det var noe med at dette fòret ikke inneholder noe som hunden skal reagere på og etter å ha gått på det en stund tilsatte vi en og en annen ingrediens for å se hva det var hun evt var allergisk for. Nå viste det seg at det var andre greier med henne, men uansett funket hun fint på det fòret mens hun fikk det, bedre enn på rått. Normalt fòrer jo jeg rått. Jeg har veldig liten kunnskap om fordeler/ulemper ved både tørt og råfòring annet enn egne erfaringer på egne hunder så jeg skal ikke påberope meg hva som er best i ditt tilfelle. Men i mitt tilfelle med henne, også da hun hadde lever/nyreproblemer, var at det som funket best å følge vettens råd om spes fòret. Og mine vetter er absolutt ikke negativ til råfòring, men akkurat da hun var syk ville de ha henne på spes fòr. Jeg prøvde henne ut på rått etter en stund, før enn anbeaflt, og måtte bare svelge kameler og gå tilbake til spes fòr til hun ble erklært frisk igjen, da ble det rått igjen og siden har hun vært der.

Mitt lille poeng er at selvom man ønsker fòre rått kan det innimellom være nødvendig å vike et prinsipp en stund og faktisk gå på spes fòr/meds whatever for å få bukt med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for 100 år siden ble Indiana sjekket ut for diverse allergier og ble da satt på Dermatosis. Nå klarer ikke hjernen min helt erindre alt, men det var noe med at dette fòret ikke inneholder noe som hunden skal reagere på og etter å ha gått på det en stund tilsatte vi en og en annen ingrediens for å se hva det var hun evt var allergisk for. Nå viste det seg at det var andre greier med henne, men uansett funket hun fint på det fòret mens hun fikk det, bedre enn på rått. Normalt fòrer jo jeg rått. Jeg har veldig liten kunnskap om fordeler/ulemper ved både tørt og råfòring annet enn egne erfaringer på egne hunder så jeg skal ikke påberope meg hva som er best i ditt tilfelle. Men i mitt tilfelle med henne, også da hun hadde lever/nyreproblemer, var at det som funket best å følge vettens råd om spes fòret. Og mine vetter er absolutt ikke negativ til råfòring, men akkurat da hun var syk ville de ha henne på spes fòr. Jeg prøvde henne ut på rått etter en stund, før enn anbeaflt, og måtte bare svelge kameler og gå tilbake til spes fòr til hun ble erklært frisk igjen, da ble det rått igjen og siden har hun vært der.

Mitt lille poeng er at selvom man ønsker fòre rått kan det innimellom være nødvendig å vike et prinsipp en stund og faktisk gå på spes fòr/meds whatever for å få bukt med problemet.

Jeg ser hva du sier, men samtidig kan jeg ikke for mitt bare liv mene at et gjennomkokt, tørket og syntetisk tilsatt fôr skal være bedre enn et naturlig kosthold.

Akkurat VOH er i en særstilling iom at det er så fett, på "normal" prey er det som regel mye mye mindre fett, og mer proteiner. Så det kan være vanskelig for magesyke hunder å fordøye, samt at det er oppkvernet, ergo går det ennå raskere gjennom fordøyelsen, enn prey. Dette kan være en ulempe i forhold til endel sykdommer, ingen tvil.

Spesialtørrfôr er meget nytt, mens hjemmelaget mat, både rått og kokt er gammelt og velprøvd. Menyene tilpasses lett hver enkelt hunds behov og allergier, mens ett tørrfôr skal passe absolutt alle hunder med sånn passe samme sykdom? Du ser selv at det ikke går an?

Dermatosis har fullspaltede proteiner, dvs at kroppen ikke skal kjenne det igjen, selv om den er allergisk mot det. Det er derfor det bare står fisk og dyrefett, hvilken sort (art) det er er ikke viktig, iom at kroppen ikke kjenner igjen proteinkilden uansett. Så man kan feks prøve ekte fisk og få reaksjon, iom at ren fisk har helt andre aminosyrer enn et tørrfôr, for ikke å snakke om et fullstendig spaltet fôr. Det går andre veien også, en hund kan reagere på feks fisk i (et ordinært) tørrfôr, men tåle det som rått.

Med hjemmelaget mat er det mye lettere å finne ut hva hunden tåler og ikke tåler, enn å tilføre nye proteiner sammen med Dermatosis. Derma vil vanne ut reaksjonene fra det man tilsetter, siden det er et "dødt" fôr.

I en akutt, innlagt situasjon er det selvsagt viktigst å få i hunden næring, men om den fungerer fint hjemme, men har dårlig mage/fordøyelse, ser jeg ingen grunn til å ikke prøve hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for 100 år siden ble Indiana sjekket ut for diverse allergier og ble da satt på Dermatosis. Nå klarer ikke hjernen min helt erindre alt, men det var noe med at dette fòret ikke inneholder noe som hunden skal reagere på og etter å ha gått på det en stund tilsatte vi en og en annen ingrediens for å se hva det var hun evt var allergisk for. Nå viste det seg at det var andre greier med henne, men uansett funket hun fint på det fòret mens hun fikk det, bedre enn på rått. Normalt fòrer jo jeg rått. Jeg har veldig liten kunnskap om fordeler/ulemper ved både tørt og råfòring annet enn egne erfaringer på egne hunder så jeg skal ikke påberope meg hva som er best i ditt tilfelle. Men i mitt tilfelle med henne, også da hun hadde lever/nyreproblemer, var at det som funket best å følge vettens råd om spes fòret. Og mine vetter er absolutt ikke negativ til råfòring, men akkurat da hun var syk ville de ha henne på spes fòr. Jeg prøvde henne ut på rått etter en stund, før enn anbeaflt, og måtte bare svelge kameler og gå tilbake til spes fòr til hun ble erklært frisk igjen, da ble det rått igjen og siden har hun vært der.

Mitt lille poeng er at selvom man ønsker fòre rått kan det innimellom være nødvendig å vike et prinsipp en stund og faktisk gå på spes fòr/meds whatever for å få bukt med problemet.

Jeg er enig, i at et akutt tilfelle, er det mest fornuftige å høre på "ekspertene". Utover det mener jeg riktig kosthold er beste måten å unngå skader og dempe evt. sykdommer/lidelser. F.eks. vil de fleste veterinærer ha Hermes på leddfor fordi han har røket korsbånd. Jeg vet, som råforer, at han ved dette kostholdet får i seg plenty med glukosamin, som er tilsatt i leddforet. Dessuten kan jeg gi glukosamin som kosttilskudd i stedet, f.eks. gjennom vinteren for ekstra forebyggelse i en kald årstid (kalde ledd skader seg lettere enn varme ledd, det vet vi).

Et av mine favorittsitat, og det forsøker jeg også å leve etter selv, selv om jeg kan elske et skikkelig drittmåltid med masse karbs og dårlig fett en gang i blant :D

Everyone has a doctor in him or her; we just have to help it in its work. The natural healing force within each one of us is the greatest force in getting well. Our food should be our medicine. Our medicine should be our food. But to eat when you are sick, is to feed your sickness.

- Hippokrates (460 f.v.t - 370 f.v.t)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Eukanuba Veterinary Diet Dermatosis FP for dogs

Potato, fish meal, animal fat, dried beet pulp (3.9%), fish digest, dicalcium phosphate, calcium carbonate, sodium hexametaphosphate, fructooligosaccharides (0.39%), potassium chloride.

Protein:22.0%, Fat content:15.0%, Omega-6 fatty acids:1.70%, Omega-3 fatty acids:0.60%, Crude Ash:8.00%, Crude Fibres:1.80%, Moisture:8.00%, Calcium:1.15%, Phosphorus:0.85%

Additives: Vitamins:

Vitamin A:12500 IU/kg, Vitamin D3:900 IU/kg, Vitamin E (α-tocopherol):200 mg/kg,

Trace elements:

Iron as Ferrous Sulphate, heptahydrate:273 mg/kg, Zinc as Zinc Oxide:228 mg/kg, Manganese as Manganous Oxide:30 mg/kg, Manganese as Manganous Sulphate, monohydrate:22 mg/kg, Copper as Cupric Sulphate, pentahydrate:17 mg/kg, Iodine as Potassium Iodide:3 mg/kg, Cobalt as Basic Cobaltous Carbonate, monohydrate:0.6 mg/kg.

kopiert fra nett da sekken er i bilen alt :P

Potet?

...men funker jo sikkert da...

Men jeg har ett spørsmål jeg da - om fôret dere har fått er råttent og dere skal levere det tilbake, så har dere jo krav på en ny sekk - det er jo bare å bytte den inn?

Veterinærkontorer er skikkelig frekke og jævlige når det kommer til salg av ting altså - men jeg opplevde det samme med en specific sekk engang, den var skikkelig gugg - på veterinærkontoret jeg kjøpte den skulle de klage for meg, men jeg måtte betale for en ny sekk - det ble vi flere om for å si det sånn og jeg reiste fra veterinærkontoret med pengene jeg hadde betalt for sekken og kjøpte for ett annet sted. Det var forøvrig såkalt "allergifôr" det også - basert på fisk, ironisk nok var det fisk bikkja var hyperallergisk mot så han ble jo bare sjukere av foret.

Men altså - poenget mitt var at du bør jo få en ny sekk når den du kjøpte i utgangspunktet var råtten. Det er jo enkel matte, det er jo ikke din feil som forbruker at de selger råttent for, klage får jo de gjøre men du har krav på nytt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...