Gå til innhold
Hundesonen.no

Komme igang?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Dette er urprematurt, men jeg får gårdshund i desember og en venninne snakket om bruks som jeg helt hadde glemt at fantes... Da jeg var 13 og skulle få hund var det det jeg ville begynne med, men alt skar seg på grunn av allergi. Nå er jeg sta og dum og får hund allikevel (jeg kan leve på piller om nødvendig!), og jeg lurer på åssen jeg kommer igang med bruks? Hvor tidlig kan man begynne å introdusere en valp til det hele og er det kanskje en god idé om jeg blir med som tilskuer på et eller annet arrangement først?

Bøker/filmer som anbefales?

Jeg bruker ventetiden på å gjøre research om det meste fordi jeg gleder meg så sinnsykt at jeg må ha noe å gjøre så lenge... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress for mye, det blir aldri helt slik du tenker på forhånd uansett, du må lære å kjenne hunden din når den kommer. Jeg satt meg ned og leste Lydighetstrening i teori og praksis fra perm til perm (656 sider) før vi fikk Hermes. Jeg lærte nok litt grunnleggende om positiv trening, men jeg har aldri brukt det i stort omfang, og hverken trent lydighet eller noe annet med han.

Les et par hundebøker (om atferd og trening), søk opp lokale hundeklubber og kursmuligheter, og bli kjent med hundemiljøet i ditt nærområde. Det er hva du kan gjøre på forhånd. Det kan også være greit å bli kjent med rasemiljøet, ikke bare i nærområdet ditt, men også på nettet. Det finnes ofte gode (og mindre gode) diskusjonsgrupper på Facebook, f.eks.

Jeg har hatt glede av Lars Fält om atferd, han har en liten bok som heter Hundens språk och flockliv (svensk). Ellers kan du plukke opp noen av disse bøkene om klikkertrening og positiv innlæring, om det er noe du ser for deg å bruke. Men egentlig trenger du ikke å lese noen bok for å skjønne hva det går i, det gjelder bare å plukke opp de grunnleggende prinsippene - så må du bare prøve ut, og se hva om fungerer med din hund. Hvis det er en spesiell hundesport du vil være aktiv med, så finnes det nok bøker om dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du begynner ved å ta kontakt med en hundeklubb eller noen andre du vet om som trener bruks :)

Spor er greit å trene selv, eller aller helst sammen med noen innimellom så du ikke bare går egne spor, men det er enkelt å komme i gang med. Har du null kunnskap om hvordan du starter vil jeg anbefalle et nybegynnerkurs så du får litt hjelp til å få ting rett fra starten. Det kan spare deg for en del jobb seinere :) Spor kan du begynne med med en gang du får lille valpen (bortsett fra at det kanskje er veldig mye snø i desember).

Skal du trene rundering krever det litt mer folk og tid. For å trene rundering bør man være 4-6 personer +/- En del går å trene på selv om man er færre, det går fint å trene flere sammen, men da tar det fryktelig mye tid. Her anbefaller jeg virkelig å starte sammen med noen som kan dette. Ta kontakt med hundeklubben nær deg og forhør deg om det er noen som trener rundering og har plass til en til på gruppa si. Om de er for mange, spør om du kan være med å se på og lære (nye figuranter er ofte bra :) ). Kurs er selvfølgelig ypperlig, men jeg syns ikke jeg ser så mange runderingskurs rundt omkring (unntatt ukeskurs på sommern). Rundering er sinnsykt moro da! Rundering kan du også begynne å forberede med en gang. Lær valpen at mennesker (også fremmede) i skogen er kule og at det er kult å løpe vekk fra deg for å leke/få godis av dem. Rundering har også en pause på vintern med masse snø (egentlig bare fordi skogen blir ganske ufremkommelig, det er ingen ting i veien for å trene rundering selv om det er snø på bakken), så om du ikke bor på sørlandet vil du antagelig ikke komme i gang med rundering før godt utpå våren.

Skal du konkurrere i bruks er det også en lydighetsdel i tillegg til spor eller rundering. I de lavere klassene er veldig mye det samme som i lp og du kan like gjerne trene sammen med folk som trener mot lp-konkurranser. Etterhvert som du kommer oppover i klassene blir øvelsene litt mer forskjellige, men da trenger du sikkert ikke råd her mer :P Ingen ting i veien for å ikke begynne når valpen er liten med lydighet heller :)

Såh jeg vil heller anbefalle å komme i kontakt med folk som trener bruks jeg. Bruks er ikke noe man kan lære seg ved å bare lese bøker, men du lærer fryktelig mye ved å være med på treninger og se på og figurere for andre. Meld deg som hjelper på bruksstevner også. Mye å lære av det, og folk trengs alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...