Gå til innhold
Hundesonen.no

Working Kelpie, godkjent regrase? (+ tileggsspørsmål)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid tenkt at australsk kelpie var den godkjente rasen man fikk reg i NKK osv, at dette var den vanlige kelpien osv :) Men nå var jeg inne på dogweb, skulle undersøke litt og på listen du kan krysse av raser på stod det sannelig Working Kelpie? Er den godkjent i NKK? :)

Hvor stor forskjell er det egentlig? Australsk kelpie er vell også en god brukshund så hvorfor delte linjer?

Et tileggsspørsmål, når man sjekker linjer og slikt på kelpie på dogweb, hva skal man se etter? :) Hvordan finne frem til smuss på linjene? osv? :)

Takker for svar :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WK blir registrert verden over. Den har vært delt i Australia siden 1967.

WK har ingen rasestandar og du kan dermed ikke stille den og heller ikke oppnå tittler i Norge.

Ellers sier artikkelen der det meste. Masse er smak og behag, men erfaringsmessig så er det mye gjeting i WK og jeg syns jeg ser mer låsinger/smyg i lydigheten enn jeg ser på BC.

Både WK og AK må du være nøye med foreldre med mentalitet og resultater om du vil ha en hund som skal brukes til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

jeg trodde ikke Working Kelpie ble registrert i NKK jeg, vet ikke hvorfor jeg tenkte det men jeg har hele tiden trodd det :) Men om det er umulig å få en gulsløyfe på den så er det jo dårlig deal med tanke på LPchampionat o.l da? hehe.

Og jeg har selvsagt tenkt å være brånøye med gemytt, helse og mentalitet i mitt valg. Tror valget blir Australsk Kelpie og ikke working kelpie, synes det er kjempevanskelig å finne ut hva som ligger på linjene, hva jeg skal se etter o.l. Jeg prøver å gå bakover på stamtavla på dogweb og hunddata, ser at de er teste for sykdommer der. men så er det å finne ut om det ligger noe annet på linjene som ikke er informert på dogweb og om det er gemytt/mentalitets-problemer på linjene og slikt :) Det er rett og slett kjempevanskelig å finne frem når det er snakk om en ny rase synes jeg, det er jo først etter jeg fikk dalmatiner at jeg føler jeg nå kjenner til mye mer og å velge en ny dalmis nå så vet jeg akkurat hvor jeg ville hatt fra. Skulle hatt en kelpiementor *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på WK så vil jeg anbefale å følge med i Sverige. Svært få WK blir testet helse på i Norge, og da gjerne bare de få som går i avl. Det er også mange kull som du aldri får papirer på (og som selges som AK), de har litt samme problematikken i Norge som på BC. "Jeg må ha en ny gjeterhund" --> parrer de to hundene man har, men blir ikke godkjent for registrering pga mangler osv osv.

I Sverige er det mer utbredt og enklere å finne resultater generellt, og flere med WK MH tester.

Om du skal finne ut av det så er jo det viktigste at du tar kontakt med oppdrettere også stiller spørsmål. Bruke dogweb og skk hundata/avlsdata. Det er ikke så veldig mange andre måter å gjøre det på :)

Om du forøvrig er ute etter en Kelpie til gjeting så kjøper du deg en WK. AK har noe resutlater på gjeting, men streng tatt så er det hunder som har blitt "dobbelt" registrerte fra gammel av og dermed er store deler av linjene "utvannet" WK linjer ;) (vanskelig å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener)

De har godkjent gjeterhundprøve i de laveste klassene, men så langt jeg kan se så er det vel bare 1 som har fungert litt lengre opp i klassene av alle de AK som starter, og den er 50% WK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha WK, så ville jeg kontaktet feks Maria Brandel og forhørt meg litt. Den ene hennes er faktisk norsk :)

Norsk og svensk avles om hverandre :)

Men forsjellen er at de Norske er vanskelig å finne info om, mot de svenske hvor du finner det meste på nett. For en som er "fersk" og ikke kjenner linjer/gemytt/helse så er det lettere å finne fram i den svenske verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk og svensk avles om hverandre :)

Men forsjellen er at de Norske er vanskelig å finne info om, mot de svenske hvor du finner det meste på nett. For en som er "fersk" og ikke kjenner linjer/gemytt/helse så er det lettere å finne fram i den svenske verden.

Ja, eller evt spørre noen som har førstehåndserfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine svar :)

Tror det blir AK for å si det slik, jeg skal ikke ha en hund til gjeting :) Jeg vil ha en hund til lydighet og agility (og litt spor/søk), samtidig som jeg vil ha mulighet til å stille ut hunden ;) Så har nok bestemt med for AK. Satt i dag og såg på dogweb og hunddata, føler jeg vandrer rundt i en jungel, går inn og sjekke MHres (spesielt skudd) og HD/AD res. Men tar tid ja :) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...