Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på båndtvangen


Taggen
 Share

Recommended Posts

Jeg går veldig mye i skogen med hunden min. Nå når båndtvangen oppheves og jakta starter er det da lurt å merke hunden sånn orange eller gul sak?

Så den blir litt synlig. Vet ikke hvordan det er med disse jakt folka, om de skyter vilt rundt seg, hehe neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Dette var noe jeg aldri hadde tenkt på før. Altså, det spørs jo litt på hvor du går på turer da. Om du går i skog der du vet det er mange som er på skogsfugljakt el. så vet jeg ikke om jeg ville gått der i den verste jakttiden egentlig. Jegere skal være 120% sikker på bakgrunnen bak dyret de ser før de kan skyte, men ulykker skjer jo. Jeg ville heller gått på turer et annet sted hvor det eventuelt ikke er veldig mange jegere.

Og ellers så skader det jo ikke å bruke litt farger på hunden din. Men jeg vet ikke om jeg hadde gidda. En jeger SKAL se hva det er den ser, før den skyter. Og den vil neppe se at din rottweiler er en hjort, rev eller hare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jakthalsbånd, slik refleks ting jeg slenger over før de får løpe ville i skogen. Evnt går de med non stop safe halsbåndene som er oransje, med refleks og de kommer seg ut av om de hekter seg i noe.

Jeg har jo fått jegere og drivende hunder midt oppi sporkurs osv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går veldig mye i skogen med hunden min. Nå når båndtvangen oppheves og jakta starter er det da lurt å merke hunden sånn orange eller gul sak?

Så den blir litt synlig. Vet ikke hvordan det er med disse jakt folka, om de skyter vilt rundt seg, hehe neida.

Jaktfolk er ikke hillbillies. Jeg er jeger sjølv.

Sjølv bruker jeg alltid refleksvest på bikkja året rundt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tatt i betrakning at en løs hund altlid skal være under kontroll så er det vel ikke særlig sannsynlig at man blir skutt i skogen eller? En ting er jakthunder som reiser flere hundre meter fra eier - men vanlige hunder drar neppe så langt avgårde - og jegere er forøvrig skjelden ute når hvermansen er ute så sannsynligheten for å bli skutt er ikke akkurat overhengende på noen måte.

Min bror er ivrig jeger, og jeg har bodd så lenge i elgjegerland at jeg vet at det jaktes mest tidlig om morran - og da er det garantert ikke spesielt mange hundeeiere ute å lufter bikkja si i skauen. Selv jeg - som i hele mitt yrkesaktive liv har vært oppe i grålysninga har ikke klart å dra ut å lufte bikkjer om morran før elgjegerne på post har reist hjem for å spise frokost liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er ivrig jeger, og jeg har bodd så lenge i elgjegerland at jeg vet at det jaktes mest tidlig om morran - og da er det garantert ikke spesielt mange hundeeiere ute å lufter bikkja si i skauen. Selv jeg - som i hele mitt yrkesaktive liv har vært oppe i grålysninga har ikke klart å dra ut å lufte bikkjer om morran før elgjegerne på post har reist hjem for å spise frokost liksom.

Nja, i Bymarka her er det poppis å jakte lør- og søndagsmorran fra ca 05-10, da elgen begynner å flytte seg lenger inn til skogs pga folketrykket (de trekker ned mot bebyggelse om natta). Vi har flere ganger truffet på elgjegere som et øyeblikk har trodd Valpis er elg (ingen har lagt an for skudd altså, så ille har det ikke vært). I morraskjømten er hun "usynlig" selv om hun ikke er mange meterne unna, pga fargen, så etter den første høsten har hun hatt refleksvest på.

Jegere er stort sett forsiktige og nøyaktige mennesker, men det ER vådeskudd på både bikkje og menneske hvert eneste år. Og slike idioter: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1720025.ece

EDIT: vi gikk faktisk på en fjorårsokse tirsdag kveld, sånn ca kl 2130. Han flytta seg ikke før vi var rundt 20 meter unna (vi visste det var noe i nærheten, for Oabba og Balder gikk på overvær, og Valpis ville spore noe). I teorien, om spes Valpis el Balder hadde løpt etter, og en jeger sto på post rette stedet, kunne de blitt tatt for å være årskalv i farta. Og da KUNNE det gått slik: http://www.adressa.no/nyheter/moreromsdal/article1488818.ece

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke bruke refleksdekken for sikkerhetsskyld?

Jeg bruker det alltid når jeg er i jaktland. Det er ikke bare elg det jaktes på i skogen, tar rett og slett ikke sjansen jeg. Det er så enkelt og billig å slenge på dem et eller annet i neonfarge før vi går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker refleksdekken bare for sikkerhetsskyld. Jeg har stor respekt for flinke jegere, men er alle så flinke som de skal være? Når man hører at det har skjedd, at de har skutt en fjording med rytter, og tilogmed vært så uheldig å treffe hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk så respekt for jegeren og deres hobby at jeg holder meg på tydelige stier første tiden i jakt sesongen og holder med unna der jeg vet jegere har poster og det er mye trekk av dyr,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Evt. - de aller fleste jegere er ordentlige folk. Jeg vanker i jegermiljø, og har aldri møtt noen som ikke tar jakt og sikkerhet seriøst og alvorlig.

Nja, de aller fleste er jo det, men det er hvert år rapporter om jegere som har skutt hest, hverandre eller hunder. At det er mange idioter som går rundt i skogen med våpen på høsten, det er jeg ikke i tvil om. Selv om jegere flest selvfølgelig er veldig ålreite folk. Det eneste som kreves for å jakte er en bitteliten enkel prøve og noen steder en del penger... Og selv fornuftige, ålreite folk kan ha uhell.

Jeg putter refleksdekken el. på bikkja på tider og steder jeg tror det kan være jegere i skogen ja. Jeg kan godt se for meg at terven kan forveksles med et rådyr i farta for en spent jeger (med et par knerter innabords...)

Jeg har faktisk så respekt for jegeren og deres hobby at jeg holder meg på tydelige stier første tiden i jakt sesongen og holder med unna der jeg vet jegere har poster og det er mye trekk av dyr,

Jeg har også så stor respekt for at jeg selv har like stor rett til å bruke skogen at jeg ikke går bare på stier hele høsten. De er jo over alt. Vet jeg om en post, så går jeg selvfølgelig ikke akkurat dit, men de kan ikke forvente å ha hele skogen for seg selv hele høsten (selv om jeg har møtt jegere som mener jeg ikke har noen rett på å gå i skogen de skal jakte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, de aller fleste er jo det, men det er hvert år rapporter om jegere som har skutt hest, hverandre eller hunder. At det er mange idioter som går rundt i skogen med våpen på høsten, det er jeg ikke i tvil om. Selv om jegere flest selvfølgelig er veldig ålreite folk. Det eneste som kreves for å jakte er en bitteliten enkel prøve og noen steder en del penger... Og selv fornuftige, ålreite folk kan ha uhell.

Ja, så klart, uhell kan skje. Og det finnes nok en del "idioter" rundt omkring i de norske skoger, men synes bare ikke at de skal bli representative for alle jegerne i Norge :)

Alkohol og jakt hører ikke sammen, og jeg har heller ikke vært borti folk som tar seg en dram på jakt.

Men... dette blir jo litt OT :P

Og glemte så klart å skrive det i forrige innlegg at jeg slenger på hundene mine refleks i skogen. Nå ser jo de kanskje ut som noen små rever i fart, så syns det er ganske så greit å slenge på dem det ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid på refleksvest på hundene mine om de skal være løs i jakttiden. Her i Bergensområdet er det stort sett bare hjortejakt, men det er fort gjort at en eller annen er litt kjapp på triggeren.

Da er det greit at de ser at det er noe gult med reflekser på som kommer. Er ikke så mange hjort med refleksvest der ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...