Gå til innhold
Hundesonen.no

Inkontinens, ingen bedring av antibiotika


Mari
 Share

Recommended Posts

Case:

9 år gammel kastrert tispe som har begynt å lekke. Hun lekker når hun ligger. Det er ikke slik at hun maser og så setter seg ned og tisser, jeg bare merker at underlaget er vått. Hun får gjerne UVI en gang i året, når høst blir til vinter og det blir kaldt ute, så UVI ble selvsagt mistenkt.

Urinprøve er tatt uten store utslag. Basisk urin, og tynn siden hun drikker mye. Ikke noe blod, som er standard når hun får UVI ellers. Ingen funn i buken, og vet mener det ikke har tilknytning til kastering, fordi det er lenge siden operasjonen.

Hun blir satt på antibiotika under mistanke om begynnende UVI og beskjed om å ta kontakt igjen om hun ikke blir bedre innen ti dager.

Nå er kuren straks over (vi er på sjette av sju dager) og hunden lekker fortsatt. Urinen lukter relativt sterkt, men jeg vet ikke hvordan hundens friske tiss lukter da jeg ikke er en hund selv og har liten interesse for hunders urin.

Gir 1gr c-vitamin og eplecidereddik hver dag for å gjøre urinen surere. C-vit er ny etter vetbesøk, men eplecidereddik har hun fått i noen måneder.

Allmenntilstanden er bra, hun er som vanlig. Kosete, teit, leker med pjokken og liker å løpe etter ballen sin. Men hun drikker mye. Relativt sjeldent, men da mye. Kan tømme ei halv skål på en gang.

Noen som har tips eller råd?

Fyda har ikke vondt eller ubehag, som jeg kan merke på henne iallfall, det er bra. Men situasjonen er upraktisk for meg. Hun har tisset i stykker et par stoler nå, og får nå kun ligge på håndklær. Det er begrenset hvor mange håndklær jeg har, og nå er jeg der at jeg rekker ikke tørke de før jeg må bytte ut det forrige. Nesten jeg vurderer å prøve å putte bleie på henne.

Det var mange detaljer rundt en hund som tisser inne, men dette er hundesonen, dere digger det. :cool:

Alt i alt, jeg synes hun burde vært bedre nå etter så mange dager på antibiotika.

Ellers: Søkefunksjonen her inne er kjipere enn antiobiotikabæsj. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de blir intontinens er ikke uvanlig ved kastering mener jeg å ha hørt.. Men hvis dyrlegen mener at dette ikke har noen sammenheng, så skal ikke jeg krangle på det :P

Har han sjekket nyrene? I og med at det er tispe, så er det jo mindre ting som kan forårsake dette.. Så om det er muskelslapphet (heller ikke helt uvanlig i alderdom vel?) eller om det er en sykdom, er jo uvist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddelen til bestemor går på noen medisiner som gjør at bikkja ikke lekker(når hun ligger), men hvis det går noen dager siden sist hun fikk medisinen så kommer det igjen, så hun går på det for livet. Hun fikk det riktignok etter at hun ble kastrert så der slutter likheten.

Hva har dyrlegen sagt for noe, om alternative medisiner? For hvis hunden din lekker og det ikke er noen andre ting som forårsaker det, så burde det vel være mulig å sette henne på slike medisiner(som jeg ikke kommer på hva heter)? :)

EDIT: Rinexin var det, kom på det når flere skrev det nedenfor :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Vita gjør slikt ved UVI/Begynnene UVI, men gir heller ikke mye utslag på tester. Det går over, men kommer tilbake ca 1 gang årlig. Hun går på kur nå, å jeg ser heldigvis ikke bedring, men har i samarbeid med vet funnet ut at dersom det gjenntar seg så bør hun sjekkes videre, å da eventuelt for kreft i blære/cycter osv...

Nå er jo din hund langt eldre enn min (2 år) - så det KAN jo faktisk være alderen på din hund da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rinexin forsøkt? Eller akupunktur forsøkt? Jeg vet om en tispe som går fast på rinexin og har helt sluttet å lekke. Det er kjipt å måtte medisinere hunden resten av livet, men hun hadde ingen bivirkninger i følge eier så det fungerte for dem. Samtidig har jeg hørt om tisper som har fått akupunktur og sluttet å lekke av det. Det er hvertfall de to tingene jeg har hørt om som kan fungere. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd Rinexin og om det funker er det omtrent garantert forbundet med kastreringa. Eldre damer blir jo gjerne noe slappere i musklene men kastrering kan fremskynde/forsterke dette. Slett ikke alle blir inkontinente kort tid etter op, men dukker opp med alderen.

Ellers kan du godt gå opp mot 3g med C-vit på en så stor hund, 1g er mer vedlikeholdsdose :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapt svar her. Men nei, ingenting er forsøkt. Hun er som sagt ikke ferdig med antibiotika-kuren. Jeg lar det gå de ti dagene vetten sa før jeg ringer. Så tenker jeg å be om blodprøve for å utelukke problemer med nyrene (?), og så høre hva han sier om Rinexin. Høres det ut som en vettug plan?

Jeg upper dosen med c-vit. :) Noen blir vel dårlig i magen av høy dosering? Isåfall trapper jeg bare ned igjen. :)

Takk for råd og vink!

Ordner det seg ikke så ser jeg etsy har rosa bleier som bulldoggen hadde rocket. :lol:

il_fullxfull.352288529_ljn4.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv rinexin.

Buffy ble jo inkontinent i sin tid. Hun ble kastrert 2,5 år gammel, og ble inkontinent i 5,5 års alder. Det begynte med at hun tisset på seg da hun sov, og etterhvert kunne det lekke litt ellers også. Husker ikke om det var Rinexin vi prøvde da eller ikke, men mener at det uansett ikke virket. Så Buffy snuppa fikk bruke tena lady resten av sitt liv. Desverre var vanlige babybleier akkurat for små for henne. Men kanskje du skal ta Heljar sine bleier på Fyda? ;)

Jeg tenkte iallefall sånn at så lenge bikkja ikke merket noe av det eller plagdes på noe vis hverken med tissing eller av å gå med bleie, så ble det vår løsning innendørs. :) Og det funka fint, så lenge vi husket å ta av bleia før bikkja gikk ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei her kommer jeg med OT:

Er rinexin for hunder det samme som for mennesker? Har familiemedlemmer som har gått på rinexin pga bihuleproblemer. Sært å se den medisinen poppe opp her iforb. med inkontinens hos hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei her kommer jeg med OT:

Er rinexin for hunder det samme som for mennesker? Har familiemedlemmer som har gått på rinexin pga bihuleproblemer. Sært å se den medisinen poppe opp her iforb. med inkontinens hos hund :P

Ja det er det samme. Rinexin får slimhinner til å trekke seg sammen og "tørke ut" og dette letter blæremuskelaturen å holde tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jo, det var dette ja. Jeg har jo skulle oppdatere men bare glemt det. :)

Vi tok blodprøver, sånn utvidet helsesjekk som tester for det meste av funksjoner. Alt var spik and span (som er yay siden hun er 9 og Norges eldste amerikanske bulldog!) så hun har blitt satt på Rinexin. Etter det har hun ikke hatt noen uhell så det ser ut til å fungere veldig bra. Hun har jo ikke gått på det så lenge, så vi får se. Men, om det ikke fungerte tilfredstillende så hadde veterinæren enda et triks opp i ermet, et annet hormon som vi kunne prøve. Forhåpentligvis trenger vi ikke det, men det er uansett fint å vite at vi har alternativer. :)

Det kan godt hende det var Incurin, jeg husker ikke helt, men er ganske sikker på at det begynte på i.

Det er veldig deilig å slippe all den tissingen altså. Kjipt med all kles- og gulvvasken det blir av sånt. Jeg fikk aldri bleier til å fungere, og endte opp med å kjøre en 95 graders maskin iallfall hver dag. Litt frust.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...