Gå til innhold
Hundesonen.no

London


Henriette
 Share

Recommended Posts

Siden her er så mange bereiste soniser så tenkte jeg å spørre om noen har vert til London? Og har noen tips?

Jeg og min mor reiser dit 2 september og reiser hjem 9 september:)

Vi har jo noen ting vi vet vi må innom, men tar gjerne imot tips.

Noen som kan anbefale en god restaurant til bursdagsfeiring for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vært der, men søsteren min var der i vår. Hun hadde hatt det fint og alt det, MEN var så lei av fritert mat osv de siste dagene, så det å komme hjem til mammas kjøttkaker, grovt brød osv var supert :P (det var "normal2 mat der også asså, men utdannings gruppen hun var med var bare på steder med fet mat) :):) God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en vennegjeng som dro til England i Januar og hadde en super tur! Det som utmerket seg var London Dungeon og Hard Rock Cafe. Sistnevnte er det lurt å bestille bort på. :) Vi var også på Madame Tussaud og Sealife Aquarium. Begge var kjempebra, med unntak av noen triste pingviner på akvariumet. Er du smart kjøper du quickpass som samlepakke på forhånd før du drar. Dette gjorde vi og vi sparte penger og flere timer i kø. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode restauranttips! Jeg har vært der 2 ganger i år, og spist hos både Jamie Olivers og Gordon Ramsay :D Jamie har ihvertfall flere restauranter, jeg var på "Fifteen" og "Barbecoa". Begge har utsøkt mat, lite fett, gode råvarer, mye grønnsaker, og virkelig spennende smakssammensetninger! Jeg likte stemningen best på fifteen, der var det lite, intimt og rolig. På barbecoa var det også god mat, men høyt støynivå, og mer "hipt". Tips: reserver bord! GR ligger vis-a-vis barbecoa faktisk, der var det like hipt og støyete. Men god mat :D

Det er jo veldig mye å se i London, og kommer jo an på hva man har lyst til å se. Jeg synes St Paul's Cathedral er nydelig. Rett ved der ligger et rolig kjøpesenter (der både Jamie og Gordon har restaurant :P ) Er du glad i shopping må du vel også en tur på Harrod's :) Jeg syns nesten arkitekturen var mer spennende enn innholdet jeg da men :P

Jeg har ikke vært i alle parkene, men gikk tur i Hyde Park, og syns den var fin. Stor! Deilig avbrekk. Tower of London syns jeg er verdt et besøk, mye historie, og der kan man også se kronjuvelene. Vi tok også kanalbåt på Themsen, syns det var en fin måte å se byen på. Og The Eye! Hvis du ikke har høydeskrekk da.

Jeg flytter jo dit om 2 uker, og gleder meg virkelig til å utforske byen mer! God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hard Rock Cafe og Planet Hollywood er gøyalt å gå på.

Harrod's også covent garden.

Det nyeste i london er jo harry potter studio tour :hyper: :hyper: :hyper: :hyper: :hyper: (ja jeg skal snart over bare pga det :D )

I tillegg er det jo gøy å kjøre turistbuss en hel dag, og hope av og på hvor man vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste maten vi spiste var på Beach Blanket Babylon i Notting Hill. Flott servering og supergod mat. Fifteen var jeg rett og slett skuffet over...

Ellers kommer jo intersser an på hva man bør se eller ikke. Selv var jeg både i akvariet og en hel dag i London Zoo. Dessuten innom Tower of London og en del andre severdigheter av den typen. Mye kan man nå til fots dersom man er glad i å gå. Får jo så mye med seg når man går sånn sett, men har skjønt at ikke alle anser det som ferie å gå 12-14 timer hver dag. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i London for første gang for ett par uker siden (OL-start) og det vi gjorde var å bestille sånn Big Bus Tours. Da kan du hoppe av og på gjennom hele byen og få med deg alt du trenger. Vi gadd ikke betale for de diverse attraksjonene, bare så på det fra utsiden :P

Og ett must når man er i London er å handle på Primark! Superbillig og supermye! Harrods ble jeg skuffet over, men passer fint for dem som vil kjøpe dyre merkeklær etc. Mathallen der var jo noe for seg selv, masse godt!

Ellers er det mange koselige engelske puber som jeg syns man kan oppleve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde dra og se noen musikaler også. De er som regel veldig bra. Jeg har sett Queen, Les Miserables og Phantom of the opera, og kan anbefale alle sammen :D Jeg liker også Hyde park og Harrods og å shoppe i Oxford street :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i London 3 ganger, og det er så enormt mye å se der at du vil ikke tro det :-)

Shopping: Har du tantebarn, egne barn eller barn du skal kjøpe noe til på turen, ta turen til nord-europas største leketøysbutikk: Hamleys. Der er det etasje på etasje med bare leker. Barbie har for eksempel en full etasje for seg selv...! :P (såvidt jeg husker)

Oxford street er stedet å gå i butikker.

Covent garden, marked og butikker, jeg kjøpte meg en kul skinnveske på markedet der.

T-bane systemet er fargekodet og lett å sette seg inn i. Vi bare suste mellom stasjonene som gamle kjenninger av byen etter bare en dag der. En ting man husker ved London er "Mind the gap!" :D (se opp for mellomrommet mellom t-banevognens gulv og perrongen, betyr det) Du kan spare en del gåing ved å kaste deg på t-banen istedet fra sted til sted i den store byen. Kjøp dagskort eller sånn turistkort.

Anbefaler deg å få med deg litt historie fra sagnomsuste Tower of London! Der oppbevares også kronjuvelene, som er et syn for seg selv. Inne i borggården på Tower of London bor det permanent en flokk med ravner. Disse er vingeklipte for at de skal holde seg der, og slik har det vært i hundrevis av år. Årsaken til det er en gammel spådom, som sier at den dagen ravnene forlater Tower of London, så faller det britiske kongehuset i grus.

Jeg kunne tenkt meg å besøke Tower en gang til, jeg, det var så spennende. Pluss at jeg syns det er fantastisk å tenke på at det er så gammelt som det er, og alle menneskene som har bodd der opp gjennom århundredene. Utrolig...!

Big Ben er jo et must å få sett, men det er fort gjort egentlig. Om jeg ikke husker feil, så ligger berømte Westminster Abbey rett ved, katedral og gravsted for kongelige og adelige for mange hundre år tilbake. En del av flisene i gulvet er gravstener med navn på adelige og berømte personer fra gamle dager. Man var veldig høyt oppe om man ble gravlagt inne i selve kirken.

Ser flere her tipser om Harrod's. Jeg har vært der også men det er rimelig oppskrytt. Jeg kjøpte kun et par tøfler der, husker jeg, i suvenirshoppen i under-etasjen. Det var alt jeg hadde råd til i det varemagasinet! Merk deg det at alt i den butikken er priset skyhøyt. Sto og så på noe bijouteri ved en disk, og tittet på en vanlig sort hårbøyle med fløyel på. Pris? 900 kroner! (90 pund) For en hårbøyle!?? Helt idiotisk. Du kan altså fyre av sinnsykt med penger der, om man er i den posisjonen at man kan gjøre det. Men det er sikkert morsomt å bare gå rundt og kikke der da. Men jeg foretrekker å bruke tiden i London på å gå i butikker der jeg faktisk har råd til å kjøpe noe :P Mye morsommere! :-D

Ellers vil jeg bare si: Ikke vær naiv, vær påpasselig! Pass supergodt på veskene - det er stint av folk overalt i byen der og mye lommetyver. Spesielt i folketrengselen på t-banen o.l. bør du ha vesken lukket og tett inntil kroppen din, foran deg. Ikke la den slenge bak deg halvåpen. Et tips er å ta ut visa-kortet av lommeboka di og legge det i bukselommen istedet. Stjeler noen lommeboka ut av veska, så mister du bare litt kontanter, ikke bankkortet ditt.

Før du drar hjemmefra, tøm lommeboken helt for personlige eiendeler, og legg kun tilbake det du virkelig trenger på turen; f.eks. et visa kort og et mastercard. Har du de to kortene, er du dekket på reisen. Alt det andre du bærer rundt på i lommeboka i det daglige, kan bli igjen hjemme, for du risikerer ellers bare å miste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Passer meg utmerket siden jeg skal til London i påska, på shopping :D

Vi har allerede bestilt flybilletter, hotell og bord på Gordon Ramsay Restaurant. Fly og hotell i tre netter kom på 2500,- Ikke akkurat dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde dra og se noen musikaler også. De er som regel veldig bra. Jeg har sett Queen, Les Miserables og Phantom of the opera, og kan anbefale alle sammen :D Jeg liker også Hyde park og Harrods og å shoppe i Oxford street :)

Helt enig. En musikal er et must når man først er i London! Jeg har sett Queen, The Lion King, Grease og en til som jeg ikke husker navnet på i farta. Anbefaler absolutt Queen hvis du er fan. Men jeg er absolutt forelsket i The Lion King oppsetningen. Fantastisk!

Det nyeste i london er jo harry potter studio tour :hyper: :hyper: :hyper: :hyper: :hyper: (ja jeg skal snart over bare pga det :D )

Kan jeg være med??? :hyper:

Ellers så anbefaler jeg å bruke en del av tiden til å gå til fots. Mange av turistattraksjonene er relativt samlet, og det er bare god trim å bevege seg fra f.eks Oxford street til Piccadilly Circus. Og du ser MYE og kommer ikke minst over en del sjarmerende steder.

Er du glad i billig sportsklær er Lillywhites ved Piccadilly Circus et must å besøke :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shopping: Har du tantebarn, egne barn eller barn du skal kjøpe noe til på turen, ta turen til nord-europas største leketøysbutikk: Hamleys. Der er det etasje på etasje med bare leker. Barbie har for eksempel en full etasje for seg selv...! :P (såvidt jeg husker)

Jeg veit seriøst hvor jeg skal dra neste gang jeg er i London. Selv om jeg ikke har barn å kjøpe til. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamleys er fantastisk, et must! :) Der har de egne ansatte for å demonstrere leker, samboeren ble litt misunnelig på dem :P

Men ja, London generelt er jo fantastisk, og du har fått mange gode tips her. I tillegg til det som er nevnt vil jeg ta med Natural History Museum, kjempefint! Neste gang jeg reiser dit (man blir aldri ferdig med London, rett og slett), har jeg lyst å få med meg noen kunstmuseum.

Mat:

- Pub er et must i England :)

- Viet grill, utrolig god vietnamesisk mat. Men da vi var der var restauranten stappfull, så det kan hende det lønner seg å bestille bord.

- Blue elephant, thai-restaurant med veldig god mat, og innredet som en hage nesten, kjempefint :)

- Yo sushi, om du liker sushi. Maten er god, ikke super, men restauranten er artig. Maten kommer seilende på rullebånd rundt i restauranten, slik det er ganske vanlig i Japan :) Så plukker man det man har lyst på, fargen på fatet angir prisen. Og, som i Japan, er det en liten vannkran innebygd ved bordet, og wasabi, soyasaus og ingefær står klart i krukker. Når man er ferdig å spise trykker man på en knapp, så kommer kelneren og regner sammen hvor mye du har spist for.

- Og, hehe, samboeren og jeg dro til denne indiske restauranten ved et uhell; Tamarind. Jeg hadde to guidebøker jeg leste i, den ene med 6 pund-tegn for å angi prisnivå, den andre med 4 pundtegn (altså, 6 og 4 indikerte høyeste prisnivå). Jeg trodde jeg leste i den med 6 som maks, og fant Tamarind som hadde 4 pundtegn. Omtalen var bra, så vi dro dit. Mistanken kom allerede da drosja stoppa utenfor og en hovmester kom springende og åpna taxidøra for oss :P Men det er en veldig fin restaurant, veldig god mat. Og såvidt jeg ser på nett nå, så er ikke prisnivået ille heller.

Forøvrig vil jeg anbefale Tripadvisor sine apper på det sterkeste! Der kan du feks lete etter restaurant, sortere på det kriteriet du vil, og vha gps regner den ut hvor langt unna du er, og du kan gå til restauranten og følge med på gpsen at du går i riktig retning! Dette gjorde vi myyye i Tokyo, det hjalp noe enormt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, misunnelig! Var bare et par dager i London sist, og jeg kunne vært der i ukesvis! Hva som er bra å se er litt opp til hva man er interessert i, men noen ting er bare must.

Det er ingen aldersgrense og leker for barn i alle aldre på Hamleys!

Harrods derimot boikotter jeg. I etasjen for dyreutstyr har de miniatyrhundvalper i glassbur til salgs ved siden av hamsterene og kaninene. De hevder det er valper fra seriøse oppdrettere etter friske og gode linjer. Hvilken seriøs oppdretter vil ha valpene sine i et glassbus på Londons eldste kjøpesenter?

Covent garden er et must! Masse gateartister, morsomme butikker og marked.

For å komme seg rundt i London kjøper dere Oyster card på en kiosk et sted, og fyller på med passe med penger. Det er "kontant-reisekort" som du scanner på automatene når du går inn på og ut fra t-banestasjonene og på bussene. De fungerer slik at du aldri betaler mer enn det som lønner seg for deg. Reiser du med buss en gang en dag, så betaler du enkeltbillett. Om du reiser så mange ganger at det lønner seg med dagskort, så trekker den aldri mer enn et dagskort koster. På samme måte med ukeskort osv.

Hard Rock Cafe synes jeg er dyrt og dårlig, er jeg i England spiser jeg selv helst på pub. :P Det er mye fritert mat, men de er ofte flinke på salater også!

Primark er tilsvarende H&M, Lindex osv., men ikke verdens beste kvalitet på klærne altså. Marks and Spencer er tilsvarende, men litt dyrere og mer "fasjonabelt" (pga. pris, ikke kvalitet :P ).

Hvis dere liker teater/musicals så er jo det et must. Det meste er ganske bra, man har jo klassikerene som alltid er verdt å se.

Min personlige favoritt av ting å se er Museum of London, historisk museum med gratis inngang. Ikke langt fra The Tower, som også er verdt en tur, og St. Pauls Cathedral. Hyde park må man jo gå en tur gjennom.

Dropp dyrehagen i Regent's Park hvis det i det hele tatt er vurdert, hvis du er glad i dyr. :(

Mange av de store severdighetene kan det lønne seg å kjøpe billetter til på forhånd for å unngå kø. Jeg har alltid gjort det til Tower of London, og har ikke vært på Madame Tussauds fordi vi ikke gad stå i kø. :P

Overrasket over at ingen har nevnt Camden Lock market. Masse boder og små butikker med alt mulig rart, nytt og brukt, håndtverk, klær og sære ting. En del god mat å plukke opp der også.

Det var noen av mine tips, jeg kunne nok skrevet en bok om "mitt" London. Men kommer som sagt litt an på hva man er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens :) masse gode tips her :)

Det jeg gruer meg mest til er å komme meg fra A til B :P MEn vi skal nok klare oss bra tenker jeg :)

Også lurer jeg på om det må bestillest biletter til det meste før? eller?

Anbefaler som nevnt å bestille billetter til det meste før dere drar. Oyster card får dere kjøpt i en kiosk e.l. på flyplassen. £30 burde holde for en uke om dere skal være i sentrumsområdene.

Det er kjempeenkelt å komme seg rundt. Kan være nyttig å ha et kart over London, tube kart finner dere overalt på stasjonene, og busser går hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Angående billetter, så var noen bekjente i London for litt siden. De skulle på Queen, og skulle kjøpe billetter. Da ble de faktisk anbefalt å gå i en bod ved Piccadilly (?) for der fikk man kjøpt billetter til halv pris. Så de anbefalte IKKE å kjøpe billetter på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående billetter, så var noen bekjente i London for litt siden. De skulle på Queen, og skulle kjøpe billetter. Da ble de faktisk anbefalt å gå i en bod ved Piccadilly (?) for der fikk man kjøpt billetter til halv pris. Så de anbefalte IKKE å kjøpe billetter på forhånd ;)

Godt poeng, akkurat billetter til musicals er det like greit å kjøpe i bodene. Men alt annet som Madame Tussauds, London Eye, Tower osv. er det veldig greit å slippe å stå en evighet i kø for å komme inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, akkurat billetter til musicals er det like greit å kjøpe i bodene. Men alt annet som Madame Tussauds, London Eye, Tower osv. er det veldig greit å slippe å stå en evighet i kø for å komme inn på.

Går det an å forhåndsbestille billetter til London eye?

Jeg skal dit på en ren shoppingtur, så om noen har noen skikkelige gode tips til hvor jeg bare MÅ gå, så hadde det vært fint :D

Jeg skal shoppe helt ny garderobe, som premie for stor vektnedgang. Alle klærne mine er jo for store, så ALT må kjøpes nytt. Det blir dyrt, så jeg tenkte jeg kunne prøve å handle litt smart i London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestille billetter på www.londoneye.com

Kommer an på hva som er viktig av pris og kvalitet. Nedover Oxford street (jeg pleier å starte ca. ved Hyde Park, Speaker's corner så har du store butikker av alle de kjente kjedene. Primark er en veldig billig butikk, varierende kvalitet, men jeg liker mye av klærne der! Ellers har du Marks and Spencer (litt bedre kvalitet, litt dyrere enn Primark) og såklart River Island, Zara, H&M og flere andre.

På Regent's street (forlengelse av Oxford street) og i Knightsbridge finner du dyrere og mer fasjonable klesbutikker. På Camden Lock Market og i området finner du alt av alternativt, bohem, og alt som er sært. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...