Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med portugisisk vannhund?


calypso
 Share

Recommended Posts

Visste ikke helt hvilken kategori jeg skulle putte tråden i, ettersom det ikke er spørsmål om rasevalg eller lignende! Ønsker å høre om andre sin hverdag og erfaringer med rasen.

Neste sommer skal jeg mest sannsynlig få min første portis, dette fordi jeg ønsker meg en allsidig og vennlig brukshund - som jeg kan bruke til mye trekk og konkurranse i agility. Og som jeg kan ha en god hverdag med sammen med min chinese crested powder puff, som jeg nå trener i agility og også bruker litt i trekk allerede! Jeg lever en aktiv livsstil, men ønsker større og "mer" hund neste gang. Jeg ønsker også å starte oppdrett og hvis min neste hund er bra nok for avl blir hun min første avlstispe! Men det er lenge til :)

Uansett, jeg ønsker å høre deres hverdag med portis (håper det er noen som har portis her da!), feks;

- En presentasjon om hvor hunden deres kommer fra, hva dere heter, alder, farge, pelstype og litt sånn :)

- Hva krever portisen deres i løpet av en dag?

- Hvor mye hjernetrim driver dere med, og hva gjør dere?

- Noen spesielle aktiviteter (fysiske) dere gjør og/eller konkurrerer i?

- Hvordan holder dere frisyren på hunden(e), kort eller lang manke? Hvor mye pelsstell bruker dere på hunden i uka?

- Hva slags utstyr bruker dere på hunden?

- Hva slags utfordringer har dere hatt så langt?

Jeg har allerede besøkt og funnet meg en fantastisk oppdretter og møtt tispa jeg vil ha valp etter, oppdretter er helt super og veldig seriøs! Vi trener også med samme prinsipper og metoder (klikkertrening og positiv forsterkning). Hun engasjerer seg veldig i valpekjøpere og hundene sine! :) Gleder meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7 år gammel portistispe fra Golden Water kennel og er portis-nørd og entusiast, for å si det slik :D

Kan gi deg et skikkelig svar etter håndballkampen i kveld :)

Såååh. Skal me sjao.

Neste sommer skal jeg mest sannsynlig få min første portis, dette fordi jeg ønsker meg en allsidig og vennlig brukshund - som jeg kan bruke til mye trekk og konkurranse i agility. Og som jeg kan ha en god hverdag med sammen med min chinese crested powder puff, som jeg nå trener i agility og også bruker litt i trekk allerede! Jeg lever en aktiv livsstil, men ønsker større og "mer" hund neste gang. Jeg ønsker også å starte oppdrett og hvis min neste hund er bra nok for avl blir hun min første avlstispe! Men det er lenge til :).

Høres ut som at en portis passer til det du vil bruke den til. Men ikke alle portiser trekker da. Speislet ikke min.. Hun hater det :P Så vær forberedt på at du ikke automatisk får noen trekkeglad hund, og at det er noe du eventuelt må lære hunden å like. Når det gjelder oppdrett - plis vent! Det er alt for mye avl på rasen om dagen etter min mening. Vent noen år og se hva du sitter med av kunnskap, ambisjoner og ikke minst hunder og lær deg masse i mellomtiden. Portis er en rase som trenger kvalitetssikring i avlen om dagen. Det er ikke til å stikke under en stol at etter Obama-rushet økte avlen betraktelig, og det var ikke nødvendig vis positivt...

Uansett, jeg ønsker å høre deres hverdag med portis (håper det er noen som har portis her da!), feks;

- En presentasjon om hvor hunden deres kommer fra, hva dere heter, alder, farge, pelstype og litt sånn :)

Min hund heter Golden Water's Bj Chesea of Eastsea, aka. Chessea, og er en tispe på 7 år. Hun har svart, krøllete (curly) pels og kommer fra et kull på 8 stykk. Født i 2007.

- Hva krever portisen deres i løpet av en dag?

Hva du gjør det til. En portis er veldig glad i fysisk mosjon, men det er hjernetrimmen som sliter dem ut. Chessea er med på alt fra lange skiturer, svømming og joggeturer til tusleturer i nabolaget. Så den mengden aktivisering hun får varierer veldig fra dag tl dag, og det takler hun alldeles utmerket. SÅnn aktivitetsmessig er en portis medium+ vil jeg si :P

- Hvor mye hjernetrim driver dere med, og hva gjør dere?

Trening av enkle, noen mer avanserte lydighetsøvelser er flotters. Og agility - det blir man sliten av sjø. Mye å tenke på for begge to. I sin "ungdom" fikk hun mer enn nå, en liten økt om dagen. Nå går det stort sett i langturer, og særdeles lite hjernetrim, da damen begynner å bli en bedagelig frøken.

- Noen spesielle aktiviteter (fysiske) dere gjør og/eller konkurrerer i?

Vi har bronsemerket i agility og har vært en del på utstilling. Ellers bare fritidstrening. Agility er the one and only for både meg og Chess, men pga. studier trener vi ikke for øyeblikket.

- Hvordan holder dere frisyren på hunden(e), kort eller lang manke? Hvor mye pelsstell bruker dere på hunden i uka?

Klipper henne nå ned to ganger i året, da hun ikke stilles lenger. Så hun er kort, halvlang og i portisklipp litt om hverandre. Men da hun var i full pels hele året krevde hun en skikkelig gjennombørsting en gang i uka og daglig småstell av floker under armer osv. Det ER mye jobb å holde en portis i full pels. Sånn er det bare. Men det er bedre med litt of ofte enn skikkelige sjauer.

- Hva slags utstyr bruker dere på hunden?

Mener du pelsstells-utstyr? Viktigste er en god puddelbørste med lange tenner, grovtannet puddelkam, vanlig kam, barbermaskin og en skarp saks. Effileringssaks ved umulige floker er greit og karde til bruk før utstilling.

- Hva slags utfordringer har dere hatt så langt?

Chessea har vært lite utfordrende egentlig. Men for å nevne noen ting helt kort så må det ha vært hopping (!), for de hopper som kenguruer, vakting og varsling på eiendommen og det å gå overrens med andre hunder (spesielt tisper) hjemme hos oss. Å ha besøk er ikke så lett alltid. Ellers synes jeg at jeg har vært ekstremt heldig med henne, og kommer nok aldri til å få en sånn hund igjen... (hun er unik!)

Jeg har allerede besøkt og funnet meg en fantastisk oppdretter og møtt tispa jeg vil ha valp etter, oppdretter er helt super og veldig seriøs! Vi trener også med samme prinsipper og metoder (klikkertrening og positiv forsterkning). Hun engasjerer seg veldig i valpekjøpere og hundene sine! :) Gleder meg veldig!

Skjønner godt at du gleder deg! Hvem har du bestilt fra?

Som du kanskje skjønner så er jeg genuint opptatt av rasen, og har vært det i mange år nå. Sammen med min portis har jeg en papillon, og det gpr helt strålende. MEN de har ikke kjemi, og de lever sammen uten å være spesielt kjærlige med hverandre, da de er veldig ulike.

Min øyensten- Chessea er familiens første hund og er en super familie- tur og agilityhund med masse egne meninger og en stor dose personlighet. Hun er en en lang drøm som endelig ble sann, etter halvannet år på venteliste. Rasen er så definitivt “min” rase, og det vil nok alltid finnes en portis i hus her. Planen er at nummer to skal i hus om 2-3 år, så får tiden vise hvordan det går med den planen :POppdretter Crystal er en god venninne av meg, og det blir etter all sannsynlighet nok en GW-hund i hus, sånn er det med den saken!

Spør om det er mer og flere konkrete ting du lurer på!

Verdens beste, godeste, snilleste, klokeste portisdott :wub:

juli2006434.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et langt og flott innlegg :) Ang. utstyr så tenkte jeg mer på seler, halsbånd og spesifikt hvilke typer stoff som er best for pelsen.

Sender deg en PM ang. oppdretter :)

Hm... Altså. Nå jobber jeg i dyrebutikk, da. Så mine hunder har ALT! hehe. Men jeg liker best å bruke rundsydd lærhalsbånd (halvstrup) fra alac (imazo) eller vanlig, flatt nylonhalsbånd med clips, jeg bruker de fra Bobby. Førstnevnte sliter minst på pelsen. Sele unngår du så godt du kan hvis hunden er i full pels, da det blir MYE floker av sele. Men holder du pelsen relativt kort er sele flotters. Der kan jeg forøvrig anbefale Hurtta sin y-sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...