Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan du spansk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Bor i Oslo og trenger noen kroner ekstra? Supert :D Da trenger jeg din hjelp!

Jeg har en fjortenåring som har gjort det uheldige valget å valgt ett språk han overhodet ikke mestrer. Problemet er at han ikke kan droppe faget og må ha det frem til 10. Faget er også ett trekkfag, og derfor trenger han sårt hjelp! Jeg vil ha ha han igjennom dette, men med litt bedre karakter enn 2 eller stryk.

Han har hatt faget i ett år og fikk karret seg til en 2. Så utgangspunktet er slettes ikke bra...

Så om du føler du kan hjelpe han, vær så snill å ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan desverre ikke hjelpe med undervising, men jeg tok nivå 1 Spansk (altså ikke hatt før) på vg1 og vg2, og vi brukte gjerne nettopgavene på lærebokas nettsted om vi hadde tid til overs. Liker disse sidene veldig godt, har brukt oppgaver på lærebokas nettsted i mange andre fag og jeg føler det hjelper meg en del ihvertfall, spesielt som repetisjon, både før prøver eller rett etter å ha fått innførelse i nytt stoff. Så hvis dere ikke har prøvd det enda, vil jeg anbefale at dere ser litt på oppgavene på nettet. Vet ikke hvilken bok klassen til sønnen din bruker i timene, men sjekk bokas nettsted og ta en titt på oppgavene. Dere kan også ta en titt på siden til læreboka vi brukte:

Spansk Nivå 1, vg1: Vidas 1

Spansk Nivå 1, vg2: Vidas 2

Det kan jo selvfølgelig hende at temaene på disse sidene ikke følger samme opplegg som dere, så om oppgavene ser bra ut kan dere jo ta en prat med lærern og sette opp hvilke nettoppgaver som går til hvilke temaer de gjennomgår i timene :)

Lykke til med spansk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan desverre ikke hjelpe med undervising, men jeg tok nivå 1 Spansk (altså ikke hatt før) på vg1 og vg2, og vi brukte gjerne nettopgavene på lærebokas nettsted om vi hadde tid til overs. Liker disse sidene veldig godt, har brukt oppgaver på lærebokas nettsted i mange andre fag og jeg føler det hjelper meg en del ihvertfall, spesielt som repetisjon, både før prøver eller rett etter å ha fått innførelse i nytt stoff. Så hvis dere ikke har prøvd det enda, vil jeg anbefale at dere ser litt på oppgavene på nettet. Vet ikke hvilken bok klassen til sønnen din bruker i timene, men sjekk bokas nettsted og ta en titt på oppgavene. Dere kan også ta en titt på siden til læreboka vi brukte:

Spansk Nivå 1, vg1: Vidas 1

Spansk Nivå 1, vg2: Vidas 2

Det kan jo selvfølgelig hende at temaene på disse sidene ikke følger samme opplegg som dere, så om oppgavene ser bra ut kan dere jo ta en prat med lærern og sette opp hvilke nettoppgaver som går til hvilke temaer de gjennomgår i timene :)

Lykke til med spansk! :D

Han har jobbet med de :) Målet er å få noen som kan hjelpe han med lekser og som kan gjøre faget litt mer morsomt for han. I hvert fall få litt motivasjon til å fikse det :P Jeg kan ikke spansk og gubben kan kun be om øl på spansk, så føler på en måte at vi kommer litt til kort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jobbet med de :) Målet er å få noen som kan hjelpe han med lekser og som kan gjøre faget litt mer morsomt for han. I hvert fall få litt motivasjon til å fikse det :P Jeg kan ikke spansk og gubben kan kun be om øl på spansk, så føler på en måte at vi kommer litt til kort :P

Oja da så, da får dere bare ha lykke til videre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke jeg i Oslo, og ikke noen verdensmester i spansk, men fått me meg noe ;)

Jeg kan skrive noen tips han bør lære seg, hvis ingen her kan hjelpe han :)

  • De aller fleste verd har lik bøying. Verbene bøyes ikke slik som i norsk eller engelsk, men slik som tysk. Verbene består av en stamme og så en ending avhengig av hvilken person som verbet forteller om.. Hvis du skjønner?
    Feks: Jeg snakker = Hablo, mens du snakker = Hablas.
  • I spansk bruker de heller sjeldent "jeg", "du" osv., foran verb, endelsen i verb forteller hvilken person gjør det.
  • I andre tider enn presens, så blir det selvfølgelig andre endinger, men dette står i læreboka hans vil jeg tro ;) Evt i ordboka, men den har jeg ikke foran meg :)
  • Man bøyer også substantiv etter kjønn, -a på hunkjønn og -o på hannkjønn.
  • Jeg anbefaler også at han lager seg en regelbok eller lignende. Skriv ned uregelmessige verb, endinger i forskjellige tid osv. og pugg! En oversiktig regelbok vil hjelpe masse, og ved pugging så sitter det man har skrevet ;) Oversett tekster, både ifra spansk til norsk og ifra norsk til spansk. Det vil gjøre at han man bruker språket på en helt annen måte og dermed vil gi en bedre forståelse :) Hvis man har en lærer med litt tak i, så vil han kunne kanskje levere inn en tekst i uka eller noe og kanskje få retting, bare for øving :) Evt. skaff en brevvenn i spania ell no ;) DET er lærerikt det.. Hjalp meg mye i alle fall da jeg tok tysk ;)

Nå er det sikkert flere viktige regler, men jeg husker ikke alle jeg :P Men dette er i alle fall en liten start hvis dere ikke får annen hjelp :) Og så må du bare spørre hvis det er noe mer, så skal jeg prøve å hjelpe så godt man kan over nettet og glemt halve språket :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hengt opp en lapp på språkfaglig institutt på Universitetet i Oslo. Der er det nok spanskstudenter som kanskje vil bli lærere og er interesserte i å få litt erfaring samt noen kroner ekstra. :ahappy:

Det var planen om ingen kan hjelpe her. Håper bare at jeg kunne slippe å gå hele den utrolig lange veien til UIO (vi snakker lange 5 minutter :P)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var gøy!

Jeg bruker det for å lære meg fransk nå :) Men om noen i huset har iphone er det også en del morsomme apper som man kan laste ned.

Ellers googlet jeg litt og kom over http://www.hablaespanol.no/index.html

Jeg tok et intensivkurs dog i fransk på fransk skolen i Oslo og fikk veldig utbytte av det. Hadde jo vært litt gøy om han faktisk fikk litt sansen for språket også. Jeg hatet fransk når jeg gikk på skolen, men nå har jeg flyttet til frankrike etter at jeg fikk ett par år til på baken.

Men UIO er nok heller ingen dum ide :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...